شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
در حال حاضر مهمترین مسئله، یافتن راه علاج برای برون رفت کشاورزان از این معضل است، کشاورزی که مشکل ممنوعیت کشت تابستانه به دلیل بی آبی به مشکلات دیگرش نظیر عدم داشتن الگوی کشت مناسب، عدم توازن هزینه های تولید در کشاورزی و... اضافه شده است.
درست است که الگوی مصرف آب در ایران صحیح نیست، اما تغییر رفتارهای شهری و اجتماعی مردم زمان‌بر است و باید با فرهنگ‌سازی حل شود از سوی دیگر بحث خشکسالی و زمستان‌های معتدل هم مطرح است که نیاز به یک مدیریت صحیح برای حل بحران کم‌آبی دارد اما تمرکز کردن روی این موضوع‌ها و غافل شدن از سایر مشکلات مرتبط ، به معنای انداختن توپ در زمین مردم و البته طبیعت است این در حالی است که مدیریت صحیح منابع آبی به اندازه بارش باران و برف در تامین آب مصرفی مهم است.

بررسی علل کم‌آبی نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی بحران آب در ایران، گرایش بیش از حد به سدسازی و مدیریت نا مناسب بر این سدها و عامل بعدی هم به عدم نا هماهنگی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط برای مدیریت یکپارچه حل معضل آب و نگاه یکسونگرانه به مدیریت آب است که آب را در ایران به نوعی قربانی تولید برق کرده است.

اما از این مسائل فنی که بگذریم در حال حاضر مهمترین مسئله، یافتن راه علاج برای برون رفت کشاورزان از این معضل است، کشاورزی که مشکل ممنوعیت کشت تابستانه به دلیل بی آبی به مشکلات دیگرش نظیر عدم داشتن الگوی کشت مناسب، عدم توازن هزینه های تولید در کشاورزی و... اضافه شده است.

با توجه به اینکه نمایندگان اصناف کشاورزی استان بارها پیشنهاد دادن در صورت ممنوعیت کشت تابستانه، بهای معوض کشت به کشاورزان پرداخت گردد گویا نیاز به صدای رساتری برای ارسال این درخواست است. 

متاسفانه تا کنون حرکتی از نمایندگان محترم مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص دیده نشده است. این در حالی است که در برابر چشم این نمایندگان برای عدم کشت در استان های مانند اصفهان و آذر بایجان غربی پرداخت بهای معوض کشت تصویب می شود و در مورد کشاورزان استان خوزستان جز سکوت تا کنون چیزی نصیب کشاورزان خوزستانی نشده است. 

شّدت و حِدت خشکسالی در کشور به شکلی است که وزیر نیرو اعلام نمود کشور به سال چهاردهم خشکسالی وارد شد و یقیناً مجمع نمایندگان استان به خوبی از این مشکل و تبعات آن آگاه است. 

امید است که این سکوت مانند سکوت در هنگام آبگیری سد گتوند شکسته شود و شائبه اینکه نماینده محترم فقط در عزل و نصب های شهرستان، خودشان را شریک سفره کشاورزان می دانند و گامی برای تحقق مطالبات کشاورزان بر نمی دارد، در ذهن ها کمرنگ تر شود.

باید فی المثل از نماینده محترم حوزه شوشتر و گتوند پرسید، بعنوان یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تا کنون چه اقدامی برای جبران ضرر و زیان ناشی از آب شور سد گتوند برای کشاورزان این منطقه کرده اید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
پسر اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment حرکتی هم نخواهیم دید ....
وقتی در رفاه هستند چ دلیلی ذاره به فکر مردم باشند
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
comment
0
0
comment ... جز اسکان عشایر در محدوده ... و برآورده کردن خواسته های انان که آراء آنان نقش زیادی در انتخابات خواهد داشت کاری برای ...نکرده حالا توقع دارید بفکر استان باشد؟؟؟؟؟؟!!!
....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار