شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
از ابلاغ بخشنامه خرید داخلی تا سیاست های جدید بیمه ای و بورس منطقه ای
بیژن  ربیعی 

روزی که دکتر عبدالحسن مقتدایی طرح تدوین بودجه خوزستان بدون اتکای نفت را مطرح کرد , خیلی ها  آن را غیرقابل اجرا قلمداد کردند . درمحافل کارشناسی نیز  این پرسش مطرح شد که چگونه این کار ممکن است ؟ !

  استاندارخوزستان با همراهی تیم کارکشته اقتصادی خود که پیش قراول آن امید حاجتی رییس کنونی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان  است طرح بودجه  بدون اتکای به درآمد های نفتی درقالب  اقتصاد مقاومتی  را براساس چند گام پایه ریزی کرد که یکی از آنها بخشنامه خرید کالا و خدمات داخل   ازسوی دستگاههای دولتی , بخش خصوصی و همچنین مصرف کنندگان مردمی است .
  پایه دیگرآن تلاش برای رسوب گذاری درآمد های حاصل از قرارداد  شرکت های بزرگ بیمه فعال دراستان خوزستان است .
  تیم اقتصادی استاندارخوزستان درگام سوم سراغ  توسعه بازارهای مالی و راه اندازی بورس منطقه ای درخوزستان خواهد رفت . .تلاش برای انتقال بورس خرید و فروش سهام نفت ازکیش به خوزستان و همچنین پتروشیمی ها ازجمله این کارهاست که بزودی عملیاتی خواهد شد.
 
 **بخشنامه خرید کالا و خدمات از داخل :
  براساس گزارش اداره کل اموراقتصادی و دارایی استان خوزستان  ،بخشنامه خرید کالا و خدمات که بیش ازیک سالی است عملیاتی شده , با موفقیت های خوبی همراه بوده است .
 کاویانی مدیرکل امور مالیاتی  استان خوزستان درنشست ستاد راهبردی اجرای بخشنامه حمایت از تولید کالا و خدمات که عصرروزگذشته دهم خردادماه جاری  درسالن اجتماعات استانداری برگزارشد , اعلام کرد که با اجرای این طرح , سال گذشته درمجموع 150 میلیارد تومان عایدی نصیب استان خوزستان شده است . وی گفت : جمع کل هزینه (خرید )  درسال 92 رقمی بالغ بریکهزار300 میلیارد تومان بوده است که این رقم درسال 93 به یکهزارو700 میلیارد تومان افزایش یافت . خرید هم ازیکهزارو300 میلیارد تومان درسال 92 به یکهزارو800 میلیارد تومان درسال 93 رسید که بامقایسه آنها و کسرکسورات مربوطه و نیز بدون درنظرگرفتن فروش برق و محصولات پالایشگاه آبادان  به یک رقم مثبت 150 میلیارد تومان می رسیم  که این مبلغ  درنتیجه  اجرای بخشنامه خرید کالا و خدمات از درون استان حاصل شده است .
   براساس گزارش اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان  جمع کل خرید کالا و خدمات استان خوزستان ازسال 93 تاکنون 7929میلیارد تومان می باشد که ازاین میزان 60 درصد یعنی معادل 4690 میلیارد تومان خرید کالا و خدمات ازدرون استان بوده است . 22 درصد آن یعنی معادل 17417 میلیارد تومان شامل عدم تولید کالا یا خدمات دراستان  و 19 درصد  آن معادل حدود 15 هزارمیلیارد تومان ناشی از عدم امکان معامله علی رغم اعمال ترجیحات رقابتی دراستان می باشد.
 
**رسوب گذاری مالی قرارداد های بیمه به عنوان گام دوم
   براساس اظهارات جمال عالمی نیسی مشاوراجرایی استاندارخوزستان , درسال 93 عایدی کل کشور از محل بیمه ها 20 هزارو900 میلیارد تومان بوده است  که سهم استان خوزستان  ازاین محل 3/9میلیاردتومان گزارش شده است .

 به گفته وی  این درحالی است که اگرنگاهی به  سهم تولید ناخالص استان خوزستان ازکشور بیافکنیم که بالغ بر13/4 درصد است  لذا سهم استان خوزستان ازدرآمد های حاصل از بیمه ها باید درحدود 11 درصد بالغ شود .

  عالمی نیسی افزود: اگربراساس همان  3/9درصد نیز درنظربگیریم  , سهم درآمد های استان خوزستان ازمحل بیمه ها درسال 93حدود  800 میلیارد تومان بوده است که ارزش افزوده آن 72 میلیارد تومان می باشد.
  وی افزود: اگرسهم استان خوزستان ازمحل قرارداد های بیمه ای معادل سهم استان خوزستان درتولید ناخالص ملی افزایش یابد  به رقمی معادل 240 میلیارد تومان یعنی معادل 50 درصد بودجه کنونی استان خواهیم رسید که رسوب گذاری مالی آن روی درآمد و ارزش افزوده استان تاثیرشگرفی خواهد گذاشت .
  نیسی افزود: هم اکنون قرارداد های بیمه هیچگونه رسوب گذاری مالی دراستان ندارند . درآمد های حاصل از بیمه ها ازچمله پتروشیمی ها و نفت از استان خارج می شود.
  دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان نیز درنشست ستاد راهبردی اجرای بخشنامه حمایت از تولید کالا و خدمات بر تهیه بخشنامه و تدوین چارچوب نحوه الزام شرکت ها و سازمان ها مبنی بر انعقاد قراردادهای بیمه ای با شرکت های بیمه گر درون خوزستان تاکید کرد.
وی اضافه کرد: تهیه این بخشنامه با این هدف است که سود حاصل از قراردادها در داخل خوزستان هزینه شود.
  وی افزود:  باید بخشنامه‌ای خطاب به همه ادارات و سازمان‌های استان ابلاغ و آن‌ها را موظف به عقد قرارداد با بیمه‌های استانی كنيم.
  دکتر مقتدایی افزود: برای حفظ ارزش افزوده در استان، شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی که قرارداد خود را با بیمه‌های کشوری منعقد کردند، باید این قرارداد‌ها را لغو كنند و با نمایندگی و یا سرپرستی استانی بیمه مربوطه قرارداد ببندند.
  استاندارخوزستان  تصريح کرد: مدیران سازمان‌ها و ادارات موظف هستند بخشنامه مربوط به بيمه را با جدیت پیگیری کنند و در صورتی که از آن تبعیت نکردند، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.
وي با اشاره به درآمد بالای حاصل از قراردادهای بیمه در طرح های بزرگ در استان گفت: در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری حدود 50 میلیارد تومان برای قراردادهای بیمه هزینه شد كه موسسه جهاد نصر باید قراردادهای بيمه خود را در استان منعقد کند تا عوارض و مالیات آن نصیب استان شود.
مقتدایی گفت : دستگاه‌هاي استان موظف اند برای تامین اقلام مورد نیاز خود از تولیدات داخلی استفاده کنند و در صورتی که این تولیدات در استان موجود نباشد، باید نسبت به تولید آن اقدام کنیم.
  استاندار خوزستان همچنین نسبت به تهیه و تدوین دستورالعمل اجرای برنامه های مناسبتی از جمله فرهنگی، هنری و معنوی تاکید کرد و گفت :  این دستورالعمل ها باید توسط مسوولان استانی پس از تدوین ابلاغ و سازمان ها بر اساس آن عمل کنند.
وی افزود: برنامه تخصصی درون سازمانی یا برنامه های علمی دانشگاهی نیازی به داشتن مجوز برای برگزاری برنامه ها ندارند اما بقیه برنامه ها که در خارج از سازمان یا درون سازمان با افراد تلفیقی برگزار می شود باید مجوز داشته، و الزاما باید کنترل توسط دستگاه های مربوطه صورت گیرد.
مقتدایی ادامه داد: برای برگزاری مناسبت های فرهنگی، هنری و یا معنوی تایید اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی لازم است.
استاندار خوزستان گفت: اولویت ما در خصوص اجرای تمام برنامه ها با مجموعه های درون استان است که باید تمام اقدامات لازم برای اجرای برنامه ها را از جمله گرفتن مجوز انجام دهند.
وی اظهار کرد: مسوولیت هر تجمعی در دستگاه هایی که به هر مناسبت، نشست آموزشی، مذهبی و تخصصی برگزار می کنند به عهده مسوولان استانی است.
مقتدايي عنوان كرد: برگزاری هرگونه مراسم چه در اعیاد و یا سوگواری‌ها در خارج از سازمان مربوطه باید با مجوزهای لازم از سوی استانداری و مجموعه‌های فرهنگی استان انجام شود زيرا بروز هرگونه مشکل در این تجمع ها و رفع اين مشكلات از اختيار سازمان برگزارکننده خارج است.
 نماینده عالی دولت دراستان خوزستان افزود: بنابراین از ابتدا بايد با مجموعه استانداری و انتظامی هماهنگي‌ها و اخذ مجوزات لازم جهت برگزاری چنین مراسمی انجام شود و اداره اماکن نباید مجوز برگزاری جشن های هنری و یا مذهبی را صادر کند.
  
**توسعه بازارهای مالی و ایجاد بورس منطقه ای درخوزستان :
   بنابه اظهارات امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان , این استان درصدد است تا در راستای بخشنامه خرید کالا و خدمات ازدرون استان و توسعه بازارهای مالی ؛ بورس منطقه‌ای  را در استان فعال کند. افزایش تعداد شرکت ها در بورس یکی از موارد مهم رونق بورس است که باید در این جهت اقدام جدی و عملیاتی صورت بگیرد.
حاجتی اظهارداشته است که  توسعه بازارهای مالی همسو با بخش نامه خرید داخلی کالاها و خدمات است و ایجاد بورس کالایی به روند اجرای این طرح کمک فراوانی خواهد کرد.
وی عنوان کرد: چرا باید بورس نفت که عمده تولید آن در خوزستان است، در بازارهای مالی منطقه آزاد کیش باشد؟! همچنین در بخش پتروشیمی ها معاملات، کاملا خارج از استان انجام می شود، در حالی که انجام اين معاملات فواید زیادی می توانست برای استان داشته باشد که استان از آن بی‌نصیب مانده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار