اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
ضرب العجلی که هنوز دامنه دارد؛
استاندار خوزستان با اشاره به جابه‌جایی میوه‌فروشان در دوره قبلی استاندار بودنش اظهار می‌کند: فروشندگان میوه و تره‌بار در دوره‌ی قبل که استاندار بودم، جابه‌جا شد و این بار هم این کار را انجام می‌دهیم. دستور داده‌ام برنامه جابه‌جایی را دقیق تدوین کنند، آنچه که مسلم است این است که جابه‌جایی قطعی است و به استحضار همه‌ی بنکداران برسانید.
گزارشگر ثریا زندیار 
 خیابان وکیلی واقع در خیابان سلمان فارسی اهواز را که سرک بکشی با جمعی فروشنده و گاریچی و ماشین‌های حمل بار مواجه می‌شوی، به‌طوری که برای عبور از این خیابان ، زیگزاگی راه رفتن را باید خوب بلد باشی، در غیر این صورت همچنان یا به بن‌بست‌های ناشی از ماشین‌های حمل بار برمی‌خوری یا به دلیل حضور گاریچی‌ها، راهی برای رد شدن یا اجازه‌ی رد شدن وجود ندارد! این قصه‌ای است که سال‌های متمادی اهوازی‌ها را به خواب برده است.

قصه‌ای که مثل دیگر پروژه‌ها راه به‌جایی نبرد و کشتی‌اش به گل نشسته است، به‌طوری که هنوز ضرب العجل مسئولان از راه نرسیده است و مسئولان شهری و اجرایی اهواز و استان، پیچیده‌تر شدن اوضاع هسته مرکزی اهواز و سختی کشیدن مردم را نظاره‌گر هستند. بنکداران را می‌گویم؛ همان پروژه‌ای که تمام مسئولان عالی‌رتبه استانی، سال‌هاست که بسیج شده‌اند تا بنکداران را به شرق اهواز انتقال دهند اما  این موضوع را هم باید در کارنامه فعالیت استانداری خوزستان، فرمانداری و شهرداری اهواز در کنار برخی وعده‌های محقق نشده گذاشت و تنها این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که پس از آن‌همه اتمامِ‌حجت‌ها و ضرب العجل گفتن‌های مسئولان ارشد استان و صادر کردن حکم پلمپ مغازه‌های بنکداران و جریمه کردن‌ها؛  ناتوانی مسئولان در سطح استان موج می‌زند. به قول قیصر امین پور؛ این درد هنوز دامنه دارد...


روزانه خرده‌فروشان شهرهای اطراف و شهر اهواز برای تأمین کالاهای موردنیاز فروشگاه خود به هسته مرکزی شهر مراجعه می‌کنند. این منطقه که در واقع قطب تجاری اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان به شمار می‌رود؛ ترافیک شهر را قفل کرده است.

انتقال بنکداران و سایر مشاغل در کلان‌شهرها انجام شده است و این یک مسئله‌ی حل‌شده است اما موضوع انتقال و خروج سریع و بی‌قید و شرط بنکداران از هسته مرکزی کلان‌شهر اهواز از سال ۱۳۷۱، همزمان با انتقال آهن‌فروشان مطرح شد. 

در سال‌های اخیر مکانی در شرق اهواز با ۵۰ هکتار مساحت توسط بخش خصوصی قطعه‌بندی و ۷۲۰ پلاک پیش‌بینی و مقرر شد در این مجتمع ۶۲۰ ساختمان تجاری و ۱۰۰ واحد برای خدمات جانبی ساخته شود اما پس از گذشت ۱۵ سال از اجرای طرح بازهم شاهد حضور بنکداران در هسته مرکزی شهر هستیم و می‌بینیم که ماشین‌های حمل بار و جابه‌جایی بنکداران در پیچ نامعلومی متوقف  شده و مشکلات فراوانی برای شهروندان به وجود آورده است.

  چندی است که دوباره زمزمه خارج کردن بنکداران از هسته مرکزی اهواز به گوش می‌رسد و مسئولان در تکاپوی انتقال این مشاغل مزاحم از شهر هستند اما بنکداران در تحصنی امروز اعلام کردند که از شهر خارج نمی‌شوند و همچنان بر طبل نرفتن خود می‌کوبند! اما مسئولان شهری گفته‌هایشان قابل‌تأمل است...
 
بهانه‌ای برای ماندن ندارند
 شهردار اهواز با اشاره به بنکداران و جابجایی آن‌ها از هسته مرکزی شهر می‌گوید:  طبق  تصمیم مسئولان یعنی شهردار، فرماندار و دستگاه‌های قضایی به‌خصوص دادگستری؛ بنکداران باید تا مهلتی که تعیین‌شده یعنی اول آذرماه به خارج از محدوده هسته مرکزی شهر منتقل شوند. 

 سید خلف موسوی اظهار می‌کند: قطعاً شهرداری با تمامی امکانات و بر اساس قانون حمایت می‌کند و با توجه به این‌که برای هسته مرکزی، رفاه ایجاد می‌کند قطعاً این کار انجام می‌شود. وی با اشاره به کسانی که از انتقال ناراضی هستند، با بیان این‌که معترضان باید بپذیرند و طبق قانون برای آن‌ها رأی صادر می‌شود، تصریح  می‌کند:  در حال حاضر برای همه‌کسانی که معترض هستند، پرونده تشکیل شده و محکوم شده‌اند. 

موسوی با بیان این‌که  حکم صادر شده و باید به خارج از شهر بروند، می‌افزاید: تمام فرایندهای قانونی خروج بنکداران از شهر انجام شده و بهانه‌ای برای ماندن وجود ندارد.
 
مدیرعامل سازمان میدان‌ها شهرداری اهواز نیز می‌گوید: توجه به اعلام فرماندار اهواز به‌عنوان رئیس شورای تأمین، بنکداران باید از مرکز شهر جابه‌جا شوند؛ سازمان میدان‌های  شهرداری اهواز هم تحت لوای فرماندار و بر اساس تصمیم جمعی که گرفته شده است عمل می‌کند.

 علیرضا سعادت در گفت‌وگو با کابان‌نیوز با اشاره به  کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ برای جابجایی بنکداران از مرکز شهر می‌گوید:  بر اساس این کمیسیون باید از شهر خارج شوند تا تسهیل در رفت‌وآمد مردم به هسته مرکزی شهر فراهم شود. 

وی می‌افزاید: بارگیری یا تخلیه بار کامیون‌ها و وانت‌بارها، باعث شد تا دامنه ترافیک علاوه بر معابر اصلی به خیابان‌های فرعی نیز کشیده شود. قطعاً برای این قضیه ستادی در فرمانداری با حضور مجموعه‌های نظامی، فرمانداری و شهرداری تشکیل‌شده است تا به‌صورت جدی پیگیری شود.

 سعادت  در پاسخ به این‌که پس از گذشت سال‌ها  از ابلاغ مصوبه جابه‌جایی بنکداران از مرکز شهر چرا همچنان این کار صورت نگرفته است؛ اظهار می‌کند:  هر بار که اقدامی صورت می‌گرفت، عزم جدی برای این کار وجود داشت اما بعضی وقت‌ها آقایانی که اقدام به شغل بنکداری کردند بر این جابه‌جایی اعتراض داشتند که در حال حاضر بسیاری از آن‌ها برای جابجایی، اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
فرماندار اهواز نیز در همین خصوص  با بیان این‌که  بنکداران باید از هسته‌ی مرکزی شهر خارج شوند می‌گوید: عزم دسته‌جمعی مسئولان برای انجام این کار مهیاست و باید انجام شود.

  اسماعیل ارزانی با بیان این‌که قرار است تا یکم آذرماه جابه‌جا شوند می‌افزاید: غیر از سایتی که برایشان در نظر گرفته شده و اظهار نارضایتی می‌کنند، جای مناسبی برای بنکداران مهیا شده است که در صورت مخالفت؛ مقامات قضایی، استاندار و فرمانداری پیگیر موضوع می‌شوند.

وی در توضیحی عنوان می‌کند: معمولاً تغییرات به این شکل است، باید ببینیم چند نفر ناراضی هستند، بنکداران و شهروندان را کنار هم بگذاریم، شاید صدها هزار نفر ناراحت هستند که مرکز شهرشان به این شکل است، نمی‌توانیم نارضایتی بنکداران را در نظر بگیرم  و سد معبر را در نظر نگیرم!
 
استاندار خوزستان نیز هشدار می‌دهد: بنکداران قطعاً باید جابه‌جا شوند. عبدالحسن مقتدایی با اشاره به جابه‌جایی میوه‌فروشان در دوره قبلی استاندار بودنش اظهار می‌کند:  فروشندگان میوه و تره‌بار در دوره‌ی قبل که استاندار بودم، جابه‌جا شد و این بار هم این کار را انجام می‌دهیم. مقتدایی اذعان می‌دارد: دستور داده‌ام برنامه جابه‌جایی را دقیق تدوین کنند، آنچه که  مسلم است این است که جابه‌جایی قطعی است و به استحضار همه‌ی بنکداران برسانید.
 
بر اساس این گزارش، حال با توجه به این‌که  ۱۵ سال از این موضوع می‌گذرد و خیلی از مسئولان استانی وعده‌هایی داده‌اند و بنکداران هنوز بر صندلی لج بازیِ خود نشسته و موعظه می‌کنند، لذا این شعارها و وعده‌های رنگ‌به‌رنگ مسئولان که همچنان  در طول تاریخ همگان با آن مواجه‌اند، همان موضوعاتی است که در کتاب‌های تاریخ دوران تحصیل می‌خواندیم. این بار هم مثل گذشته، محقق نشدنش اجازه نداد خدشه‌ای بر این اتفاق تاریخی وارد شود و باید این موضوعات را در کتاب گینس به ثبت جهانی برسانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار