شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۹
 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: شهرداری اهواز، شورای اسلامی این شهر و پیمانکار اراده ای برای اتمام پروژه قطارشهری اهواز ندارند.

به گزارش ایرنا هوشنگ خندان دل در نشست مسوولان قطارشهری اهواز با ابراز گله مندی از متولیان این پروژه افزود: گویی شهرداری اهواز، شورای اسلامی این شهر و پیمانکار (شرکت کیسون) متروی اهواز دست به دست هم داده اند تا این پرژوه اجرا نشود، زیرا پیمانکار از توان فنی خود برای پیشرفت پروژه استفاده نکرده است.

وی افزود: شهرداری اهواز سهم خود را به پروژه نداده و شورای اسلامی شهر نیز که امنا و نمایندگان شهر هستند درباره تاخیر پروژه توضیح نخواسته و مشکل را حل و فصل نکرده است.

وی توجه مدیران شهری به پروژه متروی اهواز را خواستار شد و اظهار کرد: برای عملیاتی شدن متروی اهواز پارسال تصمیم گرفته شد که هفت کیلومتر از آن در قالب مرحله نخست در اولویت قرار بگیرد و تا آبان ماه امسال به بهره برداری برسد اما امروز متوجه شدم که با وجود تامین مالی برنامه زمان بندی امسال فقط پنج درصد پیشرفت داشته است.

خندان دل با بیان اینکه تاخیر در اجرای فاز نخست متروی اهواز مشکل مالی نبوده است، اضافه کرد: سال گذشته همه بودجه متروی اهواز تخصیص یافته است و برای کمک به اجرایی شدن فاز اول وعده کردم که واگن های مورد نیاز آن را تامین کنم.

وی ادامه داد: امسال نیز 100 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شده که همه آن را تامین می کنیم بنابراین پیمانکار نباید دغدغه کمبود منابع مالی را داشته باشد.

خندان دل با بیان اینکه پیشرفت پروژه در یک سال گذشته تقریبا صفر بوده است تاکید کرد: این مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید تجدیدنظر اساسی در عوامل اجرایی متروی اهواز صورت گیرد.

به گفته وی امروز به دلیل فعال نبودن هیچکدام از بخش های پروژه مترو موفق به بازدید از آن نشدیم.

خندان دل با بیان اینکه این پروژه حق مردم است و باید زودتر اجرا شود، گفت: تاوان تاخیر در اجرای قطارشهری اهواز را شهروندان می پردازند که این شایسته نیست.

وی اظهار کرد: دولت تاکنون 580 میلیارد تومان به متروی اهواز پول داده که 440 میلیارد تومان از آن به شرکت کیسون اختصاص داده شده است.

خندان دل افزود: شهرداری اهواز بر اساس قانون باید 50 درصد اعتبار این پروژه را تامین کند اما تا کنون 85 میلیارد تومان در قالب زمین و 10 میلیارد تومان به صورت نقد (حدود 15 درصد)به مترو پول داده است.

*جایگزین فاینانسور چینی

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین با اشاره به محقق نشدن مشکل فاینانس متروی اهواز گفت: چرا فقط باید به دنبال سرمایه گذار خارجی باشیم در حالی که می توانیم اوراق مشارکت یا تسهیلات صندوق توسعه ملی را جایگزین فاینانس کنیم.

وی افزود: امسال مجوز فروش اوراق مشارکت تا سقف هفت هزار میلیارد تومان داریم که می توانیم هر اندازه نیاز متروی اهواز باشد به آن اختصاص دهیم.

خندان دل تاکید کرد: متعهد می شویم که واگن فاز نخست را نیز تامین کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه متروی اهواز از نظر ما اهمیت ویژه ای دارد و باید هر چه زودتر به اتمام برسد.

پروژه قطار شهری اهواز از سال 1385 آغاز شده است و بر اساس آخرین وعده مسئولان، فاز نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه قرار است که آبان ماه امسال به بهره برداری برسد. 

پیشتر مجری این پروژه وعده افتتاح فاز اول قطار شهری اهواز را در فروردین ماه 1393داده بود.

شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار