اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
مدیر روابط عمومی راه و شهرسازی خوزستان:
30.8 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، 25.2 درصد انحراف به چپ، 22.6 درصد سرعت غیر مجاز، 9 درصد عدم توانایی کنترل وسیله، 5.6 درصد عدم رعایت حق تقدم و 6.8 درصد سایر موارد است.
مدیر مسئول محترم نشریه فرهنگ جنوب

با سلام و درود

با عنایت به اینکه در شماره 3147 آن نشریه مورخ یکشنبه 4 مردادماه در ستون زیر ذره بین مطلبی با عنوان " آقای وزیر کمی گوش به زنگ باشید" منتشر شد بر خود واجب دیدم در این خصوص چند سطری را با شما در میان بگذارم.

اول: من نیز چون دیگر هم قطاران رسانه ای در غم از دست دادن هنرمند و عکاس عزیزمان مرحوم علی هویسی که در سانحه رانندگی در محور باغملک به اهواز جان به جان آفرین تسلیم کرد به سوگ نشسته و داغدارم.

همچنین این ضایعه دردناک را به خانواده، همکاران، دوستان و جامعه فرهنگ و هنر استان تسلیت عرض می نمایم.

دوم: خدای را شاکرم که مدتی است خوشه چین خرمن معرفت راهداران سخت کوش و پر تلاش استان هستم. تمام سعی ام بر این است تا تلاش این عزیزان را به شکلی شایسته منعکس کرده و مطالبات به حق شهروندان را هم انتقال دهم. در این راه اما اصحاب رسانه استان همواره مدد رسان و یاور بوده اند.

سوم: این نوشتار اما در خصوص دو حادثه تلخ هفته جاریست. حوادثی که در محور اهواز- هفتگل- باغملک رخ داد و متاسفانه چند تن از همشهریان خوزستانی به ویژه مرحوم علی هویسی عکاس خبرگزاری ایسنا در آن حوادث به دیار باقی شتافتند.

در پی این حوادث مطالبه به حقی مطرح شد مبنی بر چهار بانده شدن محور مذکور.

بی گمان راهداران و کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به درستی بر ضرورت چهار بانده شدن این محور صحه می گذارند چنانچه مطالعات احداث مسیر انجام و موافقت وزارت مطبوع نیز اخذ شده است. این مطالعات در دو قطعه یکی از سه راهی غیزانیه تا نمره یک و دیگری از نمره یک تا باغملک در مجموع به طول 35کیلومتر انجام و هم اینک مطالعات قطعه نخست تمام شده و در مرحله اجرایی قرار دارد.

در اردیبهشت امسال برای اصلاح مجموع مسیر تصمیماتی گرفته شد که بعد از وقوع سانحه درگذشت علی هویسی و گفت و گویی که با استاندار خوزستان صورت گرفت محور ارتباطی حد فاصل قبر سید به سمت اهواز به طول 10کیلومتر با همکاری استانداری با 150میلیارد ریال بهسازی و اصلاح می شود.

چهارم: با وجود این اما بیایید چند نکته را با هم مرور کنیم.

- بر اساس محاسبات انجام شده در سال ۸۶ توسط یکی از اساتید برجسته ایران رقم ناشی از خسارات جانی و مالی در ایران حدود ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است.

-بررسی علت سوانح رانندگی نشان می‌دهد که 30.8 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، 25.2 درصد انحراف به چپ، 22.6 درصد سرعت غیر مجاز، 9 درصد عدم توانایی کنترل وسیله، 5.6 درصد عدم رعایت حق تقدم و 6.8 درصد سایر موارد است.

- در بروز سوانح رانندگی 3 عامل موثر است خطای انسانی، جاده، خودرو.

بر اساس یک تحقیق علمی در حوادث جاده ای در ایران خطای انسانی 70 درصد، مشکلات جاده ای 15 درصد و نقص فنی خودرو 15 درصد نقش دارند.

این موارد خلاصه ای از آمار و ارقام ارائه شده رسمی است. در این میان اما اغلب به 15 درصد مشکلات جاده ای و 15 درصد نقص فنی اشاره می کنند و شوربختانه اینکه 70 درصد خطای انسانی نادیده گرفته می شود. یا بهتر است بگوییم به موازات آن دو مورد دیگر مورد توجه قرار نمی گیرد.

ساده تر اینکه سالانه برای گسترش و توسعه شبکه راهها میلیارد ها تومان هزینه شده و گسترش راهها و افزایش کیفیت خودروها مطالبه می شود اما در خصوص ارتقاء فرهنگ ترافیکی و رانندگی......

ای کاش در مطلبی که منتشر شده بود علت وقوع این دو حادثه را هم از مرجع رسمی(کارشناسان پلیس راه) جویا می شدید؛ تا مطلب کامل تر می بود.

پنجم: حال از شما و دیگر دوستان رسانه ای مدد می طلبم تا در راستای کاهش سوانح جاده ای در کنار یکدیگر گام برداریم؛ از طریق آموزش همگانی برای تغییر رفتار رانندگی و افزایش بازدارندگی از تخلفات جاده ای.

باور کنیم که هر کدام از ما می توانیم در این پازل نقش بسزایی را ایفا کنیم. تغییر رفتار کاربران جاده ای کار ناشدنی نیست یک همت بلند می خواهد و یک یاعلی.

یا علی
امید زمانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار