اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۱۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
ميزگرد دولت و ملت،همدلي و همزباني:
خبیر ادامه‌داد: فرصت‌های جدیدی که در حال فراهم شدن است می‌تواند آزمون بزرگی برای دولتمردان و مردم باشد که با انسجام هرچه بیشتر و مشارکت در امور، زمینه رشد روزافزون در حوزه‌های مختلف را فراهم کنند.
ميزگرد "دولت و ملت، همدلي و همزباني" با حضور معاون سياسي - اجتماعي استاندار خوزستان و رييس دانشگاه علمي كاربردي استان در ايسنای خوزستان برگزار شد.
 
به گزارش ایسنا؛ فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی – اجتماعی استاندار در این میزگرد با اشاره به نام‌گذاری امسال اظهارکرد: این نامگذاری بهانه‌ای است برای این‌که ما برخی از مسایل را در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دهیم. شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت نقطه کلیدی و بسیار مهمی است و بر این اساس مطرح شده که بدون مشارکت مردم هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند به خوبی اجرا شود. حتی اگر بهترین برنامه‌ریزی‌ها را کرده باشیم اما اگر مورد پذیرش مردم نباشد و مردم احساس کنند برای جامعه مفید نیستند، طبیعتا توفیق چندانی در اجرای برنامه‌ها حاصل نخواهد شد و شاید این برنامه‌ها مورد سوءاستفاده برخی جریانات قرار بگیرد.
 
جلب حداکثری مشارکت مردم لازمه تحقق همدلی و هم‌زبانی
 
وی افزود: مطمئنا مشارکت مردم در اجرای برنامه‌ها در هر مرحله از برنامه‌ریزی یک اصل اساسی است. براساس این موضوع امسال شرایط ویژه‌ای را با وجود برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبري و احتمالا انتخابات میان‌دوره‌ای شورای اسلامی شهر و روستاها خواهیم داشت. با توجه به این رویدادها، دولت باید به جلب حداکثری مشارکت مردم در انتخابات تلاش فراوانی کند تا همدلی و هم‌زبانی در جامعه محقق شود.
 
معاون سیاسی اجتماعی - استاندار خوزستان بیان‌کرد: با توجه به شرایط جدید بین‌المللی که برای کشور ما به وجود آمده و به روابط بین‌المللی ما با کشورهای دیگر مربوط می‌شود، به‌ویژه بیانه‌ایی که در لوزان قرائت شد، این امیدواری وجود دارد که تا چندماه آینده به یک توافق نسبتا جامع در ارتباط با حل و فصل مسایل هسته‌ای برسیم. از این طریق فرصت‌هایی برای ما ایجاد می‌شود که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط بین‌المللی به وجود خواهد آمد و بنابراین تمام کسانی که در این عرصه‌ها فعالیت می‌کنند باید بتوانند به نحو مناسبی از این فرصت‌ها بهره‌گیری کنند. وقتی عرصه‌های جدیدی گشوده می‌شوند افق‌های جدیدی پیش روی ما قرار می‌گیرد.
 
خبیر تصریح‌کرد: دولت به عنوان قوه مجریه در این زمینه نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، به گونه‌ای که می‌تواند با جلب مشارکت آحاد مردم، فرصت‌های جدیدی را برای مردم تعریف و مشارکت آن‌ها در حوزه‌های مختلف را بیشتر کند. اگر این موضوع اتفاق بیفتد همان همدلی و همزبانی مد نظر رهبری محقق می‌شود و هم‌افزایی به دنبال آن می‌آید که با بهره‌گیری از قدرت بی‌بدیلی که در مردم سراغ داریم، تحولاتی را در صحنه‌های مختلف کشور رقم خواهیم زد.
 
وی ادامه‌داد: فرصت‌های جدیدی که در حال فراهم شدن است می‌تواند آزمون بزرگی برای دولتمردان و مردم باشد که با انسجام هرچه بیشتر و مشارکت در امور، زمینه رشد روزافزون در حوزه‌های مختلف را فراهم کنند.
 
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان در خصوص تقویت نهادهای مردمی گفت: در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به دنبال این هستیم تا احزاب، جریان‌ها و تشکل‌ها فعالیت‌های خود را هرچه بیشتر افزایش دهند و در تمام صحنه‌ها حضور داشته باشند و با این حضور شاهد نقد منصفانه و ارائه پیشنهادات گوناگونی از سوی تشکل‌ها خواهیم بود که در نهایت به افزایش قابلیت‌های آن‌ها منجر می‌شود. این نهادها با عضوگیری و آموزش افراد، انسجام درونی خود را گسترش می‌دهند.
 
خبیر خاطرنشان‌کرد: این اقدامات به منظور تحول در حوزه سیاسی انجام می‌گیرد. البته بحث ما این نیست که صرفا ساختارهای اداری را تغییر دهیم بلکه به دنبال این هستیم تا احزاب و تشکل‌های سیاسی سهمی از قدرت سیاسی داشته باشند و به همین منظور در ابتدای سال جلسه‌ای با جمعی از نمایندگان احزاب استان برگزار کردیم و سعی داریم جهت مشارکت بیشتر این نهادها جلسات دیگری را در چند نوبت تشکیل دهیم و به نقد و بررسی مسایل بپردازیم و از دیدگاه‌های آن‌ها استفاده کنیم.
 
وی اظهارکرد: از زمانی که دولت جدید روی کار آمد، سعی کردیم تا از علاقه‌مندان دعوت کنیم نسبت به ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد اقدام و اعضای مورد نظر خود را جذب کنند و از این طریق با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کنند. این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد که با مردم پیرامون خود بیشتر آشنا شویم. به طور کلی همه این تلاش‌ها برای رونق بیشتر حوزه فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است. مجموعه تشکل‌هایی که سال‌گذشته در استان به ثبت رسیده بود 1.5 برابر تعدادی است که در طول سالیان گذشته به ثبت رسيده بود و این حجم نشان می‌دهد که مردم تمایل به مشارکت بیشتری در امور مربوط به خود دارند.
 
ظرفیت‌های قابل توجه سازمان‌های مردم‌نهاد مغفول مانده است
 
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان افزود: ما از چنین رویدادهایی استقبال می‌کنیم زیرا معتقدیم که دولت هرچه کوچک‌تر باشد، چابک‌تر خواهد شد و در نهایت بسیاری از تصدی‌گری‌هایی که بر عهده دارد به مردم واگذار می‌شود. ظرفیت‌های قابل توجهی در سازمان‌های مردم‌نهاد دیده می‌شود که مغفول مانده است.
 
خبیر خاطرنشان‌کرد: بودجه‌ای برای تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد نداریم اما با این وجود تا جایی که در توان هست به این سازمان‌ها کمک می‌کنیم تا زمینه پیشرفت و فعالیت آن‌ها را فراهم شود و با حمایت، موانع پیش روی آن‌ها را برطرف خواهیم کرد، به‌طوری که فضای باز سیاسی برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در استان ایجاد ‌شود.
 
همدلی و هم‌زبانی یک صدایی نیست
 
وی بیان‌کرد: همدلی و هم‌زبانی لزوما به معنای یک صدایی نیست. با توجه به این‌که با جمعیت میلیونی رو به رو هستیم و طبیعتا این میزان جمعیت از نظر سطوح فرهنگی، اطلاعات و دانش و تجربه دیدگاه‌های متفاوتی دارند و رسیدن به تصمیم مشخص و واحد خیلی دشوار است.
 
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان افزود: بحث نهادسازی موضوع مهمی است که به تحقق شعارها و برنامه‌ریزی‌ها کمک می‌کند. متاسفانه چیزی که در کشور ما به آن کمتر توجه شده، ایجاد احزاب است.
 
خبیر اظهارکرد: در مواقعی به صورت مقطعی با جناح‌هایی رو به رو بودیم که پس از نقش‌آفرینی و رسیدن به مقاصد خود، سهمی از قدرت جامعه را به دست می‌آورد اما چون مقطعی ایجاد می‌شد حتی فرصتی برای ارزیابی و سنجش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اعضای خود را به دست نمی‌آورد.
 
تحقق همدلي و هم​زباني با نهادسازي در جامعه امكان​پذير است
 
وي خاطرنشان‌كرد: من فكر مي​كنم تحقق همدلي و هم​زباني با نهادسازي در جامعه امكان​پذير است تا با تضارب آراء و نظرات به راهكارهاي مشخص برسيم و اكثريت قابل توجهي از جامعه آن را بپذيرند؛ در این صورت همدلي و همزباني محقق می‌شود.
 
معاون سياسي - اجتماعي استاندار خوزستان درباره به وجود آمدن همدلي و هم​زباني در حوزه اقتصاد گفت: جامعه ما وسيع و گسترده است و عوامل مختلفي در تحقق شعارها و برنامه​ها دخالت دارد. طبيعتا دولت بايد بتواند برنامه‌هاي خود را در همه حوزه​ها به‌ويژه در حوزه اقتصادی، شفاف به مردم ارائه دهد. يكي از مشكلاتي كه در كشور با آن رو به رو هستيم عدم ثبات در برنامه​ريزي​ها و حتي قوانين است كه فعاليت بنگاه​هاي اقتصادي ما را مختل مي​كند؛ به طوري كه تجار ما بيشتر مواقع با تغيير سياست​ها و قوانين روبه‌رو هستند و تنها يك برنامه اقتصادي خوب و مبتني بر مشاركت هرچه بيشتر مردم در امر اقتصاد و تدوين اين برنامه​ها توسط دولتمردان مي‌تواند راهگشا باشد.
 
خبير خاطرنشان‌كرد: يكي از نكاتي كه در فرمايشات مقام معظم رهبري بر آن تأكيد شده مصرف كالاي داخلي است. يعني با مصرف كالاي داخلي به توليد ملي ارزش دهيم. ممكن است عده​اي بگويند كيفيت كالاهاي داخلي مناسب نيست اما بايد بدانيم كه ما با مصرف كالاهاي دیگر کشورها مانند، چين، كره، ژاپن و تايوان بنگاه​هاي اقتصادي آن‌ها را توانمند كرده‌ايم، در حالی که این كشورها زمانی همانند ما بودند و ما زمينه رشد آن‌ها را فراهم كرديم.
 
وي افزود: اگر مشكلات ما با دنياي خارج حل شود كالاي خارجي ارزان نمي​شوند؛ بنابراين بنگاه​هاي اقتصادي داخلي بايد قيمت تمام شده كالاهاي خود را كاهش دهند و در كنار آن دولت از آن‌ها حمايت كند تا قدرت رقابت با كالاهاي خارجي را داشته باشند. افزايش سطح رقابت كالاهاي داخلي اتفاقات اقتصادي خوبي را در كشور رقم مي‌زند و رشد اقتصادي قابل توجهي را به ارمغان مي​آورد.
 
معاون سياسي - اجتماعي استاندار خوزستان با اشاره به نقش دانشگاه​ها و نهادهاي فرهنگي و دانشگاهي اظهاركرد: حوزه آموزشي، علمي و دانشگاهي همانند ساير حوزه​ها دچار مشكلاتي است و با اين‌كه ظرفيت​هاي قابل توجهي از جمله اساتيد با دانش و تجربه بالا در دانشگاه​ها داريم اما با نظام آموزشی ناكارآمدي روبه‌رو هستيم. نظام دانشگاهي ما طوري است كه اساتيد ما عليرغم دارابودن دانش بالا، به دليل اشتغال بيش از حد در تدريس، فرصت مطالعاتي ندارند.
 
خبير بيان‌كرد: ظرفيت​هايي علمي فراواني در دانشگاه​ها داريم كه متاسفانه از آن‌ها استفاده نشده و همانند سازمان‌هاي ديگر فقط به گسترش نظام آموزشي پرداخته​ايم كه اين امر كارايي دانش را كاهش داده است و حتي اساتيد ما فرصت مطالعاتي ندارند در این شرایط طبيعتا مقالات و كتاب​هايي را ارائه مي​دهند كه خيلي مورد توجه قرار نمی‌گيرد.
 
وي افزود: در مواقعي ممكن است نظام دانشگاهي ما نتواند حتي يك ارتباط با جامعه و قوه مجريه و سازمان​هاي دولتی برقرار كند. در حال حاضر متأسفانه دچار يك ارتباط ناكارآمد بين سازمان​هاي دولتي و دانشگاه هستيم. به طوري كه دانشگاه ما از نياز نهادهاي دولتي اطلاعي ندارد، در صورتي كه دانشگاه مي​تواند به يكي از نقاط قوت تبديل شود و سازمان​هاي دولتي از دانش آن در برنامه​ريزي​ها بهره​مند شوند.
 
توسعه فرهنگ شهروندي
 
معاون سياسي - اجتماعي استاندار خوزستان تأكيدكرد: بايد به سمت و سويي حركت كنيم كه دانشگاه محيط پيرامون خود را بشناسد و با توجه بيشتر نسبت به فعاليت​هاي نهادهاي دولتي عكس​العمل نشان دهد تا نارسايي‌ها و مشكلات موجود از طريق دانش و تجربه دانشگاهيان برطرف شود. براي تحقق اين موضوع فعاليت‌هایي را در استانداري آغاز كرديم كه براي توسعه فرهنگ شهروندي با تشكيل مجمعي، از نقطه نظرات دانشگاهيان بهره‌مند شويم كه در وهله اول براي مسوولان و بعد مردم راهكارهایي پيدا كنيم كه سطح فرهنگ عمومي در حوزه فرهنگ شهروندي را ارتقاء دهيم.
 
همچنين دکتر علی‌حسین حسین‌زاده، رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در خصوص نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان سال ”دولت و ملت، همدلی و همزبانی” اظهارکرد: به نظر من شعار امسال خیلی حکیمانه انتخاب شده است و پشتوانه آن مباحث کارشناسی و شکل گرفته که در چنین شرایط حساس منطقه‌ای و در شرایطی که جهان اسلام به سر می‌برد، خیلی به جا و مناسب است.
 
مخاطب اصلی شعار امسال دولت است
 
وی افزود: به نظر می‌‌رسد شعار امسال بیشتر خطاب به دولت است چرا که مردم ما طی 35 سال گذشته هر جا نیاز بود در صحنه حضور داشتند و همدلی و همزبانی را با حضور در صحنه‌های مختلف نشان داده‌اند. مردم ما دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌های فرهنگی و سیاسی هستند و به خوبی تشخیص می‌دهند در کدام شرایط چگونه عمل کنند.
 
ایجاد اعتماد مهمترین الزام تحقق شعار سال است
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان بیان‌کرد: دولت برای ایجاد همدلی و همزبانی باید الزاماتی را رعایت کند. شاید مهمترین الزام برای تحقق چنین شعاری ایجاد اعتماد بیشتر بین مردم نسبت به دولتمردان باشد. در این میان بحث اعتماد شخص و اعتماد نهادی مطرح می‌شود که به نظر من دولت کنونی نسبت به دولت‌های گذشته در این دو مقوله پیشتاز بوده است. متأسفانه در دولت گذشته مقداری این اعتماد لطمه خورد.
 
حسین‌زاده عنوان‌کرد: در زمینه تحقق شعار امسال هیات دولت و به‌ویژه رئیس‌جمهور رسالت سنگینی دارد زیرا شعار هوشیارانه‌ای است و رئیس‌جمهور باید تلاش وافری در راستای تحقق آن انجام دهند. مهمترین بحث جهت تحقق آن، ارتقاء اطمینان نهادی است.
 
وی در رابطه با برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها گفت: حساسیتی که در استان وجود دارد می‌طلبد که همدلی‌ها در رفتار همه اقشار بروز و ظهور کند. همدلی بیش از هر چیز به ذهن و قلب، و همزبانی به حوزه رفتاری انسان مربوط می‌شود. وجود این دو مؤلفه در عین واحد به انسجام بیشتر دولت و ملت کمک می‌کند.
 
مقبولیت و کارایی لازمه ایجاد اعتماد بین دولت و ملت
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان تصریح کرد: برای ایجاد اعتماد نهادی دولت باید دو محور مقبولیت و کارایی را مدنظر قرار دهد. در حوزه مقبولیت نظام مردم‌سالاری ما طی 35 سال گذشته به خوبی نمایان است و فکر نمی‌کنم حتی در کشورهای مدعی دموکراسی چنین مقبولیت و مشروعیتی را در کشورهای خود ایجاد کرده باشند. مقبولیتی که نظام ما در ارتباط با مردم ایجاد کرده، واقعا بی‌نظیر است.
 
حسین‌زاده ادامه‌داد: در بخش کارایی نیز هرچه دولت بتواند کارایی را ارتقاء دهد نتایج آن به مردم برمی‌گردد و بهره‌وری و کارایی می‌تواند زمینه رشد اعتماد نهادی را فراهم کند. برای افزایش کارایی، مشارکت مردم نیاز است. بالاخره این رابطه دوسویه است و می‌تواند به ارتقای این مؤلفه کمک کند.
 
وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید به سمتی حرکت کنند که ارتباط خود را با سایر قوا بیشتر کنند. بعضا دوره‌هایی داشته‌ایم که اختلافات در قوای سه‌گانه اسباب کاهش اعتماد را ایجاد کرده بود. امیدواریم همدلی و همزبانی در قوای ما بیشتر شکل بگیرد تا مردم شاهد یک ارتباط ارگانیک بین این قوا باشند؛ شرط لازم در این زمینه پیشگامی دولت است. هرچه قوای سه‌گانه در چارچوب سیاست‌ها و راهکارهایی که رهبری مشخص کرده‌اند پیش بروند، در یک مسیر قرار می‌گیرند نه در مقابل هم.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در چنین شرایطی باید سيستم اجرايي دولت تا حدودی از حالت تمرکز خارج و بخشی از وظایف دولت به مردم واگذار شود. این امر زمینه دخالت بیشتر مردم در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و راهکاری است که در بیشتر دولت‌های محلی به دنبال آن هستند.
 
حسین‌زاده تصریح کرد: وقتی مردم نمایندگان را خود انتخاب می‌کنند فکر می‌کنند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند اما این امر کفایت نمی‌کند. امروزه حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم بسیار گسترش پیدا کرده و دیگر مانند سابق نیست. لذا باید مردمی که قرار است در افزایش کارایی کشور خود مشارکت کنند، در ایجاد امنیت و همه مسایل دیگر نقش پررنگی داشته باشند.
 
وی با اشاره به نقش تشکل‌های مردم‌نهاد برای مشارکت در امور کشور اظهارکرد: مردم باید نسبت به مسایلی که در کشور رخ می‌دهد دقت کنند و با نقد منصفانه وارد این مباحث شوند. به طور نمونه درباره بحث توافق لوزان دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شد که برخی منتقد این مذاکرات بودند و برخی دیگر در چارچوب این توجيه که در سال همدلی و همزبانی نباید با برخی اظهارنظرها به اختلافات دامن زد، انتقاد به مذاکرات متضاد با همدلی و همزبانی تعبیر می‌کردند.
 
دیدگاه‌ها و انتقادات در راستای منافع ملی باشد نه منافع جناحی
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان‌کرد: هیچ‌وقت رویکرد رهبری در نام‌گذاری امسال به معنای یک صدایی نبوده است. بالاخره جامعه ما مردم‌سالار است و دیدگاه‌های متفاوتی مطرح می‌شود اما این دیدگاه‌ها و انتقادات باید در راستای منافع ملی باشند نه منافع جناحی.
 
نهادهای سیاسی و اجتماعی حلقه واسطه ارتباط جامعه و دولت
 
حسین‌زاده عنوان‌کرد: نهادهای سیاسی و اجتماعی حلقه واسطه ارتباط جامعه و دولت هستند که با همدلی و هم‌زبانی بیشتر از طریق این نهادها، ارتباط بین دولت و ملت به‌وجود می‌آید. حضور و مشارکت مردم در راستای مؤلفه اعتماد می‌تواند کارایی یک نظام را افزایش دهد زیرا انجام کارهای بزرگ در حوزه‌های مختلف بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.
 
وی با تأکید بر فعال‌سازی تشکل‌های مردم‌نهاد در جامعه گفت: امیدوارم در این دولت موانع پیش روی نهادسازی کم کم برطرف شود و ما شاهد شکل‌گیری این نهادها باشیم تا دیگر نیازی به نهادهای دولتی نداشته باشیم که خوشبختانه این دولت در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته است.
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان بیان کرد: باید نهادهایی تشکیل شود که از دل همین مردم باشد و دولت را تقویت کنند. رسانه‌ها به عنوان یک نهاد خیلی مهم و تأثیرگذار بر افکار عمومی، می‌توانند با نقدها و تحلیل‌هایی که می‌دهند بارقه‌هایی از امید را در کشور ایجاد و همدلی و همزبانی را جهت رسیدن به اهداف بزرگ بین دولت و ملت ایجاد کنند.
 
حسین‌زاده تصریح‌کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری پیرامون اصل 44، اگر این اصل در کشور اجرایی می‌شد تحریم‌ها تا به این اندازه بر ما فشار وارد نمی‌کرد. اگر نسبت دولت و بخش‌خصوصی در کشور ما تغییر می‌کرد ما در بخش اقتصادی وضعیت بهتری داشتیم.
 
وی بیان‌کرد: بحث اقتصاد مقاومتی یک گفتمان نظری است که نه‌تنها برای کشور ما بلکه برای همه کشورهای در حال توسعه‌ای که می‌خواهند به نوعی دارای استقلال سیاسی و اقتصادی باشند یک رهنمود است. علاوه بر اقتصاد مقاومتی آموزه‌های دینی زیادی در دین ما وجود دارد که متأسفانه به کار گرفته نمی‌شوند. اگر از این آموزه‌ها استفاده می‌شد منابع‌طبیعی ما مانند آب تا به این حد به طور بی‌رویه مصرف نمی‌شد. امیدواریم با استفاده از اندیشه اقتصاد مقاومتی بتوانیم گام‌های بزرگی در حوزه رشد اقتصادی برداریم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
comment
0
2
comment جناب ...شما که قرار بود تعویض شید و یک نیروی بومی جایگزین شما شه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار