اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۶

شوشان : با همه واقعیات و شگفتی هایی که در جنگ و در مقاومت رزمندگان بوجود آمد این ظرفیت وجود دارد که تئاتر مقاومت به جشنواره ای جهانی تبدیل شود.

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامییه جشنواره بین المللی تئاتر دفاع مقدس با اشاره به اینکه باید خاطرات و واقعیات جنگ را به بهترین شکل با زبان هنر ارایه کرد، گفت: زبان هنر و رشته تئاتر آنقدر رسا هست که بتوان تصویر ذهنی نسل امروز را که از جنگ فقط خاطرات را شنیده و برخی مستندات را دیده است، جهت دهی کرد.

حمید شاه آبادی ادامه داد: واقعیات جنگ آنقدر بزرگ و دور از باور بودند که هنرمندان در تئاتر باید آنها را کوچک تر و عامیانه تر بسازند، تا نسل امروز ما آن واقعیات را بپذیرند.

وی با بیان اینکه هنرمندان باید بتوانند مخاطب شناسی کنند تا درک مناسبی از ارایه واقعیات جنگ وجود داشته باشد، گفت: مخاطبان امروز تئاتر مقاومت که بیشتر قشر جوان آن را تشکیل می دهد، به نوعی در یک زندگی آسان و آرام به سر می برند به همین سبب واقعیات شگفت آور جنگ دور از مخیله آنها می باشد بنابراین با یک مخاطب شناسی مناسب می توان واقعیات را به زبان ساده تر در ذهن جوانان ترسیم کرد.

شاه آبادی خاطرنشان ساخت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است تا با ایجاد بسترهای مناسب زمینه و فرصت استعدادیابی را فراهم آورد. در واقع برگزاری جشنواره های مختلف تئاتر زمینه و فرصت خوبی را برای هنرمندان ایجاد می کند تا هنر خود را ارایه کنند.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهر پرچمدار مقاومت مردم و بیداری اسلامی ایجاد شده در کشورهای منطقه می باشد، گفت: امروز مطالبات مردم در سایر کشورهای منطقه برگرفته از انقلاب اسلامی ایران و فتح خرمشهر است، در واقع ادبیاتی که امروز برای مطالبات خود استفاده می کنند کاملن برگرفته از مقاومت و رشادت های رزمندگان انقلاب و دفاع مقدس است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: جشنواره تئاتر مقاومت ظرفیت جهانی شدن را دارد، جشنواره ای که توسط هنرمندان خرمشهر و آبادان پیگیری شد تا بشکل منطقه ای و ملی و هم اکنون بین المللی تبدیل شود. بنابراین این ظرفیت وجود دارد تا شاهد حضور گسترده و تاثیر فراوان این جشنواره در سرتاسر جهان باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهیان نور و اجرای تئاتر خیابانی برای زائرین گفت: استقبال از تئاتر خیابانی در سفرهای راهیان نور با استقبال چشمگیر زائرین مواجه بوده است بطوری که روزانه 6 اجرای تئاتر در مناطق عملیاتی انجام می شد و استقبال از همه آنها بالا و شایان توجه بود.

دفاع مقدس متعلق به جهان اسلام و کشورهای آزادیخواه است

دفاع مقدس تبدیل به عرصه ای شده که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است بنابراین این مقاومت ها و ایستادگی ها متعلق به جهان اسلام و کشورهای آزادیخواه شده است.

در ادامه استاندار خوزستان با بیان اینکه دفاع مقدس متعلق به جهان اسلام و کشورهای آزادیخواه است، گفت: پس از بنیانگذاری انقلاب اسلامی توسط رهبر کبیر انقلاب و تدوین و برنامه ریزی دقیق مقام معظم رهبری دفاع مقدس به عرصه ای تبدیل شده که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

سید جعفر حجازی ادامه داد: ابعاد معنوی جنگ بسیار فراوان است که توسط جوانان رغم خورده و امروز جوانان هنرمند کشور رسالت مهمی برعهده دارند تا با بیان ساده و روان روزها و خاطرات جنگ را بواسطه هنر تئاتر ارایه کنند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر کشور و بویژه خوزستان هر سال باید بلحاظ محتوا، کیفیت و تکنیک خود را ارتقا ببخشند، گفت: نبض جنگ در دست جوانان بود، همه افرادی بودند که بین 25 تا 30 سال سن داشتند، امروز نیز قشر هنرمند ما در حوزه تئاتر در همین سن و سال ها هستند و باید دنبال رو راه شهدا و جانبازان و رزمندگان باشند.

حجازی اظهار کرد: ایران برای اینکه بتواند در سرتاسر منطقه و جهان صاحب حرف باشد باید در تمامی عرصه های علم، اقتصاد، فرهنگ، صنعت و هنر پیشتاز باشد، این در حالی است که در ایران برخی ارزش ها و واقعایت وجود دارد که از جمله آن 8 سال دفاع مقدس می باشد که می تواند از طریق هنر ارایه شوند. بنابراین باید در علم و سواد و فن هنر باید آنقدر قدرتمند شویم که نگاه جهانیان را بیش از پیش به سمت خود جلب کنیم.

کیفیت محتوایی در تئاتر در فرهنگ جامعه تاثیر گذار است

زیرساخت های لازم برای رشد و ارتقا سطح کیفی گروه های تئاتر فراهم است چراکه تقویت گروه های تئاتر در فرهنگ جامعه نیز تاثیرگذار است.

در ادامه مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه از تیرماه سال گذشته فراخوان این جشنواره به استان ها و کشورهای مختلف ارسال شد، گفت: طی این مدت تعداد 190 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در این میان پس از بررسی های لازم تعداد 60 اثر به مرحله بعد راه یافتند. بعد از بازبینی های مجدد توسط هیات داوران تعداد 13 اثر از استان های مختلف کشور و 2 اثر از کشورهای همسایه به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

حجت الاسلام سید لطف اله سپهر ابراز داشت: البته انتظار می رفت تعداد آثار بیشتری از کشورهای شرکت کننده به مرحله نهایی را می یافتند اما با توجه به اینکه اولین دوره این جشنواره بود که بشکل بین المللی اجرا می شد، تعداد کمتری را در مرحله پایانی شاهد بودیم. مسلمن در سال های آینده این شرایط بهبهود خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان بیش از 200 گروه تئاتر فعالیت دارد که از این تعداد 150 گروه وابسته به اداره ارشاد می باشند، گفت: برای ارتقا سطح کیفی و فنی این گروه ها در خوزستان سالانه تعداد 13 جشنواره مختلف تئاتر برگزار می کنیم تا جمعیت چند هزار نفری تئاتر خوزستان همواره خود را در معرض ابراز استعداد قرار دهند. گفتنی است جشنواره ویژه بانوان در شادگان برگزار خواهد شد که تمامی مراحل اجرایی و مدیریتی آن در اختیار بانوان قرار دارد.

سپهر خاطرنشان ساخت: رشد و ارتقا سطح کیفی گروه های تئاتر می توان به رشد و ارتقا سطح فرهنگ جامعه نیز کمک شایانی خواهد کرد. هرچند که تئاتر از سال 72 تا 76 بلحاظ کیفی شرایط مطلوب تری داشت اما بنظر می رسد رفته رفته دوران ضعف تئاتر با ساماندهی و شناسنامه دار کردن گروه ها از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرهای بزرگ خوزستان سالن های مرتب تئاتر وجود دارد گفت: در این راستا بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار توسط استاندار خوزستان برای ایجاد زیرساخت های لازم برای فضاهای فرهنگی در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار