اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۴۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
رضایت وزیرجهاد کشاورزی از روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری
شوشان - علیرضا عبدالله نژاد :

محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی  به منظور بازدید از روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری وارد اهواز شد و مورد استقبال دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و سایرمسوولان اجرایی این استان قرارگرفت.

در سفر یکروزه وزیر جهاد کشاورزی ؛ معاونین و مشاورین وزیر جهاد کشاورزی ، وزیر دولت تدبیر و امید را در این دیدار همراهی می کردند.
محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی در گفتگو با شوشان با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح احیاء اراضی کشاورزی 550 هزارهکتاری وزستان از تلاش های مقتدایی استاندار خوزستان در این زمینه قدردانی کرد و گفت: ازکمک های استاندار خوزستان که همیشه یا ر و یاور ما بوده و هستند تشکرمی کنم.
وی افزود: طرح کشاورزی 550 هزارهکتاری درهشت ماه گذشته پس از سفر دکتر روحانی رییس جمهوری در اواخر سال گذشته به خوزستان و با عنایت مقام معظم رهبری درتخصیص اعتبار لازم با پیشرفت فیزیکی و سرعت خوبی همراه است.
وزیرجهاد کشاورزی افزود: تا پایان آبان ماه جاری امیدواریم که مناقصه 307 هزارهکتار ازاراضی باقیمانده طرح انجام شود..

حجتی افزود: 310 هزارهکتار ازاین اراضی بااجراي شبكه هاي فرعي آبياري، زهكش زيرزميني , تجهیز, تسطیح و نوسازياراضی به کشاورزان واگذارشده و درحال واگذاری است. وزیرجهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ماهیانه بین 3500 تا 4000 هکتار ازاین اراضی به بهره برداران واگذارمی شود که با ورود کارگاه های جدید ( پیمانکاران جدید) امیدواریم این میزان واگذاری دراواخر سال جاری به ماهیانه 7 تا 8 هزارهکتار بالغ گردد.
حجتی ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از این طرح شاهد شکوفایی اقتصادی و افزایش سطح تولیدات کشاورزی استان خوزستان درآینده نزدیک باشیم.

حجتی در این سفر با حضور در اراضی مشمول طرح 550 هزارهکتاری در شهرهای حمیدیه ، هویزه، سوسنگرد حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان روند آماده سازی ، تسطیح و احداث کانال و کانالت های شبکه های آبیاری قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی پش از بازدید از روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری با حضور در محل موسسه جهادنضر در اهواز در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی این طرح که با حضور مسئولان موسسه جهاد نضر و معاونین و مشاورین وزیر جهاد کشاورزی برگزار شده بود شرکت کرد.
حجتی در این جلسه بر لزوم کار کارشناسی و کاهش هزینه های تمام شده در این طرح تاکید کرد. وی ادامه داد: به منظور کاهش هزینه های این طرح باید سیستم آبیاری نوین را در دستور کار قرار داد. در ترکیه که وضعیت آبی به مراتب بهتر از کشورمان دارد اقدام به جمع آوری کانال ها و شبکه های اصلی ذهکشی و آبیاری و نصب لوله کرده اند.

وزیرجهاد کشاورزی از طرح 550 هزار هکتاری به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی ایران یاد کرد وگفت: باید این طرح با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به پیش رود. وزیر جهاد کشاورزی به زمان انعقاد قرارداد برای تامین آب اراضی طرح با وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در اواخر اردیبشهت ماه سال جاری قرارداد با وزارت نیرو منعقد شد و عملا از این تاریخ کارگاه های به شکل جدی تر فعال شدند.

حجتی در ادامه این جلسه بیان داشت: آنچه تاکنون در این طرح صورت گرفته است غیرمنتظره و قابل تحسین است. وی به سفر سال گذشته هیات دولت به خوزستان اشاره کرد و گفت: رییس جمهور با توجه به ظرفیت کشور و حجم عملیات دستور به اجرای این طرح را صادر کردند و این وظیفه را به وزرات جهاد کشاورزی تفویض کردند.
وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح 550 هزارهکتاری را پروژه ای فوق العاده و سنگین برشمرد و گفت: هر هفته گزارشات کامل روند اجرای این طرح را مورد مداقه و مطالعه قرار می دهم. در ادامه این سفر،

وزیرجهادکشاورزی با حضور در بیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز با آیت اله موسوی جزایری دیدار کرد.

حجتی در این دیدار هدف از این سفر کوتاه را بازدید از روند اجرایی طرح 550 هزارهکتاری عنوان کرد و گفت: پس از دستور رییس جمهور مقدمات اجرای این طرح بزرگ آغاز شد. در اولین اقدام با اختصاص 5/1 میلیون دلار از صندوق نوسعه ملی جان تازه ای به این طرح داده شد. پس از رایزنی ها و جلسات مشترک با وزارت نیرو از اوایل خرداد منابع آبی 310هزار هکتار تامین شد.
وی از این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور یاد کردو گفت: در این طرح هم اکنون 50 کارگاه تجهیز و فعال هستند. پیش از این در پروژه ای 6 هزار کیلومتر عملیات زهکشی را شاهد بودیم در حالی که در طرح 550 هزار هکتاری حدود 40 کیلومتر درروز عملیات زهکشی انجام می شود. به عبارت دیگر در ماه 6هزار کیلومتر عملیات زهکشی انجام می شود که پروژه ای بی نظیری است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این پروژه روزی 2کیلومتر کانالت تولید و احداث می شود. حجتی به ظرافت ها و زیبایی های این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح با توافق با مردم و در اراضی آنها انجام می شود. در این طرح اراضی پراکنده مردم یکپارچه سازی و سیستم آبرسانی آن سامان می یابد. 1/5 میلیون دلار که از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است کفاف اجرای 55هزار هکتار را نمی دهد.تاکنون در این طرح 310 هزار هکتار در حال اجراست. فازدوم این طرح پس از توافقات لازم با وزرات نیرو انجام خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی با تقدیر از استاندار خوزستان بیان داشت: با اجرای این طرح چهره استان خوزستان تغییر خواهد کرد. در این طرح اشتغال زایی و تولید بالایی حاکم است. اراضی از شوری خارج می شود. عملیات آبرسانی و تسطیح ارضای صورت می گیرد. سپس کانالت های پیش ساخته که در کارخانه های استان تولید می شود در جوار اراضی نصب و راه اندزای می شود. 

کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: طرح 550 هزار هکتاری در 19 شهرستان استان انجام می شود. با اجرای این طرح تحول خوبی در حوزه افزایش محصولات کشاورزی در استان رخ خواهد داد و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم خوبی ایجاد خواهد شد. 

در ادامه این نشست آیت اله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح سفره های مردم رنگین شود و بتواند معیشت مردم را ارتقا دهد. آیت اله موسوی جزایری با تقدیر از عوامل اجرایی طرح 550 هزار هکتاری گفت: اجرای این طرح می تواند در کاهش تورم، فزونی نعمت ، افزایش تولید و ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد. این طرح در سال 75 به دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.
اما متاسفانه در دولت های گذشته اعتباری به این طرح اختصاص داده نشد. در این جا شایسته است از دکتر روحانی رییس جمهور خدمتگزار ، یار صدیق امام و رهبری که با جرات و جسارت ستودنی دستور اجرای این طرح را در جریان سفر خود به خوزستان دادند تقدیر و تشکر کنم. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز بیان داشت: اجرای این طرح و اختصاص بودجه لازم به آن در این دولت کلید زده شده است و این امر تفضل الهی برای دولت است. 

آیت اله موسوی جزایری با تقدیر از وزیر جهادکشاورزی و همکاران وی در وزراتخانه متبوع گفت: اجرای این طرح نیاز به کار مدیریتی و بکارگیری ظرافت های خاص خود دارد. نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اجرای طرح 550 هزار هکتاری نیاز به عزم ملی و همت بالا می خواهد که خوشبختانه این دو مولفه در دولت محترم و موسسه جهاد نصر دیده می شود.

 آیت اله موسوی جزایری با یادآوری خودکفایی گندم در دوره قبلی وزرات حجتی گفت: امیدوارم همانگونه که در دوره مدیریت قبلی شما در وزارت جهادکشاورزی شاهد تحقق خودکفایی گندم در کشور بودیم اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان نیز در زمان وزرات شما تحقق یابد. 
گفتنی است  در سفر مقام معظم رهبري «مدظله العالي» در سال 1375 به استان خوزستان طرحي به منظور احياي اراضی كشاورزي در دشتهاي استان خوزستان به محضر معظم له ارائه شد كه به تصويب رسيد و در دستور كار وزارتخانه هاي جهاد سازندگي، كشاورزي و نيرو قرار گرفت. براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با پيگيري دكتر روحاني ريیس جمهوری و عنايت ويژه مقام معظم رهبري به استان خوزستان، مبلغ 5/1 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي برای ادامه اجرای طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان اختصاص یافت.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳
comment
comment
با سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
comment
1
2
comment انشاالله با همت ایت الله موسوی جزایری و استاندار محترم خوزستان شاهد اختصاص اب از سوی وزارت نیرو بمنظور اجرای کامل طرح 550 هزارهکتاری باشیم،که از قدیم گفته اند:
کار را ان کرد که تمام کرد...
از همین حالا میبایست برای پسابهای حاصل از اجرای این طرح بزرگ تدابیر ویژه ای اندیشیده شود تا از ورود حجم گسترده ی پسابهای تولید شده به منابع ابی استان جلوگیری شود در غیر اینصورت این پسابها میتوانند رودخانه های خوزستان خصوصا کارون بزرگ را به نابودی کامل بکشانند.
comment
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
comment
2
2
comment دکتر بخشنده معاون خوزستانی وزیر جهاد کشاورزی نقش خیلی مهمی در تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری برای این طرح در دولت روحانی داشته.واقعا باید از ایشون تقدیر کرد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
comment
0
1
comment با تشکر فروان از مقام معظم رهبری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار