شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
حق شناس در گردهمایی شاخه جوانان حزب اعتماد ملی خوزستان:
نشست ضیافت افطار شاخه جوانان حزب اعتماد ملی خوزستان برگزار شد.
سپیده اسکندری - اختصاصی شوشان : 

نشست ضیافت افطار شاخه جوانان حزب اعتماد ملی خوزستان برگزار شد. در این نشست، محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به سخنرانی پرداخت.

حق شناس با اشاره به اهمیت توافق هسته ای برای ایران و جهان گفت:  مهم ترین بحثی که امروز باید به آن پرداخته شود، اتفاق بزرگی است که برای کشور ما، برای منطقه و برای جهان دیپلماسی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: مذاکراتی که امروز در وین به نتیجه رسید، یکی از گسترده ترین، بی نظیر ترین و شاید طولانی ترین مذاکرات بدون جنگی است که بعد از جنگ جهانی دوم دنیا به خودش دیده است. بیش از 22 ماه مذاکره به لحاظ زمان یکی از رکوردهای بزرگ تاریخ معاصر ماست و اگر بخواهیم در گذشته کنکاش کنیم، شاید تنها با عهدنامه ی "وستفالی" که در سال 1648 میلادی اتفاق افتاد و یک سال و نیم طول کشید و نظم جدیدی را در جهان موجب شد قابل قیاس باشد. 

این روزنامه نگار اصلاح طلب افزود: از طرفی طولانی شدن مذاکرات مرسوم نیست و از طرف دیگر حضور کشورهای بزرگ و قدرتمندی را در یک حوزه شاهدیم که می خواهند به یک توافق برسند. پنج عضو شورای امنیت که بعد آلمان و در دوره جدید نماینده ی اتحادیه اروپا به آن اضافه شد؛ شش کشوری که نزدیک دو سوم اقتصاد جهان و شصت درصد جمعیت جهان را در اختیار دارند. این ها یک سوی مذاکرات بودند و جمهوری اسلامی سوی دیگر.

وی در ادامه، با تشبیه مذاکرات هسته ایران و غرب با مذاکرات آمریکا و شوروی گفت: شاید در تاریخ دیپلماسی آمریکا تا پیش از این مذاکرات، مذاکرات بین امریکا و شوروی با حضور دو روزه ی وزیر امور خارجه ی وقت آمریکا در خارج از واشنگتن، رکورد حضور خارج از خانه ی وزیر امور خارجه ی آمریکا را به خودش اختصاص داده بود اما این مذاکرات امروز هجدهمین روزش را در وین گذراند.

وی با مهم خواندن نتیجه ی مذاکرات اظهار داشت:  اهمیت مذاکرات از این جهت حائز اهمیت است که می توان امروز را به عنوان یکی از قله های تاریخ ساز جمهوری اسلامی تصور کرد. روزی که می توان در آینده با بررسی مطالعات تاریخی جمهوری اسلامی از آن به عنوان روزی یاد کرد که تاریخ را به پیش از 23 تیر و پس از 23 تیر تقسیم کرد. شاید چون ما امروز در بطن این ماجرا هستیم، نتوانیم اهمیت و بزرگی ماجرا را به درستی درک کنیم. اما وقتی به لحاظ زمانی و موقعیت فاصله بگیریم، در آینده متوجه خواهیم شد که چه اتفاقی افتاده است. 

این استاد دانشگاه در ادامه بر اهمیت حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تاکید کرد و افزود: از آن جا که اتفاقات تاریخی یک اتفاق لحظه ای نیستند، باید بدانیم 23 تیر امسال، نتیجه ی حضور میلیون ها ایرانی در 24 خرداد 92 در پای صندوق های رای بود. اگر این کتاب را ورق بزنیم ممکن است نقطه ی برجسته و مهم اش 23 تیر 94  باشد، اما آغازش 24 خرداد 92 بوده است. اتفاقی که یکایک مردم در رقم زدن اش نقش مهمی داشتند.

محمد جواد حق شناس ادامه داد:  بزرگی کار مردم که حضور در پای صندوق های رای بود اتفاق بزرگی را رقم زد؛ انتخابی که در آن جا اعلام داشتند سیاست هسته ای ایران آیا به سمت مذاکره و گفتگو برود یا به سمت جریانی که دلواپسان آن را نمایندگی کرده و می کنند. جریانی که بیش تر از 8 درصد رای ندارد اما متاسفانه صدای آن 8 درصد صدای بسیار بزرگی بود.

8 درصدی که نه یک تریبون که صدها تریبون در جاهای مختلف داشت و خواسته های خود را با صدای بلند مطرح می کرد؛ اما مردم ایران خواسته های خود را منطقی، آرام و با خرد گرایی و توجه به منافع ملی در آن روز نشان دادند که تسلیم آن جو سازی ها و ارعاب ویژه ای که تخصص این افراد هست نمی شوند و خودشان تصمیم می گیرند و نشان دادند که اگر فضای مناسب برای تصمیم گیری فراهم شود، مردم هوشمندانه، به خوبی منافع خودشان را می شناسند، منافع فرزندان شان و آینده ی ایران زمین را به خوبی درک می کنند و به جای این که غوغا سالاری و هیاهو و جو زدگی و شعار را انتخاب کنند به سمت یک مسیر عقلانی و منطقی حرکت می کنند و ضمن این که بر منافع خودشان پافشاری می کنند، این احترام را برای طرف مقابل هم قائلند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان داشت: از دل 24 خرداد 92 راهبرد برد-برد درآمد. 

او افزود: استراتژی حاکم بر مذاکرات، راهبردی بود که جناب روحانی پس از انتخابات به عنوان نخستین سیاست و سیاست حاکم بر فضای مذاکرات اعلام کرد؛ که راهبرد ایران در این مذاکرات راهبرد برد-برد است و اساساً اگر کسی بخواهد وارد مذاکره شود، مذاکره معنی اش همین است و نمی توان با منطق برد- باخت وارد مذاکره شد؛ وقتی چنین تفکری باشد، دو طرف باید بپذیرند که قطعاً یک طرف بازنده است و در این جا عقل سلیم می گوید که آیا می توان وارد بازی با شش قدرت جان شد و منطق بازی هم برد و باخت باشد؟ قطعاً این شیوه ی بازی، شیوه ی عاقلانه ای برای بازی با شش قدرت بزرگ جهانی نیست. 

حق شناس در ادامه گفت: نوع گفتمان هم این نوع گفتمان نیست. گفتمانی که متاسفانه در 8 سال کشور را به تباهی کشاند و به نظر می رسید که اگرچه پند و خردی درش نیست، ادامه اش فروپاشی کشور و نظام بود. آن گفتمان متاسفانه سعی کرد گفتمان خودش را در مذاکرات هم حاکم کند. و نتیجه ی چنین اظهارات بی تدبیرانه و غیرمسئولانه چیزی نبود جز شش قطع نامه علیه کشور؛ که آثارش را نه فقط عده ای خاص که 80 میلیون ایرانی با گوشت و پوست و خون شان و با استخوان شان مجبور شدند تحمل کنند.

این فعال اصلاح طلب در ادامه از قول آقای هاشمی رفسنجانی بیان داشت: استخوان مردم در زیر این قطعنامه ها کاملاً به سایش افتاده است. 

مدیر مسئول روزنامه ی اعتماد ملی هم چنین با اشاره به مدیریت نا به جای دولت پیشین اظهار داشت: خود حضراتی که با نمادهای خاصی ادعای ساده زیستی می کردند، نه تنها این مسیر را طی نکردند، بلکه در طول 8 سال مدیریت این آقایان مسیری را طی کردند که بزرگ ترین اختلاس تاریخ، بزرگ ترین فساد تاریخ را در کشور رقم زدند؛ حتا به دکل های نفتی در آب های آزاد هم رحم نکردند.  

و ادامه داد: افراد بی بته و بی مایه ای را عامل فروش ذخایر این ملت کردند؛ ذخایری که متعلق به آیندگان ماست. به طوری که 7 میلیارد دلار از این ذخایر در اختیار تنها یک نفر قرار گرفت. و هنگامی دولت را تحویل دادند، در طول مدیریت شان سالانه 100 میلیارد درآمد داشتند و با درآمدی معادل 800 میلیارد دلار، بیشترین درآمد را در بین دولت های پس از مشروطه تا  کنون داشته اند، اما معلوم نشد ثروت این ملت را در کجا هزینه کردند؛ و وقتی قرار بود رشد کشور را که قرار بود طبق برنامه ی پیش بینی شده با 8 درصد حرکت کند، به منفی 6 درصد رساندند. میلیون ها تحصیل کرده ی بیکار، فضای تحریم و فضایی که هر آن امکان داشت وارد جنگ نابرابر و غیرعادلانه شویم همه دستاورد آن حضرات بود.

 این روزنامه نگار اصلاح طلب در ادامه بیان داشت: در خصوص روند این اتفاق امروز به نظر می رسد که ما توانستیم از خطر سقوطی که داشتیم رها شویم. 

محمد جواد حق شناس با اعلام دو پیام برای مردم و رهبری و نیز مدیریت مطالبات گفت: پیام نخست ام  تشکر؛ نه فقط برای مذاکره کننده، که هم چنین برای مردمی است که 24 خرداد به پای صندوق های رای رفتند؛ و تشکر از رهبری بزرگوار انقلاب است که با بیان سیاست نرمش قهرمانانه فرصت مناسبی را در اختیار این دولت گذاشتند؛ و از کسانی که در این مدت حمایت کردند و تشکر ویژه از گروه مذاکره کننده. و دوم مدیریت مطالبات و سطح انتظار است.

 او در ادامه با اظهارگله مندی از برخی نمایندگان مجلس بیان کرد: حتما شنید اید که از فردا سطح مطالبات ممکن است بسیار افزایش پیدا کند به خصوص از سوی جریان دلواپس؛ نمایندگانی که در طول آن سال ها، یک بار به فساد، ناکارآمدی و ناتوانی دولت اعتراض نکردند.

وی افزود:  نه اینکه نماینده مجلس حق سوال و بازخواست از دولت را ندارد؛ نه، این حق نماینده است اما سوال این است که نماینده محترم در آن سال ها آیا این  همه فساد و ناکارآمدی را نمی دید که امروز چنین سخن می گوید؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص تاثیر گذاری توافق اظهار داشت: مطمئناً از امروز که توافق اعلام شد،  تا اجرایی شدن آن به زمان نیاز داریم و زمان اجرا، قطعاً آثارش را در جا نخواهیم ندید. 

وی با اشاره به تداوم مشکلات در برخی حوزه ها افزود: ممکن است در حوزه ی اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ گرفتاری های مان ادامه یابد و باید بدانیم که باز شدن این گره ها کم کم اتفاق خواد افتاد. باز شدن آن گره ها نیاز به سر انگشتان تدبیر دارد، و تدبیر نیاز به آرامش و صبر دارد. 

او در ادامه گفت: همان طور که ما برای رسیدن به این مذاکرات ماه ها صبر کردیم و باید به این دولت مدال صبر و حوصله داد، مدال ایجاد آرامش و استفاده از عقلانیت، در عین حال باید به مردم ما همان طور که تا به امروز صبر و حوصله کردند تا به این نقطه برسند، بگوییم تلاش کنند که در آینده هم بتوانیم به همین شکل با صبر و حوصله ادامه دهیم. 

حق شناس با اشاره به اهمیت شرکت در انتخابات اسفندماه اعلام کرد: بحث دیگر این است که باید گام دوم را مردانه برداریم. گام نخست انتخابات خرداد 92 بود که با عقلانیت برداشت شد و گام دوم باید در اسفند 94 برداشته شود. به نظر می رسد جریان رقیب این بار می خواهد تلاش کند تا اشتباه 92 را این بار تکرار نکند. بنابراین باید وحدت داشته باشیم.

مدیر مسئول روزنامه ی اعتماد ملی در پایان با بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در اتنخابات ریاست جمهوری سال 92 چنین گفت: آن مسیری که رهبری در سال 92 اعلام کردند، پنج فراز داشت که بازخوانی می کنم: حضور حداکثری در انتخابات، حضور همه ی طبقات در انتخابات، عدم مداخله ی حوزه ها و جریاناتی که جایگاهی ندارند و عدم دخالت دیگران در عرصه ی نهادهای نظارتی و بی طرف، دعوت از همه ی ایرانیان حتا کسانی که نظام را قبول ندارند برای شرکت درانتخابات، این حق شهروندی همه ی ایرانیان؛ و پنجم حق الناس دانستن انتخابات؛ که مخاطب نه معلم و کارگر، که شورای نگهبان و دولت است. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
comment
0
0
comment در زمان ترس و تاریکی تحریم ایران این اراده مردم بود که ریس جمهور اصلاح طلب به قدرت رسید و این توافق شکل گرفت
حالا باید تلاش کنیم تا اصلاح طلبان به مجلس راه پیدا کنند تا شاهد روزهای روشن و شاد ایران باشیم
comment
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
comment
0
0
comment در زمان ترس و تاریکی تحریم ایران این اراده مردم بود که ریس جمهور اصلاح طلب به قدرت رسید و این توافق شکل گرفت
حالا باید تلاش کنیم تا اصلاح طلبان به مجلس راه پیدا کنند تا شاهد روزهای روشن و شاد ایران باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار