اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
كيخسرو چنگلوايي
رییس جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تخصیص اعتبار به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان كرد: طی سفر رییس جمهور به استان ۱/۵ میلیارد دلار برای این طرح اختصاص و بخشی از ان پرداخت شد.امروز ۱۱۳ هزار هکتار از طرح به بهره برداری رسیده و ۱۱۷ هزار هکتار آن در حال اجرا است اما تامین آب این طرح با بحران جدی روبه رو شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: متاسفانه سال گذشته از نظر بارندگی سال خوبی نبود به طوری که میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۵ درصد کاهش یافت.

 در نشست مشترك استاندار و مديران صنعت آب و برق باحضور وزير نيرو  اظهاركرد: بر اثر کمبود بارش، حوضه های مارون کرخه و زهره با بحران جدی روبه رو شده اند و کل اراضی دیم استان را از دست دادیم.همچنین برخی از اراضی آبی استان هم دچار تنش شدید شد.


وي افزود: ۲ میلیون و۴۵۰ هزار تن در بخش تولید محصولات کشاورزی کاهش تولید داشتیم که ارزش آن يك هزارو ۳۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

چنگلوايي تصريح کرد: در فصل کشت اخیر نه تنها در تامین آب بلکه در کیفیت آب نیز مشکل داشتیم به طوری که Ec آب در برخی حوضه ها از ۱۱ هزار به ۱۷ هزارميكروموث هم می رسید.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تخصیص اعتبار به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان كرد: طی سفر رییس جمهور به استان ۱/۵ میلیارد دلار برای این طرح اختصاص و بخشی از ان پرداخت شد.امروز  ۱۱۳ هزار هکتار از طرح به بهره برداری رسیده و ۱۱۷ هزار هکتار آن در حال اجرا است اما تامین آب این طرح با بحران جدی روبه رو شده است.


وي گفت: در حال حاضر ۲۴۳ هزار هکتار از طرح ٥٥٠هزار هكتاري رهبری یعنی ۴۴ درصد آن بلاتکلیف است. وزارت نیرو در برخي مناطق اعلام ممنوعیت کشت کرده اما خود در حال برگزاری مناقصه تخصیص آب است و این کار تناقضی غیر قابل قبول است.


چنگلوايي اظهار كرد: بیشتر شهرهاي کشاورزی خوزستان مرزی هستند که معيشت مردم اين مناطق از طریق کشاورزی تامین می شود و در صورت عدم کشت تبعات اجتماعی به دنبال دارد.


وي افزود: احداث سدهای تنظیمی و شبکه های آبیاری زهکشی در رودخانه زهره براي احیای اراضی کشاورزی بوشهر اقدامي اشتباه است  که حوضه آبي زهره را دچار چالش جدی کرده است و اگر این کار انجام شود ۴۳ هزار هکتار از اراضی بهبهان، امیدیه و هندیجان از بین می رود.

چنگلوایی در ادامه به تاکید رییس جمهوری مبنی بر انجام کامل پروژه 550 هزارهکتاری در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: اگرچه وزارت نیرو در برخی مواقع مقاومت هایی را از خود نشان می دهد ولی رییس جمهوری بارها در جلسات مختلف تاکید کرده وعده ای که به مردم خوزستان داده شده است باید عملیاتی شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت:مجوز تامین آب برای 44 درصد از طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری صادر نشده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت:در سفر رییس جمهوری به این استان، مقرر شد 1.5 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یابد که بر این اساس تاکنون 113 هزار هکتار از اراضی زیرپوشش این طرح بهره برداری شده و 117 هزار هکتار نیز در مرحله اجراست.

وی افزود:از 550 هزار هکتار برای 243 هزار هکتار مجوز آب صادر نشده و عملا 44 درصد طرح بلاتکلیف است.

به گفته وی، صادر نشدن مجوز تخصیص آب در حالیست که هم اکنون 195 هزار هکتار از اراضی زیر کشت است و حقابه برخی از اراضی به 200 سال نیز می رسد.

چنگلوایی تاکید کرد: تعداد زیادی از شهرستان هایی که مشمول صادر نشدن مجوز آب هستند مرزی و محروم بوده و تنها معیشت آنها کشاورزی است.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با بیان کاهش 45 درصدی بارندگی در خوزستان افزود:در سال زراعی جاری، تنها یک بارندگی موثر در استان به وقوع پیوست که باعث شد تمامی محصول دیم استان از بین برود و در حوضه رودخانه های کرخه، زهره و جراحی نیز اراضی دچار خسارت شدند.

وی تصریح کرد: دو میلیون و 451 هزار تن محصولات کشاورزی دچار خسارتی معادل یک هزار و 335 میلیارد تومان شدند.

چنگلوایی با اشاره به مشکلات کیفی آب کشاورزی اظهار کرد:در رودخانه زهره شوری آب (EC) به 11 هزار واحد و در میانه مسیر به 17 هزار واحد افزایش یافت که باعث خسارت کمی و کیفی به محصولات شد.

وی با اشاره به احداث سد تنظیمی و شبکه های آبیاری برای آبیاری 40 هزار هکتار از اراضی بوشهر در بالادست خوزستان گفت: اجرای این طرح در تناقض آشکار با وضعیت فعلی و بحران آب در استان است زیرا رودخانه زهره در مقاطعی از سال کاملا خشک شده و اجرای این طرح باعث نابودی کشاورزی در 43 هزار هکتار از اراضی بهبهان، امیدیه و هندیجان می شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار