شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
هفتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز در حالی دیروز، دوشنبه (20 بهمن​ماه) برگزار شد که عمده مطالب ناطقین این جلسه خطاب در خصوص رسیدگی به وضعیت مردم خوزستان در شرایط وقوع پدیده گردوخاک بود.

به گزارش ایسنا؛  آذر زمانپور در نطق پیش از دستور خود در این جلسه، گفت: با توجه به وقایع اخیر و حوادثی که گریبان​گیر شهروندان عزیز در استان شده، نفس کشیدن برای مردم خوزستان سخت شده است
 
وی با اشاره به انتظارات مردم خوزستان از مسئولان ادامه داد: گردوخاک در خوزستان اگر آثار تخریبی بیشتری نسبت به زلزله گیلان، بم و آذربایجان نداشته باشد، کمتر هم ندارد. هر زمان در هر نقطه از ایران اسلامی زلزله یا مشکلی رخ می​دهد، هیات دولت خود را به آن نقطه می​رساند و دستور تشکیل جلسه اضطراری می​دهد، این انتظار در مردم خوزستان هم وجود دارد اما متاسفانه طی 2 هفته اخیر که بارها و بارها شاهد وقوع گردوخاک استان بودیم، تنها به گزارش‌های مختصر از رسانه‌ها اکتفا شد.

زمانپور اظهار کرد: نباید به مستندات و گزارش​هایی که از تلویزیون پخش می​شود یا به گزارش​های کاغذی اکتفا شود. در دولت قبل اشتباهی رخ داد و با خشک کردن تالاب هورالعظیم و آبگیرها و خشک شدن تالاب شادگان، عوارض و گردوغبار آن شامل حال مردم خوزستان شده، حال مردم انتظار دارند دولت در شرایط فعلی با اتخاذ تصمیمات بهینه​تر، شرایط زندگی مردم را آسان‌تر و مطلوب‌تر کند.

وی ادامه داد: در دولت گذشته هزاران هکتار از تالاب هورالعظیم جهت حفر چاه​های نفت خشک شد تا چرخ مملکت بچرخد، ولی نفع مردم استان از نفت چه بوده است؟ آیا با خشکاندن تالاب هورالعظیم یک اصله نهال به جای آن کاشته شد یا یک هکتار جنگل​کاری صورت گرفت؟

این عضو شورای شهر اهواز افزود: آیا شرکت نفت را وادار کردند که برای کاهش این گردوغبار چاره​اندیشی کند؟ این بحران اکنون کشاورزی یک استان را به مخاطره انداخته است و استان زرخیز خوزستان را به کویری لم​یزرع تبدیل و نخیلات را بی‌ثمر کرده است.

وی ادامه داد: درخواست می‌کنیم برای حفظ نیروهای انسانی این استان و فرهیختگان، متخصصان، اساتید دانشگاه و سرمایه​گذاران، دولتمردان هرچه سریع‌تر تدبیری بیندیشند.

زمانپور با اشاره به انتظار مردم خوزستان از وزیر بهداشت، ادامه داد: مردم استان می‌خواهند که وزیر بهداشت با حضور در خوزستان از نزدیک شرایط بغرنج آلودگی هوا را مشاهده و تدابیری در جهت این آلایندگی​ها بیندیشد.

عضو شورای شهر اهواز با بیان این مطلب که وقتی مشخص شد منبع آلایندگی​ها و گردوغبارها داخلی است به این معنی است که 50 درصد کار را پذیرفتیم که جایی اشتباه کردیم، تاکید کرد: پس برای برون رفت از این معضل، باید در جهت هم​افزایی و حل مشکل به صورت ریشه​ای و با تخصیص اعتباراتی از مرکز، برای جنگل​کاری دور تا دور استان اقدام شود.

وی بار دیگر به انتظار مردم استان از مسئولان دولت برای حضور در استان در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: وقتی دریاچه ارومیه خشک می​شود فرزندان آن مرز و بوم ستاد بحران تشکیل می​دهند، مناظره تلویزیونی می​گذارند و صورت مسئله را پاک نمی​کنند. وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست را به برنامه دعوت می‌کنند و مطالبات به حق مردم را از طریق تریبون​هایی که در اختیار دارند، به آن​ها منتقل می​کنند، ولی فرزندان خوزستان، کی فرزندان خوزستان هستند؟

 زمانپور اظهار کرد: طی 48 ساعت گذشته فرزندان خوزستان کجا بودند که مشکلات و معضلات مردم خوزستان را به سمع و نظر دولتمردان برسانند؟ قطعا اگر این بحران در اصفهان و تهران بود یک هفته مراکز دولتی و غیردولتی تعطیل بود، ولی خوزستان روز یک‌شنبه از ساعت 11:30 تعطیل شد.

 وی افزود: مردم انتظار دارند مدیریت بحران، سلامت مردم را اولویت اول کار خود قرار دهد. اگر قرار است بارانی هم ببارد آیا این باران اسیدی است؟ چرا سازمان‌های ذیربط برای رفع معضل گردوغبار تدبیری نمی​اندیشند؟ اگر کسی کم​کاری می​کند چرا از مردم خوزستان عذرخواهی نمی​کند؟زمانپور افزود: صدا و سیما باید به طور کارشناسی معضلات را مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت: بهتر است پولی که صرف تبلیغات دستگاه‌های شهری می‌شود جهت خرید ماسک و شیر برای مردم در شرایط گردوخاک هزینه ​شود.

به گزارش ایسنا، حجت​الاسلام و المسلمین کاظم سواری، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور این جلسه اظهار کرد: آیا زمان آن نرسیده که بعد از یک سال و اندی که از فرمایش مقام معظم رهبری درباره گردوغبار خوزستان می​گذرد، اقدامی اساسی صورت بگیرد؟ حداقل می​شد کمیته​ای اضطراری در مرکز، تشکیل تا موارد به طور جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: روز به روز بر شدت غبار در نقاط مختلف این استان افزوده می​شود. آیا زمان آن نرسیده که این کار به صورت ویژه دنبال شود.

این عضو شورای شهر به عملیات استخراج نفت در تالاب​ها اشاره کرد و گفت: ما از جایی آسیب می​بینیم که نفت را استخراج می​کنند. جهت وزش باد پیش از این از غرب بوده ولی اکنون جهت آن از شرق تغییر پیدا کرده و این بدان معناست که گردوخاک از مناطق مختلف در حال برخاستن است. آیا با توجه به این شرایط امتیازهایی به مردم اهواز داده می​شود؟ حتی حق بدی آب و هوا را نیز به کارکنان نمی​دهند، بنابراین لازم است تصمیمات جدی در این زمینه برای استان خوزستان اتخاذ شود.
سواری در ادامه نطق خود شهردار را مورد خطاب قرار داد و گفت: امروز پروژه​هایی در حال اجراست که باید طعم شیرین اجرای آنها به کام مردم خوش آید و مراقب باشیم که با اقداماتی کام آنها را با این پروژه​ها تلخ نکنیم. در این مورد می​توان به مسیر اصلی تردد مردم از پل پنجم به سمت میدان جمهوری اسلامی اشاره کرد که اکنون به دلیل انجام اقدامات عمرانی بسته شده و مردم با مشقت تردد می​کنند. لازم است جایگزین مسیرهای بسته شده را تعیین و به مردم اطلاع​رسانی کنید.

وی افزود: پروژه​هایی هم در شهر موجود است که هم کلنگ​زنی شده و هم اعتبار آنها مشخص شده است، ولی اقدامات شهرداری نباید به گونه​ای باشد که کلنگ​زنی در یک سال صورت بگیرد و عملیات اجرایی آن به سال بعد کشیده شود.

به گزارش ایسنا، پس از پایان نطق دو عضو شورای شهر، اعتراض فرمانداری مبنی بر مغایرت تعدادی از مصوبات شورا با قانون مطرح شد که به دلیل این‌که این اعتراض در سه برگ و بندهای مختلف، 15 دقیقه قبل از شروع جلسه به دست شورا رسید، به آن رسیدگی نشد و به هفته آینده موکول شد.
هم‌چنین دراین جلسه نامه مساعدت به تکمیل بارگاه علی​بن​مهزیار اهوازی به مبلغ 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

جمشید سلحشور، عضو شورا به عنوان مخالف این موضوع گفت: بارگاه علی​بن​مهزیار اهوازی برای همه ما یک مقبره ارزشمند است اما هر کاری را باید از مسیر خود انجام داد. سازمان اوقاف و امور خیریه متولی این کار است و برای این امور نیز اعتبارات خاص خود را دارد. هم‌چنین استانداری خوزستان در سال​های گذشته کمک زیادی به تکمیل این بارگاه کرد.

وی ادامه داد: شهرداری مگر چقدر اعتبار دارد که 2 میلیارد تومان برای بازسازی از آن درخواست می​شود؟ اکنون مشکل گردوغبار را داریم و اگر شهرداری بتواند این مبالغ را در مبارزه با گردوغبار و حتی درخت‌کاری و حتی کاهش عوارض ناشی از این پدیده صرف کند بهتر است.

خورشیدی، عضو دیگر شورا نیز به عنوان موافق این موضوع گفت: اگر دستگاه​های دولتی تاکنون به تکمیل این بارگاه کمک می​کردند اکنون به این وضعیت نمی​رسیدیم و تاکنون این پروژه تکمیل می​شد.

 حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز در خصوص این موضوع گفت: 9 میلیارد تومان تاکنون برای تکمیل این بارگاه ملکوتی هزینه شده و حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که طبق اعلام مسوولان اوقاف 6 میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.

 غلامرضا سبزعلی، عضو شورا نیز به عنوان مخالف این موضوع گفت: کسانی که قبلا موجب تخریب این بارگاه شدند ادعا می‌کردند که پول بازسازی آن را تأمین خواهند کرد. به نظرم کسانی که مسبب تخریب این بارگاه بودند اکنون باید مورد بازخواست قرار بگیرند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار