اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
در پی مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید مرتضی پاشایی، مطرح شد:
شبکه های اجتماعی بار دیگر قدرت خود را به رخ کشیدند چه آن که تجمعاتی که در شهرهای گوناگون برگزار شد، نه از سوی صدا و سیما با پخش سرودها و ویژه برنامه های مختلف تبلیغ شده بود و نه نهادهای رسمی با صدور بیانیه های مختلف، مردم را بدان دعوت کرده بودند، بلکه خود مردم در شبکه های اجتماعی با یکدیگر قرار گذاشتند و برای پاشایی مراسم یادبود برگزار کردند.

شبکه های اجتماعی، زنگ خطری برای مسوولان نظام استزندگی سالم: درگذشت نابه هنگام مرتضی پاشایی پس از تحمل یک سال بیماری، ضایعه ای بزرگ برای مردم کشورمان به خصوص جوانان بود؛ مرگ هنرمند فقید و متعهدی که همه وی را با ماه عسل و ترانه نگران منی می شناختند و در بین جوانان بسیار پر طرفدار بود، شوکی بزرگ بود.

خبرنگار زندگی سالم گزارش داد: درگذشت او از این رو نا به هنگام بود که همگی امید بهبودی وی و بازگشت دوباره به عرصه موسیقی و خلق آثار جدید و زیبای دیگری از وی را داشتند اما صبح روز جمعه خبر آمد که مرتضی پاشایی در بیمارستان بهمن درگذشت و رحل اقامت به جهانی دیگر برد؛ در حالی که همین خبر پس از ساعت ها تأخیر، شب عنگام از سوی رسانه ملی اعلام شد و همه را شوکه کرد؛ چرا که پاشایی درعمق وجود مردمش جا داشت و ترانه های او خاطره های مردم و دردآشنای مردم کشورش بود؛ گویی تو خود هستی که همه آن ترانه ها را می سرایی اما از زبان هنرمندی به نام مرتضی پاشایی.

 مراسم تشییع پیکر زنده یاد مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ کشورمان با حضور هزاران نفر از علاقه مندان و طرفداران وی در تالار وحدت برگزار شد. 

بر اساس اطلاعات خبرنگار سایت زندگی سالم، ازدحام جمعیت هوادار این خواننده به حدی بود که جسد آن مرحوم، ساعاتی به سردخانه انتقال یافت و مراسم تدفین، ساعت ها به تأخیر افتاد.

این در حالی است که هزاران نفر از طرفداران مرحوم 'مرتضی پاشایی' خواننده و آهنگ ساز جوان کشورمان جمعه شب گذشته، همزمان با اعلام خبر درگذشت وی، با برگزاری تجمعاتی در شهرهای مختلف کشور، یاد و خاطره این خواننده مردمی را گرامی داشتند.

شبکه های اجتماعی، زنگ خطری برای مسوولان نظام استبه گزارش ایرنا، تجمع کنندگان که اکثرا از قشر جوان بودند، آهنگ های این خواننده پاپ کشورمان را بطور دسته جمعی زمزمه و با روشن کردن شمع به یاد وی سوگواری می کردند.

در این تجمعات، هواداران مرتضی پاشایی برای این هنرمند بارها فاتحه خواندند و برای خوشنودی روحش صلوات فرستادند.

حضور گسترده‌ی هواداران این هنرمند برای سوگواری غیررسمی در پارک «آب و آتش» تهران سبب شد تا در اطراف این پارک، ترافیک سنگینی شکل بگیرد. علاقه‌مندان به مرتضی پاشایی در خیابان‌های مجاور پارک در خودروهای خود، ترانه‌های این هنرمند را پخش می‌کردند و عده‌ای نیز تصاویر او را بر شیشه‌های ماشین‌شان چسبانده بودند.

این گردهمایی‌های خودجوش گفته شد چندین ساعت به طول انجامیدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که البته در برخی موارد، این تجمع‌ها به برخی تنش‌ها و استفاده از برخی ابزارها، در مواردی که تصمیم‌های مقطعی مبنی بر متفرق کردن جمعیت گرفته شد، انجامیده است.

و اما چرا مردم اینگونه برای خواننده محبوبشان، رفتار کردند؟ این اقدام مردمی آیا حاوی پیامی برای جامعه از یک سو، و از سوی دیگر برای مسئولان بود؟ 

عصر ایران در همین زمینه نوشت: درگذشت 'مرتضی پاشایی' خواننده پاپ کشورمان، آن هم در جوانی و 30 سالگی، قبل از هر چیز تأثر آور است و جا دارد که به بازماندگانش تسلیت بگوییم و برای شادی روح آن هنرمند مرحوم، دعا کنیم.

حواشی بیماری، درگذشت و ماجراهای بعد از آن، اما بسیار غافلگیر کننده و در عین حال شکافنده واقعیت های جامعه بود، واقعیت هایی که خیلی ها، سال هاست که می کوشند آنها را نبینند و انکارش کنند.

شبکه های اجتماعی، زنگ خطری برای مسوولان نظام استشبکه های اجتماعی بار دیگر قدرت خود را به رخ کشیدند چه آن که تجمعاتی که در شهرهای گوناگون برگزار شد، نه از سوی صدا و سیما با پخش سرودها و ویژه برنامه های مختلف تبلیغ شده بود و نه نهادهای رسمی با صدور بیانیه های مختلف، مردم را بدان دعوت کرده بودند، بلکه خود مردم در شبکه های اجتماعی با یکدیگر قرار گذاشتند و برای پاشایی مراسم یادبود برگزار کردند.

این ماجرا نشان داد که محدودسازی شبکه های اجتماعی از اساس بی فایده است کما این که محدودسازی هنرمندان موسیقی نیز نتوانسته است مردم را نسبت به موسیقی و موسیقی دانان، بی اعتنا کند. 

به گزارش زندگی سالم، حضور گسترده همه اقشار مردم و جوانان در این مراسم نشان داد که جوانان، هنرمندان خود را با جان و دل دوست دارند و به این مرزوبوم عشق می ورزند.

این حضور گسترده مردم در مراسم هنرمند فقید، مرتضی پاشایی، خبرنگار ما را بر آن داشت تا پیام این حضور را برای مسوولان نظام واکاوی کند.

علاقه جوانان به هنرمندان جوان کشورشان سطحی نیست بلکه ریشه دار و عمقی است
به باور یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، تشییع پیکر آن مرحوم و خواندن ترانه های مرحوم پاشایی بیانگر این واقعیت بود که این علاقه و طرفداری، سطحی نیست بلکه دارای عمق و ریشه می باشد و شبکه های اجتماعی جای خالی رسانه ها را در این مراسم پر کردند که این خود زنگ خطری برای مسوولان نظام و نهادهای جامعه است.

مجید ابهریمجید ابهری در گفتگو با خبرنگار زندگی سالم با اشاره به این که حضور گسترده مردم به ویژه جوانان در مراسم تشییع پیکر مرحوم مرتضی پاشایی، بیانگر دو نکته قابل تأمل برای جامعه و مسوولان نظام است، گفت: اول این که علاقه مندی اقشار جامعه به ویژه جوانان به هنرمندان، مخصوصا هنرمندان جوان، وجود دارد و حضور مردم در مقابل بیمارستان و همچنین در زمان تشییع پیکر آن مرحوم و خواندن ترانه های مرحوم پاشایی، بیانگر این واقعیت بود که این علاقه و طرفداری، سطحی نیست بلکه دارای عمق و ریشه می باشد.

نهادهای مسوول باید به فکر گسترش این گونه هنرها و ایجاد نشاط اجتماعی باشند
وی افزود: بنابراین نهادهای مسوول باید در این زمینه به فکر گسترش این گونه هنرها در بین اقشار مردم به ویژه جوانان باشند و اجازه ندهند از برگزاری این گونه مراسم جلوگیری شود زیرا بعضی از کنسرت های این هنرمندان، مواجه با برخوردهای مختلف می گردد.

این آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری با بیان دومین پیام تصریح کرد: دومین پیام این حضور گسترده مردم به خصوص جوانان در مراسم تشییع پیکر مرحوم پاشایی، نشانگر این است که غم و شادی جوانان اگر از حجم عادی خود خارج شود قابل کنترل نمی باشد؛ بنابراین درست است که برخی جوانان فقط برای دیدار هنرمندان مختلف که ممکن بود در این مراسم حاضر شوند، به این نوع مراسم آمدند اما جمعیت اصلی را افرادی تشکیل می دادند که از اقشار جوان بودند.

شبکه های اجتماعی، بار مخابره خبر را به عهده داشتند که این، زنگ خطری برای مسوولان نظام است
ابهری با تاکید بر این که برای حضور این جوانان هیچ گونه هماهنگی از طرق مختلف از سوی مسوولان هنری کشور برای حضور آنها صورت نگرفته بود، اظهار داشت: آنها از طریق شبکه های اجتماعی، باخبر شده و در این مراسم، حضور یافتند؛ بنابراین مسوولان و نهادهای مرتبط باید هرچه زودتر به فکر نشاط اجتماعی و سرگرمی برای جوانان باشند و اجازه ندهند دشمنان از انرژی نهفته جوانان کشورمان سوء استفاده کنند؛ زیرا همانگونه که شادی های جوانان در مراسمی مانند چهارشنبه سوری، غیرقابل کنترل می باشد، غم و اندوه آنها نیز در صورت بروز، قابل کنترل نخواهد بود.

وی افزود: این امر، نیاز به هیچ گونه هماهنگی رسانه ها نداشته است بلکه شبکه های اجتماعی، جای خالی رسانه ها را در این گونه مراسم پر می کند که این خود، زنگ خطری برای مسوولان نظام و نهادهای جامعه است.

گزارش از: اعظم شکوهی

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار