اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان:
باید مخاطرات گرد و غبار را از طریق مراجع علمی و کارهای تحقیقاتی آنالیز کنیم؛ باید دید که این گرد و غبارها چه منشأیی دارند و چه تاثیرات سوء می توانند روی مردم بگذارند؛
گفتگوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با روزنامه شهروند درخصوص پدیده ریزگردها

امیر‌هاتفی‌نیا:  ماجرا از آن جایی شروع شد که کمال الدین پیرموذن، عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با ابراز نگرانی نسبت به سلامت مردم اهواز در اظهار نظری اعلام کرد که وزارت کشور، ستاد مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر و سازمان حفظ محیط زیست باید هر چه سریع تر اقدامات فوری را برای کاهش میزان ریزگردها در این شهر انجام دهند. پس از اظهار نظر این نماینده مجلس، با دکتر علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان و رئیس کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی استان خوزستان گفت و گو کردیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.

  با توجه به این که یکی از نمایندگان مجلس به وارد شدن جمعیت هلال احمر در بحث آلودگی هوای خوزستان اشاره کرده است؛ شما چه نظری در این خصوص دارید؟

من از زاویه های مختلف به این قضیه نگاه می کنم. قطعا آلودگی هوا یک بحران است و می تواند ملی و فراملی باشد که درحال حاضر بخش وسیعی ازجمله استان خوزستان با آن درگیر است. بحث اول این است که باید این تغییرات اقلیمی علت شناسی شود. تکرار روزهای آلوده و شدت آلودگی در سال های اخیر افزایش پیدا کرده و این مسأله توجه جدی کلیه مسئولان دستگاه های مرتبط را می طلبد.

  کار تحقیقاتی خاصی در این زمینه صورت گرفته  است؟

ما باید این گرد و غبارها را آنالیز کنیم و یک کار تحقیقاتی بزرگ در تمام حوزه ها صورت گیرد؛ هم در زمینه علت یابی و بحث های اقلیمی و هم در زمینه هواشناسی، تا مشخص شود که این گرد و غبارها چه علتی دارد؛ پریودیک است یا نه؛ در زمان های مشخصی اتفاق می افتد یا نه؛ در اصل باید مستندسازی کنیم؛ یعنی باید این وقایع را ثبت کرده و آن را با گذشته مقایسه کنیم تا آمادگی لازم برای مقابله با بحران را داشته باشیم.

  از هفته گذشته که بحث آلودگی هوا در خوزستان مجددا به صدر خبرها آمده؛ آیا با دیگر نهادهای مختلف در استان همکاری داشته اید؟

جلسات مختلفی برگزار می شود و ما هم توانسته ایم در یک سری از بخش ها به اندازه محدود ماسک توزیع کنیم.

  هلال احمر در این میان چه نقشی می تواند داشته باشد؟

اولین نقش این است که مثل هر بحران دیگری که ایجاد می شود باید آمادگی لازم برای مقابله با آن را داشته باشیم و به مصدومان و افرادی که در معرض خطر هستند کمک رسانی کنیم. اگر کسانی دچار ناراحتی های تنفسی یا قلبی شده اند، آنها را به مراکز درمانی انتقال دهیم و بین افراد نیازمند ماسک توزیع کنیم.

نقش ویژه و مهم دیگری که هلال احمر می تواند ایفا کند در حوزه های فراملی و منطقه ای است. بخش عمده ای از گرد و غبارهایی که ایجاد می شود منشأ داخلی دارد که نیازمند همکاری بخش های مختلف مثل وزارت کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت کشور است. این سازمان ها باید درخصوص برنامه های کوتاه مدت و درازمدت (مثل درختکاری) یا برنامه هایی که نیازمند یک نگاه تخصصی است بررسی های لازم را انجام دهند.

گام مهم دیگری که هلال احمر می تواند با همکاری وزارت بهداشت در این زمینه بردارد، این است که از طریق سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ و کمیته هماهنگی جوانان منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه مذاکراتی داشته باشند و از طریق وزارت خارجه توافق هایی صورت گیرد و با برنامه ریزی منطقه ای مانع از توسعه این امر شوند و علت و منشأ خارجی گرد و غبارها را رفع کنند. جمعیت هلال احمر می تواند در زمینه آموزش مقابله با بحران هم نقش ایفا کند و با برنامه ریزی های مناسب از طریق داوطلبان مانند کارهایی که درخصوص زلزله، سیل و امداد جاده ای انجام می دهد، برنامه مدونی را برای آموزش مقابله با گرد و غبار در سطح همگانی و در سطح تخصصی به انجام رساند.

  این آموزش به چه شکل باید انجام شود؟

در درجه اول برای آموزش باید اطلاع رسانی کافی انجام شود. باید مخاطرات گرد و غبار را از طریق مراجع علمی و کارهای تحقیقاتی آنالیز کنیم؛ باید دید که این گرد و غبارها چه منشأیی دارند و چه تاثیرات سوء می توانند روی مردم بگذارند؛ این تبعات باید هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه بهداشت و درمان بررسی شود تا مردم متوجه تبعات سوء این قضیه شوند؛ آن وقت مردم در زمان آموزش حساسیت بیشتری خواهند داشت؛ چون اگر اطلاع رسانی نشود احتمال دارد که به آموزش اهمیتی ندهند.

  عملی شدن این اقدامات به چه مواردی نیاز دارد؟

این مسأله مستوجب تأمین اعتبار و پیش بینی اعتبار لازم از طریق اداره کل مدیریت بحران استان ها و سازمان مدیریت بحران کشور است؛ باید این ستاد، هزینه ای را برای ارایه این خدمات در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دهد.

  امکانات و بودجه لازم برای انجام این فعالیت ها در اختیار شما قرار گرفته است؟

اینها همه پیشنهادهای من در حوزه های مختلف است؛ یعنی باید این موارد در بخش های مختلف مثل هواشناسی و دیگر حوزه ها بررسی شود...

  در قسمتی که مختص به هلال احمر است چطور؟ از بودجه لازم برخوردار هستید؟

اشاره کردم که باید در زمینه بین المللی به تثبیت گرد و غبارها کمک کنیم؛ باید کارهایی در این خصوص انجام شود.

  در آلودگی اخیر که گفته می شود بیش از 66 برابر حدمجاز است؛ هلال احمر مشخصا چه کار کرده است؟

ما الان فقط درصدد آن هستیم که اگر اعتباری در اختیار ما قرار دهند، بتوانیم ماسک هایی بین مردم توزیع کنیم.

  تقاضای این اعتبار لازم را کرده اید؟

بله.

  خبری هم شده است؟

قرار شده از طرف اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان اعتباری در این زمینه به ما اختصاص دهند. خوشبختانه جمعیت هلال احمر هم ماسک هایی با کیفیت بالا تولید کرده است؛ مثلا شرکت سها هلال ماسک های نانو با کیفیت بالا و قیمت پایین دارد که می تواند مشکل افراد نیازمند را حل کند و ما آن را توزیع  کنیم.

  مشخص شده که این ماسک ها چه زمانی توزیع می شود؟ کی در اختیار شما قرار می گیرد؟

در حال حاضر آمادگی آن را داریم که وقتی بحران ایجاد شود و تأمین اعتبار صورت بگیرد، ماسک ها پخش شود. جمعیت این ماسک ها را دارد، یعنی شرکت سها می تواند این ماسک ها را در اختیار ما قرار دهد.

  یعنی وضع آن قدر بحرانی نشده که این ماسک ها پخش شود؟

اقدام عملی صورت گرفته و در جلسات مختلف بحث آن شده است. ما آمادگی لازم برای پخش این ماسک ها را داریم.

  مطلبی هست که بخواهید در پایان گفت و گو به آن اشاره کنید؟

مورد آخر که باید بگویم آن است که اگر اتفاقی بیفتد جمعیت هلال احمر شهرستان ها و پایگاه های امداد و نجات ما می توانند مصدومان و آسیب دیدگان گرد و غبار را به مراکز درمانی انتقال دهند. در راستای آموزش مقابله با گرد و غبار هم باید کارهایی انجام شود که ما این مسأله را در سرفصل کارهای خود قرار می دهیم و یک برنامه مدون را اجرا می کنیم، هم در سطح همگانی و هم در سطح تخصصی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار