اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
معاون امنیتی و انتظامی استاندار:
دهقان از تلاش ها و مدیریت استاندار خوزستان برای ایجاد نشاط اقتصادی و اجتماعی در مرز 630 کیلومتری زمینی، رودخانه ای و دریایی استان می گوید

شاید اگر عنوان مسئولیت «قدرت الله دهقان» را در این مصاحبه ذکر نکنیم تصور کنید وی معاون اقتصادی استاندار خوزستان و یا متولی امور اقتصادی و تجاری در استان است. اما او معاون امنیتی و انتظامی استاندار است و شاید در نگاه اول، آنچه مورد بحث وگفتگو قرار گرفته چندان مرتبط با حوزه فعالیت او به نظر نرسد. اما واقعیت چیز دیگری است. رونق فعالیت های اقتصادی در خوزستان، امروزه با رونق مرزهای استان پیوند خورده است و رونق مرزها با فعالیت های متولیان امور امنیتی و انتظامی استان. از این رو نقش مدیریتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار در برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی ها و فعال سازی ظرفیت ها و بسترهای قانونیِ رونق اقتصادی و تجاری در مرزها برجسته می شود.

دهقان در این گفتگو از تلاش ها و مدیریت دکتر مقتدایی استاندار خوزستان برای ایجاد نشاط اقتصادی و اجتماعی در مرز 630 کیلومتری زمینی، رودخانه ای و دریایی استان می گوید و معتقد است با رونق فعالیت های تجاری و اقتصادی در مرزها، شاهد اثرات مثبتی همچون اشتغالزایی، بهبود وضعیت معیشتی مردم و کاهش ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود. به گفته او، با رونق گرفتن مرزها، هم امنیت در استان ارتقا خواهد یافت، هم شوق سرمایه گذاری در استان افزایش می یابد و هم شعاع اثرات این فعالیت ها دیگر شهرها و حتی استان های همجوار را نیز بهره مند خواهد ساخت.


* در یکی از سخنرانی هایتان جمله ی با این مضمون داشتید که "امنیت پایدار مرزها با رونق اقتصادی محقق می شود." در آغاز مایلیم در این زمینه نظرات تان را بدانیم.

وقتی از امنیت مرزها صحبت می کنید با مرزنشینان در طول مرز سر و کار دارید. این یک امر بسیار بدیهی است که هر چقدر بتوانید معیشت، رفاه و برخورداری بیشتر مرزنشینان را تامین کنید پاسداری و نگهبانی از مرزها را از حوزه نیروهای رسمی به خود مرزداران که آحاد مختلف مردم مرزنشین هستند منتقل می کنید.

طبیعی است که اگر شما مرزنشینانی برخوردار داشته باشید و انگیزه ماندن در طول مناطق، روستاها، بخش ها و شهرهای مرزی را فراهم کنید نگهبانی از مرز را به آحاد مختلف مردم گسترش داده اید.

ما تلاش مان این بوده که مردم مرزنشین مان را با توجه به دستورالعمل ها و مقررات وبخشنامه های موجود، از حداکثر حقوق قانونی شان برخوردار کنیم و برنامه هایی را در این زمینه تدارک دیده ایم که ان شاء الله یکی پس از دیگری در طول مرز 630کیلومتری استان اجرا خواهند شد.


* در حوزه اقتصادی در دو سال گذشته شاهد اتفاقات مثبتی بویژه در پایانه های مرزی بوده ایم. در خصوص نقش این پایانه ها در مبادلات اقتصادی و تجاری و رونق مرزها بگویید.

ببینید فقط پایانه های مرزی نیستند که کانالی برای برخورداری مرزنشینان هستند. در قالب های متفاوتی، قوانین مربوطه برای مرزنشینان حقوقی قایل شده و طبیعی است که پایانه ها هم بخشی از این موضوع را تشکیل می دهد. ما در حوزه زمینی مرز شلمچه و چزابه را داریم، در حوزه های دریایی اروندکنار، شادگان، بندر امام، ماهشهر و هندیجان را داریم. مردم در طول مرز علاوه بر پایانه های شلمچه و چذابه می توانند در قالب های دیگر فعالیت کنند. در آبادان بازارچه مرزی را داریم که هنوز فعال است و ما مجوز چندین بازارچه را از قدیم داریم که برخی فعال نیستند و برنامه داریم آنها را فعال کنیم.

چند نکته مهم هم که اخیرا به آن رسیدیم و مجوز آن را از طریق مبادی ذیربط در وزارت کشور،گمرکات کشور و سازمان بنادر اخذ و در استان هماهنگ کردیم. شما شاهدید برای اولین بار در تاریخ شادگان، بندر شادگان راه اندازی شده و این پروسه ای طولانی بود که با همکاری وزارت کشور تحقق پیدا کرده و دستورات اکید آقای استاندار بسیار موثر بوده و الحمدالله چندماه است که این بندر فعال شده و کار صادراتی اش را انجام می دهد و گزارشی که فرماندار شادگان به من ارائه کرده حداقل در جرایم معمولی و عادی، در حوزه اجتماعی27درصد کاهش داشتیم. من برای اینکه این گزارشات را از نزدیک رصد کنم بازدیدی داشتم و دیدم افراد بسیاری در قالب های گوناگونی در این بندر فعال و مشغول بکارند و رابطه ی طبیعی ایجاد اشتغال و کاهش جرایم خود را نشان داده است.

البته این در حوزه صادرات فقط دارد رونق می گیرد و ما در حوزه واردات و بویژه خدمات جانبی که بندر می تواند در شهرستان ایجاد کند با همکاری سایر دستگاهها از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجنماعی در حال کار هستیم که آنجا بتوانیم گردشگری در هور شادگان، فعالیت های تجاری در بندر شادگان و مجموعه صنوف داخلی شهرستان را بهم متصل کنیم و امیدواریم بتوانیم ضمن رونق اقتصادی، این رقم27درصد کاهش جرایم را در ماههای آتی با فعالیتی که در این حوزه خواهیم داشت بسیار پایین تر بیاوریم و بتوانیم این مرز را به یکی از مرزهای فعال و با نشاط مان تبدیل کنیم.

* بندر هندیجان هم ظاهرا در برنامه های مدیریت ارشد استان بوده است؟

همین دیروز به اتفاق اقای استاندار هندیجان بودیم و دیروز اعلام رسمی شد که رویه صادرات و واردات بندر سجافی شهرستان هندیجان ابلاغ گردید. مفهوم این ابلاغیه این است که شما از هر کجای دنیا می توانید به مقصد هندیجان بار روانه کنید. یعنی این بندر در کریدورهای مربوط به خودش یک بندر تجاری است که بدون هیج محدودیتی تمامی کالاهایی که قانونا ورودشان به جمهوری اسلامی مجاز است می توانند بندر هندیجان را بعنوان مقصد در نظر بگیرند. البته ظرفیت های بندر وتخلیه آن بحث دیگری است که در جلسه دیروز، سازمان بنادر موظف شد ظرفیت های موجود را گسترش بدهد و متناسب با علاقه و ذوقی که شناورهای حوزه تجاری خواهند داشت، فضای تخلیه و بارگیری را گسترش بدهد.

با این وصف می بینید که از انتهایی ترین مرز دریایی ساحلی مان که وصل است به استان بوشهر تا چذابه که آخرین مرز ما در شمالی ترین نقطه بین ما و ایلام است، تمام نقاط خشکی و دریایی و رودخانه ای در زمان بندی های بعدی که تهیه کرده ایم در حوزه فعالیت های اقتصادی مشغول خواهند شد و در یک کلام رونق به مرزها برخواهد گشت. مضافا اینکه خود آبادان و خرمشهر که از مزایای منطقه آزاد تجاری برخوردارند این اتصال را محکمتر خواهند کرد. آنچه قوانین و ضوابط گفته اند باید در قالب عملیات و هماهنگی هایی که در استان انجام می دهیم قابلیت تحقق پیدا کند یعنی ساز و کارهایی که در استان باید دیده بشود این است که مردم مرزنشین ما مطابق با قوانین و مقررات و حقوقی که دولت جمهری اسلامی برای مرزنشینان قائل است قالبهایش را بگونه ای فراهم کنیم که مردم بهتر و آسانتر بتوانند به این حقوق شان برسند بنابراین هم گسترش تعاونی های مرزنشینی را در شمالی ترین نقطه تا انتهایی ترین بخش ما که هندیجان و متصل به استان بوشهر است را خواهیم داشت و ظرف هفته آینده بازارچه مرزی و اسکله اروندکنار افتتاح خواهد شد و آن منطقه محروم هم به چرخه و رونق اقتصادی استان اضافه خواهد شد.


* در حوزه مباحث امنیتی و انتظامی و ناهنجاری های اجتماعی و... وضعیت استان را چطور می بینید.

جرایم در دسته ها و حوزه های مختلفی دسته بندی می شوند. مثلا سرقت در حوزه تخلفات اجتماعی (از سرقت اتومبیل تا سرقت اماکن تجاری و منازل و کیف قاپی) و سایر ناهنجاریهای اجتماعی که ممکن است در کلانشهرها و سایر شهرها اتفاق بیفتد. ما در برخی از این شاخص ها وضع مان از اکثر نقاط کشور بهتر است منتها در برخی از شاخص ها هم باید کار و فعالیت بیشتری بکنیم. نکته اساسی که در تجلی آمار در حوزه اقدامات می تواند خودنمایی کند این است که ما در استان، فعالیت مان را فقط محدود به اقدامات انتظامی و قضایی نکردیم ضمن اینکه حتما اینها را هم مدنظر داشتیم. ضمن اینکه در طول هفته و ماه جلساتی را در حوزه های قضایی و پیشگیری و برخوردهای انتظامی و قضایی داریم، آنچه مورد اهتمام تیم استانداری با مدیریت آقای استاندار است این است که علت این ناهنجاری ها و جرایم را ریشه یابی کنیم. نکته ای که ما و کارشناسان در جلسات و مباحث به آن رسیده ایم بحث بیکاری است. بیکاری و اشتغال رابطه مستقیمی با افزایش و کاهش این جرایم دارد.

از 4.5 میلیون جمعیت استان قریب به یک و نیم میلیون نفر آنان در طول مرز هستند. اقداماتی که اشاره کردم در مرز و شهرهای مرزی انجام خواهیم داد اثر خود را خواهد گذاشت و طبیعتا باید تلاش کنیم اثری که در مرز می گذارد به شکلی، این نشاط اقتصادی و اجتماعی را به عقبه مرزها و شهرهای اطراف هم متتقل کنیم. ان شاءالله همزمان با هفته دولت، چگونگی و تعمیم اثرگذاری فعالیت ها و نشاط اقتصادی در مرزها به مناطق و شهرهای پیرامونی را هم در نظر داریم تا این فعالیتها آثار خود را در شهرهایی مثل ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، شوش، بهبهان، دزفول، اندیمشک، شوشتر، مرکز استان و...هم بگذارد.


* در بحث سرمایه گذاری هم ما در سال های گذشته شاهد اتفاقات چندان خوبی در استان نبوده ایم مثلا در بحث مدیریت شهری، گردشگری و سایر حوزه های مشابه و دلیل عمده ای که مطرح می شود همین بحث امنیت یا برخورداری از شاخص های توسعه ای است. در این زمینه چه گام هایی برداشته شده است؟

آنچه من بعنوان متولی حوزه امنیتی و انتظامی استان می دانم این است که هرچقدر بتوانیم از ظرفیت ها، امکانات و قوانین و مقررات حاکم بر مرزها بدرستی بهره برداری کنیم یکی از آثاری که می تواند ایجاد کند علاقمندی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طول مرز و کل استان است.

هرچقدر سطح اشتغال و بهره مندی و اشتغال و رفاه را بالا ببریم شوق سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و هرچقدر بتوانیم سرمایه گذاری را افزایش بدهیم امنیت بالا می رود. این دو موضوع ملازم یکدیگرند و بهم وابسته هستند.

ما امیدواریم با خلق این فضای بانشاط در طول مرزهایمان و فعال کردن این عناصر بالقوه بتوانیم ضمن نشاطی که در مرزها ایجاد می کنیم و مرزنشینان مان را از تعهدات دولت نسبت به آنها بهره مند می کنیم، بر رونق سرمایه گذاری در استان بویژه در مناطق مرزی اثر مثبت بگذاریم.

در خصوص کلانشهر اهواز، با توجه به اینکه بخش قابل ملاحظه ای از جرایم را به خود اختصاص می دهد(چون اشاره ای به آمار و وضعیت استان از نظر جرایم و...اشاره کردید عرض می کنم) برای اینکه این کلانشهر بعنوان مرکز استان، نقش خود را در این حوزه ایفا کند بخش اسماعیلیه اهواز که مرتبط با مرز می شود می توانیم این بخش را از مزایای مرزی بهره مند و مرکز استان را به شکلی به فعالیت های مرزی مرتبط کنیم و در این ارتباط نشاطی که در دیگر نقاط استان ایجاد می شود در مرکز استان هم خلق کنیم.

مضافا اینکه هرکاری ما در سایر نقاط استان کنیم بی ارتباط با مرکز استان نخواهد بود. مرکز استان (اهواز) می تواند برنامه ریزی صادراتی کلانی را سازماندهی کند، افزایش جذب سرمایه گذاری را برنامه ریزی و طراحی کند. مدیران ارشد استان و شهرستان اهواز می توانند در این برنامه ریزی ایجاد شده توسط استاندار محترم، نقش خودشان را پررنگتر کنند و از مزایای اتصال به فعالیت های مرزی حداکثر بهره برداری را بکنند.

فضای رونق اقتصادی و تجاری و در نتیجه امنیتی که در مرزها و به طبع آن سایر نقاط استان ایجاد خواهد شد بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاران در استان ایجاد خواهد کرد.


* کلام آخر

 باید تلاش کنیم از رضایتمندی مردم که به ما منعکس می شود ارزیابی صحیح و منطقی داشته باشیم. ما فضای کار بیشتری برای خودمان می بینیم. باید فعالیت بیشتری انجام بدهیم. ما نباید به اقدامات و فعالیت هایمان قانع و راضی باشیم. قطعا هم استحقاق شهروندان ما بسیار بیشتر از اینهاست و هم ما وظایف بیشتری داریم.

امیدوارم با مجموعه فعالیت هایی که در استان صورت می گیرد و سیاست ها و اقدامات کلانی که دولت در کشور مدیریت می کند بتوانیم فضای مطلوبی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنیم.

نگاه ما در حل معضلات و مسایل اجتماعی و امنیتی، نگاهی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.. ما باید قبل از اینکه نگاه سلبی داشته باشیم، نگاه ایجابی داشته باشیم و نگاه صرفا امنیتی و معمول را به نگاهی اجتماعی و توسعه یافته سوق بدهیم و شامل حال مردم و خودمان بکنیم.

من تصور می کنم زمان نگاه امنیتیِ داشتنِ صرف دیگر گذشته است و از آن عبور کرده ایم. ماهرچقدر بتوانیم مردم مان را برای بهتر زندگی کردن آموزش بدهیم و افزایش کیفیت زندگی شان را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که خودشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی فعالتر و مشارکت آنها بیشتر و سهم شان در تجارت و آموزش و اقتصاد و...افزایش یابد، موفقتر خواهیم بود. چرا که آنها بازخورد این وضعیت را در معیشت و زندگی خود می بینند و در این عرصه مشارکت خواهند نمود و در یک کلام همه برای بهتر زندگی کردن آماده می شوند.

منبع:تابناک خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار