شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶

 

موضوع اختلاس سه هزار میلیاردی شرکت امیر منصور آریا از بانک صادرات ایران چند ماهی می شود که به موضوع اول کشور، رسانه ها و مردم تبدیل شده است.

شوشان: موضوع اختلاس سه هزار میلیاردی شرکت امیر منصور آریا از بانک صادرات ایران چند ماهی می شود که به موضوع اول کشور، رسانه ها و مردم تبدیل شده است.

این اختلاس بزرگ و تاریخی گرچه طی چهار سال گذشته انجام شده بود اما وقتی صدای آن در آمد که اختلاس کنندگان بعد از خرید شرکت های بزرگ صنعتی کشور به فکر تاسیس بانک خصوصی افتادند و حتی تا پذیره نویسی سهام آن هم پیش رفتند و به ناگاه همه ی بی قانونی های آن ها رو شد اما باز هم خبرش خیلی خفیف در رسانه ها منتشر شد.

آنچه که از این اختلاس مربوط به خوزستان می شود ارتباط مستقیم چهار مسئول خوزستانی است با گروه آریا. از غیر مستقیم ها که بگذریم مدیرعامل گروه ملی فولاد ، سرپررست بانک صادرات شعبه خوزستان، مدیرعامل سازمان ایمیدرو و به نوعی مدیرعامل منطقه آزاد اروند در جریان این اختلاس و اختلاس های دیگر بازداشت شدند.

تودیع خاموش

تقریبا تیر ماه امسال بود که سایت ها و نشریات استانی و کشوری خبر از دستگیری مدیرعامل منطقه آزاد اروند دادند و نوشتند : علي‌اصغر پرهيزكار مديرعامل منطقه آزاد اروند توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. او از نزديكان حميد بقايي مي باشد.

در بررسي‌هاي اوليه فساد مالي مدير عامل منطقه آزاد اروند، وي از ابتداي مرداد سال گذشته تا پايان سال 89 بالغ بر 136ميليارد ريال تحت عنوان كمك به مناطق همجوار به برخي افراد، سازمان‌ها و ادارات بدون هيچ‌گونه حدو حسابي پرداخت كرده است. علي اصغر پرهيزكار با وجود داشتن حداقل تحصيلات (پايان دوره متوسطه) در دوران حضور در سازمان ميراث فرهنگي به عنوان عضو هيئت مديره شركت سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران مشهور به سمگا فعاليت مي‌كرده كه اين شركت با استفاده رانت، توانسته قراردادهايي را به شكل غيرقانوني براي كسب امتياز ساخت و بهره‌برداري از هتل‌هاي بين‌المللي فرودگاه امام خميني (ره)، واگذاري زمين‌هاي لويزان و ... منعقد كند. تاسيس شركت تعاوني توسعه آفتاب اروند در منطقه آزاد اروند توسط پرهيزكار به عنوان اولين اقدام وي بعد از تصدي مدير عاملي اين سازمان بود. خط و مشي اين تعاوني كه به ظاهر كاركنان سازمان منطقه آزاد اروند سهام‌دار آن هستند دقيقاً به همان سبك و سياق شركت سرمايه‌گذاري سمگا در ميراث فرهنگي بوده است. پس از دستگیری پرهیزگار ، حسینی فر مدیرکل سرمایه گذاری استانداری خوزستان به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد اروند معارفه شد و پرهیزگار نیز در بازداشت تودیع .

تودیع در بازداشت

در جریان اختلاس میلیاردی اولین شخصی که خبر از دستگیری یک مسئول خوزستانی داد رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. وی در آن زمان گفت : در جریان این پرونده جرم‌های متعددی اتفاق افتاده است که برای اعمال مجازات‌های کیفری و قضایی تمام سوءاستفاده‏کنندگان دولتی و خصوصی این جریان، به نظر کارشناسان و قضات نیاز است. پورمحمدی افزود: در جریان این پرونده تاکنون افرادی مانند سرپرست بانک صادرات خوزستان دستگیر شده‌اند. سرپرست سابق شعبه 6 بانك صادرات خوزستان و یكی از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی در جلسه محاكمه متهمان این پرونده چنین ادعا کرد که از گشایش اعتبارات اسنادی غیرقانونی مطلع نبودم زیرا جرات دانستن آن را ندارم.

وی گفت که مدیرعامل گروه ملی به من گفت كه مبلغ 17 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان پاداش در اختیارم قرار دارد و چون از عملكرد شعبه راضی هستم، آن را به تو می دهم !

اعترافات مدیرعامل

آبان ماه سال گذشته یکی از خبرگزاری های دولتی از بازداشت مديرعامل جديد گروه ملي فولاد ايران خبر داد. این خبرگزاری نوشت : مدیرعامل این گروه صنعتی در ارتباط با پرونده اختلاس بزرگ اخیر با حكم مراجع قضایی دستگیر شده است. چند روز پس از این بازداشت ، جلسه معارفه مهندس شهرباف به‌عنوان مديرعامل گروه ملي صنعتي فولاد ايران با حضور تورك، معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران، برگزار شد. علي‌محمد شهرباف معاون فني و بهره‌برداري گروه ملي فولاد ايران بود. از جمله اعترافات مدیرعامل سابق در دادگاه چنین است : مدیریت ها همگی از تهران انجام می شد. نیازهای مالی ما هم توسط آقای خسروی و آقای "ش" برطرف می شد. وقتی فهمیدم اسناد سوری است به مدیر شعبه بانک صادرات شعبه بانک صادرات اهوازگفتم چرا اینقدر گشایش شده؟ آنها گفتند آقای خسروی گفته است همه را تسویه می کنم. آقای خسروی به من گفت من فکر کردم که شما می دانید،بعد از طرف آقای خسروی آمدند تا من را توجیه کنند.من فهمیدم این توضیحات فرمالیته است و تنها آنهایی که در دفتر آریا بودند در مورد صوری بودن یا نبودن معاملات می دانستند.

یک معاون خوزستانی

شهریور ماه سال 90 ، معاون خوزستانی وزیر صنعت و معدن و تجارت بازداشت شد. وی رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است.این معاون پس از حاشیه های فراوان به ریاست ایمیدرو منصوب شده بود و همان زمان اخبار رسانه ها حاکی از آن بود که با کشمکش های فراوان غضنفری راضی به انتصاب وی شده است. در همان زمان وی دارای پرونده ای در سازمان بازرسی کل کشور بود که هم چنان در دست رسیدگی قرار داشت. وی از حلقه دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت است و در اوایل دولت نهم هم از سوی احمدی نژاد به عنوان معاون وزیر رفاه معرفی شده بود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار