شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۴
سید ابراهیم موسوی

محوطه تاریخی "شوش" در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر بن آلمان برگزار شد به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید. "شوش" پس از زیگورات چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر که پیشتر ثبت جهانی شده اند سومین مکان ارزشمند استان خوزستان است که علاوه بر ما ، جهانیان هم به شکوه و ارزشمندی آن پی برده اند. این رویداد مهم برای ما شهروندان خوزستانی مسئولیت هایی به دنبال دارد که توجه به آن به رشد و توسعه مناسب تر استانمان کمک می کند.

1-  بدون شک در فرایند ثبت جهانی شوش، مدیران، کارشناسان، فعالان فرهنگی و دوست دار میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین تشکلهای غیر دولتی فعال در این حوزه ها نقش بی بدیل و تاثیر گذاری داشته اند. فارغ از هر نگاه سیاسی و غیره باید از این عزیزان به نحو شایسته تقدیر شود. در این زمینه بجاست که مدیریت ارشد استان پیش قدم شود و این تلاش و همت را به عنوان نمونه ای شایسته از کار جمعی شهروندان خوزستانی ارج نهد. البته نقش رسانه ها و فعالان عرصه های مختلف در استان در تقدیر از از دست اندر کاران این اتفاق خوب هم نقش مهم و تاثیر گذاری است.
2-  باید بدانیم که ثبت جهانی شوش تازه اول کار است. شوش با داشتن پتانسیل های فراوان باستانی وفرهنگی هم اکنون فاقد امکانات اولیه جهت ساماندهی گردشگران است. اگر بخواهیم این مزیت ها در جهت توسعه شهر شوش وبهبود وضعیت رفاهی شهروندان آن تغییری حاصل کند باید برای جذب بیسشتر گردشگران و اقامت آنها در این شهر برنامه ریزی نمود. هم اکنون گردشگرانی که به این شهر تاریخی سفر می کنند به دلیل عدم وجود هتل و اقامتگاههای مناسب بصورت گذرا حضور می یابند. این امر باعث می شود که تعداد زیاد گردشگران بازدید کننده از شوش هم نتواند آنچنان که شایسته است درآمد مناسبی را نصیب شهروندان شوش نماید. مدیران و علاقه مندان توسعه شوش باید بدانند تکیه کردن صرف بر آمار بالای گردشگران این شهر نمیتواند سودی برای توسعه گردشگری آن داشته باشد بلکه برنامه ریزی مناسب جهت اسکان یک یا چند روزه در این شهر است که در بلند مدت میتواند نوید بخش کسب درآمد مناسب توسط شهروندان شوشی باشد.  

3- هم اکنون که به یمن ثبت جهانی شوش اذهان خوزستانی ها و سایر هم وطنانمان بار دیگر با شوش و میراث گرانبهای آن درگیر شده است بر فعالان عرصه رسانه هاست تا با ارائه مقالات، گزارشات و انتشار اخبار مرتبط با شوش این شهر را به عنوان یکی از نقاط مناسب برای دید و بازدید هم وطنانمان معرفی نمایند. نباید در دنیای کنونی از نقش و تاثیر رسانه ها در جذب ایرانگردان و جهانگردان غافل شد. با نگاهی به بازتاب ثبت جهانی شوش در نشریات و سایتهای استان به نظر می رسد آنچنان که شایسته بوده ما به این رخداد مهم  در رسانه های استان نپرداخته ایم. باید بدانیم زمانی میتوانیم انتظار داشته باشیم که ایرانیان به شوش و سایر جاذبه های گردشگری خوزستان توجه نشان می دهند که توجه به آنها و دغدغه معرفی آنها به یکی از اولویت های فعالان رسانه ای ما تبدیل شود.

*فعال عرصه گردشگری استان خوزستان

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment تو برو [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار