اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد:
معاون رفاه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: مشارکت نهادهای مردمی نیز در پیشگیری از اعتیاد می‌تواند مؤثر باشد زیرا هرجا به نیروی مردمی اکتفا کرده‌ایم توانسته ایم گام‌های بلندی برداریم که نمونه بارز آن در جنگ تحمیلی بود.میدری ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز با مشارکت مردمی توانسته بخش عمده ای از بودجه خود که حدود 30 درصد است را بدون هیچ چشمداشتی تامین کند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: خوزستان از نظر کاهش مصرف اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان استانی پاک از اعتیاد در کشور شناخته شده است.

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان خوزستان دکتر همایون هاشمی در همایش رفاه اجتماعی و فقرزدایی با همکاری تشکلهای مردم نهاد در امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد که 14مهرماه در سالن اجتماعات مجتمع فتح المبین بهزیستی اهواز با حضور دکتر میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران و مسئولین کشوری و استانی برگزار گردیداظهار داشت: در بحث معضل اعتیاد باید به پیشگیری اجتماع محور بیشتر پرداخته شود وبرای تقویت این رویکرد به سمت تقویت سازمانهای مردم نهاد برویم.
وی با بیان اینکه دربحث مولفه های تاثیر گذار در اعتیاد ، مولفه های پیشگیری اثربخشی بیشتری دارند ،گفت: قسمت عمده یادگیری های موثر در این مبحث از طریق خانواده و نهادهای اجتماعی و افرادی مانند مربیان ، معلمان و اولیای دانش آموزان صورت می گیرد لذا باید به این مولفه های تاثیرگذار بیشتر پرداخته شود.هاشمی سپس با اشاره به فعالیت های بهزیستی در حوزه پیشگیری گفت: سازمان ما بزرگترین شبکه اجتماعی فعال دراین مبحث رادارد یعنی حدود 28 هزار مرکز تحت نظر بهزیستی در حوزه مقابله با اعتیاد فعال هستند و 40 درصد ازفعالیتهای سازمان بهزیستی در مبحث پیشگیری است .
وی گفت: امروز نیاز به ورود بیش از پیش سازمانهای مردم نهاد به این عرصه داریم گرچه در سالهای قبل هم گامهای خوبی برداشته شده ولی این تشکلها باید تخصصی شوند .وی بر اهمیت حاکمیت امنیت روانی در جامعه تاکید کرد و گفت: اهمیت روانی در جامعه هم ارز امنیت فیزیکی است و این تشکل های مردم نهاد می توانند با فعالیت های خود در ارتقای امنیت روانی در جامعه کمک سهم بسیاری داشته باشند.هاشمی با بیان اینکه این تشکل ها جایگاه ویژه ای دارند ادامه داد: انها می توانند هم در جهت دهی اقدامات هم آگاه سازی ، اثربخشی مضاعفی داشته باشند زیرا هم چابک و کم هزینه اند هم می توانند بدور از بوروکراسی اداری فعالیتهایشان را سریعتر به انجام برسانند.
وی بیان کرد: سرعت رشداعتیاد در ایران زیاد است و کاهش سن ابتلا به این معضل نشان از رشد آن دارد بنابراین لازم است از ظرفیت سمنها برای کنترل این پدیده استفاده مضاعف کنیم وبا برون سپاری فعالیت ها زمینه مشارکت آنها را بیشتر فراهم کنیم. رییس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد : باید به سمتی برویم که این تشکلها به عنوان مجری ، ناظر ،همکار ومشاور بهزیستی در کنار ما باشند.

وی همچنین از اقدامات پیشین سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان مبتنی بر جامعه معضل اعتیاد تقدیر کرد وافزود: باید به سمتی برویم تا به روزی برسیم که در هر خانواده یک همیار بهزیستی در حیطه پیشگیری داشته باشیم.

دراین نشست همچنین دکتر احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: اعتیاد در کشور ما آسیب‌های متعددی دارد که 65 درصد از جرایم کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به این موضوع است.وی با اشاره به اینکه چرا خوزستان به عنوان استان پاک انتخاب شده است افزود: به دلیل اینکه استاندار خوزستان پیش‌رو و خودجوش اقداماتی از جمله نواختن زنگ اعتیاد در استان را انجام داده است و ایجاد فضای همکاری بین بخشی خوبی در جهت مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در استان ایجاد نموده اند آماده اجرای طرح خوزستان پاک و عاری از اعتیاد شدیم.

معاون رفاه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: مشارکت نهادهای مردمی نیز در پیشگیری از اعتیاد می‌تواند مؤثر باشد زیرا هرجا به نیروی مردمی اکتفا کرده‌ایم توانسته ایم گام‌های بلندی برداریم که نمونه بارز آن در جنگ تحمیلی بود.میدری ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز با مشارکت مردمی توانسته بخش عمده ای از بودجه خود که حدود 30 درصد است را بدون هیچ چشمداشتی تامین کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با کمک نیروهای مردمی و انجمن‌ها و نهادهایی که رسمیت ندارند اما از نهاد رسمی نیز مؤثرترند از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم. میدری با بیان اینکه یک برنامه ارتقای پایش اجتماعی را در استان خوزستان باید اجرا کرد، اضافه کرد: می‌توان در فصل ششم توسعه، این طرح را اجرایی کرد.معاون وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی عنوان داشت: در این برنامه، طرحی تحت عنوان رفاه اجتماعی در نظر گرفته می‌شود و شیوه این برنامه برخلاف برنامه‌های دیگر در کشور است، چراکه قبلاً در سطح کشور تصویب و بعد به استان‌ها ابلاغ می‌شد اما قصد داریم به عنوان هماهنگ کننده رفاه اجتماعی کشور، این‌بار کار را از شهرستان‌ها آغاز و سپس به سطح کشور برسانیم.

وی تأکید کرد: از مدیرکل بهزیستی خوزستان هم خواسته‌ایم کاهش اعتیاد را از شهرستان‌ها آغاز و اقدامات را تحت عنوان یک برنامه در سطح کل شهرستان‌های استان محقق کند.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان نیزبا اشاره به تخصیص ۲ میلیارد تومان از صندوق مهر امام رضا علیه السلام به افراد بهبودیافته این استان، گفت: تاکنون اجازه پرداخت وام به ۸۰ نفر از این افراد اتخاذ شده است.

«غلامرضا صدیق راد» مدیرکل بهزیستی استان خوزستان گفت: بهزیستی در سه حوزه توان‌بخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی، با فعالیت‌های مستمر و غیرمستمر خدمات ارایه می‌دهد که خدمات غیرمستمر این سازمان، بسیار متنوع است که به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان، افزود: 72 هزار معلول در استان خوزستان تحت پوشش بهزیستی هستند که خدمات غیرمستمر دریافت می‌کنند؛ همچنین 16 هزار مددجوی بهزیستی از خدمات مستمر بهره‌مند می‌شوند؛ در حوزه اجتماعی نیز 33 هزار خانواده خدمات مختلفی دریافت می‌کنند و 4 هزار دانشجوی مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری تحت پوشش تامین شهریه دانشگاه از سوی بهزیستی استان هستند.

وی با بیان اینکه در بحث اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی، 80 خانه بهبودی هر کدام با حداقل 30 بیمار و 84 مرکز درمان سرپایی در خوزستان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اگر در بحث مشاوره‌های ژنتیک نیز بتوانیم با جدیت بیشتر و بدون مشکل فعالیت کنیم، در پیشگیری از معلولیت‌ها بسیار موفق‌تر خواهیم بود؛ چراکه اکنون شاهد وجودبرخی خانواده های چند معلولیتی هستیم که باید برای آن تدابیری اتخاذ کرد.

صدیق راد در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری از اعتیاد، یادآور شد: 2 میلیارد تومان از صندوق مهر امام رضا(ع) به افراد بهبودیافته در استان خوزستان تخصیص داده شده که تاکنون اجازه پرداخت وام به 80 نفر از این افراد داده شده است. در پایان این همایش دکتر هاشمی به اتفاق مدیران استانی و کشوری از یک مرکز ترک اعتیاد و خانه نگهداری از کودکان بی سرپرست در شهر اهواز بازدید نمودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار