شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
طی هفته های اخیر، رفت و آمد بسیاری از گردشگران خارجی به خوزستان مشهود بوده است. در همین ایام کارشناسان و ارزیبابان یونسکو با پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی برای ثبت جهانی«شوش» به خوزستان آمده و در همین زمینه خبرهای خوبی به گوش می رسد.
واقعیت این است که حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان در دولت گذشته، ایام خوبی را سپری ننمود و عملا ضمن آسیب به بسیاری از آثار تاریخی خوزستان، اقدام خاصی برای حفظ آثار و معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری و ... صورت نگرفت ضمن آنکه به نظر می رسید استان در این حوزه ها دارای برنامه جامع و مشخصی نیست.
خوشبختانه در یکسال گذشته با تدابیر خوب صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، برنامه ریزی خوبی صورت گرفت، پرونده ثبت جهانی شوش دوباره به جریان افتاد و اقدامات پیشگیرانه ای برای حفظ آثار تاریخی صورت گرفت ضمن آنکه برنامه هایی برای تقویت و توسعه بخش گردشگری خوزستان تدوین شد.
از طرفی تاکید خاص استاندار خوزستان به رونق بخش خدمات و توجه وی به حوزه گردشگری که از جمله مسایل مهم مورد غفلت استان در هست سال گذشته بود، باعث شده است تا این حوزه در صدر برنامه های مدیریت ارشد استان قرار بگیرد.
واقعیت این است که بدلیل بی مهری ها و ضعف های مدیریتی، مشکلاتی در سال های گذشته در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ایجاد شد که رفع آنها و رونق این بخش ها به زمان نیاز دارد ولی نوع نگاه و رویکرد مدیریت این سازمان در خوزستان و همچنین استاندار و تلاش های مجموعه مدیریتی و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در یکسال اخیر، امیدواری های بسیاری را ایجاد نموده است.
خوشبختانه دولت تدبیر و امید در سطح کلان نیز به این حوزه ها توجه خاصی را معطوف نموده و حضور شخصیت هایی چون نجفی و سلطانی فر در راس این سازمان مهم، نشان دهنده اهمیت قائل شدن دولت برای این بخش هاست.
وجود جاذبه های متعدد تاریخی و گردشگری، وجود دو اثر به ثبت جهانی رسیده و اینک ثبت جهانی شوش بعنوان سومین اثر در آستانه ثبت، آثار متعدد ملی و مناطق و روستاهای ویژه گردشگری، ظرفیت فوق العاده مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای استان خوزستان ایجاد نموده است. حال، رویکرد مثبت در مدیریت ارشد استان و تلاش مدبرانه در حوزه مدیریتی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، نیز به این مزیت ها افزوده شده است و بر این اساس می توان امیدوار بود خوزستان به یکی از استان های سرامد در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و توسعه بخش خدمات تبدیل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار