شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۴۴۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
چرا بر طبل تایید یا تکذیب یک " تفاهم نامه" می کوبیم؟/ دفاع از کارون مرد عمل می خواهد نه شعار/ شعاری و شاعرانه سخن نگوییم
این روزها تفاهم نامه انتقال آب کارون در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است. از یک سو نمایندگان اصفهان می گویند تفاهم ‌نامه جریان دائمی آب زاینده‌ رود امضا شده و از سویی دیگر نمایندگان و مسئولین خوزستان سیاستی متناقض در این خصوص اتخاذ کرده اند....

هادی خوش سیما : این روزها تفاهم نامه انتقال آب کارون و جاری شدن دائمی آب در زاینده رود در صدر اخبار رسانه های خوزستان و اصفهان قرار گرفته است. از یک سو نمایندگان اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری های رسمی و نشریاتی همچون جام جم تاکید کرده اند که تفاهم ‌نامه جریان دائمی آب زاینده‌ رود بین نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو امضا شده است. 

از سوی دیگر ، نمایندگان و مسئولین خوزستان سیاستی متناقض در این خصوص اتخاذ کرده اند ؛ یکی تفاهم نامه را تکذیب می کند و دیگری تایید. نکته جالب آنجاست که در تکذیب این تفاهم نامه نیز مسئولین و نمایندگان خوزستان دچار تناقضی آشکار شده اند. به عنوان مثال ، سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر از پایه و اساس ، تفاهم نامه امضا شده بین نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو را تکذیب می کند و آن را کذب محض می داند و معتقد است که اصلن چنین تفاهم نامه ای وجود خارجی ندارد.

جعلی خواندن این تفاهم نامه از سوی نماینده شوشتر در حالی ست که معاون عمرانی استاندار خوزستان ، آن را جعلی نمی داند و معتقد است تفاهمنامه منعقد شده بین وزیر نیرو و نماینده های استان اصفهان تنها در راستای برنامه های آبرسانی در حوزه استان اصفهان است و هیچ ربطی به انتقال آب کارون ندارد. سیاحی در این مصاحبه گفته است: یکی از بندهای تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت نیرو و نماینده های استان اصفهان تسریع در تکمیل سد و تونل کوهرنگ سه است که مسئولان خوزستان در جریان اجرای تمامی فعالیت های این طرح هستند.

البته سایت اطلاع رسانی استانداری خوزستان بی توجه به اصل سخنان معاون استاندار ، تیتری را انتخاب کرده که تکذیب تفاهم نامه را می رساند نه یکی از بندهای آن.

با این مصاحبه های بعضا متناقض ، ضمن آنکه مخاطب دچار سردرگمی می شود ، رفته رفته نیز اعتمادش نسبت به صحت سخن مسئولین کم رنگ خواهد شد و اصل موضوع نیز در هیاهوی سخنان متعدد به فراموشی سپرده می شود.

اصل موضوع چیست؟

چه این تفاهم نامه را تکذیب کنیم و چه آن را تایید نماییم هیچ تفاوتی در اصل موضوع نمی کند. اصل موضوع انتقال آب کارون به منظور احیای زاینده رود است که نه امروز و دیروز ، بلکه چندین سال است طرح آن کلید خورده و در حال انجام است. با تکذیب یا تایید یک تفاهم نامه و زوم کردن روی آن ، فقط خود را فریفته ایم و در گیر و دار جنجال های بی فرجام رسانه ای ، مسئولین اصفهان طرح های انتقال آب را با جدیت و در سکوت مطلق ، پیش خواهند برد.

اصل موضوع ِانتقالِ آب را نه از زبان مسئولین خوزستان بلکه باید از زبان مدیران اصفهانی جویا شد ؛ آنجا که حجت الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان گفته است : "بحث انتقال آب کارون به اصفهان یک تفاهم نامه نبوده بلکه مصوبه شورای عالی آب است و اگر هم تفاهمی صورت گرفته بر مبنای طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود مصوب شده در آن شوراست. "

اصل موضوع را باید در سوم دی ماه سال 92 جستجو کرد. سالی که برای اولین بار و پس از یک وقفه هشت ساله ، شورای عالی آب با حضور معاون رییس جمهور و خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست و همچنین با حضور چندین استاندار از جمله استاندار اصفهان و خوزستان ، تشکیل شد و بی آنکه سخنی از کارون و خشکی زمین های کشاورزی خوزستان بر زبان بیاید طرح 9 ماده ای بر محور احیای زاینده رود و تکمیل طرح بهشت آباد به تصویب رسید.

اصل ماجرا را باید در این موارد جستجو کرد نه یک تفاهم نامه . مسئولین خوزستان به جای آنکه بر طبل تایید یا تکذیب چنین تفاهم نامه ای بکوبند و وقت و انرژی خود را تلف کنند باید به صراحت بگویند که طرح انتقال آب کارون سال هاست کلید خورده و کسی نیز جلودار آن نیست و اعتراض خوزستانی ها هم نتوانسته سدی در راه آن ایجاد کند. اصل موضوع همین است و بس .... متاسفانه برخی مسئولین ظاهر امر را چسبیده اند و واقعیت ها را در جنجال سازی های رسانه ای ، به مسلخ برده اند.

اصل موضوع ، اراده دولت ها است  که می خواهند به هر قیمتی حتا به قیمت نابودی اراضی کشاورزی خوزستان و خشکی کارون ، زاینده رود را پرآب و باغ های پسته را احیا کنند... پس اگر مصاحبه ای می کنید و یا سخنی می خواهید در این رابطه بگویید شعاری و شاعرانه سخن نگویید. جلوگیری از انتقال آب کارون، میدانی ست که مرد عمل می خواهد نه مرد شعار که به صندلی ریاست و مدیریت اش دو دستی چسبیده است و منافع استان را فدای یک روز مدیریت بیشتر می کند...

مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۶
comment
comment
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
comment
0
3
comment مسئولین کشور میبایست حساسیت فوق العاده مردم خوزستان به رودخانه کارون را بخوبی درک کنند و به دور از هرگونه سیاسی کاری و بخشی نگری از اجرای هر طرح و برنامه ای که موجب بروز تنش و ایجاد حس بدبینی و تبعیض در مردم خوزستان میشود به جد پرهیز نمایند؛ مردم خوزستان به قولهای رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از طرحهای ظالمانه انتقال اب از سرشاخه های کارون _جز برای مصارف حقیقی شرب!!_ امید بسته اند و نباید به هیچ قیمتی به این امید و اعتماد مردم خوزستان خدشه ای وارد شود.
خواسته مردم خوزستان صریح وشفاف است:
توقف دائمی همه طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون بزرگ(کارون و دز).
comment
حجت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
comment
0
4
comment برخی از مسئولان اصفهان هنوز هم به دنبال اجرای طرح مخرب بهشت اباد هستند؛از ایت الله موسوی جزایری ، استاندار محترم و نمایندگان مردم خوزستان تقاضا دارم که باتمام توان از اجرای تونل بهشت اباد جلوگیری نمایند و اجازه ندهند که شاهرگ حیات خوزستان بیش از این مورد بی مهری و اسیب قرار بگیرد.
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
comment
0
4
comment مردم 8بار تجمع کردند.لازم باشد 80 بار دیگر تجمع می کنیم.
فقط بعلت کمبود شفافیت نمیدانیم چه اتفاقی افتاده؟
از شوشان انتظار داریم تحقیق کند و بعد نتیجه را به عموم مردم اعلام کند.
بدترین چیز سکوت خبری است.
comment
عدالت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
comment
0
3
comment تفاهم نامه برای نابودی کارون!!
تفاهم نامه برای نابودی خوزستان!!
گناه کارون و کارونیان چیه که نمیذارن یه روز خوش ببینن؟!!
ما کارون را نجات میدهیم...
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
comment
1
1
comment شهامت داشته باشید و نظرات را چاپ کنید
مثلا در قرن 21 هستیم!!!!!!!!!
comment
شهروند از شهرستان باوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
comment
0
1
comment مردم خوزستان در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری این عمل نسنجیده انتقال اب کارون را لحاظ خواهند کرد . دولتمردان فعلی بدانند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار