اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۲

صداوسیمای مرکز خوزستان روز چهارشنبه مورخ ۲۸/۲/۹۱ حدود ساعت ۱۰ شب برنامه ای را پخش کرد. هدف از پخش این برنامه تلویزیونی، معرفی جاذبه های دیدنی و گردشگری مناطق بختیاری (شهرستان اندیکا در شمال استان خوزستان) عنوان شد.

به گزارش ایبنانیوز ، به عنوان یکنفر بختیاری، از صداوسیمای خوزستان و تهیه کننده و کارگردان این برنامه متشکرم که با ساخت این برنامه سعی در معرفی این خطه از میهن عزیزمان داشتند و در این راه گامی برداشتند. بنابراین به تماشای آن نشستم. در خلال برنامه متوجه نواقص آزاردهنده ای شدم که اینجا می نویسم. به این امید که برنامه سازان بعدی، این نکات را در نظر بگیرند و برنامه های بهتری بسازند. البته انتقاد از برنامه فعلی نیز به معنی نادیده گرفتن زحمت عوامل ان نیست بلکه تذکری برای بهتر شدن برنامه های مشابه و جلوگیری از خطاهای فاحشتر است.

مجری برنامه فوق، به معرفی بازی "طاق پل" پرداخت و پس از آن افراد بومی را در حال اجرای این بازی نشان داد. افرادی که با فرهنگ بختیاری آشنا هستند می دانند که در این بازی افراد به صورت پل (شبیه حالت رکوع در نماز) خم می شوند و نفر اول از روی تمامی نفرات پرش میکند و پس از او نفر بعدی شروع می کند به پرش کردن. متاسفانه نحوه نمایش این بازی در صداوسیمای خوزستان تا حد زیادی مضحک و توهین آمیز بود؛ تعدادی مرد میانسال و مسن با لباس کامل بختیاری در حال پریدن از سر و کول هم نشان داده شدند! این نمایش تلویزیونی به طور کلی با واقعیت جامعه متفاوت بود. زیرا:

اولاً: بازی "طاق پل" مخصوص نوجوانان (افراد کمتر از هیجده سال) است. و اجرای آن تناسبی با فیزیک بدنی و شأن و احترام اجتماعی افراد چهل سال و پنجاه سال ندارد.

ثانیاً: لباس بختیاری یک لباس فاجر و به اصطلاح امروزی "مجلسی" است. بختیاری ها در هنگام بازی "طاق پل" به علت تحرک بالای آن، هرگز از لباس رسمی بختیاری استفاده نمی کنند. ضمن اینکه اصولاً کودکان و نوجوانان، چه در گذشته و چه حال، کمتر از لباس رسمی بختیاری استفاده می کنند.

متاسفانه نا دیده گرفتن این دو نکته (اولاً افراد مسن این بازی را انجام نمی دهند و ثانیاً هرگز این بازی را با لباس رسمی بختیاری انجام نمی دهند) باعث شد که حرمت افراد مسن و لباس سنتی بختیاری شکسته شود و نمایشی مضحک به مخاطبان ارائه شود.

پیشنهاد می شود صداوسیما برای جلوگیری از موارد مشابه، تهیه کنندگان را ملزم کند که در برنامه های اینچنینی یک مشاور (ترجیحاً یک استاد دانشگاه که آشنا به فرهنگ بومی بختیاری بوده و در این زمینه دارای تحقیق و تألیف باشد) را استخدام کند. تا آن مشاور جلوی بروز چنین اشتباهاتی را بگیرد یا در صورت بروز چنین موارد توهین آمیز، خود آن مشاور پاسخگو باشد.اخت فرودگاه جدید در اهواز

فرودگاه جدیدی در استان خوزستان از محل اعتبارات نفت ساخته می شود.علی نیکزاد در جریان بازدید از پرو‍‍ژه آزاد راه اندیمشک  پل زال در شمال خوزستان افزود: بر اساس توافقات به عمل آمده با وزیر نفت در خصوص احداث فرودگاهی با اعتبار نفت در خوزستان این فرودگاه در اهواز ساخته خواهد شد و فرودگاه فعلی نیز اطلاعات مربوط به اکتشاف نفت زمین های اطراف را در اختیار وزارت نفت قرار خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در خصوص ایمن سازی راه های روستایی خوزستان نیز بر اساس توافق بعمل آمده با استاندار خوزستان بخشی از اعتبارات مورد نیاز از محل اعتبارات استانداری و بخش دیگری نیز از سوی وزارت راه تامین و نسبت به ایمن سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز استان اقدام خواهد شد. نیکزاد با اشاره به مراحل اجرایی خطوط ریلی بندر خرمشهر – بصره گفت: خطوط ریل مسیر از سمت ایران تا مرز شلمچه احداث شده و ۱۷کیلومتر مسیر بصره باقی مانده و قرار شده که پل مورد نظر این مسیر توسط ایران و ریل گذاری باقیمانده توسط کشور عراق انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی اتصال استان خوزستان به بازارهای جهانی را از اهداف و سیاست های این وزارتخانه در احداث این خط ریلی عنوان کرد. وی در مورد راه آهن شوشتر نیز گفت: پروژه اتصال شوشتر در شمال خوزستان به شبکه راه آهن سراسری امسال به اتمام خواهد رسید که بهره برداری از آن تحول چشمگیری برای منطقه و رفاه مردم خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: برقراری و توسعه ارتباط استان خوزستان از طریق خطوط ریلی با سایر استان های همجوار طبق برنامه های این وزارتخانه در دست اجرا است. وزیر راه و شهرسازی بامداد شنبه به منظور بازدید از پروژه های راهسازی خوزستان به این استان سفر کرد و از نزدیک در جریان روند اجرایی این پروژه ها قرار گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار