اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
سردار اسحاقی:
۵۵ درصد معتادان متاهل بوده و این یعنی قریب به ۷۰۰ هزار همسر در کشور درگیر مسئله مواد مخدر بوده و عوارض های آن را تجربه می کنند.
 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: خانواده ها نباید از کنترل فرزندانشان غافل شوند چون سن اعتیاد به صورت نگران کننده ای در حال کاهش است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا اسحاقی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر قرار داریم که از ۲۹ تا پنجم خرداد ماه است اظهار کرد: برنامه های مختلفی برای مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر در هفته مبارزه با مواد مخدر اجرا می شود.

وی افزود: جامعه سالم عاری از اعتیاد شعاری است که برای هفته مبارزه با مواد مخدر امسال در نظر گرفته شده که مفاهیم بسیار بلندی دارد. در جهان، چهار بحران مهم و اساسی فقر، محیط زیست، هسته ای و مواد مخدر وجود دارد. همه کشورها به نوعی درگیر مسئله مواد مخدر هستند و چرخه مالی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری دارد.

فرمانده انتظامی خوزستان عنوان کرد: سود خالص چرخه مالی مواد مخدر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار است بنابراین انگیزه فراوانی برای منافع طلبان حتی مشروط به نابودی مردم دارد. غربی ها در سال دو هزار و یک به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان که بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان را تولید می کرد، مستقر شدند.

غرب کشت موادر مخدر را توسعه داد

اسحاقی بیان کرد: غرب اولین کاری که در افغانستان انجام داد این بود که کشت مواد مخدر را توسعه داد. هروئین در افغانستان حدودا سالی ۵۰ تن تولید می شد که غرب آن را به ۵۰۰ تن افزایش داده و خلوص هروئین را نیز از ۴۰ درصد به حدود ۹۶ درصد رساند. هرچقدر که خلوص مواد مخدر افزایش پیدا کند میزان تخریب آن هم بالا می رود.

وی با اشاره به اینکه ایران با کشور افغانستان و پاکستان که درگیر مسئله مواد مخدر است یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز خشکی دارد، تصریح کرد: غرب با افزایش فعالیت های حوزه مواد مخدر در کشور افغانستان، جایگاه جمهوری اسلامی را در مقام مبارزه با مواد مخدر تغییر داد چون امکاناتی را وارد منطقه کرده و مواد صنعتی مثل کراک در مرحله اول و شیشه در مرحله بعد بلای جان جوانان کشور شده است.

وی اظهار کرد: بیش از سه هزار و ۷۰۰ شهید در مبارزات با مواد مخدر تقدیم کرده ایم ولی آن سود سرشار و تمایل نفسانی انسان ها که حتی مشروط به نابودی هم نوعشان باز هم به منافع خودشان فکر می کنند، نمی گذارد که ما به اهداف سلبی خود در این زمینه برسیم. با انجام این کارها فقط می توانیم مسئله را مهار کنیم ولی نمی شود آن را نابود کرد.

همه در معرض خطر هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان عنوان کرد: همه اقشار و اصناف در معرض خطر هستند و باید در این خصوص دغدغه مبارزه داشته باشیم و اگر در حوزه آگاه بخشی و خود کنترلی فعالیت کنیم خیلی از معضلات و پدیده های سنگین و سخت موجود در جامعه را نخواهیم داشت. بخش اعظم زندانیان کسانی هستند که به مواد مخدر مبتلا هستند و ۵۵ درصد طلاق ها ریشه در مواد مخدر دارند.

اسحاقی افزود: ۷۰ درصد از زندانیان مرتبط با موضوع مواد مخدر هستند. در واقع ۴۵ درصد جرائم به صورت مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده و به صورت کلی تا ۷۰ درصد جرائم به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند. اگر بخواهیم پدیده شوم سرقت، همسر آزاری و طلاق را کاهش دهیم یکی از راه های اصلی آن کنترل موضوعی مواد مخدر  است.

مرگ روزانه هشت نفر در کشور بر اثر مواد مخدر

وی با تاکید بر اینکه موفقیت از طریق خود کنترلی و خود آگاهی بیشتر است، گفت: روزانه هشت نفر در کشور بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. اگر فقط یک معتاد در خانواده وجود داشته باشد همه خانواده درگیر مسائل مختلف روحی، معیشتی و غیره می شوند. در کشور حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار و در خوزستان نیز حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار معتاد داریم.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به پائین بودن نسبت زنان معتاد به مردان معتاد بیان کرد:‌ مواد مخدر خطرش  کمتر از داعش نیست چون این موضوع هم مرگ خاموش را برای انسان ها در پی دارد. ۵۵ درصد معتادان متاهل بوده و این یعنی قریب به ۷۰۰ هزار همسر در کشور درگیر مسئله مواد مخدر بوده و عوارض های آن را تجربه می کنند.

اسحاقی تصریح کرد: شاید کارهای زیادی در حوزه مبارزه با مواد انجام شده باشد ولی واقعیت موجود در جامعه نشان از این دارد که فعالیت های انجام شده اصلا کافی نیست. واقعیت های اجتماع دلالت بر این دارد که کارهایی که انجام شده کفاف نیاز جامعه را نمی دهد. ۶۳ درصد معتادان دارای شغل هستند یعنی این افراد امکان برگشت به کار را دارند ولی افراد بیکاری که معتاد شده و بهبود پیدا می کنند چون اعتماد قبلی جامعه و خانواده را از دست داده اند دیگر به راحتی نمی توانند مسئله اشتغال خود را حل کنند.

۸۰درصد مصرف کنندگان خرده فروشی می کنند

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از مصرف کنندگان خودشان هم خرده فروشی می کنند و یکی از مشکلات ما این است که خرده فروشان تنها برای حصول درآمد مصرف مواد مخدر خودشان اقدام به فروش مواد مخدر می کنند بنابراین بعد از آزاد شدن هم به دلیل نیاز خودشان دوباره این کار را تکرار می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: اگر جامعه اراده کند و همه افراد به این سطح از آگاهی برسند که منتج به خودکنترلی شود قطع به یقین باید انتظار این را داشت که مسئله مواد مخدر قابل کنترل خواهد بود. در افغانستان با وجود اینکه مهد کشت مواد مخدر بوده و مردم آن سطح تحصیلات پایین تری نسبت به ایران دارند اما خیلی کمتر از مواد مخدر استفاده می کنند. هزینه تمام شده برای مواد مخدر در افغانستان خیلی کم است اما چون مردم نسبت به تبعات منفی آن آگاهی کاملی پیدا کرده اند دیگر سراغ مصرفش نمی روند.

اسحاقی اظهار کرد: اگر غفلت کنیم همه در معرض خطر هستیم؛ بنابراین خانواده ها نباید از کنترل فرزندانشان غافل شوند چون سن اعتیاد به صورت نگران کننده ای در حال کاهش است. اینقدر باید در ارتباط با تبعات منفی مواد مخدر حرف زد تا همه هدایت شوند و هرگز نباید نا امید شد. خطرات مواد مخدر را باید برای خانواده ها فاش کرد تا آنها به آگاهی کاملی از مضرات استعمال مواد مخدر دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: باید نفرت از مسئله مواد مخدر را در افکار عمومی نهادینه کرده و واقعیت های موضوع و تبعات منفی آن را برای جامعه قابل لمس کرد. راهی به جز ورود همه آحاد جامعه در تمامی سطوح و اقشار به مسئله مبارزه با مواد مخدر نداریم. بیش از ۲۷۰ مرکز درمانی اعتیاد در خوزستان است که به طور معمول نزدیک به ۳۵ هزار نفر به این مراکز مراجعه می کنند.

ورود خیران و معتمدان به بحران مواد مخدر

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: انتظارات مختلفی از مسئولان به ویژه ۱۳۶ عضو شورای استانی مبارزه با مواد مخدر داریم که لزوم سرمایه گذاری بیشتر در عرصه پیشگیر و سوء مصرف، دنبال کردن مشارکت حداکثری جامعه، استفاده از ظرفیت خیران و معتمدان محلی در ورود به بحران مواد مخدر و ضرورت ورود همه مراکز علمی، حوزه و دانشگاه به شناسایی و شناساندن پدیده و ارائه راهکارهای متناسب با فرهنگ بومی و محلی این منطقه از جمله این انتظارات است.

اسحاقی افزود: متاسفانه حجم زیادی از کارهایی که انجام دادیم منتج به تغییر رفتار نشده بنابراین نیاز به فرهنگ سازی توسط خود جامعه است. انتظار داریم تا از تمامی ظرفیت های موجود از جمله بسیج، محلات، مساجد، سازمان های مردم نهاد و ائمه جماعات در راستای تقویت باورهای دینی و اجتماعی مردم استفاده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان اظهار کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیش از ۱۳۰ برنامه را اجرا می کنیم. امحا حدود ۵۰۰ کیلوگرم از انواع مواد مخدر در شهرستان اندیمشک از جمله این برنامه ها است. اجرای برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر را در خوزستان به دلیل گرما و در دسترس نبود قشر دانشجو و دانش آموز به دو زمان یکی در دی ماه و دیگری در تیر ماه تقسیم کرده و عمده برنامه های اجرایی این هفته ها کارگاه های آموزشی، همایش ها، نشست ها و نمایشگاه های ثابت و سیار است. سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد کشفیات استان صنعتی بوده و این مسئله بسیار خطرناک است.

فرمانده انتظامی خوزستان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا اشد مجازات برای فعالان دستگیر شده حوزه مواد مخدر تعیین نمی شود، گفت: طبیعتا مقامات قضایی باید مطابق با قوانین و مقررات عمل کنند و پرونده هایی که تشکیل می شود با توجه به عدله های جرم مورد قضاوت قرار می گیرند. البته مقامات قضایی احکام شدیدی را برای قاچاقچیان در نظر می گیرند.

اسحاقی اضافه کرد: مشکل عمده ما در حوزه خرده سرقت ها این است که اعتیاد مادامی که افراد در حال درمان باشند جرم شناخته نمی شود. در حقیقت یک معتاد در ۹ ماه می تواند با برند تحت عنوان در حال درمان تحت پیگیر قضایی نباشند. بنابراین باید به این نکته خیلی توجه داشت که راهکار مقابله به تنهایی کفایت نمی کند.

وی عنوان کرد: در بحث تلفات ناشی از رانندگی واقعا مردم ورود پیدا کردند تا ما شاهد کاهش آمار تصادفات بودیم. در واقع نه در کیفیت خودرو بهبودی حاصل شد و نه در جاده ها اما خود مردم به هنگام رانندگی نگران جان خود شده و نکات لازم را رعایت کردند. یعنی وقتی خودرو واژگون شد نمی توانیم این آرامش خیال را از کیفیت خودرو داشته باشیم که افراد مثلا در پر قو رانندگی می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار