شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷

بی شک عفاف و حجاب، نشان دهنده تقویت ایمان، عمق اعتقاد، حاکمیت ارزش های انسانی، حفظ حریم و حرمت زن و مرد است، همچنین عدم رعایت آن شدیدترین ضربات را بر پیکر اخلاق و معنویت در جامعه وارد می کند.

امروز جامعه اسلامی ایران در پرتو عنایات باری تعالی شاهد رشد و پیشرفت در تمامی عرصه‌های اجتماعی است و این رشد روز افزون در برخی از حوزه‌ها به حدی است که دشمنان کینه توزایران اسلامی در برابر این همه توانمندی و تلاش، انگشت حیرت به دهان گرفته‌ و در چگونگی آن در مانده‌اند.

ناگفته نماند که عفاف در کلام معصومین همانند محافظ و سد برای انسان شناخته شده است و از آنجایی که رعایت عفاف و حجاب، در سلامت و پاکی جامعه بسیار حائز اهمیت است و باعث تحکیم بنیان خانواده می شود، بستر لازم را برای تربیت صحیح نسل امروز و فردای جامعه نیز فراهم می کند و به همین دلیل است که رعایت این مسالهکی از وظایف شرعی، قانونی و اجتماعی است که بر عهده هر مرد و زن مسلمان است و کوتاهی و بی توجهی نسبت به آن، باعث رواج گناه، تفاخر و اشاعه و گسترش فساد می شود. 

البته باید تأکید کرد، بی حجابی در کشور از آثار دوران رضا شاه است و بی حجابی در برهه هایی از زمان حرکتی سازمان یافته بود و حتی در مواقعی برای مبارزه با این مسأله از زور و برخوردهای تنبیهی نیز استفاده می شد و به همین دلیل در آن د‌وران خفقان حکومت مزدور پهلوی در جریانی تخریبی، همواره حجاب را نماد عقب ماندگی و ارتجاع معرفی می کرد و از ورود زنان محجبه به مراکز عمومی و مساجد جلوگیری می‌کرد و باید اذعان کرد که يكي از خبیث ترین توطئه‌هاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه‌ي كشف حجاب بود، رضا‌خان كه با طرح كودتاي سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسي‌ها بر سر كار آمد، درصدد اجراي تز اسلام‌زدایي و جايگزيني ارزش‌هاي ليبراليستي در جامعه بود که از مهمتربن جلوه‌هاي اين طرح، پديده‌‌ي كشف حجاب بود. 

وی براي آماده ساختن زمينه‌ي كشف حجاب، مجلس، در ششم دي‌‌ماه 1307 قانون متحدالشكل کردن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگي، براي مردان الزامي شد. 

همچنین تلاش‌هاي رضا‌خان، باعث شد تا عده‌اي از زنان غرب‌زده، به‌ويژه زنان درباري و دولتمردان، به صورت بي‌حجاب يا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومي ظاهر شوند و مردم نيز تحت تأثير اختناق و ظلم رضاخاني، حساسيت لازم را از خود نشان ندهند. 

همچنین در سال 1313 رضا‌خان عازم تركيه شد و با مشاهد‌ه تغييراتي كه رژيم لائيک تركيه به رهبري مصطفي‌‌كمال‌آتاتورک برای غربي كردن جامعه‌ي مسلمان تركيه اجرا كرده بود، تحت تأثير قرار گرفت و شديدتر از گذشته، به منظور اسلام‌زدایي و به‌ويژه حجاب‌زدایي گام برداشت. 

با ‌وجود این در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور داد كه بدون حجاب به تحصيل مشغول شوند. اقدامات رضاخان، واكنش و مخالفت‌هاي مردمي را به رهبري روحانيت باعث شد كه از مهمترین آن‌ها، مي‌توان به سركوب قيام مسجد گوهرشاد و كشتار مردم مظلوم اشاره كرد.

همچنین حدود شش ماه پس از فاجعه‌ي مسجد گوهرشاد، رضا‌خان با بي‌اعتنایي به علما و مردم، در روز 17م دي 1314 در جشن فارغ التحصيلي دانشسراي مقدماتي دختران در تهران، مقررات كشف حجاب زنان را به طور آشكار و رسمي اعلام كرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش كه بدون حجاب بودند در اين جشن كه به ابتكار علي‌اصغر حكمت، وزير معارف و فراموسونر معروف تشكيل شد، شركت و سخنراني كرد و دوره‌اي سياه براي زنان ايران در تاريخ آغازشد و به همین دلیل شوراي فرهنگ عمومي كشور، سالروز قيام مردم مشهد را عليه كشف حجاب، به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌‌گذاري كرده است. 

حسین عبدالعزیزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار