شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: مجموعه نفت بايد متعهد شود كه در مدت معيني اقداماتي كه در تالاب هورالعظیم غيرضروري بوده را ساماندهي كند.

 جاسم مرمضی در نشست كارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان که امروز (هشتم اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید استاندار از تالاب هورالعظیم برگزار شد؛ اظهار کرد: براي احیای تالاب هورالعظیم بايد برنامه ريزي مشخصي داشته باشيم كه نتيجه بدهد؛ بدین منظور بايد برنامه ريزي ها به صورت بلندمدت و كوتاه مدت تقسيم بندي شوند.

وی افزود: بسياري از اتفاقهای رخ داده در تالاب هورالعظیم توسط سازمان نفت بوده است. نفت بايد برنامه اش را اعلام كند و به نحوي متعهد شود كه طي مدت معيني اقداماتي كه در تالاب هورالعظیم غيرضروري بوده است را ساماندهي كند.

مرمضی تصریح کرد: همچنين سازمان آب و برق نقش مهمي در حيات تالاب دارد؛ اگر آب تالاب تامين شود، تالاب مي تواند خودش را بسازد بنابراین بايد اين كار را هرچه زودتر انجام دهند.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات بيان كرد: بايد در طولاني مدت، برنامه مدوني براي احياي تالاب هورالعظیم داشته باشيم. در این زمینه،همكاري با عراق بسيار ضروري است چرا كه پيكره تالاب يك پيكره واحد است و بخشی از آن در عراق واقع شده است.

به گزارش ایسنا؛ احمد سياحي، معاون عمراني استانداری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: اهميت تالاب هورالعظيم بر كسي پوشيده نيست، تاكنون نیز اقدامات خوبي در جهت تامین حق آبه هورالعظيم انجام شده است البته هنوز با آن چيزي كه برآورد كرده‌ایم، فاصله داريم.

وی عنوان کرد: وزارت نيرو میزان حق‌آبه تالاب را مشخص كرده است و جزو سهيمه بندي قرار داده است. در این سهمیه بندی، 12 هزار و 803 میلیون مترمكعب به عنوان حق آبه هورالعظيم اختصاص داده شده است.

سیاحی با بیان این که ارزش اقتصادی تالاب هورالعظيم از تالاب بین المللی شادگان نيز بيشتر است، گفت: در گذشته امرار معاش مردم منطقه از طريق اين تالاب تامين مي شد و مطمئن هستیم که اگر از ظرفيتهاي تالاب هورالعظیم استفاده شود، مي‌توانيم شاهد باشيم كه ارزش اقتصادي به منطقه بازگردد.

به گزارش ایسنا؛ عبدالرضا سعيدي نيا، فرماندار هویزه نیز در این نشست با اشاره به وضعيت منطقه و محدوديت ايجاد شده در زمينه كشاورزي منطقه غرب دژ شهيد باکري اظهار کرد: بعد از آبگيريها، محدوديتهايي توسط محيط زيست براي كشاورزان ايجاد شده است و اعلام كردند كه آب آن منطقه، جوابگوي كشاورزي نيست و تنها بايد به عنوان سهميه آب تالاب در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: خواسته ما اين است كه حق آبه مورد نياز كشاورزان نيز تامين شود تا مردم منطقه، انگيزه سكونت و ماندن در شهر را داشته باشند چرا كه امرار معاش آن‌ها از طريق كشاورزي می‌گذرد.

سعیدی نیا افزود: دادن حق آبه به كشاورزان علاوه بر ايجاد انگيزه براي ماندن آن‌ها، موجب مي شود که از تولید محصولات كشاورزي نيز بهره‌مند شويم.

به گزارش ایسنا؛ عبدالرحیم ناطقي، فرماندار دشت آزادگان نیز در ادامه اظهار کرد: يكي از مشكلات ما در تالاب هورالعظيم، نبود طرح جامع ساماندهي مديريت هورالعظيم و ناهماهنگي بين سازمانها است.

وی ادامه داد: از ديگر مشكلات تالاب مي توان به نبود محيطبان در پايگاه، عدم لايروبي و عدم اجراي مصوبه مديريت بحران اشاره كرد.

ناطقی گفت: زندگي مردم اين منطقه به تالاب هورالعظيم بسيار وابسته است چرا كه آن‌ها از طريق كشاورزي، دامپروري و صيد آبزيان امرار معاش مي كنند.

همچنین حسوني زاده، معاون سازمان آب و برق خوزستان، در این نشست عنوان کرد: در 4 ماهه پاياني سال 93 و فروردين 94، میزان 70 ميليون مترمكعب آب شيرين وارد تالاب هورالعظیم كرده ايم. ورودي كرخه 18 درصد نرمال بوده است و سعي شده بتوانيم حجمهايي كه بتواند سطح مرطوب تالاب را افزايش دهد، رعايت كنيم.

وی بیان کرد: با توجه به جابجايي آب از مخازن مي توانيم برنامه ريزي را اعمال كنيم تا از آلودگي بيشتر تالاب جلوگیري شود. پيشنهاد ما اين است كه در زمينه لايروبي انهار و جابجايي آب مخازن با ما همكاري شود. همچنين باید توجه داشت که اکنون توپوگرافي مخازن درست نيست و به سمت عراق است.

حسونی‌زاده با بیان این که نقشه برداري از تالاب هورالعظیم در برنامه ريزي های امسال سازمان آب مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: آبي كه از كرخه رهاسازي مي شود، سهم تالاب است لذا بايد در این زمینه همکاری‌های لازم صورت گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار