شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
رییس شورای اسلامی شهر اهواز:
سعادت نیا گفت: با انتقال زندان کارون به بیرون از شهر، محل کنونی زندان کارون تبدیل به بزرگترین شهربازی جنوب کشور می شود.
شوشان- دومین نشست خبری هیات رییسه سال دوم دور چهارم شورای اسلامی شهر اهواز با اصحاب رسانه برگزار شد. 

 این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین قربانعلی سعادت نیا ریاست شورای اسلامی شهر اهواز، جمشید سلحشور و حجت الاسلام و المسلمین کاظم سواری اعضای هیات رییسه و غیبت ناجی سواری نائب رییس شورای اسلامی شهر اهواز شامگاه سه شنبه در محل سالن اجتماعات شورای شهر برگزار شد. 

رییس شورای شهر اهواز در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اکرم "ص" و امام جعفر صادق "ع" و فرا رسیدن هفته وحدت، بیان کرد: شورا یک نهاد قابل قبول برای مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است که کارکرد این نهاد چابک سازی دولت و واگذاری امور به نمایندگان مردم تلقی می شود، شورا فرصتی برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران و تحقق جمهوریت نظام اسلامی این کشور است، در شهر اهواز نیز شورای شهر نماد وحدت و تعامل و همدلی بین همه مسئولین به شمار می رود که ضرورت دارد از این ظرفیت به نحو شایسته ای بهره مند شد. 

حجت الاسلام و المسلمین سعادت نیا نقش رسانه ها را در توسعه شهر مثمر ثمر دانست و افزود: اهالی قلم و اصحاب رسانه پشتوانه شورا هستند که با طرح مشکلات شهروندان زمینه ساز توسعه شهر و بهبود روند خدمات رسانی به شهروندان ولایت مدار اهواز می شوند. 

وی خواستار تعامل و ارتباط منسجم تر اصحاب رسانه با شورای شهر شد و تصریح کرد: شورای شهر اهواز دارای سخنگو است که مجرایی صحیح در راستای انتقال اخبار و اطلاعات محسوب می شود، چنانچه رویه ارتباط سازنده اصحاب رسانه با این مجرا تقویت شود شاهد پراکنده گویی و شایعات و شبهات نخواهیم بود. 

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین کاظم سواری گفت: همان طور که مجلس شورای اسلامی خانه ملت به شمار می رود ، شورای شهر خانه شهروندان است بنابراین اگر مصوباتی تصویب یا رد می شود در مسیر و مجرای خدمات رسانی به شهروندان و حفظ حقوق آنها است، حقوق شهروندان در هر رده و مقام و جایگاه و قومیتی که قرار داشته باشند باید حفظ شود که لازمه آن آشنایی آنها با حقوق شهروندی خود است که این امر به عهده رسانه ها قرار می گیرد. 

وی ادامه داد: اصحاب رسانه نباید تابع باشند بلکه باید به فعالیت های ما نیز جهت دهی کنند، اگر چالشی هم توسط رسانه ای ایجاد می شود باید در مسیر نیل به پیگیری مصلحت عمومی باشد، شاید پروژه ای از مسیر خود منحرف شد و ما دانسته یا ندانسته سکوت کردیم وظیفه رسانه باز کردن چشم و گوش های ما است، این جهت دهی فقط مختص اعضای شورای شهر نیست بلکه رسانه در سطح حرفه ای باید توانایی جهت دهی تمامی مسئولین استانی و محلی در مسیر خدمت رسانی به مردم را داشته باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین سواری  نقش شورا را نظارت بر دستگاه های خدماتی دانست و گفت: اگرچه بعد نظارتی شورا بیشتر بر فعالیت های شهرداری متمرکز شده است اما بر سازمان هایی با عملکرد خدمات رسانی به شهروندان نیز نظارت داریم، شاید گاهی اوقات سازمان یا اداره ای خاص با ما حاضر به همکاری نشد و نمایندگان شورا به عنوان زبان های گویای مردم از مجرای رسانه می توانند اثبات کنند که در جایگاهی که قرار گرفته اند به وظایف خود عمل کرده اند و کم کاری از سوی سازمانی دیگر است. 

همچنین جمشید سلحشور در ادامه اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سعادت نیا اظهار کرد: خدمت به شهروندان در هر رده و جایگاهی که قرار داشته باشیم یکی از نشانه های شهروندان پویا است، اهالی رسانه نیز از این قاعده مثتثنی نیستند شاید با پرداختن به حاشیه ها بتوان مخاطبان بیشتری جذب نمود اما در نهایت چه سودی از این رهگذر عاید شهروندان شده است؟ 

دبیر اول شورای شهر اهواز با اشاره به قرار گرفتن در سه ماه پایانی سال جاری عنوان کرد: در این فصل از سال برنامه ریزی ها حول محور رفع مشکلات و طرح ایده ها برای استقبال فضای شهر از سال جدید می چرخد، مشکلاتی که در مناطق مختلف شهرداری در روند خدمات رسانی به شهروندان وجود دارد باید توسط اصحاب رسانه به شورا انعکاس داده شوند و در عین حال ما نیز پذیرای نقطه نظرات همگی خواهیم بود. 

*به دنبال تقابل و موضع گیری نیستیم 
حجت الاسلام و المسلمین سعادت نیا در خصوص صدور قبض جریمه توسط سازمان تاکسیرانی برای تاکسی ها و تخلف دانستن این موضوع توسط فرماندار بیان کرد: رویکرد دور جدید ریاست شورای شهر مبتنی بر ارجاع مشکلات به کمیسیون های مربوطه و بررسی تخصصی آنها است، از موضوع طرح شده اطلاعی ندارم و چنانچه مشکلات به طور مکتوب درج شوند به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ارجاع خواهم داد که این اصل در مورد مسائل موجود در سازمان میادین و تره بار اعم از امنیتی، رفاهی و بهداشتی نیز صدق می کند ما به دنبال تقابل و موضع گیری نیستیم. 

وی یادآور شد: در خصوص مشکلات سازمان میادین و تره بار نشست هایی مداوم داشته ایم که آخرین مورد آن مربوط به رایزنی و گفت و گو با رییس دادگستری بوده است و اقداماتی نیز برای مدیرعامل این سازمان جهت انجام دادن مشخص نموده ایم. 
سعادت نیا کمیسیون خدمات شهری را متولی رفع این مشکل دانست و گفت: 80 درصد مسائل به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده می شوند چرا که نیاز کنونی ما هماهنگ شدن کمیسیون ها با معاونت ها و مدیران مربوطه است. 

*جلسات غیر علنی کمتر از سال اول فعالیت شورای شهر اهواز است 

حجت الاسلام و المسلمین کاظم سواری در رابطه با افزایش جلسات غیر علنی در دوره جدید ریاست شورا بیان کرد: در سال اول تعداد جلسات غیر علنی خیلی بیشتر بود و باید در نظر گرفت برخی از مسائل می طلبند که به طور غیرعلنی پیگیری و بررسی بشوند، قانونا جلسات شورای شهر باید به صورت 2 هفته 1 مرتبه برگزار شوند اما ما هر هفته جلسه علنی داریم. 

*تا تخلفی اثبات نشود نمی توان کسی را متهم نمود 

وی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته توسط شورا برای مبارزه با فساد مالی در شهرداری اهواز گفت: هیچ گونه مدرکی دال بر تخلف مالی به دست ما نرسیده است و هرگاه شائبه تخلفی نیز برای ما به وجود آمده است آن قدر قوی نبوده که موفق به اخذ اکثریت آرا در راستای تحقیق و تفحص شود، بر اساس شائبه و حدس و گمان که نمی توان کسی را متهم نمود. 
حجت الاسلام و المسلمین سواری ادامه داد: باید نگاهی مثبت به دیگران داشته و حافظ آبروی مومن که بالاتر از کعبه است باشیم، چنانچه مدرک مستند و مستدلی دال بر تخلف وجود دارد به ما ارائه دهید تا وارد روال تحقیق و تفحص شویم اما جایی که حراست و بازرسی و سیستم های اطلاعاتی و امنیتی وجود دارند بر اساس حدس و گمان کسی را متهم نکنیم. 

*با لفظ اکثریت و اقلیت بین اعضای شورا فاصله ایجاد نکنیم 
حجت الاسلام و المسلمین سواری درباره طرح سوال از شهردار توسط حامیان وی گفت: متوجه کاربرد لفظ هایی مانند اکثریت و اقلیت و حامی و منتقد نمی شوم چرا که هرگاه شورایی وجود داشته باشد بالطبع عده ای موافق و عده ای مخالف هستند اما این به منزله تقابل ما با یکدیگر نیست ،همان طور که در مصوبات شورا گاهی رای ما به گروه مقبل یا رای آنها به ما نزدیک است. 
وی ادامه داد: طرح سوال حق هریک از اعضای شورا است که رامی علاسوند نیز از حق خود استفاده کرد و در چهارچوب قانون و اخلاق سوالات خود را طرح کرده و شهردار نیز به او پاسخ داد. 

*حامیان شهردار لقبی لوث شده است 
جمشید سلحشور گفت: درست است که ما به شهردار رای مثبت دادیم اما این امر به منزله سکوت در برابر نقایص یا کاستی ها  و ابهامات نیست، نمونه آن طرح سوال رامی علاسوند از شهردار بود، مگر شهردار بابت این اتفاق ناراحت نبود؟ اما بدین ترتیب اثبات شد که تک تک ما نمایندگان مردم هستیم و نه نمایندگان شهرداری، دیدگاه ما خدمت رسانی به مردم و حفظ مصالح آنها است و در مباحث کلان شهری و امور شهروندان فارغ از هرگونه گروه بندی در کنار یکدیگر هستیم، در این مسیر لفظ " حامیان شهردار" لقبی لوث شده است. 
وی خاطرنشان کرد: در مباحث انتخاباتی بر مبنای دموکراسی و موازین گروهی، ممکن است اعضای شورا جناح بندی خود را حفظ کنند اما در بحث مدیریت شهری اصل بر منافع مردم استوار است. 

*شرمنده شهروندان شدیم 
سلحشور با اشاره به معضل فاضلاب اظهار کرد: در این زمینه شرمنده شهروندان شدیم که نتوانستیم این امر را با موفقیت به سرانجام برسانیم، واقعیت امر این است که شهرداری متولی مشکلات فاضلاب نیست و دفع آب های سطحی نیز هماهنگی هر دو ارگان آبفا و شهرداری را می طلبد، به عقیده بنده برای حل این معضل نیازمند مدیریت یکپارچه شهری و استقرار این سیستم علی رغم مخالفت هایی که با آن صورت می گیرد هستیم تا وظیفه پاسخگویی و رفع مشکل به عهده یک نهاد باشد، این امر اهتمام ویژه نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای  اسلامی را می طلبد تا روند ساماندهی فاضلاب های خانگی، بیمارستانی، سطحی و ... تعیین تکلیف شود. 

*این بازی بد شروع شد اما بد تمام نمی شود 
رییس شورای اسلامی شهر اهواز در رابطه با مشکلات و حواشی ایجاد شده در انتخابات هیات رییسه بیان کرد: شاید ما بازی را بد شروع کردیم اما قرار نیست بد تمام کنیم، ما برنده این بازی خواهیم بود، ما یعنی 21 نفر نمایندگان شورا، شهروندان و اصحاب رسانه، اگر تقدیر باخت هم باشد من باخته ام و اگر برد باشد ما برده ایم. 

حجت الاسلام و المسلمین سعادت نیا افزود: تلاش ما برقراری ارتباط مثبت و سازنده با مدیران مختلف شهری بوده است، امکانات ما محدود و اختلاف سلایق وجود دارد اما هنگامی که پای شهر و شهروندان به میان می آید همگی در فضایی توام با همدلی و وحدت در کنار یکدیگر قرار می گیریم، نمونه آن انتقال بنکداران از مرکز شهر بود که همزمان با اختلافات به وجود آمده میان فرماندار و شهردار اهواز به دلیل انتصاب شمخانی در سازمان زیباسازی  صورت گرفت. 

وی بر لزوم برخورداری از سعه صدر و درایت تاکید کرد و گفت: مگر در زمان انتصاب شمخانی حواشی و تنش هایی ایجاد نشد؟ اما مدیریت شهری با گذر از این حواشی در سایه صبوری به یک نیروی جوان فرصت محک زدن خود را داد. 

سعادت نیا ادامه داد: در مورد انتقاد و اعتراض علی ناصری نیز حق با وی بود، نامه او همزمان با انتخابات هیات رییسه و حواشی ایجاد شده به هیات رییسه شورا واصل شد و در آن زمان روال انجام امور کند بود، اما هیچ یک از اعضای شورا به دنبال ایجاد تنش نیستیم. 

رییس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص پروژه مترو گفت: مشکل فاینانس با همکاری استاندار در حال پیگیری است و تلاش می کنیم فاینانس را آزاد کرده و در پروژه مترو جهشی قابل توجه داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سرمایه گذاری های صورت گرفته در شهر اهواز گفت: تصویب پروژه اهواز مال، هتل پنج ستاره، بازار مبل و... از اقدامات شورا در زمینه سرمایه گذاری هستند.
 
سعادت نیا تصریح کرد: در حوزه فرهنگی ورزشی نیز اقداماتی مانند حضور پررنگ شهرداری و شورای شهر اهواز در امر تردد زائران اربعین حسینی از مرز چذابه چه با مشارکت مالی و چه معنوی مشهود بود، افزایش زمین های ورزشی محلات، تصویب احداث فرهنگ سرا، کمک به سازمان های بسیج دانش آموزی و مساجد اقدامات شاخصی بوده اند. 

سعادت نیا یادآور شد: در بودجه سال آینده به دنبال افزایش روگذرها و زیرگذرها، پل ها و پروژه هایی در راستای کاهش ترافیک هستیم، بازارچه های محلی و دست فروشان و سد معبر کنندگان نیز ساماندهی خواهند شد و در دستور کار قرار دارند. 

وی تاکید کرد: نه می توان اغراق آمیز صحبت کرد و گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و نه می توان بی انصافی و کم لطفی کرد، جای کار زیاد وجود دارد اما مانند قضیه باشگاه فولاد خوزستان که مدیرعامل باشگاه را به شورا دعوت نمودیم و ابهامات خود را مطرح کردیم تنها به دلیل موقعیت حساس تیم فولاد خوزستان در آسیا ترجیح دادیم این تیم را تضعیف نکنیم، در مناطق محروم نیز اقدامات خوبی مانند آسفالت و دفع فاضلاب صورت گرفته است و فقط در منطقه 7 شهرداری اهواز تاکنون 310 میلیارد ریال فعالیت عمرانی، رفاهی و خدماتی صورت گرفته است.

*احداث بزرگترین شهربازی در جنوب کشور
سعادت نیا در پاسخ به برخوردار نبودن کلانشهر اهواز از شهربازی مطابق با استانداردهای جهانی گفت: با انتقال زندان کارون به بیرون از شهر، محل کنونی زندان کارون تبدیل به بزرگترین شهربازی جنوب کشور می شود. 

وی در رابطه با نمای معماری ساختمان های در حال ساخت در اهواز بیان کرد: در این حوزه نیز توانستیم اساتید برجسته معماری و مهندسان را وارد گود کنیم که به صورت هفتگی نشست هایی برای ساماندهی این امر با این افراد، در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز برگزار می شود. 
رییس شورای اسلامی شهر اهواز عنوان کرد: بابت اینکه سکاندار شورای چهارم شهر اهواز در سال دوم هستم به خود می بالم، اعضای شورای چهارم افرادی با سوابق تجربی و تخصصی و دانشگاهی هستند.
 
سعادت نیا افزود: ساماندهی دست فروشان و وانت بارها از اولویت های ما در سال 94 هستند. 
وی خواستار بیان نقطه ضعف های خدمات شهری توسط خبرنگاران شد و گفت: در آستانه تصویب بودجه 94 به ارائه نظرات و اندیشه های اصحاب رسانه به عنوان چشم و گوش مردم نیازمندیم. 

*برگزاری مناقصه اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان شهید بندر

سلحشور از برگزاری مناقصه اجرای تقاطع غیر همسطح میدان شهید بندر در بهمن ماه خبر داد و گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که این تقاطع با سازه فلزی اجرا شود یا بتنی؟ معایب و مزایای این دو سازه از نظر قیمت، مختل نکردن تردد شهروندان، کمتر کردن تبعات اجتماعی و روحی، کیفیت اجرایی و ... در کمیسیون عمران سنجیده و تصمیم گیری می شود تا طرح نهایی به مناقصه گذاشته شود. 

وی پیشرفت فیزیکی پروژه زیرگذر شریعتی را 50 درصد اعلام کرد و افزود: متاسفانه مالکان اراضی موجود در مسیر احداث این پروژه به ساختار و تشکیلات شورا و شهرداری اعتماد ندارند و تا پول خود را دریافت نکنند اجازه ادامه عملیات را نمی دهند در حالی که پرداخت بهای کارشناسی شده املاک آنها تصویب و پرداخت می شود. 

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بیان کرد: ساماندهی و تردد تاکسی ها و اتوبوس ها باید در چهارچوب نظم  و نظارت ارگان های ذیربط باشد، وانت بارها یک معضل ترافیکی هستند که در اکثر نقاط شهر وجود دارند و علاوه بر تخلیه نخاله های خود که باید توسط نیروهای خدمات شهری شهرداری پاکسازی شوند عوارضی هم پرداخت نمی کنند تا زمانی که برنامه ای برای حل این معضل تدوین و با نظارت خدمات شهری اجرا نشود نمی توان آن را برطرف نمود گرچه رفع کامل آن نیز ممکن نخواهد بود. 

سلحشور در خصوص عملیات اجرایی پل نهم گفت: متولی اجرای پروژه پل نهم استانداری خوزستان و سازمان عمران ساحل کارون هستند و شهرداری اهواز وظیفه اجرایی در رابطه با این پل ندارد و بالطبع اجازه دخالت هم نخواهد داشت اما بر اساس اطلاعاتی که در بازدید میدانی از این پل به دست آوردم می توان گفت فاز اول آن به زودی به بهره برداری برسد. 

وی در خصوص توزیع ناعادلانه خدمات شهری در مناطق مختلف اظهار کرد: واقعیتی که چندان هم خوشایند نیست اما وجود دارد این است که هر منطقه ای درآمد بیشتری از نظر پرداخت به موقع عوارض داشته باشد هزینه کرد مطلوب تری نیز خواهد داشت و باید در نظر داشت به شهرداری اعتبار دولتی اختصاص نمی یابد و سازمانی است که هر چقدر بابت خدماتی که ارائه می دهد درآمد داشته باشد به همان نسبت  هزینه می کند. 

رییس کمیسیون عمران شورای شهر خاطرنشان کرد: هیچ پل عابر پیاده ای بدون مجهزبودن به آسانسور یا پله برقی دیگر در اهواز احداث نمی شود و توجه به معلولان و سالمندان در مصوبه ممنوعیت اجرای پل بدون برخورداری از این امکانات دیده شده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار