اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۲۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
وزیر نیرو در اهواز
چیت چیان از کاهش 50 درصدی آورد رودخانه های کشور نسبت به 44 سال پیش خبر داد و افزود: سال 1350، آورد رودخانه های کشور 88 میلیارد مترمکعب در سال بود که هم اکنون به 42 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و معضل کم آبی در تمام کشور وجود دارد.
حمید چیت چیان چهارشنبه شب در نشست مشترک با عبدالحسن مقتدایی استاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان در مهمانسرای استانداری، در خصوص اختصاص آب خوزستان و سرچشمه های کارون به سایر استان ها گفت:رییس جمهوری در سفر به خوزستان گفت که آب کارون به جز برای شرب برای هیچ مصارفی به حوضه های دیگر منتقل نمی شود.

وی اظهار کرد:من یقین می دانم که با غیرت و انسانیتی که در مردم ایران هست، نمی پذیرند که سایرین در مضیقه باشند و اکنون مردم کرمان و یزد در خطر بی آبی هستند و با این انتقال که مقدار کمی است، آب باید کاری کنیم که حیات انسانی به خطر نیفتد.

وی اضافه کرد:در اصفهان که سال های گذشته صنایع زیادی ساخته شده اند استفاده از آب چاه یا سطحی برای صنایع مطلقا ممنوع شده و صرفا می توانند از پساب های شهری آب مورد نیاز صنایع را تامین کنند که به نظر می آید این سخت گیری عادلانه باشد.

وزیرنیرو در ادامه درباره طرح انتقال آب از رودخانه زهره برای اراضی کشاورزی بوشهر گفت:این برنامه در گذشته مدنظر دولت بوده و با توجه به کاهش آب رودخانه زهره، حتی اگر این طرح اجرا شود، آبی در آن نخواهد بود و قرار است این طرح تجدید نظر شود.

وزیر نیرو در پاسخ به خواسته مسوولان استانی مبنی بر حل مشکل زیست محیطی سد گتوند علیا نیز، اظهار کرد:کارگروهی متشکل از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با همکاری دانشگاه تهران مطالعه سد گتوند علیا را آغاز کرده است.

سد گتوندعلیا بزرگترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که در 10 کیلومتری شهر گتوند قرار دارد. وجود گنبدهای نمکی در مخزن این سد باعث شور شدن آب رودخانه کارون و مشکلات زیست محیطی در پایین دست شده است.

وزیر نیرو همچنین با بیان اهمیت مدیریت مشکلات کم آبی خوزستان، اظهار کرد: بارش ها در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و از ابتدای سال آبی جاری (مهر93) تا کنون 45 درصد نسبت به متوسط سال های قبل کاهش یافته که این نشانه وضعیت خشکسالی و نگران کننده است.

چیت چیان از کاهش 50 درصدی آورد رودخانه های کشور نسبت به 44 سال پیش خبر داد و افزود: سال 1350، آورد رودخانه های کشور 88 میلیارد مترمکعب در سال بود که هم اکنون به 42 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و معضل کم آبی در تمام کشور وجود دارد.

به گفته وی، از سال 63 تا 93 علیرغم کاهش منابع آبی سطح زیر کشت باغات هر سال به طور متوسط 70 هزار هکتار و زراعت کشور نیز هر سال 40 هزار هکتار افزایش یافته است.

چیت چیان تبعات اصلی خشکسالی و کاهش بارندگی و آورد رودخانه ها را محدودیت در تامین آب کشاورزی عنوان کرد.

وزیر نیرو در پاسخ به انتقاد مشاور استاندار خوزستان از سدسازی بر آب های های سطحی، گفت: با وجود کاهش سالانه آوردها، در سال های گذشته کشاورزی توسعه یافته که این مهم به برکت سدهایی است که ساخته شده است.

وی تصریح کرد: البته باید بگویم که ساخت همه سدهای کشور درست نبوده و در بعضی از آنها باید تجدیدنظر کرد و بعضی سدها اگر به نحود دیگری اجرا می شد این مشکلات بوجود نمی آمد. 

چیت چیان همچنین آورد رودخانه کارون از ابتدای سال آبی تاکنون را 10 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که تا پایان سال آبی در شهریور به 12.7 میلیارد مترمکعب می رسد اما در همین زمان میزان خروجی از سد گتوند 14.7 بوده است.

به گفته وی، دوم فروردین ماه امسال خروجی کارون در مقطع گتوند شش هزار مترمکعب بر ثانیه بوده که اگر سدها نبود اهواز بر اثر سیل از بین می رفت به این معنی که سدها در خوزستان علاوه بر تولید آب و برق، جلوی سیلاب را هم گرفته اند.

وزیر نیرو درباره سد کرخه توضیح داد:بر اساس آمارهای گذشته وزارت نیرو و نظر مشاوران داخلی و خارجی، سد کرخه با ظرفیت هفت میلیارد مترمکعب ساخته شد، ولی در این 13 سال هرگز بیش از 2.9 میلیارد مترمکعب آب در آن ذخیره نشده است که به معنی نادرستی نظرات گذشته نیست بلکه نشانه تغییرات آمارهای منطقه است.

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی حوضه های آبریز زاینده رود افزود:شورای هماهنگی حوضه های آبریز کرخه نیز با حضور شش استان و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است که در آن تمام منابع و مصارف حوضه رودخانه کرخه بررسی شده است.

چیت چیان با بیان اینکه در این شورا، برای تالاب هورالعظیم حقابه مشخص در نظر گرفته شده افزود: با نظر هر استان تخصیص های مرتبط با هر استان نهایی می شود.

وی با تاکید بر مدیریت عادلانه منابع کرخه در استان های حوضه رودخانه کرخه اظهار کرد: نمی توان به مردم بالادست این رودخانه گفت که هیچ برداشتی نداشته باشند و نمی توان اجازه داد که برای پایین دستی ها سهمی نماند.

چیت چیان تصریح کرد: دلیل کاهش طرح توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری از 850 هزار هکتار به 550 هزار هکتار، نبود آب به اندازه کافی بوده است.

وی یکی از اهداف سفر خود به خوزستان را یافتن راهکار برای تامین آب طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد و گفت:تلاش می کنیم که وعده رییس جمهوری درباره اجرای طرح توسعه 550 هکتار اراضی کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری را محقق کنیم البته در صورت اجرای سیستم های آبیاری و افزایش بهره وری آب کشاورزی، این طرح با همین مقدار آب نیز قابل اجراست.وی افزود: برای احیای نخیلات آبادان و خرمشهر، پیشنهاد دادیم که سد مارد ساخته شود.

 حاشیه های نشست مشترک بااستاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان 

وزیر نیرو در دوسال گذشته، ششمین باری است که به خوزستان سفر می کند.

سفر وی در دو نوبت گذشته لغو شده بود.

چیت چیان بعد از دیدار با نماینده ولی فقیه در خوزستان در این نشست مشترک شرکت کرد. 

وزیر نیرو در پایان این نشست از پاسخ به سوال خبرنگاران امتناع کرد.

چیت چیان قرار است در سفر دو روزه خود به خوزستان چند طرح در حوزه آب و برق را افتتاح کند.

وزیر نیرو گفت: موضوع مدیریت منابع آب خوزستان یکی از مهمترین مسایل وزارت نيرو است زیرا یک‌سوم منابع آب کشور در آن جریان دارد.

پیش از سخنان وزیر نیرو، کیخسرو چنگلوایی رییس جهاد کشاورزی خوزستان ، مسعود اسدی رییس نظام صنفی کشاورزان خوزستان، دکتر مرمضی مشاور استاندار در امور شیلات، استاندار خوزستان در سخنان جداگانه ای بر لزوم تامین آب طرح 550 هزار هکتاری ، تامین حق آبه تالاب ها، انتقال آب کارون به سایر استان ها برای مصارف غیر از اب شرب، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و... توضیحاتی دادند.

در این نشست هیچکدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند که این اقدام را باید در اعتراض به سیاست های وزارت نیرو در انتقال آب کارون و عدم تامین آب برای اراضی طرح 550 هزار هکتاری ارزیابی کرد. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
comment
comment
نگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment جناب وزیر نیرو یک سوال از شما دارم ، میخوام بپرسم یک استان کویری چطوری میشه سر سبز باشه؟؟؟ چمن کاری، بوستان ها، و باغات بی شمار و درختان بسیاری در پارکها ، ووووو.... کاشت برنج ...... بعد برای آب شرب در مضیقه باشند!!!؟؟؟
comment
مظلوم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment انتقال آب از سرچشمه های کارون خیانت به مردم خوزستان، زیرا خود مردم خوزستان با کمبود بی آبی و شوری آب و مشکلات آلودگی آب زندگی را میگذرانند، بیش از این اسباب زحمت براین مردمان را فراهم نکنید .
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment خوزستان آب شربی برای انتقال ندااااااااااااااااااره. با چه زبانی باید بهتون بگیم؟؟؟ میدونیم خودتون میدونید ولی دلتون برای مردم خوزستان نسوخته بیشتر به فکره استانهای نور چشمی هستید .
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
comment
0
0
comment طرح 850هزارهکتاری را به 550هزار هکتار کاهش داده اند و حالا برای اجرای همین مقدار هم هزار بهانه می اورند!! اگر وزارت نیرو منابع اب خوزستان را بصورت علمی مدیریت کند و از روشهای نوین ابیاری برای کشاورزی استفاده کند کل طرح رهبری قابل اجرا خواهد بود.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment آقاي چيت چيتيان ٤٠ سال پيش كه آورد آب ٢ برابر بوده( البته طبق فرمايشات جناب عالي ٥٠ درصد كاهش و..) وسدهاي فعلي نبودند سيلي كه اهواز را زير بكشد اتفاق نيفتاد الان كه آورد آب نصف شده ميگيد اگر سدها نبودند اهواز ميرفت زيرآب ...!!! واقعاً متاسفم مسوليين مثل روز روشن ... ميگن يه بار ميگه آب نيست يه بار ميگه اگه سد نميساختيم اهواز ميرفت زيرآب نه ....
مشغول الذمة هستي شوشان حرف حق را منتشر نكني
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
comment
0
2
comment خداوکیلی وقتی تو استان اب شرب نداریم چه اصراری بر اجرای این طرح اشتباه و زیانبار داریم؟؟؟؟ اول سیستم ابیاری قطره ای رو در استان عملی کنید بعد بفکر توسعه کشاورزی باشید
همین احداث سدهای فاجعه بار همچون سد گتوند به اصرار نماینده های استان برای توسعه کشاورزی و اشتغال بود که اینهم شد نتیجش؟؟؟؟!! اشتباه پشت اشتباه و تصمیمات احساسی و غیرعاقلانه تا کی؟؟؟؟
جایگاه تخصص کجاست؟؟؟؟
comment
خوزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
comment
0
1
comment وقتی نظرات رو نمیذارید، الکی نزنید نظر بدید. هر موقع جرات کردید نظرات را در معرض دیدعموم بگذارید از مردم نظر بخواید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار