شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۶۴۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
گفتگو با دکتر سمالی فرماندار شهرستان رامهرمز
تلاش برای تبدیل رامهرمز به قطب کشاورزی و دامپروری/دیدگاه و اندیشه اجتماعی استاندار/ استفاده از ظرفیت های درون شهرستانی /ارمغان شرکت نفت برای رامهرمز / تغییر نگاه به آموزش و پرورش
اختصاصی شوشان

پس از سخنان هشدار گونه فرماندار رامهرمز در نشست شورای فرهنگ و عمومی به مجموعه مدیران شهرستانی ، پای سخنان دکتر سمالی نشستیم تا از کم و کیف فعالیت ها و برنامه ها و همچنین چالش های پیش روی رامهرمز باخبر شویم. هر چند هنوز دغدغه های مطرح شده در شورای فرهنگ عمومی و اولتیماتوم فرماندار به مدیران کم کار و برکناری مدیران ضعیف ، چند دقیقه ای از گفت و گو را به خود اختصاص داد اما پس از آن ، دکتر سمالی سخنان خود را در محورهای مختلف از جمله اندیشه اجتماعی دکتر مقتدایی و ضرورت حرکت به سمت فعال کردن ظرفیت های شهرستانی ، چالش های پیش روی شهرستان و اقدامات صورت گرفته و... اختصاص داد. از جمله محورهای اصلی و اساس سخن دکتر سمالی ،  اندیشه اجتماعی استاندار بود که به موجب آن ظرفیت ها و توانمندی ها در استان باید بارور شود. به گفته فرماندار رامهرمز ، طبق این دیدگاه ، فرمانداران باید استعدادها و ظرفیت های شهرستانی را شکوفا نمایند و از نخبگان و توانمندی های شهرستان و امکانات داخلی بهره مند شوند.



بررسی مسائل و چالش های رامهرمز
فرماندار رامهرمز در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه های اجرا شده و یا در حال اجرا در رامهرمز اشاره کرد و گفت: در ابتدای ورود به رامهرمز و تصدی پست فرمانداری ، اقدام به بررسی مسائل و چالش های متعدد در حوزه های مختلف کردیم و کارهای بر روی زمین مانده شناسایی و در کنار آن برنامه های متعددی برای رفع مشکلات طراحی شد. وی افزود: معتقدیم اگر قرار است کاری در شهرستان صورت بگیرد باید کیفیت انجام کار به نحو مطلوب در اولویت باشد و کارها را سرسری انجام نداد چرا که عواقب کارهای بی اساس و بدون پشتوانه ، به مراتب بدتر از انجام ندادن آن است.

دیدگاه و اندیشه اجتماعی استاندار
فرماندار رامهرمز در این رابطه تصریح کرد: اولین قدم شناسایی نقاط ضعف و چالش های پیش روی ما در شهرستان بود، زیرا برخی چالش ها کهنه شده بودند و شاید بین 20 تا 50 سال از عمر آنها می گذشت. از این رو با همدلی و همفکری و همراهی مدیران شهرستان و کمک گرفتن از مدیریت استان، به این نتیجه رسیدیم که می توان به سرعت چالش ها را مرتفع کرد و در این زمینه دیدگاه و اندیشه اجتماعی استاندار را سرلوحه کاری خود قرار دادیم.

استفاده از ظرفیت های درون شهرستانی 
دکتر سمالی در توضیح اندیشه اجتماعی استاندار گفت: به موجب آن ، ظرفیت ها و توانمندی ها در استان باید بارور شود. به گفته فرماندار رامهرمز ، طبق این دیدگاه ، فرمانداران باید استعدادها و ظرفیت های شهرستانی را شکوفا نمایند و از نخبگان و توانمندی های شهرستان و امکانات داخلی بهره مند شوند.

ورود به حوزه ورزش و جوانان
فرماندار رامهرمز گفت: صد در صد بنیان و اساس کار خود را بر اساس تفکرات دکتر مقتدایی قرار دادیم و به بخش ها و حوزه های مختلف ورود پیدا کردیم. در حوزه جوانان و ورزش که اساس برنامه دکتر مقتدایی ست فعالیت های خود را به دو بخش تقسیم کردیم. بخش اول ، سیستم اداری و بودجه ای ست و کارهایی که روزانه انجام می شود اما بخش مهم و اساسی ، کار با کیفیت و اصولی است. به عنوان مثال ، اگر قرار باشد سالنی ساخته شود قطعا کیفیت برایمان مهم است. وی افزود: در همین راستا ظرف یک سال گذشته و با توجه به اینکه شهرستان رامهرمز بی نصیب از استخری بود اعتباری برای این امر در نظر گرفته شد و کارهای آن نیز در شرف انجام است.

توجه به رفاه شهری
دکتر سمالی بیان داشت: شهر وقتی به شهریت می رسد که دارای رفاه، امنیت، فرهنگسرا، سالن های ورزشی، مراکز درمانی ، آموزشی ، استادیوم ، زمین چمن و ... باشد به همین دلیل آماده سازی 3 سالن ورزشی و استخر با همکاری بخش دولتی و خصوصی در شهرستان رامهرمز در حال انجام است.

ارمغان شرکت نفت برای رامهرمز
فرماندار رامهرمز در پاسخ به سوال روزنامه فرهنگ جنوب مبنی بر چرایی بی بهره بودن شهرستان رامهرمز از حق آلایندگی شرکت های نفتی از جمله نفت و گاز مارون ، گفت:  متاسفانه شرکت نفت توجه چندانی به این شهرستان ندارد و به غیر از اهدا 30 تختخواب و تشک به مرکز درمانی ، کمکی به شهرستان نکرده است و از پرداخت عوارض و حق آلایندگی نیز خودداری می کند.
وی ادامه داد: دفتر مدیران نفت و گاز مارون در مرکز استان یعنی اهواز است ولی جغرافیای وجودی آنها در رامهرمز است و همین امر موجب شده از پرداخت عوارض سرباز بزند. این در حالی ست که بیشترین تعداد چاه های نفت در ابوالفارس است و تامین امنیت حلقه های چاه  و لوله های عبوری ، بر عهده مسئولین رامهرمز است اما در کنار این موارد سهم شهروندان رامهرمزی از این چاه ها و عوارض آن ، صفر است و جز گرفتاری برای رامهرمز ، ارمغانی دیگری نداشته است. 

ورود به ورزش محلات
فرماندار رامهرمز در ادامه سخنان خود در رابطه با جوانان و ورزش و راه اندازی اماکن ورزشی گفت: در این خصوص احداث چندین زمین چمن و همچنین خوابگاه هایی جهت اسکان مد نظر قرار دادیم زیرا وقتی تیمی برای انجام مسابقات به شهرستان می آمد خوابگاهی برای اسکان آنها وجود نداشت و باید آنها را به اهواز می فرستادیم و این واقعا جای تاسف داشت. همچنین زمین لم یزرع 103 هکتاری در دامنه کوه را از منابع طبیعی دریافت کردیم و به ورزش های همچون پیست موتور سواری، اسب دوانی، دوچرخه سواری، دو میدانی و ورزش های سرعتی اختصاص داده شد که جوانان علاقه مند بسیاری را به خود جذب خواهد کرد. خوشبختانه اکنون پیست موتورسواری آماده شده است.

راه اندازی ورزش محلات و زمین های ورزشی
دکتر سمالی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم و قابل توجه ، راه اندازی ورزش محلات در مناطق مختلف شهرستان است که طرح آن تصویب شده و قرار است در هر محله ای با کمک و همراهی شهرداری و راه و شهرسازی قطعه زمینی معلوم و مشخص شود تا تربیت بدنی با توجه به مراجعاتی که دارد زمین چمن مصنوعی احداث نماید. ورزش محلات جدا از تاثیرات مختلفی که در روحیه جوانان می گذارد و نشاط آفرین است از تردد 4 کیلومتری جوانان برای دسترسی به زمین های ورزشی جلوگیری می کند. 

آموزش و پرورش اساس تحول جامعه
فرماندار رامهرمز در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه آموزش و پرورش ورود پیدا کرد و از طرح ها و راهکارهای خود برای افزایش کیفیت سطح تحصیلی سخن گفت. وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش رکن اصلی پیشرفت هر جامعه ای محسوب می شود تصریح کرد: اعتقاد دارم اگر یک کشور بخواهد آباد شود و به پویایی لازم برسد در کنار مجلس قوی و پویا ، باید آموزش و پرورش بالنده ای داشته باشد. وی ادامه داد: استاندار خوزستان تاکید بسیاری بر بالندگی نظام آموزشی استان دارد و است و یکی از محورهای اندیشه اجتماعی استاندار ، همین موضوع و رسیدن به جایگاهی مطلوب در نظام آموزشی است.

سمالی تصریح کرد: خوشبختانه به صورت بومی و محلی فعالیت های متعددی در رامهرمز صورت گرفته است. سرکشی از مدارس روستایی و تجهیز مدارس روستایی در اولویت کاری ما قرار دارد و در همین زمینه به دهیاری ها و بخشداری هم تاکید کرده ایم نظارت و توجه بیشتری بر مدارس روستایی داشته باشند به عنوان مثال در یک روستا مدرسه ای سرویس بهداشتی نداشت و یا تجهیزات آن فرسوده بود که با کمک افراد خیّر کمبودها و نواقص برطرف شد.

تغییر نگاه به آموزش و پرورش
فرماندار رامهرمز گفت: یکی دیگر از تفکرات ما این است که از پتانسیل های اقتصادی درون شهرستانی جهت رشد و توسعه آموزش و پرورش استفاده کنیم از این رو سعی شده نگاه ها به آموزش و پرورش تغییر کند زیرا همیشه رسم بوده در مدارس به دانش آموزان ممتاز و استعدادهای درخشان توجه شود اما در رامهرمز برای اولین بار در کشور ، در کنار شناسایی استعدادهای درخشان ، دانش آموزان تنبل و بعضا شرور نیز شناسایی می شوند و بدون آنکه خود از این تقسیم بندی اطلاع یابند تحت آموزش های ویژه و همچنین مشاوران قرار می گیرند.

تشکیل گروه خیرین
وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های ما در حوزه آموزش و پرورش ، تشکیل گروهی به نام خیرین و اسپانسرین دانش آموزان یتیم و بی بضاعت بود. ر شهرستان رامهرمز دانش آموزان نخبه ای داریم که متاسفانه بضاعت مالی برای ادامه تحصیل ندارند و خیرین با پرداخت مبالغی بدون آنکه دانش آموزان متوجه شوند ، به پیشرفت تحصیلی آنان کمک می کنند و مراحل تحصیلی آنان را رصد می کنند.

متروکه بودن شهرک های صنعتی 
صنعت و شهرک های صنعتی از دیگر مباحثی بود که در گفت و گو با فرماندار رامهرمز به آن پرداخته شد. دکتر سمالی در این رابطه گفت: زمان ورود به رامهرمز ، تنها نامی از شهرک صنعتی باقی مانده بود و اکثر واحدهای آن غیرفعال بود. با ارزیابی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که یکی از دلایل عدم نتیجه گرفتن و عدم ورود سرمایه گذاران نبود آب و برق و گاز و امنیت می باشد. از این رو تمام این امکانات را به شهرک های صنعتی آوردیم اما باز هم به نتیجه دلخواه نرسیدیم چرا که آوردن سرمایه های بزرگ در شهرستان زمان بر است. بنابراین تصمیم بر آن شد تا از سرمایه های درون شهرستان استفاده شود و از کارگاه های کوچک شروع کنیم.

وی ادامه داد: در ارزیابی های صورت گرفته مشخص شد که رامهرمز پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه در حوزه  کشاورزی و دامپروری دارد لذا جلسات متعددی با چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد و با توجه به اینکه وی در مقطعی ریاست جهاد شهرستان را عهده دار بود با مزیت های شهرستان آشنا بود و کمک های بسیاری در این زمینه برای رشد کشاورزی و دامپروری شهرستان نمود. 

تلاش برای تبدیل رامهرمز به قطب کشاورزی و دامپروری
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اندیشه های اجتماعی استاندار در برنامه های اقتصادی ، استفاده از پتانسیل های هر شهر برای شکوفایی همان شهر است بنابراین در برنامه ریزی های صورت گرفته به این سمت پیش خواهیم رفت که در آینده ای نزدیک  رامهرمز به یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامداری تبدیل شود و در این راستا نیز طرح های متعددی همچون احداث شهرک دامپروری برای پرورش گاوهای شیری و گوشتی در حال اجرا و پیگیری است. در حال حاضر نیز رامهرمز در تولید گوشت قرمز ، سفید و همچنین تخم مرغ در رتبه بالایی قرار دارد.

ظرفیتی که نخبگان و معتمدین محلی دارند
سمالی فرماندار رامهرمز در بخش دیگری از صحبت های خود درخصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از قضیه تیراندازی ها در مراسم عروسی و عزا در شهرستان گفت: یکی از اولین شهرستان هایی که در موضوع تیراندازی ورود پیدا کرد شهرستان رامهرمز بود و طرح های بسیار مناسبی را به مدیرکل سیاسی استانداری ارائه دادیم. برای کاهش این امر ، از تمامی مجموعه های مدیریتی ، نخبگان ، معتمدین و شیوخ استفاده کردیم و کارگاه ها و سمینارهای مختلفی را برگزار و اطلاع رسانی وسیعی صورت گرفت و خوشبختانه افراد زیادی پای کار آمدند، ولی علیرغم فعالیت های زیاد صورت گرفته هنوز به رضایت کامل نرسیده ایم و باید به طور قطع شیوه و روش خاصی با فرهنگ سازی مناسب برای این ناهنجاری مد نظر قرار گیرد. البته فکر می کنیم می توان با اطلاع رسانی و استفاده از معتمدین و نخبگان و آگاه کردن مردم از آسیب های جبران ناپذیر این موضوع به نتیجه رسید.

تلاش برای تجهیز بیمارستان
حوزه سلامت ، از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفت و گو بود. فرماندار رامهرمز در این زمینه گفت: حوزه سلامت و درمان ، از دیگر مباحثی ست که دکتر مقتدایی استاندار خوزستان تاکید ویژه ای بر آن دارد. وی ادامه داد: متاسفانه در رامهرمز دو  بیمارستان وجود داشت که از تجهیزات فرسوده و ناچیزی برخوردار بود از این رو با دعوت از ریاست دانشگاه علوم پزشکی و... توانستیم بخش سی سی یو ، آی سی یو ، اورژانس و بخش زایمان را مجددا بسازیم و تجهیزات کاملی هم برای آنها در نظر گرفته شد. خوشبختانه بیمارستان رامهرمز اکنون یک بیمارستان مجهز است و تمام بخش های اداری تجهیز شده و تلاش می شود در خردادماه افتتاح شود.

توسعه و پیشرفت استان
فرماندار رامهرمز در پایان گفت: بدون شک اغلب فعالیت ها و پروژه های کنونی که در سطح استان مثل پروژه گردشگری آبی خوزستان و ... در حال اجراست چند سال دیگر اثرات خود را در رشد و توسعه استان نشان می دهند. باید از فرصت به دست آمده و اینکه یک استاندار بومی و دلسوز در راس کار است استفاده کنیم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
حرف مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
comment
0
0
comment دکتر سمالی چشم ب راه ات هستیم برای انتخابات مجلس .انشالاه که دعوت مردم مسجد سلیمان را قبول کرده و وارد انتخابات شوید تا با توانایی های خود درد سی ساله هم تباران خود را از بین ببرید .
comment
حرف مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
comment
1
0
comment دکتر چشم به راه ات هستیم برای انتخابات مجلس .انشالاه که دعوت مردم مسجد سلیمان را قبول کرده تا با توانایی های خود درد سی ساله هم تبارانت را از بین ببری .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
comment
1
0
comment درود بر مرد قدیم جبهه ها و جهاد گر امروز
comment
حرف من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
comment
1
1
comment حالا آمدیم استاندار عوض شد .، اندیشه اجتماعی چه خواهد شد . آیا دیگران اندیشه ی دیگری برای استان پیاده خواهن کرد . این اندیشه ها چه زمانی تثبیت خواهند شد .
comment
دانيال منگشتي زاده از خوزستان رامهرمز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
comment
0
0
comment درود بر فرماندار پر تلاش رامهرمز
comment
سلام برادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
comment
0
0
comment جناب ثمالی شما که در ملاء این تمجید را میکنید در خفا استعدادخودتان را چطور بروز می دهید
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار