شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
برگزاری نشست خبری سلامت و رسانه با حضور دکتر شکراله سلمان زاده سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به بيماريهاي روده اي و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از این بیماریها در فصل گرما گفت: با توجه به شرايط آب و هوايي در روزهاي اخير تعداد بيماران اسهالي افزايش يافته و در روزهاي آينده نیز افزايش بیشتری خواهد داشت.
 
به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، دکتر شكراله سلمان​زاده در نشست خبري که 17 خرداد ماه به منظور تبيين شرايط بهداشتي استان با توجه به شرايط فصلي و اقليمي برگزار شد، اعتماد و اطمينان مردم را بزرگترين سرمايه نظام بهداشت عنوان كرد و افزود: يكي از بخش​هاي مهم کار رسانه​ها، جلوگيري از انتشار اخبار نادرست در فضاهاي مجازي مختلف است كه بعضا موجب سلب اعتماد مردم از نظام سلامت كشور و آسيب​هاي جدي به آن مي​شود. اهميت رسانه در تحقق اهداف سلامت بر هيچ كس پوشيده نيست و یکی از نقش​هاي مهم رسانه​هاي مختلف، ايجاد رفتار سلامت محور در افراد است.
 
وی ادامه داد: براي اينكه يك دانش تبديل به رفتار سلامت شود بايد نگرش و بينش مربوطه در اين زمينه ايجاد شود و داشتن دانش كافي نيست که در این زمینه رسانه نقش موثری میتوانند ایفا کنند.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: تلاش​هاي زيادي در دولت تدبیر و امید شده تا دغدغه بيماريها از دوش مردم برداشته شود و وزارت بهداشت نیز تاكيد زيادي بر اين موضوع دارد. در اين زمينه اجرای طرح تحول نظام سلامت از ارديبهشت ماه سال گذشته آغاز و ابتدا در حوزه درمان به كار گرفته شد كه طي آن آراسته شدن ظاهر بيمارستان​ها و حذف دست واسطه​ها در توزيع تجهيزات پزشكي مورد توجه قرار گرفت.
 
وی افزود: هر چند هميشه گفته مي​شود كه پيشگيري قبل از درمان است، ولي اين امكان نبود كه ظاهر بيمارستان​ها را فرسوده بگذارند و به بهداشت پرداخته شود و به همين دليل اين طرح ابتدا از درمان شروع شد ولي چند ماه بعد بسته​هاي طرح تحول در حوزه بهداشت نیز اجرایی شد.
 
سلمان ​زاده با بیان این که طرح تحول نظام سلامت با ظرافت تمام در حال اجرا است، گفت: مراقبت​هاي اوليه سلامت در دورترين نقاط كشور اجرا مي​شد ولي متاسفانه در حاشيه شهرها شاهد ارائه اين خدمات نبوديم به همين دليل طرح تحول در حوزه بهداشت، اين گروه از افراد را هدف قرار داده و با يك طرح بسيار دقيق و ايجاد پايگاه​هاي سلامت اين مشكل در حال رفع شدن است و از اين ظرفيت براي بيماريابي و بيماريهايي كه ممكن بود مخفي بمانند يا گزارش نشوند، استفاده شد.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه جندي​ شاپور اهواز با اشاره به ويژگي​هاي طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بيان كرد: در این طرح، ارائه خدمات به شكل فعال صورت مي​گيرد يعني اگر مادري براي مراقبت​هاي دوران بارداري مراجعه نكند مسئولین مربوط به پایگاههای سلامت به سراغ وی خواهند رفت و علت را جويا مي​شوند و اجازه نخواهند داد هيچ مادري بدون مراقبت بماند يا اينكه واكسن كودكي به تاخير بيفتد.
 
سلمان ​زاده درباره برنامه​هاي سال جاري حوزه سلامت توضیح داد: کاهش 25 درصدي شيوع فشارخون، كاهش 30 درصدي مصرف نمك كه از عوامل مهم در افزايش فشار خون و بيماري​هاي قلبي – عروقي است و كاهش 30 درصدي مصرف دخانيات از برنامه های این حوزه در سال 94 است. وی افزود: برنامه ويژه​اي نیز براي مبارزه با مصرف دخانيات در قالب يك طرح پيشنهادي تحت عنوان اهواز شهر عاري از دخانيات به شوراي سلامت استان ارائه شده كه در صورت اجرايي شدن، این طرح نقش بسزايي در كاهش مصرف دخانيات به ويژه بين قشر جوان خواهد داشت.
 
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین كاهش 10 درصدي عدم تحرك فيزيكي در قالب برنامه​هاي مختلف و نيز عدم افزايش شیوع ديابت و چاقي در دستور کار معاونت بهداشت دانشگاه قرار دارد كه مجموع اين موارد، اهداف حوزه سلامت تا سال 1404 خواهند بود.
 
وي در ادامه اظهار کرد: درصدد كاهش مصرف مواد قندي، كاهش 10 درصدي قند نوشابه​ها، كاهش 30درصدی مصرف نمك و افزايش 15 درصدی سبوس آردهاي توزيع شده و غني​سازي آردهاي مصرفي با آهن و فوليك اسيد هستيم ولي براي تحقق اين اهداف احتياج به همكاري همه نهادها است تا از بيماري​هاي غيرواگير پیشگیری شود. هم چنين در بحث سلامت خانواده مهمترين اهداف، كاهش ميزان مرگ كودكان 1 تا 59 ماهه و نيز كاهش مرگ مادران با ترويج زايمان ايمني و فيزيولوژيك است.
 
سلمان ​زاده گفت: در بخش واكسيناسيون نیز تلاش برای تحقق پوشش بالاي 98 درصد است كه دور از دسترس نيست. در زمينه HIVو سل نیز برنامه افزايش بيماريابي با استفاده از ظرفيت حاشيه شهرها در دستور است.
 
وي در ادامه مهم​ترين بحث در زمینه بیماریها در خوزستان را بيماري​هاي روده​اي عنوان كرد و افزود: با توجه به گرم شدن آب و هواي استان در روزهاي اخير، خطر ابتلا به بیماریهای روده ای  در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی افزایش خواهد یافت.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به اينكه مهم​ترين راه انتقال اين بيماريها، آب و مواد غذايي است بايد سعي شود نكات لازم در اين زمينه رعايت شود. مثلا در زمينه آب آشامیدنی، خانواده​هايي كه از تصفيه​كننده​هاي خانگي استفاده مي​كنند، حتما بايد فيلترها را به طور منظم تتنظيم کنند زیرا در غير اينصورت مواد ميکروبي در فیلترها مخفي شده و فيلترهاي خانگي تبديل به منشا آلودگي برای افراد خانواده خواهند شد.
 
وی ادامه داد: در صورتي نیز كه آب شيرين از بيرون تهيه می شود، حتما آن را از كارگاه​هاي معتبر تهيه كنند و به هيچ وجه از دوره​گردها آب آشامیدنی نخرند زیرا معمولا آنها آب شيرين را گرفته و در مخازن خود نگه مي​دارند و مشخص نيست مخازن آنها آلوده باشد يا نه.

سلمان زاده اظهار کرد: در مورد مصرف سبزيحات نیز با توجه به اينكه ماده غذايي با ارزشي است و فيبر لازم را براي روده​ها تامين مي​كند، حتما بايد به روش صحيح سالم​سازي شود. روش درست شستشوی سبزیجات 3 مرحله است؛ ابتدا بايد گل و لاي آن گرفته شود، سپس 3 تا 5 دقيقه در مايع صابون آبكشي و شسته شود و در آخر، 3 تا 5 دقيقه در يك محلول ضدعفوني غوطه​ور شود.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه جندي شاپور اهواز افزود: خانواده ها بدون گذراندن این مراحل، به هيج وجه از سبزيجات استفاده نكنند. در صورتي كه هر كدام از اين مراحل حذف شود، فرايند سالم​سازي سبزي ناقص خواهد بود  همچنین توصيه میشود در رستوران هم از سبزيجات و سالادهايي كه كاهو در آنها به کار رفته است مطلقا سرو نشود و از ساير سالادها استفاده شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار