اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
مدیران 5 شهر راه‌ یافته به مرحله نهایی طرح پایتخت کتاب ایران به ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به حضور گسترده سازمان‌های مردم‌نهاد شهر اهواز در این طرح، از ایجاد تفاهمنامه‌هایی با شهرداری، باشگاه ورزشی فولاد، مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و همچنین فولاد خوزستان به عنوان برخی از تلاش‌های این استان برای تأمین منابع مالی طرح پایتخت کتاب ایران یاد کرد و گفت: با توجه به برخی آسیب‌های اجتماعی که ما در خوزستان با آن مواجه هستیم، درنظر داریم از این طرح برای رفع آن‌ها در شهرهای استان از جمله اهواز استفاده کنیم.

همایون قنواتی در ادامه گفت: قرار شده مناطق نفت‌خیز جنوب در حمایت از این طرح، برای هرکدام از کارمندان خود 50 هزار تومان بن کتاب درنظر بگیرند که این بن‌ها چیزی حدود یک میلیارد تومان هزینه برای آن‌ها دربرخواهد داشت.

وی از جشنواره کتاب سال خوزستان با هدف حمایت وتشویق مؤلفان، مترجمان و ناشران متعهد استان و همچنین طرح سیمای کتاب به عنوان دو طرح ارسالی شهر اهواز به دبیرخانه این جشنواره نام برد و افزود: در طرح سیمای کتاب مواردی چون انتخاب برترین‌های کتاب سال استان و استفاده از پتانسیل‌های موجود در استان ازجمله ظرفیت رسانه‌های جمعی، نمادهای بصری و المان‌های شهری، تیم‌های ورزشی و ورزشکاران مطرح، امکانات بخش خصوصی، حمایت بخش‌های دولتی و ... با هدف تغییر سیمای شهر اهواز با الهام از سوژه‌ها و تم‌های مرتبط با کتاب مورد نظر قرار می‌گیرد. از آن جمله می‌توان به تشویق بخش خصوصی برای ایجاد سازه‌ای الهام گرفته از کتاب به عنوان یکی از نمادهای شهر اهواز، استفاده از نقاشی‌های دیواری الهام گرفته از کتاب و کتاب‌خوانی در مناظر شهری و همچنین استفاده از ظرفیت تیم‌های ورزشی استان جهت تبلیغ" اهواز پایتخت کتاب ایران و جهان"روی منسوجات و تبلیغات بصری در میادین ورزشی اشاره کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از طرح شبکه مجازی کتاب با هدف فراهم‌سازی بستری مناسب جهت تقویت فرآیندهای ارتباطی در محیط مجازی با رویکرد ایرانی اسلامی از طریق تلفن همراه، طرح شهر کتاب اهواز شامل بخش‌هایی ازجمله کشتی کتاب بر رودخانه کارون و جزیره کتاب و همچنین طرح جایزه ادبی مکتب جنوب با هدف رشد و اعتلای خلاقیت‌ها‌ی ادبی داستان‌نویسان جنوب ایران به عنوان دیگر طرح‌های ارائه شده از سوی شهر اهواز یاد کرد.

طرح گردشگری ادبی با هدف معرفی مناطقی از شهر خوزستان که نام آن‌ها در ادبیات، بویژه ادبیات دفاع مقدس آمده است، درج شعارهایی همچون« من هم کتاب می‌خوانم» بر روی لباس بازیکنان باشگاه فولاد در مسابقات محلی، جشنواره کتابخانه‌های خانگی و جشنواره پدران و مادران قصه‌گو از دیگر طرح‌هایی بود که از سوی قنواتی در این جلسه عنوان شد.

معاون فرهنگی اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز با اشاره به اینکه استان بوشهر به خاطر شرایط خاص استراتژیک خود همواره به عنوان پایتخت انرژی مطرح بوده و فرهنگ غنی آن فرصت ظهور در عرصه داخلی و خارجی را نیافته است، این جشنواره را فرصت خوبی برای شهر بوشهر دانست که بتواند خودش را به عنوان پایتخت فرهنگی با هدف صلح معرفی کند.

وی افزود: وقتی تاسیسات صنعتی نفت در بوشهر مستقر شد، هیچ پیوست فرهنگی برای آن درنظر گرفته نشد و الان خود آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید به بخش فرهنگی دراین منطقه هم توجه شود.

مظفری به ایجاد تفاهمنامه‌هایی با شهرداری، شرکت نفت و گاز پارس، اداره بنادر و کشتیرانی، پتروشیمی، نیروگاه اتمی، شیلات، جامعه پزشکان و... اشاره کرد وگفت: استان بوشهر با طرح« کتاب زیست مدنی» در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران شرکت کرده است که این طرح شامل 25 برنامه پیشنهادی است.

وی مشارکت دادن شهروندان و اقشار مختلف در زمینه کتاب، عجین شدن کتاب با زندگی روزمره مردم، تحقق شعار "اقتصاد و فرهنگ" مقام معظم رهبری، محقق کردن شعار سازمان فرهنگی یونسکو " آموختن برای با هم زیستن"، شناسایی و معرفی پتانسیل‌های بوشهر، ایجاد نشاط عمومی با محوریت فرهنگ و کتاب، ارائه تصویری مثبت از پایتخت و پایگاه انرژی هسته‌ای ایران در سطح بین‌الملل و تعامل دو گفتمان حماسه و فرهنگ را از اهداف این طرح‌ها برشمرد.

مظفری همچنین از طرح‌هایی چون طرح میلاد کتاب با هدف نهادینه کردن مطالعه در خانواده، طرح قایق‌سواری خانوادگی با کتاب شامل کتابخوانی با صدای بلند و اجرای ترانه و اشعار فولکوریک در حین قایق‌سواری، طرح سلول کتاب شامل تخفیف مجازات یا مرخصی تشویقی برای زندانیانی که بیشترین مطالعه کتاب را داشته باشند، طرح تیک‌تاک اندیشه با هدف افزایش انگیزه و باور به مطالعه به صورت تیزر، میان برنامه، کلیپ و مسابقه، جشن عاطفه‌های کتاب برای اهدای کتاب به نیازمندان و همچنین ایجاد بازار معاوضه خرید و فروش کتاب و کالاهای فرهنگی و هنری به صورت هفتگی و جشن کتاب و صلح به عنوان زیرمجموعه‌های طرح« کتاب زیست مدنی» نام برد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: ما در طرح‌های خود اقشار مختلف مردم را درنظر گرفته‌ایم. مثلاً از آنجا که جمعیت بسیاری از مردم بوشهر صیاد هستند و زمان زیادی را روی دریا به سر می‌برند، ما طرح« صیدکتاب» را برای آن‌ها ایجاد کردیم تا بتوانند در کشتی‌ها کتاب بخوانند.

او همچنین درباره طرح «کنسرت کتاب» افزود: دراین طرح بخشی از هزینه بلیط کنسرت‌ها با همکاری اداره ارشاد به خرید کتاب‌هایی اختصاص داده می‌شود که با امضای خواننده کنسرت به شرکت‌کنندگان هدیه داده می‌شود.

دراین زمینه همچنین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز به ارایه 5 طرح ارسالی از سوی شهر تبریز به دبیرخانه طرح پایتخت کتاب ایران پرداخت که کتابخانه هوشمند با واقعیت افزوده یکی از این طرح‌ها بود. به گفته علی‌اکبر صفی‌پور این طرح با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و محتوای دیجیتال وامکان دسترسی سهل و رایگان اقشار مختلف بویژه نوجوانان و جوانان به کتاب‌های جدید و تازه منتشر شده و همچنین افزایش سرانه مطالعه و در دسترس قرار دادن منابع کتاب‌های فارسی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مجازی تهیه و اجرا می‌شود.

به گفته او طرح از کاغذ به کتاب به منظور بازیافت کاغذهای باطله، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و به حداقل رساندن قطع بی‌رویه درختان جهت تولید کاغذ، طرح دیگری است که قرار است با مشارکت آحاد مردم و نهادهای ذینفع در تبریز انجام شود و براساس آن مردم هزینه خرید کتاب را از فروشگاهای در نظر گرفته شده از طریق کارت‌های قابل شارژ در قبال فروش زباله‌های کاغذی به دست می‌آورند؛ بدینگونه که اکیپ‌های جمع‌آوری زباله‌های کاغذی در قبال دریافت هرکیلو کاغذ باطله اقدام به شارژ مبلغ کارت‌ها می‌کنند. این طرح از سوی یکی از ناشران ارائه شده است.

طرح خانه به خانه با شیوه بردن کتاب به خانه‌ها برای کودکان که از سوی اتحادیه ناشران ارائه شده و قرار است توسط دانشجویان انجام شود، طرح احسان کتاب با هدف نهادینه کردن فرهنگ احسان کتاب در کنار سایر نذورات که از طرف اداره آموزش و پرورش ارائه شده و همچنین طرح توسعه شهرکتاب، برگزاری جایزه ادبی تبریز و کتاب سال تبریز از دیگر طرح‌هایی بود که از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی دراین جلسه مطرح شد.

سهراب علیرضایی سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرکرد نیز از ایجاد باشگاه مباحثه کتاب در کتابخانه با  خواندن کتابِ خوب و خوب کتاب خواندن، ایجاد کارگاه‌های بهینه‌سازی مطالعه با هدف آشنایی با روش‌ها و شیوه‌های مطالعه، مسابقه «سه دقیقه فرصت داری این کتاب را معرفی کنی» برای ایجاد انگیزه مطالعه در نوجوانان، طرح کتاب وتخیل با هدف پرورش تخیل در کودکان و علاقه‌مندی کودکان به کتاب و کتابخوانی و طرح لباس مطالعه به عنوان برخی از طرح‌های این شهر برای شرکت در رقابت پایتخت کتاب ایران خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیزبه عنوان پنجمین شهر راه یافته به مرحله نهایی این رقابت براساس حروف الفبای نام شهرها، با اشاره به تولیدات بالای این شهر درحوزه کتاب و انتشار 4 میلیون و 696 هزار جلد کتاب طی 10 ماه اخیر، از گسترش و فعال کردن مجتمع ناشران قم، ساخت کتابفروشی‌های بزرگ، طرح رادیو کتاب، سایت کتاب روز، جمعه بازار کتاب، موزه اختصاصی کتاب دین و فروشگاه شبانه‌روزی کتاب به عنوان برخی طرح‌های این شهر یاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه ادامه داد: ما انجمنی به نام خیرین دوستدار کتاب در قم داریم که در ساخت کتابخانه‌هایی در این شهر دست داشته‌اند و درنظر داریم آن را به انجمن دوستداران کتاب تبدیل کنیم. همچنین قرار است ایستگاه‌های مطالعه در بیمارستان‌ها، آرایشگاه‌ها و... ایجاد شود.

وی در بخشی از سخنان خود به برخی دیگر از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی این شهر از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب دینی اشاره کرد که به گفته او 40 ناشر عربی درآن شرکت کرده‌اند و چیزی حدود 4 میلیارد گردش مالی داشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار