اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
ابتکار تشریح کرد:
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سياستهاي داخلي به اندازه كافي به مسائل زيست محيطي نپرداخته است اين در حالي است كه به خصوص در شرايط خشكسالي بايد الزامات زيست محيطي رعايت شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) -منطقه خوزستان- معصومه ابتكار در جلسه ستاد استاني مقابله با گردوغبار و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان خوزستان که عصر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، با بيان اينكه شناخت مساله بايد مبتني بر داده هاي علمي، تجربه جهاني و اطلاعات هواشناسي ترسيم شود، اظهار كرد: پديده گرد و غبار تنها مختص ايران نيست و كشورهاي ديگر نيز با اين پديده مواجه بوده و تجربه هاي بسياري در اين زمينه دارند.

وي ادامه داد: دانشگاههاي استان خوزستان شامل دانشگاه شهيد چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور مي توانند با برگزاري نشستهايي با دانشگاههاي كشورهاي همسايه، از تجربيات آنها در زمينه مقابله با گرد و غبار بهره مند شوند. به عنوان مثال، دستكاري انسان مهمترين عامل بروز اين پديده در كشور تركيه عنوان شده است.

ابتكار افزود: پديده گردوغبار به گونه اي نيست كه امكان سنجش ميزان آن وجود داشته باشد. يك سياليت در اصل و ماهيت اين پديده وجود دارد و در طول سال شرايط آن تغيير می کند و ثابت نيست.

وي تصريح كرد: سياستهاي داخلي به اندازه كافي به مسائل زيست محيطي نپرداخته است اين در حالي است كه به خصوص در شرايط خشكسالي بايد الزامات زيست محيطي رعايت شود. اصلاح الگوي كشاورزي و افزايش بازدهي و راندمان آبياري از مهمترين و ضروري ترين مسايلي است كه در اين رابطه بايد مدنظر قرار گيرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: بخش مهمي از جنوب و جنوب غرب خوزستان اراضي ديمي است كه به دليل كاهش بارندگيها، كاشتي در آن صورت نمي گيرد و شرايطي دارد كه اگر بادها با شرايط خاص بوزد، موجب بروز و تشديد پديده گرد وخاك مي شود.

وی با بیان این که حل بحران گرد و غبار به برنامه جامع كشوري نياز دارد، ادامه داد: ستاد ملي مبارزه با پديده گرد و غبار از سال گذشته تشكيل شد و از دو هفته پيش به دنبال اين بوديم تا براي استان خوزستان برنامه خاص استاني به صورت برنامه كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تهيه شود و به همين منظور با هماهنگي سازمانهاي ذيربط و سازمان مديريت و برنامه ريزي، بسته اجرايي تهيه و به دولت ارايه شد و در نهايت در هيات دولت به تصويب رسيد.

ابتكار گفت: رويكرد نخست ما در مقابله با پديده گرد و غبار در بخش كوتاه مدت انجام اقداماتي در اسفندماه 93 و سال 94 است.

 وي در تشريح اين بسته توضيح داد: تخصيص اعتباراتي به سازمان هواشناسي، محيط زيست، جنگلداري و مراتع، جهاد كشاورزي، وزارت نيرو، وزارت بهداشت، وزارت نفت در نظر گرفته شده است. جهت پيگيري اين مصوبات نيز برنامه عملياتي ارايه شده تا گام به گام برنامه هاي پيش بيني شده به نتيجه برسد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: بخش اول شامل پيش بيني، پايش و اطلاع رساني توسط سازمان هواشناسي است و اين سازمان مكلف به شناسايي و اطلاع رساني به روز اين پديده است. وظيفه محيط زيست نيز در مقابل اين پديده، تكميل مطالعات و شبكه سنجش داده ها و ارايه آنها به سازمان هواشناسي است.

وي ادامه داد: همچنین وزارت نيرو مكلف به پيشگيري و پايش كانونهاي گرد و خاك از طريق اطلاع رساني و جلب مشاركتهاي مردمي است. وزارت خارجه نیز مكلف شده با هماهنگي دستگاههاي مربوطه، براي مقابله با اين پديده، همكاريهاي دوجانبه و رايزنيهاي لازم را با كشورهاي همجوار انجام دهد. از سوي ديگر سازمان جنگلها و آبخيزداري مكلف شده نسبت به پايداري كانونهاي بحران و اولويت دار از طريق روشهاي علمي در سطح 300 هزار هكتار، عمليات تلفيقي مالچ پاشي و درختكاري را انجام دهد.

ابتكار عنوان كرد: وزارت نفت نيز مكلف شده در محلهايي كه موجب بروز پديده گرد و خاك شده، نسبت به مالچپاشي و آزادسازي آب در ميادين نفتي ياران در هورالعظيم اقدام كند. وزارت نيرو نيز مكلف به تعيين حق آبه تالابها و رهاسازي آب در آنها شده است. همچنين جهاد كشاورزي بايد نسبت به ترغيب كشاورزان به احياي اراضي خوزستان در مناطق ايجاد ريزگردها و ايجاد بادشكن اقدام كند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اقدامات تكميلي ارايه شده در اين بسته خاطرنشان كرد: در اين خصوص وزارت بهداشت مكلف به تجهيز آزمايشگاهها و مراكز مراقبتي از بيماريهاي تنفسي شده است. بانك مركزي نيز ملزم به تامين تسهيلات ارزان قيمت به مردم خوزستان جهت عايق بندي منازل است.

وي گفت: وزارت راه مكلف به تجهيز فرودگاه اهواز و برقراري پرواز در شب در شرايط بحراني شده است. از سوي ديگر جهت پاكسازي معابر، استانداري خوزستان مكلف به تامين اعتبار و در اختيار قرار دادن آن به شهرداريها است. مسئوليت نظارت بر اجراي مصوبات كارگروه نيز بر عهده وزارت كشور قرار گرفته است و دستگاههاي اجرايي مكلف هستند گزارش عملكرد خود را به اين كارگروه ارايه دهند.

ابتكار در پايان بيان كرد: سازمانهاي مردم نهاد نيز پيشنهاد داده اند كه براي نظارت در جلسات اين كميته شركت و در صورت نياز اصلاحات لازم را اعمال كنند. 

وی اظهار کرد: كليات مصوبات دولت تا شنبه ابلاغ مي شود تا سازوكار اجرايي و مديريتي در اختيار استاندار و دستگاههاي استان براي مقابله با اين پديده قرار گيرد. اين بسته اجرايي نشان دهنده اقدام جدي دولت براي ارايه گامهاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت و ارايه كار كارشناسي و علمي براي مقابله با پديده گرد و خاك است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
comment
0
0
comment ابتکار با بسته ای واهی و دستانی خالی به اهواز آمد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
comment
0
0
comment گفته آب شرب اهواز هفته آینده افتتاح می شود ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار