اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۹۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
در تمام مدت پيگير مشكل خوزستان بوده ام. طي اين مدت دو بار گزارش براي جلسه دولت و اطلاع رساني به اعضاي هيات وزيران تهيه و ارايه شد.
مردم خوزستان دل شان شكسته است. نوشته هاي شان در شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي اين را مي گويد كه حتي اگر موج گرد و غبار هم فرو بنشيند باز هم زخم عميقي كه بر دل خوزستاني ها نشسته بهبود نخواهد يافت. در جملات شان نوشته اند كه انتظار زيادي نداشتند جز آنكه وقتي شدت گرد و غبار در اين استان نفت خيز و همجوار دريا خط قرمز هشدار و بحران و اضطرار و خطر را هم رد كرد، رييس سازمان حفاظت محيط زيست سري به اين استان بزند و احوالي از مردم بپرسد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، امتناع رييس سازمان حفاظت محيط زيست از حضور در استان خوزستان به دليل كنسل شدن پرواز هواپيماي عازم استان در حالي است كه بنا بر گزارشي كه سيد حسن قاضي زاده هاشمي، وزير بهداشت و نماينده ويژه رييس جمهوري براي پيگيري وضعيت ريز گردها در استان خوزستان از بازديد خود از مناطق مختلف استان منتشر كرده، علت عمده بروز و شدت گرفتن ريز ريز گردها متوجه وضعيت زيست محيطي استان و ناشي از خشكسالي هاي پي در پي است. 
 جاي خالي معصومه ابتكار در ميان خوزستاني هاي بد حال و درگير با شديدترين امواج ريز گردها طي دو ماه گذشته براي بسياري از جمله بخشي از مردم خوزستان و شهر اهواز يك اشتباه «غير قابل جبران» بود از آن روي كه غير از دلشكسته كردن مردم استان، زمينه را براي بروز موج انتقاد از سوي جناح مترصد بهانه گيري از دولت هم هموار كرد. طي دو روز گذشته علاوه بر نمايندگان استان خوزستان كه به نمايندگي از همشهري هاي خود از حضور نيافتن رييس سازمان حفاظت محيط زيست در استان خوزستان انتقاد كرده بودند، چهره هاي منتقد دولت هم عملكرد ابتكار را زير سوال بردند و شدت انتقادات به جايي رسيد كه تغيير رييس سازمان حفاظت محيط زيست را به دليل نرفتن به استان خوزستان خواستار شدند. 

 ابتکار: سه شنبه به اهواز خواهم رفت 

معصومه ابتکار به روزنامه اعتماد گفت: چنانچه در هفته هاي اخير روي پورتال سازمان حفاظت محيط زيست و همين طور در صفحات مجازي ام مكرر گزارش داده ام، در تمام مدت پيگير مشكل خوزستان بوده ام. طي اين مدت دو بار گزارش براي جلسه دولت و اطلاع رساني به اعضاي هيات وزيران تهيه و ارايه شد. جلسه سوم نيز در دفتر معاون اول رييس جمهور برگزار شدكه قرار شد دكتر هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان نماينده دولت به اهواز بروند.سه بار گفت وگوي مستقيم تلفني و تصويري با سيماي خوزستان و توضيح به مردم آن استان داشتم.

بسته اقدامات اجرايي و اعتباري كه پشتوانه كارشناسي ١٥ ماهه دارد، نيز نهايي شد.فردا جلسه كارشناسي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي تامين اعتبارات صورت مي گيرد تا روز يكشنبه در جلسه دولت مطرح و تصويب شود. سه شنبه نيز جلسه اي با متخصصين و دانشگاهيان خواهيم داشت و بعد به همراه معاونين شش دستگاه ذي ربط به اهواز خواهم رفت. ابعاد اين موضوع همان طور كه بارها گفته ام بسيار گسترده و متاسفانه فراملي و منطقه اي بوده و راه حل هاي آن پيشگيرانه و بلندمدت است. بخش كوتاه مدت آن نيز با مسووليت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان هواشناسي دنبال مي شود.
      ابتكار: دولت وعده دروغ به مردم نمي دهد 
    رييس سازمان حفاظت محيط زيست در واكنش به انتقادات كاربران شبكه هاي اجتماعي از نرفتن او به استان خوزستان در گفت وگو با خبرآنلاين با اشاره به اينكه هفته آينده همراه با هياتي از مديران ارشد دولت عازم خوزستان خواهد شد توضيحاتي درباره بحران به وجود آمده داد و گفت: «اين موضوع كاري نيست كه بشود در يك يا دو سال به سرانجام رساند. يك دوره اي در حال تجربه خشكسالي هستيم، دوران سختي است. استان خوزستان خاكش كاملارطوبتش را از دست داده و با كوچك ترين بادي خاك بالامي آيد. ريزگردها از عربستان و عراق هم اضافه مي شود. البته در گذشته كارهايي شده نه اينكه اصلادر استان كاري نشده باشد اما حد و اندازه كار خيلي بزرگ است. حداقل حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠هزار هكتار مديريت سرزميني احتياج دارد. بخشي از گرد و غبار پراكنده در اهواز از تالاب هاي خشكي مي آيد كه در چند سال اخير رنگ آب به خود نديده اند. يكي از آنها هورالعظيم است. 
    بخشي از هورالعظيم كه در ايران است در زمان دولت هشتم، به دليل وجود ميادين مشترك نفتي، از طرف وزارت نفت تقاضاي اكتشاف شده بود. سازمان حفاظت از محيط زيست مشروط به عدم خشك كردن تالاب و با انجام ارزيابي هاي زيست محيطي و يكسري شرايط اجازه كار به آنها داد. دولت كه تغيير كرد نخستين كاري كه انجام دادند سد روي ورودي آب آن بستند، مانع ورود آب شدند و كلاهورالعظيم را خشك كردند. الان جاهاي مختلف هورالعظيم را كنده كاري كردند.» 
    ابتكار گفت: «دولت اهتمام جدي به حل اين معضل دارد، ولي نمي تواند وعده اي به مردم بدهد كه واقعيت نداشته باشد. واقعيت اين است كه كار زمانبر است. واقعيت اين است كه در وهله اول هواشناسي بايد پيش بيني هاي لازم را انجام و اطلاع بدهند كه زماني كه اين پديده به شكل حاد وقوع پيدا مي كند حتي الامكان مردم نبايد در فضاي آزاد تردد داشته باشند و دستورالعمل ها و تدابير بهداشتي داده شود. اما براي حل اين مساله چه در سطح بين المللي و چه منطقه اي به كار نياز داريم.» 
   برآيند توضيحات رييس سازمان حفاظت محيط زيست باز هم تاييد مي كند كه مشكل ايجاد شده براي استان خوزستان كه البته امواج آن گريبان ساكنان استان هاي غربي كشور را هم گرفته يك مشكل زيست محيطي بوده و اقدامات بهداشتي صرفا براي مصون ماندن ساكنان استان هاي درگير ريز گرد از تبعات ناتوان كننده آن است. 
     
    آخرين وضعيت ريز گردها در استان خوزستان 

    اسماعيل ايدني، قائم مقام وزير بهداشت و رييس دانشگاه علوم پزشكي اهواز روز گذشته در گفت وگو با فارس درباره آخرين وضعيت ريز گردها در استان خوزستان گفت: «روز جمعه هواي اهواز صاف و بدون گرد و غبار بود. تقريبا هر دو روز يك بار آلودگي هوا مشاهده مي شود. بيشتر بيماران ناشي از اين آلودگي سرپايي درمان و مرخص مي شوند اما بيشترين نگراني مردم اثرات سوء رواني اين پديده است. در پنج روز گذشته سه بار هواي پرگرد و غبار و آلوده در استان خوزستان داشتيم. 

  گرد و غبارهاي اين روزهاي اهواز در هنگام باد و توفان فضا را دربرمي گيرد و پس از پنج ساعت از بروز باد و توفان، گرد و غبار فرو مي نشيند كه نشان مي دهد ذرات سنگين است و رسوب مي كند، در صورتي كه سال هاي پيش گرد و غبارها تا سه روز در هوا باقي مي ماند.»

    وي از افزايش سه الي چهار برابري مراجعه به اورژانس ها خبر داده اما تاكيد كرده كه موارد بستري بسيار كم بوده و در قياس با بحران هاي تنفسي ناشي از آلودگي هواي استان خوزستان در پاييز امسال و سال گذشته، بحران تنفسي كمتر بوده است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۳
comment
comment
شهروند اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
comment
0
1
comment خانم ابتکار چشمانت را باز کن لطفا،
جنابعالی رییس سازمان محیط زیست کشور هستید. یعنی عرفا، عقلا و منطقا میبایست بهترین متخصص محیط زیست کشور یا لااقل یکی از بهترین متخصصان این امر باشید. این هم نباشد، دست کم میبایست بهترین و لایق ترین مدیر محیط زیست کشور باشید.
خانم ابتکار!
اینکه میگویید برخی کارشناسان اینطور میگویند برخی آنطور و جملاتی از این دست قبول. نظر جنابعالی چیست؟؟ اگر نظری ندارید شایسته ی این جایگاه نیستید و اگر دارید عنوان بفرمایید. حداقل میتوانید مشورت بگیرید. از تجربیات سایر کشورها استفاده خواهیم؟؟ کرد! یعنی چه؟! مردم خوزستان دارند تلف میشوند شما هنوز از افعال آینده استفاده میکنید؟؟
خانم ابتکار عزیز، پیشنهاد می کنم اتاق فکر چندفوریتی تشکیل داده و بسرعت تصمیم گیری نمایید. از مهندسین مشاور داخلی و خارجی استفاده کنید. پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد را به سمت این موضوع بسیج کنید.
لیکن اینها همه پیشنهاداتی است که فیالبداهه به ذهن یک شهروند محیط زیست نخوانده میرسد. وقتی اینها هم به ذهن شما نمیرسد، برادرانه، عقلا، عرفا و شرعا پیشنهاد میکنم استئفا دهید تا ضمام امور را کسی بدست گیرد که زمانیکه بیمارستان های اهواز و خوزستان مملو از بیماران تنفسی و ریوی است، لااقل افعالش حال باشد نه آینده ... وقتی انرژی تهران و کل کشور حاصل از برقابی سدهای خوزستان و 90درصد بودجه ی نفت تهرااان و کل کشور را خوزستان تامین میکند زبان به انتقاد از خود آنها نکند بلکه خاکبوس جای پای تک تک آنها باشد. خوزستانی که شاید هیچ خانواده ی بی شهیدی نداشته باشد، هیچ خانه ی موشک نخورده ای نداشته باشد...
چشمانت را باز کن خانم ابتکار!
بدان که آسایش و رفاهیت مرهون چیست...
فراموش نکن جایگاهت را از چه داری...
یادت باشد ...
خانم ابتکار چشمانت را باز کن!!
comment
خلیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
comment
0
1
comment این خانم اینکاره نیست دیشب تو خبر گفته بود رفع مشکل خاک توی اهواز 10 سال زمان میبره هیچ راه حل کوتاه مدتی هم ارایه نداد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
comment
0
1
comment خانم دکتر زحمتشون نشه ، از سرطان ریه و پوست یک شب مردم خوزستان تا 3_4 سال آینده دچارمرگ تدریجی میشن .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار