اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
اوطلبان و خیران خوزستانی با همدلی و عشق به همنوع دست همنوعان خود را گرفته و با مساعدت‌های نقدی و غیرنقدی در طرح ملی فرشتگان رحمت شرکت فعال داشتند. در اجرای این طرح، ۱۵ هزار سبد غذایی، بهداشتی و کالا با ارزش ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میان نیازمندان شهرها و روستاهای استان توزیع شد.
به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان خوزستان، فعالیت های جمعیت هلال احمر با استعانت از آفریدگار جهان و به انگیزه رستاخیز طبیعت، صدچندان می شود که فرا رسیدن بهاران شکوهمند، هنگامه تجلی مواهب الهی بر بستر طبیعت است که آرزوی تمامی عوامل هلال احمری، درخواست توفیق از خدای منان برای خدمتی سرشار از شور و نشاط و مملو از توکل الهی در جهت رشد و شکوفایی ایران کهنسال در سایه حضرت ولی عصر(عج) است.
 
با آشنایان دور و نزدیک زندگی!
تا چشم کار می کند، انسان هایی آزاده را می بینی که دل در گرو سلامت همنوعان خویش داده اند و تمامِ قامتشان با حس بشردوستی قیامت شده است! جذر و مد خاضعانه انسان هایی را نظاره می کنی که بی دغدغه نام و نان، در پی فرونشاندن امواج سهمگین حوادث هستند؛ آن جایی که زندگی و سلامت انسان ها درخطر می افتد.
این روزها، روزهای سبز و خوشایند نوروز است. روزهای سبزی و سرسبزی و طراوت. روزهای خانواده، روزهای کوه و دشت و دمن. روزهای خوب زندگی در دامان زیباترین جلوه های ایزد متعال که بهره آن را برای بشریت قرار داده است. اما در جایی دیگر، تصاویر زیبا و دل انگیزی نیز وجود دارد که همگان از دیدن آن عاجز و ناتوانند. مگر چشم تیزبین و حقیقت نگر که می تواند این صحنه های بی بدیل را رصد کند.
در آن سوی زیبایی های طبیعت که مردم را سرخوش می کند، حوادثی در کمینگه انسان هاست که اگر خوب بنگری، می توانی به اهمیتشان پی ببری. در مقابل این حوادث، انسان هایی از خود گذشته هستند که سد راه می گردند از برای به عینیت رساندن شعاری با مسما به نام کاهش آثار بلایا و اینان همان آشنایان دور و نزدیک زندگی ما یعنی امدادگران و جوانان اند.
نوروز، زمانی است که مردم به استراحت می پردازند و به دور از گرفتاری های روزمره و بی اندیشه برای گذران اداری روزگار به تفرج می پردازند و در کنار خانواده شادند و آرام. در همین روزهای قشنگ خدا، این امدادگران اند که بی هیچ چشمداشتی، لحظات دل انگیز بهاری را به خدمت خلق می گذرانند و ساعت های طاقت فرسایی در جاده ها، به انتظار قدمی برای نجات جان انسان ها سپری می کنند و دعای همیشه قلب پاکشان، این است که خدایا این سفر را بی خطر بساز… آمین.
 
کربلای ایران!
از خوزستان که صحبت به میان می آید، به ناگاه ذهن هموطنان عزیز بسان آیینه ای از جان فشانی ها و ایثارگری های شهدای هشت سال دفاع مقدس در سراسر این مرز پرگهر و به خصوص کربلای ایران پرده برمی دارد. آب و هوای خوزستان در ایام نوروز باستانی علاوه بر سبزی، طراوت و دل انگیزی فرحبخش، عطر و بوی لاله های سرخ سرزمین شهادت و جانبازی در روزگار رشادت و حماسه را به همراه دارد که به همین سبب، بسیاری از هموطنان عزیزمان در ایام نوروز که امسال با نام بامسمای حضرت زهرای مرضیه(س) مزین شده بود به این سرزمین سفر کردند.
 
هلال احمر خوزستان، در زمره دستگاه های برتر
در روزهای زیبای بهاری، امدادگران، جوانان، داوطلبان و عوامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان با تخصص، پشتکار و با کوله باری از تدابیر امدادی و ایمنی و با امید فراوان برای داشتن سفری شیرین و بی خطر در همه لحظات در کنار مسافران گران قدر نوروزی حاضر بودند و در همه این آنات، روح بلند بشردوستی، صلح و خدمت خالصانه را تقدیم ایشان کردند که البته همه این تلاش ها، جمعیت هلال احمر استان خوزستان را در زمره دستگاه های برتر در ارزیابی ستاد اجرایی خدمات سفر استان قرار داد.
 
ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با حضور یک هزار جوان خستگی ناپذیر
خوزستان در طرح های نوروزی، سال خوبی را از سر گذراند و اجرای موفق طرح سلامت و ایمنی مسافران نوروزی به شهادت بسیاری از دست اندرکاران این عرصه، شاهد این ادعا می باشد. محصول اجرای این طرح، خدمت رسانی به ۱۵۰ هزار مسافر نوروزی بود که توسط اعضای جوان هلال احمر خوزستان انجام گرفت. در اجرای این طرح ۴۶ پست ایمنی و سلامت به صورت ثابت و سیار در سطح استان استقرار یافتند که به مسافران نوروزی در این مدت ارائه خدمات کردند و این همه، مرهون تلاش های خستگی ناپذیر و شبانه روزی در حدود یک هزار جوان برومند و فداکار بود که با احتساب عوامل پشتیبانی به بیش از یک هزار و صد نفر می رسید.
 
طرح امداد و نجات نوروزی، با هدف کاهش آثار حوادث
عوامل امدادی جمعیت هلال احمر خوزستان در طرح امداد و نجات نوروزی با دایر کردن ۴۵ پست امدادی در قالب پایگاه ها و پست های امداد جاده ای، امداد ساحلی و کوهستانی و یک پایگاه امداد هوایی و با حضور ۵۰۰ نفر از  نجاتگران، امدادگران و کارکنان متخصص و خدوم خوزستانی به ارائه خدمات به مسافران نوروزی و زائران سرزمین های نور پرداختند که ماحصل آن، اجرای ۲۰۸ عملیات بود که با موفقیت انجام شد. در این میان خدمات حضوری به مسافران هم درخشان بود.
درمان سرپایی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ تن و انتقال ۲۴ مصدوم به مراکز درمانی، حاصل تلاش امدادگران در این بخش گزارش شده است. البته با توجه به وجود حوادث خاص همانند برف و کولاک، آب گرفتگی، یکی از فعالیت های مهم جمعیت در نوروز امسال، اسکان اضطراری بود که در این میان به بیش از ۶ هزار نفر خدمات اسکان اضطراری در پایگاه ها و پست های امدادی ارائه شد.
 
مناطق جنگی و یادمان های دفاع مقدس، زیر چتر امداد و نجات
کاروان های راهیان نور که به زعم مقام معظم رهبری از حرکت های پرخیر و برکت است، همه ساله در استان خوزستان و مناطق عملیاتی دفاع مقدس از رنگ و لعاب دیگرگونه ای برخوردار است و انبوه زائران کربلای ایران، هویدای این جریان مقدس است که دستگاه های بسیاری را دخیل کرده است. جمعیت هلال احمر خوزستان در بحث امدادرسانی به کاروان های راهیان نور نیز منشاء خدمات مؤثری بود که در مجموع بیش از ۱۰ هزار نفر از زائران سرزمین های نور با مراجعه حضوری از خدمات امدادی ما بهره مند شده و ۴۳ نفر توسط آمبولانس ها و بالگرد جمعیت به مراکز درمانی منتقل گشته و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن اسکان اضطراری شدند.
 
چالش بزرگ توازی فعالیت های نوروزی با عملیات های امداد و نجات در حوادث طبیعی
امسال در ۱۱ شهرستان در استان خوزستان شاهد بارش های کم نظیری بودیم که البته موجب آبگرفتگی و بروز سیل در مناطق مختلف عشایری، روستایی و شهری شد. توازی فعالیت های نوروزی با عملیات امداد و نجات در سیلاب هم چالش بزرگی در نوروز ۹۴ بود. اعزام بیش ۹۶ تیم عملیاتی در قالب ۴۸۰ نفر و امدادرسانی به ۱۱ شهرستان و در مجموع ۸۵ منطقه در نوع خود کم نظیر بود. خدمت رسانی به ۵۷۰ خانوار، تخلیه آب از ۳۲۳ منزل مسکونی، رهاسازی ۳۰۰ نفر از سیلاب و اسکان اضطراری ۶۰۰ نفر از جمله فعالیت های هلال احمر استان در جریان سیلاب های اخیر بوده است.
 
فرشتگان داوطلب، حامل باران رحمت الهی بر مردمان نیازمند این دیار
داوطلبان و خیران خوزستانی با همدلی و عشق به همنوع دست همنوعان خود را گرفته و با مساعدت‌های نقدی و غیرنقدی در طرح ملی فرشتگان رحمت شرکت فعال داشتند. در اجرای این طرح، ۱۵ هزار سبد غذایی، بهداشتی و کالا با ارزش ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میان نیازمندان شهرها و روستاهای استان توزیع شد. داوطلبان مهرورز خوزستانی با تأسی از سیره حضرت علی و ائمه معصومین(علیهم السلام) در ایام نوروز باستانی، با اهدای سبدهای بهداشتی، غذایی و کالا، به بیش از ۱۵ هزار خانواده معلول، سالمند، زندانی و ازکارافتاده خدمت رسانی کردند و ۷۱ هزار نفر از سبدهای توزیعی طرح فرشتگان رحمت بهره مند شدند.
 
خدمات پزشکی هلال احمر خوزستان در طرح داوطلب یار امداد و نجات
داوطلب یار امداد و نجات در کنار طرح‌های نیابت و فرشتگان رحمت یکی از طرح های مهم سازمان داوطلبان در ایام نوروز امسال بود که در استان خوزستان نیز به مرحله اجرا گذاشته شد. بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های قشرهای مختلف در اجرای طرح‌های انسان دوستانه یکی از اهداف برنامه های سازمان داوطلبان است که در طرح مذکور رخ نمون شده و پزشکان و پیراپزشکان در کنار امدادگران و نجاتگران هلال احمر به مصدومین احتمالی حوادث جاده‌ای امدادرسانی می کنند. حاصل این طرح در خوزستان مشارکت ۸۰ پزشک، ماما و پرستار داوطلب و ارائه خدمات پزشکی به ۱۰ هزار مسافر بوده است.
 
انجام کارهای روزمره به نیابت از انسان های که بزرگ اند و برافتاده!
به دیدار خانواده معظم شهدا و جانبازان، معلولان جسمی و حرکتی و سالمندان رفتن، فارغ از سن، سمت و رتبه اجتماعی، سعادت و لیاقت می خواهد. در نوروز که همگان به دید و بازدید می روند، پوشیدن لباس داوطلبی جمعیت هلال احمر برای همدلی، مراقبت و پرستاری از این افرادی که در عین عزت، نیاز به دلجویی و مراقبت دارند، از جمله صفات آدم هایی است که دلی دریایی دارند. ۵۸۰ داوطلب خوزستانی نیز همانند سایر استان ها در طرح نیابت به بیش از ۱۲۰۰ نفر رسیدگی کردند و علاوه بر انجام کارهای روزمره و دید و بازدید، به ویزیت رایگان این افتادگانِ عزیز پرداختند. ارزش ریالی فعالیت های طرح نیابت معادل ۴۰ میلیون تومان برآورد شده است.
 
تحسین فعالیت های هلال احمر در بازدیدهای سراسر انرژی مسئولان کشوری و استانی
در نوروزی که گذشت، بسیاری از مسئولان کشوری و لشکری، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، شخصیت های مشهور و متولیان امور به بازدید از پایگاه ها و پست های جمعیت هلال احمر در استان خوزستان مبادرت کرده و زبان به تحسین این تلاش های شبانه روزی و البته داوطلبانه گشودند. این افراد در طی بازدیدها دارای حالات جالبی می شدند. برخی ها از این هم و غم بدون چشمداشت، تعجب می کردند، بعضی ها، آن را باور نمی کردند، عده ای به یاد سال های دفاع مقدس و شور رزمندگان می افتادند، برخی دیگر هم با زبان بی زبانی، از این همه ایثار تجلیل می کردند و در این میان، سخنان آکنده از مهر چند نفر هم بر تارک روزگار، خوش درخشید:
دکتر عباس عطوف معاون پشتیبانی سازمان جوانان، در بازدید از پست های نوروزی می گفت: فعالیت های جوانان هلال احمر ایثارگرانه اند و اعضای جوان ما، الگویی برای هم سن و سالان خود می باشند.
دکتر سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان در بازدید از فعالیت های هلال احمر در یادمان فکه و طلائیه گفت: هنوز هم میان امدادگران و سال های خون و حماسه پیوندی ناگسستنی وجود دارد و امدادگران جمعیت به دور از دغدغه نام و نان به فعالیت های داوطلبانه می پردازند و در یادمان های دفاع مقدس و در سراسر ایران اسلامی هرکجا که نیاز باشد، به مردم ارائه خدمت خواهند کرد.
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مشهد شهدای هویزه با بیان اینکه زندگی شهید علم الهدی و یاران شهیدش برای امدادگران می تواند الگو سرمشق خوبی باشد، گفت: دیدن امدادگرانی که بدون چشمداشت و خالصانه در پایگاه های هلال احمر مشغول خدمت هستند، انسان را به یاد رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس می اندازد که این امدادگران مثل زمان جنگ، برای خدمت هیچ هدفی را به جز رضای خدا در سر نمی پرورانند.
نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارکرد: تاریخ این مرز و بوم سراسر سرشار از روحیه از فداکاری جوانانی است که برای آسایش و رفاه دیگر هموطنانشان سر از پا نمی شناسند و این حرکت جوانان جمعیت هلال احمر و دیگر زحمت کشان این عرصه در راستای همان عزیزان است.
حضرت آیت الله حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه سرمنشاء فعالیت های جوانان ما در هلال احمر، از سیره پیامبران نشأت می گیرد، گفت: امدادگری و کمک به مردم از صفات و خصلت های انبیای الهی است که در وجود اعضای جمعیت هلال احمر متجلی شده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره نقش برجسته جوانان در معرفی آداب و رسوم هر کجا از اقلیم کشور آنان را سفیران فرهنگ و آداب و رسوم خواند و خواستار توجه ویژه ی مسئولین به خواسته های جوانان در ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی شد.
 
حکایت همچنان باقی است…!
در کنار تمامی این تلاش ها، برنامه های دیگری هم از قبیل اجرای کاروان سلامت، طرح های ابتکاری جوانان و امدادگران و تورهای ویژه خبرنگاران انجام شد. حضور پررنگ هلال احمر خوزستان در عرصه رسانه از رسانه های دیداری و شنیداری گرفته تا مطبوعات و سایت های ملی و محلی همانند سایر کشور از فعالیت های دیگر ما بوده است.
تمامی این کارها در پرتو عنایات حضرت حق تعالی و با دستان توانمند اعضا و کارکنان خدوم جمعیت هلال احمر خوزستان انجام شد تا لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب در راستای عینیت بخشیدن به شعار "دولت و ملت، همدلی و همزبانی” باشد.
ان شاء الله…

گزارش از :مجتبی طحان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار