اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
در نشست خبری مهندس غلامرضا صدیق راد مدیرکل بهزیستی خوزستان مطرح شد :
صدیق راد گفت: در همین راستا 770 زوج در آبادان به این مرکز مراجعه کرده اند و 385 مشاوره ژنتیکی و 385 مشاوره اولیه و 75 نفر هم به پاراکلینیک مراجعه کرده اند.
گزارش میثم حلالی نصب :
غلامرضا صدیق راد در نشست خبری که با اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان بهزیستی استان خوزستان به مناسبت هفته بهزیستی که از 20 تا 26 تیرماه ساال جاری و با شعار تنها همه با هم می توانیم برگزار شد گفت: فعالیت های سامان بهزیستی بسیار گسترده و تقریبا تمام طیف های آسیب دیده اجتماعی را دربرمی گیرد و روز به روز این مهم در حال گسترش است و امروز این وظایف به 152 مورد رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از مهترین فعالیت های صورت گرفته در سازمان بهزیستی پیگیری فراوان برای مرتفع شدن مشکلات استخدام بود و خوشبختانه 114 نفر جذب سازمان بهزیستی شدند که این افراد شامل روانشناس، فیزیوتراپ، مددکاراجتماعی و ... می شوند و این موضوع یک خبر دلگرم کننده برای ماست و انشاء الله در فرصت بعدی هم مجوز استخدام 56 نفر دیگر هم اخذ و این عزیزان به ما اضافه خواهند شد و پست های بلاتصدی سازمان را پر می کنند و این رقم استخدامی در طول چند سال اخیر رقم بسیار خوب و بالایی است و انشاء الله خدمات مناسب تر و بهتری را به افراد تحت پوشش خود ارائه دهیم، اما علیرغم تمام این خبرهای خوش هنوز چارت سازمانی ما باکمبود 400 نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان داشت: یکی از خواسته های ما در راستای برنامه ششم توسعه که در حال نوشته شدن است، پررنگ دیدن سلامت اجتماعی است و انتظار می رود که مسئولین در این برنامه به خوبی خانواده سالم و سلامت اجتماعی را ملاحظه کنند، زیرا بسیاری از مشکلات ومعضلات اجتماعی جامعه به مباحث خانواده و اجتماع برمی گردد و انشاءالله بتوانیم با دقت بیشتر در فرزند محوری و تربیت آنها این مشکلات را کاهش دهیم و آسیبهای اجتماعی را تا حد فراوانی از میان برداریم.

صدیق راد اضافه کرد: در هفته بهزیستی که در آن قرار داریم 111 واحد مسکونی خود مالکی را افتتاح و تحویل مددجویان دادیم ،لازم به ذکر است برای ساخت هر واحد مسکونی 20 میلیون تومان تسهیلات از بانکها دریافت شده و سازمان بهزیستی هم بین 6 تا 10 میلیون تومان به این واحدها کمک بلاعوض کرده است و امسال هم انشاء الله در صورت کمک خیرین و سایر نهادها تصمیم داریم 400 واحد مسکونی را تحویل عزیزان بدهیم، این در حالی است که بیش از چند هزار نفر متقاضی مسکن هستند و نیازمند اعتبار چند هزار میلیارد تومانی برای رفع نیاز مسکن مددجویان و متقاضیان هستیم که این مهم نیازمند مشارکت خیرین، افراد متقاضی، بانکها، سازمان بهزیستی و راه و شهرسازی را می طلبد.

وی گفت: در سال جاری تفاهم نامه ایی فی مابین ما و بنیاد مسکن و راه و شهرسازی و خیرین جهت ساخت مسکن مددجویان بسته شد و قرار بر این شد 280 واحد مسکونی برای خانواده هایی که بالای 2 معلول دارند ساخته شود و به روستائیان 18 میلیون و به شهری ها 20 میلیون تومان پرداخت شود.
مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: سازمان بهزیستی خوزستان چند طرح مهم را در دست اجرا دارد که مهمترین آن مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج است و در آبادان این مهم به صورت پایلوت در حال انجام است و به زودی این مهم در دزفول هم به سرانجام می رسد، زیرا 2 تا 5 درصد نوزادانی که زنده متولد می شوند دچار ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی هستند و متاسفانه این مسئله بدلیل ازدواج های فامیلی است که 50 درصد این نوزادان به نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی دچار می شوند و یا اینکه مهمترین عامل مرگ و میر زیر 5 سال هم از عدم توجه به مسائل ژنتیکی است و مهمترین عامل پیشگیری هم مشاوره قبل از ازدواج است.

صدیق راد گفت: در همین راستا 770 زوج در آبادان به این مرکز مراجعه کرده اند و 385 مشاوره ژنتیکی و 385 مشاوره اولیه و 75 نفر هم به پاراکلینیک مراجعه کرده اند.

وی بیان داشت: طرح غربالگری شنوایی نوزادان شیرخوار که تا 3 ماهگی بسیار مهم و ضروری است در 26 شهرستان و توسط 36 دستگاه در حال انجام است و 120 نفر که نیاز به کاشت حلزون داشته اند را در کودکان زیر 3 سال انجام داده ایم ، لازم به ذکر است که این  مهم یک کار تخصصی است و تنها در چند استان انجام می شد و می بایست شاهد مهاجرت و مشکلات هم استانی های خود برای این عمل باشیم، اکنون در خوزستان انجام می شود و بعد از آن تربیت شنیداری را هم انجام می دهیم.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: یکی دیگر از فعالیت های ما طرح غربالگری اضطراب در کودکان است و این مهم که بعدها باعث بیماری های روانی می شود را در مهدکودک ها اجرایی خواهیم کرد و انشاء الله بتوانیم به نتایج مناسبی برسیم.

صدیق راد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به موضوع اشتغال افراد تحت پوشش گفت: در سال جاری و تاکنون 419 نفر از افراد تحت پوشش ما با توجه به تسهیلات 10 تا 15 میلیون تومانی که به آنها ارائه شده است شاغل شده اند و از پوشش حمایتی ما خارج شده اند، اما این عزیزان طی 6 ماه مورد رصد ما قرار می گیرند تا بتوانیم به قاطعیت کامل برای رفع مشکل آنها برسیم، همچنین لازم به ذکر است که در سال گذشته 920 نفر از معلولین و مددجویان بهزیستی با دریافت تسهیلات اشتغالزایی از بانکها شاغل شده اند و کارفرمایانی که مددجوی ما را جذب کند حق بیمه 23 درصد او را هم ما پرداخت خواهیم کرد و بین 10 تا 15 میلیون تومان به کارفرما تسهیلات می دهیم.

وی گفت: یکی دیگر از فعالیت های ما در سال گذشته خرید 2 میلیارد تومان وسایل توانبخشی و توزیع آن می باشد که شامل ویلچر، سمعک، عصا، تشک مواج، وسایل مصرفی بهداشتی و ... می باشد که به صورت رایگان توسط خانواده های تحت پوشش قرار گرفته است.
مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: از دیگر اقدامات ما همکاری خوب با بخش خصوصی است و بخش عمده ایی از فعالیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم، از این رو 14 کلینیک مددکاری، 12 موسسه خیریه و 28 مجتمع خدماتی داریم و 20 هزار پرونده را به موسسات واگذار کردیم و از طریق خدماتی که ارائه می کنند پیگیر امور فرهنگی و برنامه های آموزشی و پرداخت مستمری و آموزشهای فنی و حرفه ای هستند و این مراکز دارای نیروهای متخصص هستند و 216 نفر در این موسسات فعالیت دارند.

صدیق راد اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 4 هزار زن سرپرست خانوار را به صندوق بیمه عشایر روستایی و 4229 نفر زن سرپرست خانوارشهری به بیمه تامین اجتماعی معرفی شدند و بعد از 10 سال بازنشسته می شوند و حقوق دریافت می کنند.

وی گفت: در زمینه طرح مداخله در کاهش طلاق 14 مرکز در سطح استان راه اندازی شده و 5 هزار و 856 نفر به این مراکز مراجعه کرده اند، همچنین خط اورژانس اجتماعی ما 8 مورد در سطح شهرستان است و خدمات سیار اورژانس اجتماعی هم 8 مورد می باشد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهار داشت: سال گذشته 18 هزار کمک هزینه تحصیل پرداخت کرده ایم و 2700 دانشجوی بی سرپرست تحت پوشش را کمک کردیم، همچنین 474 مهدکودک روستایی و 462 مهدکودک شهری را تحت نظارت داریم.

صدیق راد گفت: یکی از طرح های مهمی که در بهزیستی صورت می گرد طرح پایش ملی خانواده در مورد شیوع مصرف موادمخدر و روانگردنها در کشور و استان است که برای این معضل 22 خوشه پیش بینی شده و هر خوشه 30 خانوار را مد نظر دارد قرار می گیرد در مناطق و پرسشنامه هایی تهیه می شود برای جلوگیری از این موضوع.

وی بیان داشت: در زمینه آسیب های اجتماعی اعتقاد داریم که باید یک متولی وجود داشته باشد و با برنامه ریزی مناسب بتوان نشاظ اجتماعی را به افراد تحت پوشش انتقال داد و کاهش آسیب ها را شاهد باشیم و انتظار می رود در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه ویژه ای شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت : در حال حاضر 90 خانه بهبودی در سطح استان داریم و فکر می کنم تعداد آنها مناسب و کافی باشد، اما متاسفانه بجای پیشگیری شاهد این هستیم که افراد دچار اعتیاد می شوند و بعد به این مراکز مراجعه می کنند و با تعطیلی واحدهای غیرمجاز نظارت را بر این کمپ ها بهتر انجام می دهیم و همچنین اینکه 80 مرکز درمان سرپایی و متادون درمانی داریم که علوم پزشکی هم بر آن نظارت دارد، اما باید یادآور شوم که نباید افراد کارتن خواب را به این مراکز برد و باید در مراکز خاص خود نگهداری شوند.

صدیق راد تصریح کرد: بخش خصوصی و ان جی اوها 54 مورد برای ترک اعتیاد تشکیل داده اند، همچنین در زمینه توانبخشی 123 مرکز غیردولتی با ما همکاری می کنند و در کل 1800 مرکز غیردولتی و موسسه خیریه با ما همکاری دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهنگ جنوب مبنی بر اینکه در طرح محسنین که برنامه ماه عسل به شدت در حال تبلیغ آن است سهم خوزستان چیست گفت: موضوع فرزندخواندگی و یا طرح محسنین بحث جداگانه ایی دارد و قرار نیست هر فردی که به ما مراجعه کرد به او فرزندی واگذار کنیم، زیرا ابتدا باید دو پزشک متخصص آنها را آزمایش و مطمئن شویم که صاحب فرزند نمی شوند و آنها در اولویت قرار دارند و دوم اینکه کودکان شیرخوار به آن تعداد وجود ندارد که بتوانیم جواب متقاضیان را بدهیم و سریعا این کودکان ترخیص می شوند و متقاضیان آنها را به عنوان فرزند در اختیار می گیرند، اما لازم به ذکر است که تمامی پرونده های ورودی و خروجی توسط سیستم قضایی کنترل می شود و این بچه ها نزد ما به طور موقت حضور دارند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: همچنین اینکه بچه های بالای 3 سال ما در مرکز شبه خانواده نگهداری می شوند و کودکان بد سرپرست تا زمان حل مشکل نزد ما هستند و بی سرپرست واگذار می شوند و به همین دلیل خوزستان در طرح محسنین مراجعه کننده و متقاضی نداشته است.

صدیق راد گفت: در سال گذشته به 391 نفر کمک هزینه جهیزیه دادیم و همچنین یک میلیارد و 800 میلیون تومان میزان کمک های نقدی و غیرنقدی خیرین بوده است، جدای از این لازم به ذکر است که 12 مرکز نگهداری ایتام، 29 مرکز نگهداری معلولین توسط خیرین اداره می شود و ما باید با کمک های مردمی نیارهای افراد تحت پوشش خود را به صورت کامل برطرف کنیم.

همچنین کریمیان معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی خوزستان گفت: سازمان بهزیستی 70 هزار معلول و 30 هزار خانواده را تحت پوشش خود دارد و باید با کمک بخش خیرین و افراد نیکوکار این مهم را به نتیجه برسانیم، اما علیرغم تمام ظرفیت ها و داشته های خوزستان ان گونه که باید و شاید در خوزستان شاهد کمک های مردمی نیستیم و در مرکز نگهداری معلولین 2000 نفر نگهداری می شوند که خانواده های آنها قادر به نگهداری شان نیستند.



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مهربان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
comment
0
0
comment باسلام وخسته نباشید لطفاجهت تغیر وضعیت قراردادیها پی گیرباشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار