شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
 همزمان با روز عاشورای حسینی براساس سنتی دیرینه آیین های مقتل خوانی در جای جای شهرهای جنوبی خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا براساس سنتی دیرینه هر ساله با حضور روحانیون و روضه خوانان آیین های مقتل خوانی حضرت امام حسین(ع) و پرچمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) و 72 تن از یاران باوفای آن امام همام در مساجد، حسینیه ها و تکایا و با حضور عزاداران و سوگواران حسینی از صبح روز سه شنبه در حال برگزاری است.

مردم موحد شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، اروندکنار، مینوشهر، چوئبده و دارخوین در جنوب خوزستان امروز با حضور در آیین های مقتل خوانی عزاداری کردند.

مقتل خوانی در شهرهای جنوبی خوزستان به دو زبان عربی و فارسی در مجالس زنانه و مردانه برگزار می شود.

در این آیین مردم سوگوار شهرهای جنوبی خوزستان همچنین با برپایی مراسم سوگواری سینه زنی و نوحه خوانی ارادت خود را به امام حسین (ع) و خاندان پاک و مطهرش به نمایش گذاشتند.

مقتل خوانی، شرح حال تاسوعا و عاشورای سال 61 هجری در صحرای نینوا و ذکر مصیبت های اهل بیت پیامبر در کربلا بر اساس آنچه از خاندان امام حسین(ع) به ویژه زینب کبری(س) و حضرت سجاد(ع) در تاریخ مانده است، می باشد که به صورت نوحه برای مردم بیان شده و شیعیان در غم آنچه بر حسین(ع) و یارانش رفت به سوگواری و سینه زنی می پردازند.

در ایام ماه محرم، به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی، جای جای ایران اسلامی، مجالس و تکیه های عزا برپاست و در راستای زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) و خون های به ناحق ریخته شده شهدای کربلا، هر عاشورا، مراسم 'مقتل خوانی' برگزار می شود.

گفتنی است طرح هجرت براساس مقاتل متقن تاریخی به بیان مصائب امام حسین(ع)، خاندان و یاران باوفایش با روایت دقیق وقایع کربلا از زبان راویان این حادثه پرداخته و در ادامه مداحان اهل بیت(ع) در مصائب کشته شدگان دشت کربلا مرثیه سرایی می کنند.

مقاتل کتاب هایی هستند که لحظات شهادت برای حضرات معصومین (ع) از زبان راویان و شاهدان و بعضاً از زبان مبارک خود معصومین (ع) به قلم کشیده شده اند، که در میان آنها برخی بسیار معتبر هستند و برخی از درجه اعتبار کمی برخوردارند از جمله مقاتل معتبر که به زعم بسیاری از بزرگان می توان به آنها استناد جست عبارتند از لهوف از سید بن طاووس، از مدینه تا مدینه از محمد مهدی تاج لنگرودی، روضه الشهدا از ملا حسین واعظ کاشفی، منتهی الآمال از شیخ عباس قمی و مقتل مقرم از سید عبدالرزاق مقرم می باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار