شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۵۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبرداد:
بیژن عالی پور در نشست شورای ایمنی راه های خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: میدان نفتی کشف شده در محل فعلی فرودگاه اهواز جزو میدان های واقع در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون است و مذاکره برای فعالیت های نفتی در این محدوده در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت:پس از هماهنگی های بین بخشی ، 10حلقه چاه نفتی در محدوده فرودگاه اهواز حفاری خواهد شد.

بیژن عالی پور روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای ایمنی راه های خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: میدان نفتی کشف شده در محل فعلی فرودگاه اهواز جزو میدان های واقع در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون است و مذاکره برای فعالیت های نفتی در این محدوده در حال انجام است.

وی اضافه کرد: فرودگاه جدید اهواز در جاده برومی احداث می شود و محل فعلی فرودگاه اهواز محل فعالیت های نفتی به منظور حفاری چاه های نفتی خواهد شد.

حمید بورد، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل سابق شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اسفند سال 1391 اعلام کرد که طبق توافق وزارت نفت و راه و شهرسازی فرودگاه بین المللی اهواز به دلیل قرار گرفتن در یک لایه نفتی به نقطه دیگر از شهر منتقل می شود.

به گفته وی مخزن میدان نفتی اهواز به طول 70 کیلومتر و عرض 10 تا 15 کیلومتر سوپر مخزن جهان محسوب می شود که در چهار دهه گذشته به دلیل ناهماهنگی های صورت گرفته بافت شهری این کلانشهر به سمت این مخزن نفتی کشیده شده است.

میدان نفتی آسماری اهواز با گذشت حدود 50 سال از آغاز توسعه آن هنوز ظرفیت بالایی برای تولید نفت خام دارد.

این میدان از سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی تشکیل شده که هر یک از سازندهای هیدروکربوری این میدان تاکنون بیش از یکصد حلقه چاه حفاری شده و در مجموع از ظرفیت تولید روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

بر اساس مطالعات انجام شده علاوه بر محدوده فرودگاه بین المللی اهواز ، مناطق شهری کوروش، جواهری و زیتون اهواز نیز روی این لایه نفتی قرار گرفتند.

مالکیت فرودگاه 290هکتاری اهواز که در سال 1339ساخته شده از شرکت ملی نفت ایران است ولی در سال 1342 این فرودگاه به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد. 


* دستور وزیر نفت بر احیاء تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین از دستور اکید وزیر نفت بر احیاء هرچه پرشتاب تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: وزیر نفت دستور داده که این تالاب باید احیاء شود.

عالی پور گفت: در چارچوب توافق به عمل آمده با سازمان حفاظت محیط زیست قرار شده که دایک(دریچه) های موجود بر سر راه آب ورودی به تالاب هورالعظیم برداشته شود.

هورالعظیم، بزرگترین تالاب خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های ایران است. این تالاب در غرب خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده که حدود یک سوم آن در ایران و بقیه در کشور عراق قرار دارد. 

آب این تالاب طبیعی از رودخانه کرخه و سرریز رودخانه دجله تامین می شود.

عمق این تالاب که سراسر آن را نی پوشانده کم است اما به تدریج در وسط آن به چند متر می رسد.

مساحت این تالاب بین المللی حدود 118 هزار هکتار است.

شرکت فعال در تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت با احداث دایک(آب بند) های مختلف موجب شده تا آب به بخش پایین دست تالاب نرسد که این مساله موجب خشک شدن بخش زیادی از تالاب در بخش جنوبی آن شده است.

به گفته معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از سال گذشته برای آبرسانی به تالاب هورالعظیم تعدادی از این دایک ها که در محدوده تالاب وجود داشتند باز و آب به بستر تالاب وارد شد.

این دایک ها مانع ورود آب به بستر تالاب می شود که از بهمن 1393 تعدادی از این دایک ها باز و اکنون بستر تالاب در بخش جنوبی آن آبگیری شده است.

استاندار خوزستان که سه شنبه گذشته به همراه خبرنگاران از تالاب هورالعظیم دیدن کرده بود در آخرین اظهار نظر خود در سومین نشست ستاد استانی مقابله با ریزگردها از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خواست که شرکت توسعه نفت و مسوول هماهنگی پروژه های نفتی را به دلیل تمرد، حضور نیافتن در کارگروه های استانی و پایبند نبودن به تعهدات در تالاب هورالعظیم به دادگستری معرفی کند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
comment
0
0
comment آقا ؛ ما کوروش می نشینیم
فرودگان جابجا ایکنین ایمانل هم جابجا کنین .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار