شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۹۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
دکتر افقه در گفتگو با شوشان
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر دولت بتواند از منابع اقتصادی آزاد شده به خوبی استفاده کند، شاخص های اقتصادی پس از یک توقف هشت ساله شروع به بهبود می کند.
عضو هیات علمی گروه  اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با ارزیابی پیامدهای اقتصادی مذاکرات هسته ای ایران و غرب تاکید کرد: بدون تردید اگر این توافق اجرایی شود تحول اقتصادی بسیار متفاوت تر از هشت سال گذشته خواهد شد.

دکتر افقه در گفتگو با پایگاه خبری شوشان اظهار کرد: بطور یقین پیشرفت ،تولید و بهبود کل شاخصه های اقتصادی نیازمند به یک پیش نیاز اولیه دارد که آرامش و ثبات داخلی و بین المللی یکی از مولفه های آن است و هرگونه تنش چه داخلی و خارجی زمینه سرمایه گذاری را از بین می برد، کشور ما متاسفانه حدود 12 سال است که درگیر این تنش بین المللی است که بخشی از مسئله بر می گردد به زورگویی قدرت های فرا منطقه ای و راه برخورد با این چالش سیاست تدبیر است.

وی در ادامه افزود: الزاما تقابل و برخورد نظامی راه چاره نیست اگرچه  همان گفتمان تدبیر به ما راهکار می دهد مثلا در شرایط خاص روش مقابله با ما یک مسئله و بحران نظامی باشد یا به طریق دیپلماسی صورت پذیرد ، به نظر می رسد در این مورد نیز با توجه به تجمیع جهات که بین روابط ایران و قدرتهای بزرگ وجود دارد، روش های دیپلماتیک و تدبیر اگر استفاده می شد شاید خسارت ده ساله به اقتصاد کشور کمتر صورت می گرفت.

دکتر افقه تصریح کرد: روی کار آمدن دولت روحانی باعث شد پس از یک دهه کاهش تنش با قدرت های بزرگ و بازگشت به روش دیپلماسی مدبرانه و معقولانه انتخاب شود که سازگاری زیادی با شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی دارد.

 این استاد دانشگاه افزود: توافق انجام گرفته پس از یک تلاش دیپلماتیک یک و نیم ساله و فشرده تحقق یافت که خوشبختانه مسئله عمده اش عبور کرده است و به نظر می رسد با توجه به عقلانیت و تخصص حاکم بر تیم مذاکره کننده در مجموع توافق بسیار مثبتی است و بدون تردید پیامد مثبتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. 

دکتر افقه متذکر شد: نکته ای که باید رعایت شود این است که این پیش بینی و ارزیابی خوشبینانه اقتصادی باید با احتیاط برای افکار عمومی تشریح شود تا واقع بینانه با چالش های اقتصادی برخورد شود، با توجه به فشاری که ظرف یکی دوسال گذشته به وسیله تحریم ها بر اقتصاد و معیشت کشورمان وارد شده است، انتخاب این مسیر به عنوان اولویت نخست یعنی حل مسئله هسته ایی پیش نیاز اصلی رونق اقتصادی است اما همین شرط لازم برای رونق اقتصادی است و شرط کافی مدیریت مناسب دولت پس از توافق نهایی و احتمالی در تیرماه سالجاری است که تازه کار مدیران داخلی آغاز می شود.

وی در ادامه گفت: اگر دولت بتواند از منابع اقتصادی آزاد شده به خوبی استفاده کند، شاخص های اقتصادی پس از یک توقف هشت ساله شروع به بهبود می کند و پس از آزاد شدن منابع و اگر از فضای سیاسی حاکم بر روابط بین المللی خوب استفاده شود امید است که شاخص های اقتصادی روند مثبت را داشته باشد.

وی گوشزد کرد: در این مدت ممکن است مردم پس از مراحل نهایی توافق خوشبینانه تصور بازار با کاهش بیش از حد قیمت کالا و خدمات مواجه شود که ضرورت دارد ارباب رسانه خیلی خوشبینیی بیش از حد ایجاد نکنند، البته شاخصه ها روند مثبت پیدا می کند ولی امید ایجاد شده فراتر از اتفاقات احتمالی است که پس از این تفاهم نامه ایجاد می شود.

این کارشناسی و تحلیل گر اقتصادی یادآور شد: جدا از مباحث تاثیر مستقیم و غیر مستقیم روابط بین الملل ساختارهای سیاسی و اقتصادی غیر توسعه ایی در کشور داریم که نیاز به آسیب شناسی دارد و اصلاح آن مدت ها طول می کشد که به نظر این جانب چون نگرش اغلب مدیران اجرایی فاق شناخت و دانش لازم در رابطه با متغیرهای توسعه است معمولا از ظرفیت های موجود کشور به اندازه کافی استفاده نشده و این مسئله در همه ی دولت ها اتفاق افتاده است .دکتر افقه در پایان تصریح کرد: در بهترین شرایط از شصت درصد ظرفیت های موجود داریم استفاده می کنیم. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
دانش جو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
comment
0
0
comment استاد عزیز
همان طور که وزیر اقتصاد گفتند رفع تحریم ها مشکل اقتصاد بیمار ما را حل نمیکند.
لطفا به جای این نوع شعارها به فکر تقویت حقیقی اقتصاد ایران باشید.
تحریم ها نشان داد که بزرگان اقتصاد ما در این سال ها برای یک اقتصاد ملی و مقاوم کاری نکردند.
جناب دکتر افقه پاسخ دهند چه ایده ای به جز وابستگی برای اقتصاد ایران تجویز میکنند؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار