اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۱۸۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
نباید از این نکته مهم غافل شد که اداره چنین منطقه عریض و طویل اقتصادی را در کنار چندین مسئولیت مهم دیگر و از راه دور دنبال نمود بی توجهی به این نکات مهم و اساسی موجب ضایع شدن یکی از فرصت‌های طلایی استان در جهت نیل به توسعه پایدار خواهد شد.
شاهرخ خسروجردی
فکر رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی (مشخصاً نفت) و حرکت به سمت اقتصادی مبتنی بر تعدد منابع درآمدی فکر امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که دلسوزان کشور در آرزوی چنین نظام اقتصادی هستند. در نخستین بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و نه حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی ... و تأکید بر ارتقاء درآمد خواسته شده است. در تعریفی از اقتصاد مقاومتی می‌توان آن را سیاستی دانست که در پی مقاوم‌سازی، آسیب زدایی، خلل گیری و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است.

یکی از امکانات و منابع مالی مهم و مؤثر در استان ما خوزستان " منطقه آزاد اروند" است. موضوع مناطق آزاد و ویژه و نقش آن‌ها در توسعه اقتصادی کشورمان آنقدر مهم است که یکی از بندهای بیست و چهارگانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (بند ۱۱) به این امر اختصاص داده شده است. قانون مناطق آزاد اقتصادی در دوره ریاست‌جمهور آقای هاشمی رفسنجانی به تصویب مجلس رسید اما به دلیل اختلاف نظرهایی که بر سر این موضوع میان مجلس و شورای نگهبان وجود داشت اجرای آن تا دوره ریاست جمهوری آقای سید محمد خاتمی به تعویق افتاد.

 یکی از مناطقی که برای تبدیل شدن به منطقه آزاد و اقتصادی از استعداد ویژه‌ای برخوردار بود و هست جنوب غربی کشورمان و مشخصاً شهرهای آبادان و خرمشهر است. آبادان و خرمشهر تا پیش از جنگ تحمیلی از شهرهای پررونق و فعال کشور ما از نظر اقتصادی بودند. به دلیل وجود پالایشگاه نفت و پتروشیمی آبادان و دو بندر خرمشهر و آبادان و حتی از نظر شیلات با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه‌ای که در اروندکنار صورت گرفته است بدون وجود منطقه آزاد اروند نیز این دو شهر از رونق اقتصادی برخوردار بودند هرچند نباید فراموش کرد که جنگ که از نظر مادی برای همه کشور ما مصیبت بود برای این دو شهر مرزی و فعال ما مصیبت عظما بود و سال‌ها هرگونه فعالیت اقتصادی در این منطقه را به تعطیلی کشانید. پس از پایان جنگ وقتی بحث مناطق آزاد مطرح شد و بحث کیش و قشم و چابهار و این مناطق به میان آمد این فکر که برای کمک به رونق مجدد این منطقه نیز باید کاری کرد ذهن دلسوزان را به خود مشغول کرد.

نخستین اقدام در این زمینه توسط مهندس احمد خرم با عنوان کردن بازارچه‌های مرزی انجام شد که آن زمان در کل کشور چنین بازارچه‌هایی در دستور کار دولت قرار گرفته بود. بنابراین در منطقه آبادان- خرمشهر نیز این بازارچه‌ها عنوان شد البته بیشتر جنبه تجاری مدنظر بود یعنی بیشتر مجوزها به بازرگانان فروخته می‌شد. هرچند پیش از موضوع بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزنشینان وجود داشتند. مهندس خرم در پایان دوران خدمت در استانداری خوزستان موضوع استعداد آبادان و خرمشهر برای تبدیل شدن به منطقه آزاد و اقتصادی را مورد توجه قرار داد اما عمر مدیریت ایشان برای اینکه به این ایده جامعه عمل پوشاند کفاف نداد.

در دوره مدیریت دکتر مقتدایی در سمت استاندار خوزستان که از سال ۱۳۷۷ آغاز شد موضوع کالای همراه ملوان (ته لنجی) دنبال شد که تا آن زمان ملوانان تنها می‌توانستند معادل ۱۰ درصد دلار کالا با خود وارد کشور کنند اما این مبلغ در دوره مدیریت آقای مقتدایی به ۸۰۰ دلار افزایش یافت و منجر به رونق خیابان امام آبادان شد. 

کار دوم دکتر مقتدایی پیگیری منطقه ویژه خرمشهر بود که مکاتبات اولیه آن توسط آقای مهندس خرم انجام شده بود. با استفاده از درآمدهای بازارچه مرزی منطقه ویژه اقتصادی خرمشهر نیز رونق یافت و با استفاده از یکصد میلیارد تومان بودجه بازارسازی آبادان و خرمشهر و با حمایت نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در دوره ششم مجلس و پیگیری دکتر مقتدایی ایجاد منطقه آزاد اروند البته در یک محدوده بسیار کمتر از مساحت کنونی به تصویب رسید. دکتر مقتدایی در سال ۱۳۸۱ مسئولیت استانداری هرمزگان را پذیرفت. از آن پس کار پیگیری منطقه آزاد اروند به فراموشی سپرده شد. تا سال ۱۳۸۳ که دکتر مرتضی ممویی با حکم سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت به عنوان نخستین مدیرعامل منطقه آزاد اروند منصوب شد.

دکتر ممویی کار خود را از نقطه صفر شروع کرد و در آغاز کار وی حتی فاقد یک دستگاه اتومبیل برای پیگیری امور اداری بود. دفتر کار مدیرعامل منطقه آزاد در یک ساختمان اجاره‌ای متعلق به هلال احمر واقع در مجاورت هتل آبادان قرار داشت. نخستین اقدام تعیین حدود منطقه آزاد اروند بود که ۱۷۲۰۰ هکتار را شامل می‌شد (تقریباً نیمی از مساحت فعلی آن) باید عنوان نمود که ملحق شدن گمرک خرمشهر و جزیره مینو به منطقه آزاد اروند نتیجه پیگیری دکتر ممویی بود. در آن زمان بنادر آبادان و خرمشهر، جزیره مینو، دو شهرکت صنعتی و پالایشگاه آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند قرار داشتند.

از دیگر اقدامات نخستین مدیرعامل منطقه آزاد اروند می‌توان از احداث و راه‌اندازی نیروگاه گازی حفار شرقی، عقد قرارداد با بازرگانان چینی که یکی از نتایج آن تأسیس بازار چینی‌ها می‌باشد، ایجاد خط کشتیرانی میان ایران و کویت از طریق بندر خرمشهر، پیگیری خط راه‌آهن و جذب ۴۰۰ هزار دلار سود عوارض بازرگانی به نفع منطقه نام برد. دکتر مرتضی عمویی در سال ۱۳۸۵ در دولت احمدی‌نژاد صرفاً به دلایل سیاسی (انتصاب د دولت اصلاحات) از کار برکنار شد و از آن پس مجدداً توسعه منطقه آزاد اروند به فراموشی سپرده شد پس از آن مدیران عامل یکی بعد از دیگری آمدند و رفتند و شاید بتوان عمر متوسط مدیریتی هر یک از آن افراد را ۸ ماه تخمین زد که معمولاً با پایان خوشی نیز همراه نبود. تا اینک که شرایط نوینی پیشاروی مردم این منطقه قرار گرفته و امیدهای زیادی به رویکرد دولت تدبیر و امید بسته شده است.

سخن آخر:
در طول دوره ریاست‌جمهور احمدی‌نژاد و حتی ۱۵ ماه دولت دکتر روحانی این منطقه آزاد که انتظار می‌رفت دیگر مناطق آزاد کشور را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و در توسعه اقتصادی ارائه خدمات به جامعه و اشتغال‌زایی تأثیر شگرفی در استان داشته باشد تأثیر محسوسی نداشته بلکه از اعتبارات جاری و عمرانی استان بهره‌برداری نموده و عملاً توسعه استان را از درآمد پالایشگاه آبادان، پتروشیمی آبادان، درآمد بندر آبادان و خرمشهر و تمام مالیات‌هایی که بر ارزش افزوده در محدوده این منطقه هست عملاً محروم ساخته است.

آگاهان را عقیده بر این است که علت اصلی و اساسی عقیم ماندن و از خیز انتفاع خارج شدن منطقه آزاد اروند را باید در ترکیب نامناسب هیئت‌مدیره انتصابات غیر مرتبط و نداشتن استراتژی و برنامه دانست. اگر بنا باشد این منطقه آزاد جایگاه خود را در اقتصاد کشورمان و در استان خوزستان باز کند وجود افراد کارشناس در امر تجارت و آشنا با زیر و بم مدیریت یک بنگاه اقتصادی در رؤس این مجموعه ضروری به نظر می‌رسد و نیز نباید از این نکته مهم غافل شد که اداره چنین منطقه عریض و طویل اقتصادی را در کنار چندین مسئولیت مهم دیگر و از راه دور دنبال نمود بی توجهی به این نکات مهم و اساسی موجب ضایع شدن یکی از فرصت‌های طلایی استان در جهت نیل به توسعه پایدار خواهد شد.

شاهرخ خسروجردی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
comment
comment
نامه اشتباه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
comment
1
2
comment لطفا قبل از تهیه گزارش، اطلاعات لازم را کسب کنید.
موضوع تبدیل آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند را مهندس خرم گفته است؟!!! برای نگارنده گزارش واقعا متاسفم.
طرح منطقه آزاد اروند را جناب آقای دکتر ناصر اقبالی در دولت آقای سیدمحمد خاتمی ارائه داد و موافقت رئیس دولت اصلاحات از طریق رئیس دفتر و در واقع برادر وی«آقای سیدعلی خاتمی» اعلام شد.
با کمی جست و جو در اینترنت این نامه را به طور حتم مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است این نامه در دوران ریاست جمهوری آقای سیدمحمد خاتمی رسانه ای شد.
comment
بیطرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment تولستوی :
بین زیبایی و نیکی فاصله است . شاید همه ما نتوانیم به زیبایی رفتار کنیم ولی میتوان به نیکی عمل کرد .
مدیر میآید غیر بومی مشکلات خود را دارد . مدیریت ها بسته به مواضع سیاسی دولت های محترم هر دوره نیز طبیعتا بنابه خط و خطوط حاکم رفتار مینمایند .
میماند مدیران قابل و لایق بومی . آیا در این فرصت طلایی که توقیق حضور مدیریت بوم زاد حاصل میشود این موقعیت را اگر هم بنابدلایل منازعات سیاسی فیمابین و قابل انتظار بین آقایان بهره برداری مطلوب در جهت حفظ و گسترش منافع استان ننماییم معنایش این نخواهد بود که بوی خصومت ها و انتقامگیری و نیل به مولفه های قدرت مانع این میشود که شایستگی کمترین رفتار که همانا به نیکی عمل نمودن است را هم از دست داده ایم .
چرا میخواهیم همچون برادران پیامبر یوسف به جاه می افکنیم برادر خویش را . درد و ذنج این مخاصمه تمثیلا به نابینایی این سرزمین مشهد نور شهیدان منجر خواهد شد . مدارا کنید محض رضای خدا . نگذارید کاسه بدست انبارهای غلات استان دیگر شود خوزستان در فصل قحطی وجدان . اندکی صبر . یوسف داری کنید برادر خویش را .
comment
شهروند آبادانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
comment
1
1
comment اول بزارید شهرهای آبادان و خرمشهر توسعه پیدا بکنه، وضعیت معیشت مردم اینجا خوب بشه و بعد بگید استان خوزستان. منطقه ویژه ماهشهر با این همه پتروشیمی کلی درآمد داره چرا رو اونجا دست نمیزارین؟؟؟!!! چونکه دستتون از اونجا کوتاهه فقط به مردم مظلوم آبادان و خرمشهر میخواین زور بگین.
وسلام
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
comment
2
1
comment چرا از انتصابات ضعيف جناب مقتدايي در برخی از فرمانداريها و برخی از ادارات كل وشركتها حرفي به ميان نمي اوريد؟؟؟!!! كه همش به دنبال مخالفين منطقي ومنصف مقتدايي هستيد!!! اكر شما دين داريد چرا ضعيف كشي مي كنيد.شوشان لطفا بر خلاف هميشه چاپ شود.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
comment
1
1
comment این بیشتربه یک گزارش شبیه بود .
comment
کربلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
comment
1
1
comment رونق کالای ملوانی توسط مرحوم رشیدیان و حمایت دکتر میدری از او به آقای خاتمی ارائه شد و اجرایی گشت و ربطی به آقای مقتدایی (آن موقع هنوز "دکتر" نشده بود!) نداشت. این از امور کشوری بود نه استانی.
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
comment
0
0
comment نویسنده گرامی توجه داشته باشند که هدف از تاسیس مناطق آزاد که فعلا 6 منطقه آزاد شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند و انزلی داریم و ماکو هم در مرحله تصویب قانونی است.سرمایه گذاری خارجی، صادرات و توسعه اقتصاد محلی است. متاسفانه به دلیل فقدان زیر ساخت های لازم موفقیت چندانی در زمینه ی صادرات و سرمایه گذاری خارجی در داخل مناطق آزاد نشدند. اما نکته ای که راجع به مالیات فرمودند باید عرض کنم: به موجب ماده 10 قانون تاسیس مناطق آزاد «سازمان هر منطقه می تواند با تصویب هیئت وزیران در مقابل انجام خدمات شهری و فراهم نمودن تسهیلات مواصلاتی، بهداشت، امور فرهنگی، آموزشی، و رفاهی از اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن منطقه عوارض اخذ نماید». ببینید اختیارات وسیعی به مناطق آزاد داده شده است چون قوانین حاکم بر مناطق آزاد در کل دنیا با قوانین و مقرات سرزمین اصلی متفاوت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار