اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
پرونده آماده‌سازی آثار و محوطه‌های تاریخی ایذه برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آغاز شد.
به گزارش  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان؛ قرار است آثار و محوطه‌های تاریخی شهرستان ایذه در قالب یک پرونده واحد با عنوان «منظر تاریخی فرهنگی ایذه» برای ثبت جهانی آماده شود.
در گام نخست، کارگروه ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی ایذه با هدایت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به ریاست فرمانداری شهرستان ایذه در روز جهانی موزه و گنجینه تشکیل شد.

گفتنی است، بر اساس توافق انجام‌شده در جلسه‌ای که به همین منظور تشکیل شد، فرمانداری ایذه مسوولیت هماهنگی بین‌بخشی و فرابخشی در شهرستان ایذه را به عهده گرفت و معاونت میراث فرهنگی اداره کل خوزستان هم درباره ضرورت‌های استانی و ملی ثبت جهانی اقدام می کنند.
همچنین، ایذه به عنوان بزرگ‌ترین موزه روباز جهان با سنگ‌نگاره‌هایی چون کول فرح، شهسوار، اشکفت سلمان، خنگ اژدر، دره شمی و ... در شرق خوزستان و دامنه‌های جنوب‌غرب زاگرس، منطقه‌ای بی‌نظیر از هزاران سال زندگی بشر و تاثیر‌گذاری آن در طبیعت است.

یادآور می شود: بر اساس تعریف میراث جهانی یونسکو نیز منظر فرهنگی به یک منطقه جغرافیایی‌ گفته می‌شود که چشم‌انداز آن حاصل کار مشترک طبیعت و انسان باشد. رابطه طولانی میان بشر و محیط زیست او، موجب تعامل فرهنگی نزدیک میان این دو بوده و به منظور حفظ تنوع و گوناگونی این تعامل، مناظر فرهنگی به عنوان میراث جهانی ثبت می‌شوند. تا کنون ۶۶ منظر فرهنگی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌ و در ایران پیش از این بم در قالب منظر تاریخی و فرهنگی ثبت جهانی شده است.
همچنین، اردیبهشت ماه 93 محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور از الحاق منظر تاریخی و فرهنگی تخت جمشید به پرونده ثبت شده آن در فهرست جهانی خبر داده بود که شامل نقش رستم، نقش رجب و کعبه زرتشت می‌شود.

در همین راستا، اکنون آثار و محوطه‌های تاریخی ایذه در قالب منظر تاریخی فرهنگی برای ثبت جهانی در دستور کار معاونت میراث فرهنگی اداره کل خوزستان قرار دارد.
خاطر نشان می کند، پیش از این دو اثر زیگورات چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در خوزستان به ثبت جهانی رسیده‌اند و ثبت محوطه تاریخی شوش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز تابستان سال جاری در مجمع عمومی یونسکو در برلین به رای گذاشته می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار