عضو انجمن اسلامی معلمان استان خوزستان با اشاره به پایین بودن میزان سواد در ایران خاطر نشان کرد : سالهای سواد برای زنان در ایران 5 سال و برای مردان 6 سال و نیم می باشد و این برای جامعه ای که برای رسیدن به توسعه یافتگی نیازمند افراد باسواد می باشد، نگران کننده است.
شوشان : به مناسبت هفته ی پژوهش نشست علمی "تعلیم و تربیت " با حضور مسئولین آموزش و پرورش ناحیه 4اهواز و اساتید و دانشجویان دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی در تالار دکتر پاک سرشت این دانشکده برگزار شد .
به گزارش شوشان دکتر فاضل خمیسی ، رئیس آموزش و پرورش ناحیه ی چهار اهواز دراین گردهمایی به بررسی عوامل توسعه نیافتگی در آموزش و پرورش پرداخت . وی گفت :
در یک جامعه ،انسان محور توسعه می باشد پس توسعه را می توان امری انسانی دانست که مبنا واساس آن بر پایه ی تربیت شکل می گیرد . از سویی دیگر پایه و اساس تربیت نیز علم می باشد و علمی در جامعه حرف برای گفتن دارد که برمبنای عقل نوین پایه گذاری شده باشد .
عضو انجمن اسلامی معلمان استان خوزستان با اشاره به پایین بودن میزان سواد در ایران خاطر نشان کرد :
سالهای سواد برای زنان در ایران 5 سال و برای مردان 6 سال و نیم می باشد و این برای جامعه ای که برای رسیدن به توسعه یافتگی نیازمند افراد باسواد می باشد، نگران کننده است . در عین حال باسوادی یکی از ابزارهای تحقق دموکراسی در یک جامعه می باشد .از این رو لزوم ارتقای سطح سواد آموزی در کشور ما احساس می شود و تحقق این امر نیز نیاز به یک تلاش همگانی و عزم ملی دارد .
وی در عین حال با تاکید بر لزوم نهاد سازی به عنوان یک اصل در تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش و پرورش گفت :
نباید در سیستم آموزش و پرورش تصمیمات به صورت فردی و سلیقه ای اتخاذ شود چون ممکن است تصمیمات فردی ،سیستم آموزش و پرورش را مورد آسیب قرار دهد . از این رو باید به نهاد سازی به عنوان یک ابزار جدی برای تصمیم گیری در آموزش و پرورش توجه شود .
دکتر فاضل خمیسی وضعیت آموزش و پرورش در استان خوزستان را مطلوب ندانست و گفت :
رتبه ی استان خوزستان در بین سایر استانهای کشور یکی مانده به آخراست .همچنین میانگین تمام مواد درسی ما از میانگین نمرات در سطح کشور پایین تر است و از میزان ساعات آموزش کمتری نیز برخوردار هستیم که این وضعیت نگران کننده می باشد .
وی با تاکید بر تاثیر گذاری نیروی انسانی بر کیفیت آموزش ، خاطر نشان کرد :
ما نباید مرتب بگوییم چون میز و نیمکت، وسایل خنک کننده ، گرم کننده و تجهیزات آموزشی نداریم سطح آموزش و پرورش در استان پایین است به دلیل اینکه تاثیری که نیروی انسانی متخصص بر فرآیند آموزش و پرورش اعمال می کند بسیار بیشتر از تجهیزات آموزشی است .
عضو انجمن اسلامی معلمان استان خوزستان در عین حال گفت جامعه ی ما باید بر مبنای علم و دانش حرکت کند و برای معلم جایگاه بهتری قائل شود و نباید فراموش کنیم که همه ما مدیون معلمان خود هستیم .
رئیس آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز همچنین گفت :
علی رغم اینکه ما بحث جهانی شدن را مطرح می کنیم وابزار جهانی شدن مدرنیته و ابزار مدرنیته هم علم و دانش است ،ما هنوز به علم و دانشی که شایسته ی جامعه ما می باشد نرسیده ایم و لزوم همکاری بین دانشگاه و آموزش و پرورش در جهت ارتقای سطح آموزش و پرورش در استان خوزستان احساس می شود .
حسن بهنام ، معاونت پژوهشی اداره ی آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز نیز در این نشست گفت :
آموزش و پرورش به عنوان قدیمی ترین نهاد مدرن تاکنون نتوانسته است رضایت دانش آموزان ، معلمان و دولت را کسب کند و در طول صد سال گذشته نه تنها تغییر مثبتی را در این نهاد شاهد نبودیم بلکه در زمینه هایی نیز وضع بدتر شده است .
وی افزود :
امروزه مشخص نیست که دکترین در آموزش و پرورش چیست . آیا هدف دانش افزایی ، خلاقیت ، تربیت و یا تفکر انتقادی است و یا اینکه آموزش و پرورش به گونه ای دانش آموز تربیت می کند تا فقط همه را به دانشگاه بفرستد !
حسن بهنام با اشاره به اینکه در تمامی کشورها چنین مشکلاتی در آموزش و پرورش مشاهده می شود ،تصریح کرد :
سایر کشورها نظام آموزشی خود را به گونه ای سامان داده اند تا به اهداف خود دست پیدا کنند و مانیز باید در محیطی آرام و به دور از تعصب های سیاسی و ایدئو لوژیک از تمامی صاحبان آموزش و پرورش که تمامی ملت ایران هستند طلب یاری کنیم .
وی با اظهار اینکه حل مشکلات در آموزش و پرورش ازیک انقلاب سیاسی دشوار تر است ، گفت :
هدف آموزش و پرورش ساختن انسانهایی است که در آینده مفید باشند و از یک شخصیت علمی برخوردار باشند. در جهت رفع معضلات پیش روی آموزش و پرورش نیازمند تغییر در فضای ذهنی و پیش داوری هایی هستیم که گریبان گیر آموزش و پرورش شده است و امیدواریم با برگزاری این نشست های تخصصی، دری در جهت ارتقای وضعیت آموزش و پرورش در استان خوزستان گشوده شود .
اکبر ظریفی ،عضو انجمن اسلامی معلمان اهواز نیز در این نشست با اشاره به بحث " دانش آموزشهروند امروزی " خاطر نشان کرد :
یکی از وظایف آموزش و پرورش تربیت شهروندی است که با خواسته های واقعی جامعه همگرایی داشته باشد و متاسفانه این امر به خوبی در آموزش و پرورش تحقق پیدا نکرده است .
وی با اظهار اینکه نمی توان از تکنولوژی فرار کرد گفت :
چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در بین سنت و مدرنیته درگیر هستیم و مجبور هستیم شهروندی مخصوص و مطلوب شرایط موجود تربیت کنیم . همچنین شهروندی که تربیت می کنیم باید امادگی دریافت اگاهی های فردی، حقوقی و بین المللی را داشته باشد و بتواند در چارچوب ارزشهای پذیرفته شده ی ملی و مذهبی مورد قبول جامعه رفتار کند .
اکبر ظریفی در عین حال تصریح کرد که شهروند امروز باید از نحوه ی عملکرد دولت اطلاع داشته باشد ، مکاتب سیاسی را بشناسد و بتواند رویدادهای سیاسی و اجتماعی جوامع را تحلیل کند . همچنین عمل به قانون ، مشارکت با دیگران ، مسئولیت پذیری ، دوری از خشونت ، پذیرش تنوع ، احترام به حقوق دیگران ، بردباری ، هم گرایی و نوع دوستی را نیز یاد گرفته باشد .
شاهپور زندی از مرکز استعداد های درخشان نیز در این گردهمایی با پرداختن به بحث " درونی کردن ارزشهای دینی و معنویت در دانش آموزان " ،گفت :
حضرت علی (ع) می فرماید فرزندان خویش را برای زمانه ی خودشان تربیت کنیم و زمانه ی ما نیز دور ه ی قرن بیست و یکم است و آموزش ها و تعاریف ما نیز باید بر مبنای وضعیت موچود باشد .
وی ارکان آموزش و پرورش را در قرن 21 یادگیری برای یادگیری ، یادگیری برای دانستن ، یادگیری برای انجام دادن و زندگی کردن عنوان کرد .وی همچنین افزود :
تحقق یافتن ارزشهای اخلاقی در آموزش و پرورش زمانی میسر خواهد شد که کارکنان آموزش و پرورش نیز به آن معتقد باشند . وی در عین حال آموزش مستقیم را بسیار موثردانست و تاکید کرد که مهارت های اجتماعی همانند صداقت را دانش آموزان باید به صورت عملی از معلمان خود فرا بگیرند .
همچنین در این جلسه دکتر زرگر ، معاون پژوهشی دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی طی سخنانی از همکاری بین دانشگاه و آموزش و پرورش در جهت ارتقای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در قالب انعقاد تفاهم نامه هایی استقبال کرد . در عین حال در این نشست حسین الهام پور در خصوص بررسی نیازهای آموزشی – مشاوره ای دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ، دکتر علی بیرمی پور در خصوص تفکر جانبی ، دکتر سید عباس رضوی پیرامون کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و دکتر عبادی، رئیس پژوشکده ی تعلیم و تربیت استان نیز در خصوص معلم پژوهنده و نحوه ی همکاری آموزش و پرورش با پایان نا مه های ارشد و دکتری و طرح های تحقیقاتی اعضای هیئت علمی صحبت کردند .