شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
عدم لایروبی و اهک پاشی باعث  نگرانی در  فاز دوم انتشار بیماریهای  اسهالی در حمیدیه است.

به گزارش خبرنگار در شهرستان حمیدیه حدود پنج ماه قبل نوعی بیماری اسهالی خطرناکی در شهرستان حمیدیه شیوع پیدا کرد که خوشبختانه با اگاهی سریع کارشناسان  ومتولیان امور بهداشت ودر مان شهرستان با این بیماری مبارز شد که تاحدود زیادی روند انتشار این بیماری محدود گشت .

در جلسات متعددد که با دستگاهای اجرای شهرستان گرفته شد مقرر گردید که شهرداری نسبت به لایروبی و اهک پاشی فاضلاب ها اقدامات جدی انجام دهد که متاسفانه طبق گفته کارشناسان بهداشت اقدامات جدی صورت نپذیرقته است.

دکتر رحمتی مسوول بهداشت شهرستان گفت یکی از مهمترین راه های مبارزه  وپیشگیری ازبیماری های واگیر اسهالی لایروبی و آهک پاشی فاضلاب های و مجاری رو باز خصوصا در شهرستان حمیدیه که سیستم فاظلاب نداشته وفاضلاب های ان بصورت روباز ودر برخی مناطق بصورت مجاری خاکی بوده اهمیت این امر را دوچندان نموده زیرا اهک پاشی باعث کنترل میکروب این بیماری را تا 80% به ما می دهد.

 اما متاسفانه علیرغم تاکیدات فراوان وتصویب این مطلب در جلسات شهرداری حمیدیه مناسب کار نکرده و انچه که مد نظربوده  طبق دستورالعملهای که قرار بود این کار بصورت منظم هر پانزده روز یک بار انجام پذیرد تاکید میکنم لایروبی و اهک پاشی زیرا اهک پاشی بدون لایروبی نتیجه بخش نخواهد بود اتفاق نیفتاده است.

 تنها عاملی که باعث همگیر نشدن این بیماری در سطح شهرستان بوده عامل گرما است زیرا میکروب این بیماری در هوای 45%درجه سانتی گراد قادر به نمو و تکثیر نمی باشد.

 لذا نگرانی ما از این پس و در فاز دوم این بیمار که از مدتی دیگر همزمان با افت دما صورت می گیرد دوچندان بوده ودر صورت عدم توجه دقیق و اصولی به این مهم مشکلات فراوانی را نه تنها برای مردم شهرستان حمیدیه بلکه برای سایر مناطق دیگر خواهد اورد که تاحدی جبران ناپذیر خواهد بود.

 اینک بنده بعنوان مسوول بهداشت وسلامت مردم در این شهرستان دست یاری به تمام مسوولین خصوصا شهردار محترم شهرستان در امر لایروبی و اهک پاشی هر 15 روز یکبار را دراز میکنم زیرا باری دیگر تکرار میکنم لایروبی و اهک پاشی تا کنون درست و کامل انجام شده وفقط حدود 30% فاظلابها انهم در مدت پنچ ماه اهک پاشی شده در صورتی که در این مدت با توجه به لزوم تکرار عمل در هر 15روز میبایستی تاکنون بیش از 10 مرتبه لایروبی و اهک پاشی صورت میپذیرفت که متاسفانه فقط یک بار انهم تعدادی از فاظلابها در شهر حمیدیه انجام شده که اصلا کافی نمیباشد.

 رحمتی همچنین افزود اما در روستاها تا حدودی کارها خوب بوده ودهیاریها بدستور یخشداران مرکزی و گنبوعه خوب عمل نموده که شایان تقدیر بوده که در چند نوبت در گنبوعه و روستای شبیشه از دستندرکاران تقدیر و تشکر شد .

در ادامه این مسوول گفت مرم نیز نگران نباشند که با لایروبی و اهک پاشی و همچنین رعایت بهداشت فردی و عمومی سالم سازی سبزیجات وشستشوی دستها بصورت کانل با کمک خدا بر فاز دوم این بیماری نیز فایق خواهم امد وکسانی که در این مدت مبتلا به بیمار اسهالی شدند با تشخیص ودرمان سریع بهبود یافته وبحمد خدا هیچگونه مرگی ناشی از این بیماری نداشتیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار