اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
سید رسول موسوی مدیر مسئول روزنامه عصر کارون 

توافق تاریخی نمایندگان تعالی سیاسی جمهوری اسلامی با مدیریت و هدایت آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه و مساعدت و معانت آقای عباس عراقچی و همه اعضا تیم مذاکره کننده را به روح  بزرگ امام شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی وملیت شهید پرور وقهرمان ایران تبریک می گوییم.

بنابرآنچه در رسانه ها آمده است این توافق یک رویداد تاریخی ویک نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی است و البته سازنده  این توافق اراده سیاسی ملت بزرگوار ومتمدن ایران که بر زبان مقام معظم رهبری وریاست محترم جمهور خالق حماسه سیاسی 24 خرداد 92 جاری و ساری است  مدیریت و هدایت گردید و البته وجود اراده سیاسی در میان کشورها اسباب این توافق را فراهم نمود. وقتی اراده سیاسی وجود دارد کشورها علاقمند هستند که مشکلات فی ما بین را از طریق دیپلماسی حل کنند و برای رفع این مشکلات راه حل سیاسی را بر می گزینند می توان بر همه دشواری ها غلبه کرد نکته مهم و شاید مقفول مانده ای از نظر صاحب نظران سیاسی وکارشناسان رسانه این توافق وجود دارد و آن این است که در دیپلماسی جدید قلدری و بکارگیری زبان زور و بزن بهادری محلی از اعراب نخواهد داشت بلکه جایگاه مهم از آن تعامل توام ، عقلانیت و منطق صحیح دیپلماسی است که تیم مذاکره کننده ایران این منطق را به کار برده است .

  به نحو بسیار شایسته ای از این منطق استفاده کرده است . پس اراده سیاسی واعتماد و اعتقاد به راه حل سیاسی هم مدیریت ، عقلانیت و تدبیر می خواهد وهم شناخت ، آگاهی و دانایی و هم اعتقاد به طرف مقابل در مذاکره که البته این ویژگی ها در تیم مذاکره ایرانی با مدیریت دکتر ظریف وزیر محترم امورخارجه و معاون سخت کوش و متعهدش جناب آقای عراقچی و همه اعضای تیم هم موجود بود و هم با درایت ودرک شرایط از این ویژگی ها به نحوه مطلوب استفاده کردند. بسیاری از صاحب نظران سیاسی و ناظران رسانه ها به این عقیده اند که رسیدن به این توافق تاریخ ساز نتیجه تلاش ها وسیاست های عالی وزیر امورخارجه و اعضا تیم مذاکره کننده و تلاش و اراده سیاسی کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

 در نظر بسیاری از این صاحبنظران این شیوه گفتگو بین دو طرف مذاکره کننده نوعی آموزش و فرهنگ سازی برای مذاکرات سیاسی در دیپلماسی جدید است و البته مبتکر این شیوه وزیر تیز هوش و دانشمندی است که سیاست غرب را خوب میداند و به اصول اعتقادی خود بسیار پایبند و ملتزم بوده وهرگز به سراغ افراط وتفریط در مذاکرات نرفته است باید بدانیم کشاندن امریکا ازموضع قدرت ودشمن دیرینه و 35 ساله نظام جمهوری اسلامی پای میز مذاکره با این  شیوه و روش امتیاز بزرگ دیپلماسی برای جمهوری اسلامی و تیم مذاکره کننده آن است . یادمان نرود که امریکا همواره و به هر قیمتی در تلاش فراوان وبا هر امکانی به دلیل عمق بدبینی اش درصدد سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بوده و هست .

امریکا در مذاکره به دنبال مغلوب کردن جمهوری اسلامی و محقق کردن شش موضوع بود:
1- حذف کامل آرمانی و فیزیکی حکومت جمهوری اسلامی 
2- زیر سلطه قرار گرفتن مجدد ایران 
3- تجزیه احتمالی ایران 
4- مایوس ونومید کردن مسلمانان در جای جای جهان اسلام چون لبنان فلسطین عراق افغانستان تمامی کشورهای آفریقا آسیای جنوب شرقی ، آسیای مرکزی و قفقاز از اسلام وبرگشت از ارزش های اسلامی 
5- آغاز یک دوره مجدد سلطه همه جانبه فرهنگی ، سیاسی غرب به رهبری آمریکا برکشورهای اسلامی 
6- مبارزه بی رحمانه در جهت خشکانیدن ریشه های بیداری اسلامی با توجه به شناختی که از علل و عوامل تجدید حیات اسلام در طی این سالها پیدا کرده است .

در پایان این نکته را یادآور می شوم که اگر مردم ایران  وحدت در همه ابعادش و تبعیت کامل از رهبری با همه شرایطش و پشتیبانی از دولت باهم دلی و هم زبانی دنبال شود همه کارها سخت ودشوار آسان شده و مانیز به اهداف مورد نظر امام دست خواهیم یافت . متاسفانه رفتارهای غلط و غیر دیپلماتیک مسئولان دولت های نهم ودهم ،  تصویر کاملا دگرگونه و غلط از ایران و فعالیت هسته ایش را به دنیا نشان داد و مجموعه این رفتارها باعث شده بود که حرف حق ما در مجامع بین المللی شنیده نشود وحتی به غلط ایران وفعالیت های هسته ایش را تهدیدی جدی برای صلح وامنیت جهانی و بین المللی تلقی شود هرچه ما از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای سخن می گفتیم گوش شنوایی نداشت و مسئولان وقت دولت عقل و تدبیر را به کناری زده و در عرصه دیپلماتیک براصلاح این تصور نادرست خود ساخته تلاشی نداشته اند که ملاحظه می کنیم در فاصله سالهای 85 تا 86 در مدت یکسال 3 قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید (یعنی قطعنامه های 1737 و 1747 و 1803 ) و در خرداد 89 بدترین وسخت ترین قطعنامه علیه ایران تحت عنوان قطعنامه 1929 صادر شد که از آن پس کار صادرات نفت ، گاز وبدتر از همه مبادلات پولی و بانکی بسیار سخت و دشوار شد.

 بهمین دلیل سالهای 90 و 91 برای اقتصاد ایران سالهای بسیار سختی بود . در این توافق هسته ای آنچه می توانستیم بدست آوردیم وبهتر است در ارزیابی این بده وبستان جانب انصاف را کاملا رعایت کنیم اما آنچه که بدست  آمده همه خواسته های مانبود اما یادمان نرود که ایران و جمهوری اسلامی از جایگاه یک قدرت بزرگ منطقه ای ،روزها و هفته ها بدون اینکه اسیر روز و ماه وسال شود و یا زور و تحمیلی و دستور و امری را بپذیرد با بلندترین نمایندگان قدرتهای مسلط جهانی مذاکره کرد  اگرچه به همه آنچه میخواست نرسید.

 اما آنچه را می توانست در گفتگو ومذاکره باآنان به کرسی نشاند. البته آینده نشان خواهد داد که توافق 23 تیرماه 1394 چه روز مهمی خواهدبود . این توافق فرصتهای فراوانی پیش روی مسئولان جمهوری اسلامی ایران گذاشت که امیدوارم با ارائه عملکرد مطلوب و استفاده بهینه و درست از فرصتها بتوانیم این توافق را نقطه عطف تحول سیاسی و اقتصادی برای کشور بزرگ ایران کنیم و تهدیدهای جدی اقتصادی را به فرصت های اقتصادی و سیاسی عمیق و گسترده تبدیل کنیم . 
                                                    
سید رسول موسوی مدیر مسئول روزنامه عصر کارون 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار