اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تلقي بيمار از داروي تجويزي به عنوان يك داروي جديد می تواند خطر آفرین باشد، همچنین مسموميت دارویي مي تواند به صورت عمدي يا تصادفي پيش آيد، بسياري از مسموميت هاي دارویي بصورت ناخواسته و غير عمد اتفاق می افتد.
،تلقي بيمار از داروي تجويزي به عنوان يك داروي جديد می تواند خطر آفرین باشد، همچنین مسموميت دارویي مي تواند به صورت عمدي يا تصادفي پيش آيد، بسياري از مسموميت هاي دارویي بصورت ناخواسته و غير عمد اتفاق می افتد.
دکتر فرخ رامش کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اعلام این مطلب به خبرنگار ایفدونا ، گفت: اين گونه مسموميت ها عموما ناشي از مصرف مقادير فراتر از حد درماني داروها است.
وی با بیان اینکه داروها از يك حداكثر مجاز در مقدار مصرف برخوردارند و فراتر از آن با علایم و نشانه هایي همراه خواهد بود كه مسموميت داروئي خوانده مي شود، افزود: مسموميت دارویي گاه مي تواند با مصرف دارو در محدوده مجاز اما در دوره اي طولاني تر از حد مجاز نيز رخ دهد .
رامش در ادامه تصریح کرد: وقوع سميت دارویي غير عمد به چند طريق مي تواند رخ دهد که اشتباه در دوز مصرفي يكي از شايعترين دلايل آن است.
این دکتر داروساز گفت: اشتباه در دوز مصرفي مي تواند ناشي از اشتباه در خواندن دوز دارو بر روي برچسب دارویي رخ دهد كه اين مورد خصوصا در سالمندان شايعتر است، بنابراين كمك به مصرف دارو در چنين بيماراني مي تواند از برخي موارد مسموميت هاي داروئي جلوگيري کند.
وی با بیان اینکه يكي ديگر از موارد ایجاد اشتباه در دوز مصرفي داروها، ناشي از عدم شناسایي ماده موثر دارویي است، افزود: این بدين معنا است كه بيمار عموما به نام تجاري دارو كه بر روي جعبه دارویي قيد شده است توجه مي كند و چيزي از نام اصلي يا به اصطلاح ژنريك دارو كه بصورت كوچكتر و در زير نام تجاري دارو قيد شده است نمي داند، بنابراين چنين بيماري چنانچه پس از تكرار مجدد همان دارو توسط پزشك، دارویي با نام تجاري متفاوت از داروخانه دريافت کند آنرا دارویي جديد تلقي مي کند، چرا كه معمولا داروهاي يكسان اما با اسامي تجاري مختلف مي توانند از لحاظ ظاهري حتي شكل و اندازه قرص نيز متفاوت باشد.
رامش با بیان اینکه تلقي بيمار از داروي تجويزي به عنوان يك داروي جديد گاه مي تواند خطرآفرين باشد، تصریح کرد: در اين شرايط، بيمار يك دارو را دوبار مصرف کند و اين خصوصا در مورد داروهایي كه فاصله بين دوز درماني و دوز سمي آنها اندك است مي تواند حادثه آفرين شود.
کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: مورد سوم سميت دارویي، مي تواند ناشي از مصرف غيرعمدي دارو توسط كودكان باشد، بعنوان مثال چنين مواردي مي توان به مصرف اشتباهي قرص فروس سولفات (آهن) توسط كودكان اشاره نمود .
وی در ادامه اظهار داشت: از آنجاكه حتي مصرف مقادير نه چندان زياد چنين دارویي مي تواند، حتي حيات كودك را به مخاطره اندازد.
رامش تصریح کرد: بنابراين توجه به عدم در دسترس بودن داروها مي تواند راه پيش گيري از بروز چنين مسموميت هائي باشد و سميت دارویي گاه مي تواند حتي در مقادير مصرف مجاز داروها نيز رخ دهد .
این کارشناس گفت: چنين مواردي معمولا زماني رخ مي دهند كه بيمار به چند بيماري مختلف مبتلا بوده و داروهاي متعدد از چند پزشك دريافت مي دارد و معمولا پزشك را نيز از داروهاي مصرفي و بيماري هاي قبلي خود آگاه نمي كند، چنين مواردي مي تواند منجر به بروز تداخلات دارویي بين داروهاي مصرفي بيمار شود.
این دکتر داروساز گفت: هر چند در برخي موارد تداخلات دارویي مشكل خاصي را سبب نمي شوند اما مواردي نيز وجود دارد كه يك دارو مي تواند منجر به بروز سميت ناشي از داروي ديگر شود.
رامش با اشاره به اینکه بروز تداخلات دارویي مي تواند با داروهاي بدون نسخه، داروهاي گياهي و مكمل ها نيز در كنار داروهاي تجويزي توسط پزشك، رخ دهد، خاطرنشان کرد: آگاه ساختن پزشك و داروساز از داروهاي قبلي پيش از استفاده از داروهاي جديد مي تواند راهكار پيش گيري از وقوع سميت دارویي در اين موارد باشد.
وی اظهار داشت: داروها به جز تداخل با ديگر داروها، داروهاي گياهي، مكمل ها و غیره مي توانند با برخي بيماري ها نيز تداخل اثر زيانبار داشته باشد و این بدين معنا است كه وجود برخي بيماري هاي زمينه اي همچون بيماري هاي كبدي، كليوي، قلبي، عروقي و غیره مي تواند بر سلامت دارو تاثيرگذار باشد.
رامش با بیان اینکه مصرف برخي داروها حتي بامقادير مجاز در چنين بيماراني مي تواند آسيب رسان باشد، افزود: راهكار در اين مورد آگاه ساختن پزشك از وجود بيماري زمينه اي است،  همچنین پزشك نیز باتغيير دوز داروي تجويزي و يا عدم تجويز آن (بسته به بيماري ونوع دارو ) مي تواند از بروز سميت دارویي جلوگيري کند.
این کارشناس تصریح کرد: به جز بيماري زمينه اي برخي شرايط ديگر همچون سن بيمار، وجود يك وضعيت فيزيولوژيك خاص مانند بارداري ، شيردهي و غیره  نيز بر سلامت داروي تجويزي تاثيرگذارند و عدم توجه به آنها مي تواند يك داروي سالم در شرايط طبيعي را به دارویي به شدت آسيب رسان مبدل کند.
وی گفت: آخرين موردي كه در بروز سميت دارویي مي توان بدان اشاره کرد، استفاده از داروهاي غير مجاز و قاچاق است.
رامش در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چه عبارت داروي غيرمجاز با داروي قاچاق، لزوما به يك معنا  نیست، اما از آنجاكه داروهاي قاچاق بدون نظارت وزارت بهداشت وارد كشور مي شوند و اطميناني از صحت ماده يا مواد موثره دارویي ذكر شده برروي جلد آنها وجود ندارد و همانند داروهاي غيرمجاز با آنها برخورد مي شود.
 این دکتر داروساز گفت: داروها و فرآورده هاي دارویي غيرمجاز مي توانند به صورت قاچاق وارد شده باشند و يا به صورت زيرزميني در داخل توليدشده باشند و چنين فرآورده هایي گاه به عنوان گياهي وتحت عناويني چون كاهنده يا افزاينده وزن، كمك به ترك اعتياد، رفع مشكلات جنسي و غیره عرضه مي شود.
رامش در پایان افزود: این داروها و فراورده های دارویی بدليل وجود تركيبات ناسالم و آسيب رسان قابليت مصرف ندارند. کارشناس ارشد دارویی دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، راهكار پيش گيري از وقوع چنين آسيب هایي را خريد دارو و فرآورده هاي دارویي اعم از گياهي و غير گياهي تنها از داروخانه با تجويز پزشك و مشاوره داروساز عنوان کرد و گفت: چرا كه وزارت بهداشت، تنها جايگاه عرضه قانوني داروها را داروخانه ها مي داند و موظف به اعمال نظارت بر داروخانه ها برای حصول اطمينان از سلامت داروهاي عرضه شده است، بنابراين عدم خريد دارو و فرآورده هاي دارویي و مكمل هاي غذايي كه از شبكه هاي ماهواره اي يا فضاهاي مجازي در اينترنت تبليغ مي شوند و يا در هر مكاني غير از داروخانه عرضه مي شوند، راهكار پيش گيري از آسيب ناشي از آنها است .
حسین عبدالعزیزی- ایفدونا-اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار