اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
نقدی برنمایشنامه ی "حساب پرداخت نمیشه/ اثر"داریو فو
داریو فو" هنرمندی کارکشته و بسیار آشنا به فنون نمایشنامه نویسی است.این هنرمند به خوبی توانست مصایب جامعه ی ایتالیایی بعد از پیمان اتحاد اروپا و یکسان سازی پول واحد آن یعنی "یورو"را ، که منجر به تورم توام با رکود گردیده بود .را به تصویر بکشاند.
عبدالرحمن نیک سرشت

آن هنگام که تصاویر ، زبان معنایی دارند پس نمایش نویس ' چه اصراری در خلق دیالوگ های طولانی و ملال آور دارد !؟
به هر حال به غیر از اظهار نظر اغلب منتقدان در باره ی وجود شعار زدگی مفرط در نمایشنامه ی "حساب پرداخت نمیشه" اثر کارگردان شهیر ایتالیایی "داریو فو " من فکر می کنم .

این اثر بیشتر در نقد نظام سرمایه داری می کوشد که به شدت در جامعه ی ایتالیا، باضدیتی خرافی گونه و موهوم به چالش کشیده می شود.

البته از آنجایی که بسیاری از آثار"داریو فو " در محیط های شهری همچون پارکینگ ها و خیابان ها اجرا می شوند و مخاطب موضوع آن نمایشنامه ها،بیشتر اقشار متوسط و زیر خط فقر جامعه را شامل می شود.

بدون تردید"داریو فو" آن طبقه را بعنوان جامعه هدف خود برگزیده و در صدد اخلاقی کردن آن دسته از مفاهیم اجتماعی می کوشد که قبلا توسط تعلیمات فاشیستی ، آبستن گژ فهمی ها شدند .

"داریو فو "در این نمایشنامه،یک تنه جامعه ی هدف مخاطبان خود را نمایندگی می کند 

به نطر بنده " سر کار خانم عزیزیه" کارگردان گروه نمایشی "خانه بدوش ها”، با وجود اندک امکاناتی که برای اجرای این چنین نمایشنامه ی مردمی در اختیار داشت ' خوب توانست . یک شعبه از این نمایندگی را در جامعه ی به شدت سنت زده ی اهوازی را دایر نماید"
ایشان با بضاعتی قابل محسوس از تاریخ دهم تا هفدهم مهرماه ، هر شامگاهان ، "نمایشنامه ی حساب پرداخت نمیشه "را در راس ساعت ۱۹ بر روی سن تالار کتابخانه مرکزی موسوم به مهتاب به اجرا در آورده بود.شایان دکر است که "داریو فو "از مردمی ترین نویسندگان جهان محسوب می شود.

که جامعه ی هدف مخاطبان وی همیشه در وقوع بحران های اقتصادی قربانی ، نطان افسار گشیخته ی سرمایه داری می شوند.

نقد "داریو فو" معطوف به یک راهکار آوانگارد است هرچند ادبیات وی بسیار رادیکال و شعار زده بر روی صحنه رقص می گیرداما ، کار او یه نتایج دلخواه ، دست می یازد

نتایجی از این دست روشتگر " که مخاطبان خودرا با طرح سوالات مختلف به این فهم فرهیخته رهنمون می سازد.بدین مضمون که،کی و چرا باید گرسنه بخوابد !
یا اصولا ، چرا باید ،ترس و دغدغه ی نان و سر پناه از او موجودی آبستن از توجیهات موهوم برای ستیزه ؛با مظاهر سرمایه داری ،بدل سازد

شاید ما با یک نگاه سطحی " داریو فو "را هنرمندی ضد مسیحی و به شدت مذهب ستیز در" حساب پرداخت نمی شود " مشاهده کنیم و شاید از جهتی او را یک چهره ی هنری چپگرا و ضد امپریالیست برآورد کنیم.

اما با پیگیری صحنه ها و شنیدن دیالوگ ها و دیدن تصاویر ؛ برای منتقدی که حوصله ی سرشاری داشته باشد .

عنقریب با اندکی کنکاشی پی می بریم که "داریو فو"در راستای اصالت بخشیدن به پروژه ی سیاسی معروف ،یعنی "به سر عقل آمدن سرمایه داری" می پردازد.

راهکاری که او ارایه می دهد این است که نظام فرسوده و کلنگی سرمایه داری که در حال فرو پاشی است را چگونه می توانیم از نو ' اساسی طراحی کنیم.

این نمایشنامه ،ظاهری فوق العاده رادیکال و اما درون مایه ای آن فوق العاده آونگارد و امروزین است
"داریو فو" هنرمندی کارکشته و بسیار آشنا به فنون نمایشنامه نویسی است.

این هنرمند به خوبی توانست مصایب جامعه ی ایتالیایی بعد از پیمان اتحاد اروپا و یکسان سازی پول واحد آن یعنی "یورو"را ، که منجر به تورم توام با رکود گردیده بود .را به تصویر بکشاند.
"داریو فو"با خلق این اثر " درواقع زنگ خطری را برای نظام سرمایه داری به صدا در آورد و پیش بینی کرده که فرو دستان جوامع غربی ممکن است بر اثر فشار غیر منطقی این نظام ' بار دیگر به تعلیمات اقراطی فاشیستی و مارکسیستی ،دست به مبارزه ای موهوم و تخیلی با سرمایه داری بزنند.

اجرای خوب این نمایشنامه توسط هنرمندان گروه "خانه بدوشها" بار دیگر این معنای فرهیخته را رقم زد که اعتماد به جوانان و حمایت از آنان در عرصه ی هنر و فرهنگ همیشه کارساز بوده است.

والسلام

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار