اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله محسن حیدری افزود: اینها دو جناح متفکر و نخبه جامعه هستند. اگر با هم همدلی و وحدت نداشتند و پیرو امام(ره) حرکت نمی‌کردند انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید و در تداوم انقلاب نیز عنصر اصلی همین وحدت است. اگر تفاهم و همدلی و محبت متقابل نبود نظام جمهوری اسلامی امکان تداوم نداشت. پس وحدت بحمدالله وجود دارد.
نشست تألیف‌القلوب و هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه در مسجد امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

 آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این نشست با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه عنصر اصلی تداوم انقلاب اسلامی است، گفت: اگر تفاهم، همدلی و محبت متقابل میان حوزه و دانشگاه نبود نظام جمهوری اسلامی امکان تداوم نداشت.

وی با اشاره مناسبت‌های دهه پایانی صفر و دریای حضور پیروان اهل‌بیت(ع) در اربعین حسینی، عنوان کرد: حقیقتاً راهپیمایی اربعین یک پدیده مبارک، بی‌نظیر و بیمه کننده کیان تشیع در جهان معاصر بود. این حرکت تجلی الهی وحدت پیروان اهل‌بیت(ع) و نمونه بارز تحقق دستور «اعتصموا بحبل‌الله و لاتفرقوا» بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در این جمع باصفا و صمیمی، جلوه محبت و رأفت الهی مردم نسبت به هم مشهود بود، به گونه‌ای نورانیت امام حسین(ع) چنان جمع را تحت تأثیر قرار داده بود که هیچ تنشی میان جمعیت ایجاد نشد و ارعابی برای دشمنان اهل‌بیت(ع) بود.

آیت‌الله حیدری در ادامه در خصوص شهادت شهید آیت‌الله مفتح اظهارکرد: همه کم و بیش نسبت به شخصیت ایشان و ابعاد علمی، معنوی،‌ سیاسی و ولایت‌مداری ایشان آشنایی داریم. بنده توفیق تلمذ از محضر ایشان را نزدیک سه ماه از مهر 58 تا روز شهادت داشتم و یک ساعت پس از شهادت ایشان شاهد این صحنه بودم. آنچه از ایشان به رأی العین دیدم معنویت و نشاط، بصیرت، تواضع و حرکت بی‌وقفه این دانشمند بود.

این مدرس حوزه علمیه خوزستان با تقدیر از دست‌اندرکاران این نشست گفت: در این نشست نکات خوبی مطرح شد. وحدت به معنی همراهی و همدلی دو مجموعه است که امری شدنی است و تاکنون نیز محقق شده است؛ چنانکه تحقق نهضت امام(ره) دو جناح داشت که یکی روحانیت و دیگری دانشگاهیان بودند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اینها دو جناح متفکر و نخبه جامعه هستند. اگر با هم همدلی و وحدت نداشتند و پیرو امام(ره) حرکت نمی‌کردند انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید و در تداوم انقلاب نیز عنصر اصلی همین وحدت است. اگر تفاهم و همدلی و محبت متقابل نبود نظام جمهوری اسلامی امکان تداوم نداشت. پس وحدت بحمدالله وجود دارد.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه اقتدار و استحکام نظام جمهوری اسلامی برابر توطئه‌ها و تحریم‌های دشمن به جهت وجود این وحدت است، اظهار کرد: این وحدت در عرصه دفاع مقدس ثمر داد و پیشرفت و شتاب علمی دانشمندان ایرانی نیز در حال حاضر با این وحدت و همدلی آفریده شد. باید به آینده امیدوار باشیم. گرچه چالش‌هایی وجود دارد که این وحدت را تهدید می‌کند اما باید آنها را مرتفع سازیم.

وی تحجرگرایی، غرب‌زدگی و هواپرستی را سه تهدید و مانع ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه دانست و افزود: اگر این سه مانع را به نحوی برطرف سازیم هیچ مشکلی در ایجاد این وحدت و تداوم آن نخواهیم داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکیدکرد: ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه از مطالبات مقام معظم رهبری است از این رو نباید بر زمین بماند. ما در حوزه‌های علمیه برای ایجاد این تعامل اعلام آمادگی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از جهان‌بینی واحد که همان توحید یا اعتقاد به خداست آغاز می‌شود، بر تقویت این جهان‌بینی دینی در دو مجموعه علمی تأکید کرد.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران تشکیل نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه، با تصریح بر اینکه جای جلسات هم‌اندیشی از این قبیل میان حوزه و دانشگاه خالی است، اظهارکرد: حوزه علمیه آمادگی برقراری این جلسات را دارد و می‌توانیم برای استانمان این گفتمان مشترک را داشته باشیم و آن را ادامه بدهیم.

حاجتی ادامه داد: اولاً باید بدانیم این وحدت همانی است که از آن به نام همکاری یاد شد؛ نه حوزه را می‌شود دانشگاه کرد و نه دانشگاه را حوزه. چرا که این دو مجموعه علمی در دو عرصه متفاوت در حال تلاش‌اند. حوزه بنابر تشخیص وظایف عهده‌دار تبیین دین است، احادیث را موشکافی می‌کند تا بتواند یک نظریه اسلامی ارائه بدهد و از سوی دیگر دانشگاه متصدی معرفی ابزار است.

وی با طرح این سؤال که این وحدت یا همکاری از کجا شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: این وحدت از جهان‌بینی واحد که همان توحید یا اعتقاد به خداست آغاز می‌شود. این جهان‌بینی باید در حوزه و به ویژه دانشگاه تقویت شود. بنابراین این جها‌ن‌بینی دینی است که نقطه تلاقی دو مجموعه است و می‌تواند ما را به همکاری و همدلی برساند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: قطعاً سالروز بزرگداشت شهادت آیت‌الله مفتح برای تأکید و حمایت از وحدت حوزه و دانشگاه است نه تأسیس آن. تلاقی علم و دین یک امر فطری است. بر این اساس وحدت حوزه و دانشگاه امری فطری و بدیهی است و اگر این وحدت میان این دو مجموعه علمی نباشد، علم و ابزاری که ایمان آن را جهت ندهد مثل این است که تیغی را به دست زنگی مست بدهند.

حاجتی عنوان کرد: ما همواره از علمی که سودی ندارد به خداوند پناه می‌بریم. این نشست هم برای تأکید و حمایت از این اصل بدیهی وعقلی است. ما ثمره وحدت حوزه و دانشگاه را اگر صددرصد نبردیم می‌توان گفت بسیار بردیم. ما گوهری داریم که آثارش را هم دیده‌ایم، باید جمع شویم و حمایتش کنیم.

همچنین سیدعلی مرعشی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست با تأکید بر اینکه علوم انسانی غربی باید مورد مطالعه نقادانه قرار بگیرد، اظهارکرد: در حال حاضر عده‌ای در حوزه و دانشگاه با دغدغه اسلامی‌سازی علوم انسانی به صورت خودجوش حرکت‌هایی می‌کنند اما ساختاری برای انجام این گونه تحقیقات ایجاد نشده است.

وی گفت: این نشست‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به این هدف باشد. وحدت زمانی پیش می‌آید که بین این دو مجموعه علمی اهداف مشترکی وجود داشته باشد و این دو با هم برای دستیابی به آن اهداف تلاش کنند.

مرعشی افزود: یکی از این اهداف مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تحول علوم انسانی است که بعدها به اسلامی‌سازی علوم انسانی ارتقا پیدا کرد. قصد ما طرد علوم انسانی غرب نیست اما اینکه علوم انسانی بومی نداشته باشیم خلأ بزرگی است که باید پوشش داده شود.

وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی غربی باید مورد مطالعه نقادانه قرار بگیرد، ادامه داد: در حال حاضر عده‌ای در حوزه و دانشگاه با دغدغه اسلامی‌سازی علوم انسانی به صورت خودجوش حرکت‌هایی می‌کنند اما ساختاری برای انجام این گونه تحقیقات ایجاد نشده است.

این مدرس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به بیان نمونه‌ای از نیاز یک محقق روانشناس به همفکری با حوزه علمیه در انجام تحقیقات اسلامی پرداخت و اظهارکرد: یک روانشناس در مواجهه با آیه «إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»(یونس، 26) اگر خوف را به اضطراب و حزن را به افسردگی معنا کند، آیا سازه روانشناسی دوستی با خدا چنان هست که بتواند از آن برای مقابله با اضطراب و افسردگی استفاده کند؟ یک محقق روانشناس نیاز دارد به این اطمینان برسد که آیا برداشت او از این آیه صحیح است یا خیر؟

وی به بیان نمونه‌ای دیگر پرداخت و گفت: یا آیه‌ای مانند «وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ ..»(بقره، 256) اگر عبارت «َتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ » را به ثبات روانشناسی معنا کنیم، آیا صدقه دادن می‌تواند به ثبات منجر شود؟ آیا این برداشت را می‌توان از آیه داشت؟ در مورد روایات نیز چنین است و استفاده از آنها به دانش تخصصی در زمینه سند و دلالت نیاز دارد. این نمونه‌ها قابل سرایت به دیگر حوزه‌ها مثل جامعه‌شناسی، اقتصاد و ... است. در مواجهه با چنین سؤالاتی نیاز به وجود یک کارشناس حوزوی وجود دارد.

مرعشی خاطرنشان کرد: وقتی پژوهشی صورت می‌گیرد یافته‌ها به مرور تجمع پیدا می‌کنند و پس از آن فرضیه و نظریه شکل می‌گیرد. وقتی تعدادی نظریه جمع شوند مکتب از آنها استخراج می‌شود؛ بنابراین ایجاد یک مکتب روند زمانبری است.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد یک پژوهشکده تحول علوم انسانی اظهارکرد: فعالیت‌های خودجوشی صورت می‌گیرد اما اگر بخواهیم به مطالبات رهبر پاسخ دهیم باید این روند را تسریع ببخشیم.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مسعود بهرام‌پور، مدیر مدارس علمیه خوزستان با بیان اینکه ایمان باید دو نیروی تولی و تبری را در مؤمن ایجاد کند، گفت: این دو نیرو زمینه‌ساز وحدت میان جامعه است و امروز شاهد هستیم این معنا به‌طور فزاینده در تاریخ انقلاب اسلامی محقق شده و این نشانگر وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: اگر این گونه به وحدت نگاه کنیم که خداوند رحمان همه مؤمنان و مؤمنات را به آن دعوت کرده و فرقی میان اقشار قائل نشده است به این نتیجه می‌رسیم که نیروهای ما به جای خنثی کردن هم و حرکت جهت‌های مخالف با هم‌سو کردن این نیروها، می‌توانند تحقق آرمانی را که خداوند برای ما مشخص کرده است، تسریع ببخشند.

بهرام‌پور بیان کرد: انقلاب وقتی پیروز شد امام راحل هدف را برای ما روشن کردند و فرمود: تکلیف ما را سیدالشهدا(ع) در کربلا مشخص کرده است. همه باید برای یک معنا و در یک جهت تلاش کنیم و آن اعتلای کلمه حق است که اولیاء خدا آرزوی آن را داشتند و به عنوان آرمان جامعه اسلامی دنبال می‌کردند.

وی ادامه داد: حقیقت این است که ایمان یک مؤمن دو نیرو باید در او ایجاد کند؛ یکی نیروی تولی و یک نیروی تبری. تولی برای اینکه با آن بتواند در کنار دیگر اعضای جامعه ایمانی هدفی را که برای جامعه تعریف شده دنبال کند و تبری برای آن است که با تمام کینه و بغض مقابل باطلی که حق را منکوب و زمین‌گیر می‌کند مقابله و مبارزه کند.

مدیر مدارس علمیه خوزستان اظهارکرد: اگر این دو نیرو در ارکان ایمانی جامعه به وجود بیاید خود به خود یک وحدت در جامعه به وجود می‌آید. امروز شاهد هستیم این معنا به طور بسیار زیبا، چشم‌گیر و فزاینده در تاریخ انقلاب اسلامی هر چه جلوتر آمده‌ایم مستحکم‌تر و پرطرفدارتر جامه تحقق به خود می‌پوشاند و این نشانگر وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی با اشاره به حضور طلاب،‌ روحانیون، اساتید و بزرگان حوزه از یک سو و دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه از سوی دیگر در صحنه دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: همه برای اعتلای روزافزون جامعه اسلامی در حال تلاش هستند. این وحدت برای همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند حوزه و دانشگاه متحد برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنند.

بهرام‌پور تصریح کرد: در حوزه و دانشگاه آفت‌هایی وجود دارد ولی به این معنا نیست که آنچه باید به دست آید به دست نیامده است؛ بلکه دستاوردهایی به وجود آمده و خدا را بر آن شاکریم و از او تقاضا داریم این هم‌سویی‌ها روز به روز میان حوزه و دانشگاه روزافزون شود.

این مدرس حوزه علمیه استان در پایان آمادگی مدارس علمیه استان را برای ایجاد این هم‌سویی اعلام کرد و گفت: حوزه علمیه آمادگی دارد بین حوزه و دانشگاه عرصه‌های همکاری به وجود بیاید و با تلاش بیشتر بهتر از سابق خدمت‌گزاری کند.

در ادامه این نشست خدابخش کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ما بر مبنای وحدت حوزه و دانشگاه بود، اظهارکرد: نامگذاری روزی به نام وحدت حوزه و دانشگاه برای این است که دو مجموعه علمی مسئولیت و تکلیفشان را برای هدایت جامعه بدانند.

وی افزود: علت اینکه امام(ره) وحدت حوزه و دانشگاه را مبنای تحول جامعه دانستند این است که این دو قشر فرهیخته هستند که می‌توانند جامعه را در مسیر کمال خود قرار داده و هدایت کنند. پیروزی انقلاب اسلامی ما بر مبنای وحدت حوزه و دانشگاه بود. با توجه به این، وحدت میان این دو مجموعه علمی وجود داشته است. اما نامگذاری روزی به نام این موضوع برای این است که دو مجموعه علمی مسئولیت و تکلیفشان را برای هدایت جامعه بدانند.

کرمی پرورش طلاب مهذب و عالم را به حوزه‌های علمیه تبریک گفت و عنوان کرد: انتظار داریم در زمینه علوم انسانی حوزه‌های علمیه قدم‌های بنیادی‌تری در زمینه معرفت‌شناسی با ارتباطات خاصی که می‌توانند برقرار کنند در دانشگاه بردارند و این انتظار برآورده نشده است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود علمای حوزه علمیه ارتباط خود را با دانشگاهیان بیشتر کنند، اظهارکرد: این ارتباط فکری و معنوی باید بیشتر شود چنانکه مقام معظم رهبری نیز همواره ارتباط تنگاتنگی با دانشگاهیان برقرار کرده‌اند.

کرمی گفت: اگر مبنای علم ما بر چارچوب مبانی اسلامی و معنوی باشد مطمئناً علم ما علم هدفداری خواهد بود و مبدأ این حرکت از حوزه‌های علمیه است. با توجه به فرموده امام راحل که دانشگاه را مبدأ همه تحولات دانسته‌اند انتظار می‌رود ارتباط بیشتری از سوی حوزه علمیه با دانشگاه برقرار شود.

همچنین اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری یکی از یادگارهایی که امام(ره) برای ما باقی گذاشتند روز وحدت حوزه و دانشگاه است که دو بال تحقق جامعه اسلامی هستند؛ تحقق علم و فناوری از یک طرف و به کمال رساندن جامعه از نظر ارزش‌های معنوی از سوی دیگر.

وی با بیان اینکه سابقه حوزویان و دانشگاهیان ما و وحدت آنها در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن سابقه درخشانی است، اظهارکرد: اگر به کنه وحدت میان این دو مجموعه بنگریم به این حقیقت می‌رسیم که علم و علم‌آموزی تنها محدود به علوم تجربی نیست و بحران معنوی غرب نشانگر عواقب تکیه به دانش تجربی صرف است. ممکن است جامعه از لحاظ علمی به بالاترین رشد صنعتی دست یابد اما در عین حال بدلیل بی‌توجهی به نیازهای وجودی انسان، دچار بحران معنوی شود. آموزه‌های معنوی و پاسخ به نیازهای وجودی انسان تنها در حوزه علم تعریف نمی‌شود.

در این نشست رضا کیانی‌نژاد، مسئول بسیج اساتید خوزستان نیز گفت: در 27 آذر سال 1357 یکی از بزرگان ما که جایگاه استادی دانشگاهی و حوزوی داشت به شهادت رسید.

وی ادامه داد: آیت‌الله شهید مفتح در این روز به شهادت رسیدند. در این خصوص این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود اینکه اساتید دیگری از حوزه علمیه در دانشگاه فعالیت می‌کردند، سالگرد شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است؟ پاسخ این است که اولین بار ایده وحدت حوزه و دانشگاه از سوی این شهید گرانقدر مطرح شد که در سال 40 مقاله‌ای با عنوان وحدت مسجد و دانشگاه نوشتند و در طول سالیان عمر خود در راستای ایجاد این وحدت تلاش کردند.

کیانی‌نژاد در خصوص معنای وحدت میان دو نهاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: واقعیت این است که وحدت به معنای ادغام و یکی شدن دو مجموعه علمی حوزه و دانشگاه نیست؛ بلکه به معنی اتحاد حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما برای پیشبرد مملکت است.

مسئول بسیج اساتید خوزستان با طرح این سؤال که چقدر جهت این اتحاد قدم برداشته‌ایم، اظهارکرد: استفاده از علما در حلقه‌های صالحین و در دروس معارف اسلامی بخشی از این اقدامات است. گره‌های ذهنی در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی وجود دارد که باید در کارگروه‌های مرتبط بررسی شود. در بسیج اساتید، کرسی‌های نقد نظریات غربی آغاز شده‌اند و دانشگاه به حضور حوزویان در این کرسی‌ها نیاز دارد.

به گزارش ایسنا در پایان این نشست از فعالان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه تقدیر شد. حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، مدیر سابق مدارس علمیه خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالباری جوانمردزاده، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 6، علیرضا رازقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور خوزستان، سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر موسوی از اساتید حوزه علمیه اهواز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار