شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
نشست هم اندیشی هیئت رئیسه دانشگاه و اعضا هیئت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با موضوع پرداخت مبتنی بر عملکرد
به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، نشست هم اندیشی هیئت رئیسه دانشگاه و اعضا هیئت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با موضوع پرداخت مبتنی بر عملکرد با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر سید احمد حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر عبداله رفیعی معاون اموزشی، مهندس جلیل رجب کردی مدیر مالی، مهندس مرادی جانشین روابط عمومی دانشگاه و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در سالن آمفی تئاتر بیمارستان گلستان اهواز برگزار شد.

دکتر اسماعیل ایدنی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا هیئت علمی دانشگاه گفت: در سالهای گذشته اهداف اصلی که نظام سلامت در کشور باید دنبال می کرد دچار مشکلات جدی بود به همین دلیل با شروع بکار دولت یازدهم تغییرات عظیمی در حوزه سلامت در کشور رخ داد که نوید دستیابی به اهدافی که در سند چشم انداز 1404، نقشه سلامت کشور و همچنین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت خواهد بود.

ایدنی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی مهمترین شاخص های عدالت در سلامت را در جهان در 3 حوزه تعریف میکند که عبارتند از: 1) پرداخت از جیب مردم: که به رغم سیاست های بالادستی که در کشور ما وجود داشته در پایان برنامه چهارم توسعه و همچنین در پایان برنامه پنجم توسعه باید این عدد به زیر 30 درصد می رسید و در بیمارستان های دولتی قائدتا باید 10 درصد می بود ولی طی سالیان متمادی علی رغم توسعه خدمات پزشکی، صنعت بیمه رشد نکرد و بسیاری از خدمات تحت پوشش بیمه قرار نگرفت و بیمار برای تهیه تجهیزات و دارو به بیرون از بیمارستان ارجاع می شد. 2) هزینه بیماریهای خانمان سوز( بیماری که 40درصد درآمد یکساله یک خانواده را به خود اختصاص میدهد) مانند سرطان ها. در کشور ما سالیانه بین 800 تا یک میلیون و پانصد هزار نفر به علت بیماریهای صعب العلاج به زیر خط فقر میرفتند. 3) عدالت  در دسترسی و برخورداری از خدمات سلامت: این موضوع در کشور ما با هداف پیش بینی شده تطابقی نداشته و برخورداری مردم در شهرستان ها با مرکز استان متفاوت است بنابراین نظام سلامت باید بگونه ای حرکت میکرد که خدمات یکپارچه ای را برای همه مردم فراهم کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بر همین اساس طرح تحول نظام سلامت به مرحله اجرا در آمد که گام اول آن کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستان های دانشگاهی با این هدف که میزان پرداختی بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای دانشگاهی بیشتر از 10 درصد، و اگر بیماری از روستا مراجعه میکرد بیشتر از 5 درصد نباشد همچنین هرگونه تهیه دارو و ملزومات هم باید توسط خود بیمارستان تامین میشد که طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی باعث ایجاد رضایتمندی بالایی در بین مردم شده است. وی افزود: در حال حاضر که بیش از 14 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت میگذرد میزان پرداخت از جیب مردم در بیمارستاهای دولتی به زیر 6 درصد رسیده و 22 درصد در سطح کشور کاهش پیدا کرده است و این مداخله با 6800 میلیارد تومان انجام شد در حالی که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت این تحولات باید با 3 میلیارد دلار صورت میگرفت.
 
ایدنی گفت: در حال حاضر در بیمارستان شفا اهواز از بیماران مبتلا به سرطان هیچگونه فرانشیزی دریافت نمیشود و درمان سرطان در این بیمارستان کاملا رایگان است و در این زمینه از برنامه های وزارت بهداشت جلوتر هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه عدالت در دسترسی مردم به خدمات سلامت وابسته به نیروی انسانی است، گفت: بخشی از برنامه های وزارت بهداشت در این زمینه، تحول در نظام آموزشی است بطوری که  تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای حوزه سلامت با توجه به آینده پژوهی در  این بحث صورت  خواهد گرفت و ساختار آموزشی دانشگاههای در جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز حرکت میکند.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بود، ادامه داد: نظام بهداشتی ایران یک نظام قابل قبولی بود ولی ماموریت های آن فقط برای پیشگیری از بیماریهای واگیر دار بود و از سیمای بیماریها عقب افتاده بود در حالی که پس از پایان جنگ تحمیلی و با پیشرفت های اجتماعی و تغییر سبک زندگی هم کنترل بیماریهای عفونی بهتر شد و هم بخاطر سبک زندکی مردم در حال حاضر با بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان ها مواجه هستیم بنابراین باید نظام بهداشتی ما به این سمت حرکت کند تا بتواند از این بیماریهای پیشگیری کند زیرا سرمایه گذاری در بخش درمان بدون توجه به حوزه بهداشت اتلاف منابع است.

ایدنی گفت: بر همین اساس طرح تحول در حوزه بهداشت نیز اجرایی شد و ماموریت تیم های سلامت نیز تغییر کرد و ساکنان حاشیه شهر ها را نیز در برگرفت بطوری که 10 میلیون نفری که هم اکنون در حاشیه شهرهای کشور سکونت دارند نیز خدمات فعال بهداشتی را دریافت میکنند. و بزودی در یک برنامه چندساله شناسنامه الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان صادر خواهد شد و اگر شخصی به هرجای کشور مراجعه کند تمام سوابق سلامت وی ثبت خواهد شد و نظام سلامت ما به سمت سیستم ارجاع خواهد رفت ولی در حال حاضر زیرساخت های لازم برای اجرای  صدرصد برنامه پزشک خانواده فراهم نیست. یکی از برنامه های طرح تحول نظام سلامت تربیت نیروی انسانی متناسب با اهداف آینده بهداشتی خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تصریح کرد: همچنین اجرای کتاب جدید تعرفه های پزشکی به عنوان گام سوم طرح تحول نظام سلامت با هدف از بین بردن بستر دریافت های غیر مجاز به مرحله اجرا درآمد و در این خصوص سامانه تلفنی و اینترنتی 1690 آماده دریافت هرگونه شکایت در زمینه دریافت های غیر مجاز است که بیشتر مداخلات صورت گرفته در این زمینه نیز با هدف رفتارسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: گام چهارم طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش است که با توجه به ظرفیت های سرزمینی و نیازهایی که در کشور وجود دارد  نظام آموزشی به این سمت میرود که نیروهایی را آموزش دهد برای تامین نیازهای بازار سلامت که خوشبختانه بازار کار اکثر نیروهایی که در حوزه سلامت تربیت میکنیم فراهم است زیرا تقریبا در همه رشته های بالینی با کمبود نیرو مواجه هستیم  بر همین اساس تصمیم  بر این شد تا دانشگاههای مادر در سطح دکتری حرفه ای و بالاتر و همچنین در زمینه تولید علم و پژوهش فعالیت کنند و آموزش در سطح کاردانی و کارشناسی به مجتمع های آموزش عالی سلامت در شهرستانها ارجاع داده شود تا هم به توسعه شهر مورد نظر کمک کند وهم نیروی درمانی و بهداشتی مورد نیاز آن شهر با تمایل به بومی گزینی تامین شود.

ایدنی گفت: در حوزه سلامت بازیگران متعددی وجود دارند که منافع همه آنها باید در این طرح مد نظر قرار گیرد و منافع آنها به درستی تعریف شود در غیر این صورت برنامه با شکست مواجه میشود بطور مثال ذینفعان داخلی این طرح که کادر پزشکی و پرستاری هستند اگر رضایتمندی نداشته باشند ممکن است از دستورات تمکین کنند ولی تمکین کردن با همدلی داشتن متفاوت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان گفت: تلاش ما  این است که یک استاندارد داشته باشیم و برای تمام مجموعه یک استاندارد را به مرحله اجرا درآوریم اگرچه منافع شخص  افراد آسیب ببیند، زیرا عدالت شیرین تر از منافع شخصی است و پایداری عدالت سودمندی دراز مدت تری  را برای همه ایجاد میکند.

گفتنی است در این نشست تعدادی از پزشکان به ارائه نقطه نظرات، دیدگاهها ،پرسشها و پیشنهادات خود در خصوص طرح تحول نظام سلامت و برنامه پرداخت مبتنی بر عملکرد پرداخته و رییس و معاونین دانشگاه به ضمن ارایه توضیحات تکمیلی به پرسشهای طرح شده پاسخ دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار