اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
قصد داریم همانند سایر دستگاه ها تلفن 190 را راه اندازی کنیم تا در صورت بروز تخلف در هر مرکز درمانی نیروهای ما در جریان قرار گیرند
میثم حلالی نصب- فرهنگ جنوب
در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به همراه معاونین خود به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه ایران باید در افق 1404 به بالاترین سطح سلامت در مدیترانه ی شرقی دست یابد گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید ایران تا پایان سال 1404 به رتبه اول سطح سلامت در تمامی شاخص ها در مدیترانه ی شرقی دست یابد که در این زمینه حفاظت مالی و جانی بیماران بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه فاصله زیادی تا رسیدن به رتبه های نخست طی 10 سال و تا افق 1404 باقی مانده است گفت: متاسفانه ایران در زمینه امید به زندگی رتبه 12، در مرگ و میر نوزادان رتبه 13، در مرگ نوزادان زیر یکسال رتبه 12 ،زیر 5 سال رتبه 12، در بالغین رتبه 11 و در بسیاری دیگر از رتبه ها جایگاه در خور شانی نداریم، همچنین در شاخص امید به زندگی 7/73 سال را دارا هستیم این در حالی است که در ترکیه 76 سال، در عربستان 75 سال در قطر 78 سال است و شاخص امید به زندگی سالم در ایران 63 سال است که فاصله فراوانی را باید ترمیم کنیم.

ایدنی در همین راستا و با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده فوق مربوط به سال 2010 می باشد بیان داشت: شاخص پزشک به این گونه است که به ازای هر 1000 نفر باید یک پزشک وجود داشته باشد، اما در کشور ما 89 صدم است و تنها از 3 کشور که آن هم بحران زده هستند وضعیت ما در این زمینه بهتر است، همچنین در زمینه کمبود پرستار رتبه نامناسبی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: دولت یازدهم در شرایط بسیار نامناسب و سختی حوزه سلامت را تحویل گرفت و مشکلات پیش رو این را به ما گوشزد کرد که نیاز به هزینه های هنگفتی برای رفع مشکلات ساختاری و زیرساختی داریم، در حال حاضر اغلب بیماری های عفونی در کشور کنترل شده است، اما نوع بیماری ها به سمت سرطان و بیماری های صعب العلاج رفته است و همچنین مشکل دیگر کمبود و محدودیت اعتبارات بود و طبیعتا برای حل این مسائل نیاز به اعتبار و پزشکان متخصص در تمامی زمینه ها داشتیم.

وی گفت: در یک برهه بخش عظیمی از هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شد، به گونه ای که 31 درصد در زمینه خدمات سرپایی، 22 درصد از طریق داروخانه ها و 6/1 درصد سایر بوده است و اگر پرداخت از جیب مردم به همین منوال ادامه می یافت و افزایش داشت قطعا باید شاهد عدم مراجعه مردم برای درمان خود در مراحل اولیه که می توان پیشگیری صورت گیرد باشیم و وقتی بیماری به شرایط سخت خود می رسید آن وقت بیمار مراجعه می کرد و هزینه های گزافی را هم بر دوش خانواده می گذاشت و سلامتی یا بدست نمی آمد و یا به سختی بدست می آمد، متاسفانه به همین دلیل سالانه 3 درصد از جمعیت جامعه به زیر خط فقر میروند که حدود 800 هزار نفر می شد، اما خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های پرداختی از جیب مردم در شهرها به 6 درصد و در روستاها به 3 درصد رسیده است، یعنی هر بیمار شهری بابت یک میلیون تومان 60 هزار تومان و هر بیمار روستایی 30 هزار تومان پرداخت میکند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان گفت: یکی از مشکلات ما در تمام کشور و در حوزه سلامت کمبود 200 هزار نفر نیروی انسانی به خصوص در بخش پرستاری است از این رو جهت تربیت و آموزش نیروی انسانی با توجه به نیازهای بازار برنامه ریزی کرده ایم و تصمیم داریم نیازهای استان را برطرف کنیم،هر چند که طی 2 آزمون استخدامی که در استان برگزار کردیم تنها 450 متقاضی داشتیم، این در حالی است که نیاز استان به 1200 پرستار بوده است.

وی گفت: با توجه به اینکه نظام بهداشتی کشور در حال تغییر است، قطعا تا 5 سال آینده بسیاری از شاخص ها تغییر می یابند و شاهد شکوفایی در بخش های مهمی خواهیم بود.

ایدنی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه معاونت غذا و داروی خوزستان طی سال گذشته رتبه اول را در استان و کشور در بخش های مختلف از آن خود کرد گفت: معاونت غذا و دارو رتبه اول را در زمینه آزمایشگاه، تحقیق و پژوهش و روابط عمومی و ... بدست آورده و لازم است که تمامی معاونت ها بتوانند به خوبی در این زمینه ها وارد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یکی از دل نگرانی های منتقدان دلسوز طرح تحول نظام سلامت پایداری منابع مالی این طرح تا رسیدن به نقطه مطلوب است از این رو دولت و به ویژه رئیس جمهور نگاه جدی و ویژه به تامین منابع مالی این طرح داشته و دارند و متعهد شده اند که تخصیص اعتبار 80 درصدی آن را انجام بدهد و خوشبختانه مشکلی بابت این موضوع وجود ندارد.

وی گفت: استاندارد کشوری برای تخت به این گونه است که به ازای هر 1000 نفر 7/1 تخت وجود داشته باشد،اما در دانشگاه جندی شاپور اهواز 91 صدم است که از یک هم کمتر می باشد و باید برای این موضوع فکری شود، همچنین طبق بررسی های به عمل آمده از سوی وزارتخانه خوزستان 1200 پرستار کمبود دارد و تنها 450 نفر در آزمون شرکت کرده اند.

ایدنی بیان داشت: انشاء الله با اعتباری بالغ بر 57 میلیارد ریال در هفته دولت 51 پروژه را در بخش های مختلف بهداشت و سلامت افتتاح می کنیم این پروژه ها شامل بهره برداری از 19 خانه بهداشت در شهرستان های باغملک، اندیکا، هویزه، شوشتر، ایذه، دشت آزادگان و حمیدیه و پنج پروژه آزمایشگاهی از جمله آزمایشگاه مرجع آب، آزمایشگاه سم شناسی، آزمایشگاه فارماکوگنوزی آزمایشگاه مرکزی ویس و آزمایشگاه مرکز شماره چهار شهری اهواز، باوی و شوشتر است.

وی ادامه داد: بهره برداری از 19 پروژه شامل بخش بیمارستانی، تعمیر و تجهیز مرکز بهداشتی، درمانی در شهرستان های اهواز، ایذه، لالی و شوشتر نیز از جمله دیگر طرح ها است.

وی اظهار کرد: راه اندازی مرکز دندانپزشکی ویژه بیماران مبتلا به ایدز و کلینیک دندانپزشکی درمانگاه امام جعفر صادق (ع) در اندیمشک، درمانگاه ترک اعتیاد (MMT) بیمارستان سینا در شهرستان کارون، دو مرکز بهداشتی، درمانی در شوشتر، بهره برداری از اورژانس بیمارستان مادر رامهرمز و اورژانس بیمارستان الهادی شوشتر و ساختمان ستاد شبکه بهداشت و درمان هویزه از جمله دیگر پروژه های آماده بهره برداری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان  و روزنامه فرهنگ جنوب مبنی بر اینکه چه تعداد طرح نیمه تمام بهداشتی و درمانی در استان وجود دارد و برای اینکه این طرح ها به نتیجه برسند چقدر اعتبار مد نظر است گفت: برای تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان نیاز به اعتبار 640 میلیارد تومانی است که برخی از این پروژه ها شامل بیمارستان رازی، گلستان، ابوذر، سوانح و سوختگی و ... می باشد و در سفر ریاست جمهوری به خوزستان 176 میلیارد تومان تامین اعتبار صورت گرفت و اولویت هم با اجرای پروژه های بالای 75 درصد پیشرفت فیزیکی بود و پروژه های بالای 50 درصد همگی متوقف شده بودند، اما با توجه به نیازهای استان و کمبودات موجود و نگاه ویژه دولت موفق شدیم 2 بیمارستان که ساختاری 40 ساله دارند یعنی ابوذر و سوانح و سوختگی را با پیشرفت فیزیکی 30 درصد موافقت های ساخت بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین لازم به ذکر است که بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان به اتمام رسیده است، بیمارستان مادر رامهرمز تجهیز و اماده افتتاح است، بخش سوختگی و ای سی یو ان در جنوب غرب کشور را راه اندازی کرده ایم، بیمارستان دشت آزادگان از پروژه هایی است که علیرغم پیشرفت فیزیکی پایین آن در دستور کار است و پیمانکار وزارت نفت کارهای مربوط به آن را انجام خواهد داد، اما این را هم باید بگویم که سایر پروژه ها اعتباری ندارد و به لحاظ ساخت و ساز هم نمی توانیم تخت به ظرفیت های خود اضافه کنیم.

ایدنی گفت: در بیمارستان گلستان طبقات بالا و اورژانس را از منابع داخلی در حال ساخت داریم و انشاءالله به هماهنگی ها به عمل آمده بین سایر دستگاه ها در تلاشیم که بین 400 تا 500 تخت را به ظرفیت استان اضافه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:یکی از دغدغه ها و چالش های اصلی ما در دانشگاه علوم پزشکی اهواز راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک بود و هزینه های گزافی را به مردم تحمیل می کرد، از این رو ما هرگز نمی پذیریم که آزمایش ها بیرون از دانشگاه علوم پزشکی انجام شود، هر چند می دانیم این اقدام هزینه ها زیادی را به لحاظ اقتصادی و سیاسی متحمل می کند به دانشگاه.

وی اظهار داشت: لازم به ذکر است برای احداث هر تخت بیمارستانی با تمامی تجهیزات نیاز به اعتبار 500 میلیون تومانی داریم و اگر قرار باشد تمامی نیازهای استان برطرف شود اعتبار فوق العاده فراوانی نیاز است، این در حالی است که تخت در بخش های ویژه نیاز به اعتباری بالاتر از 500 میلیون تومان دارد.

ایدنی در پایان گفت: زمانی که علوم پزشکی اهواز را تحویل گرفتیم با طراز مالی منفی 40 میلیارد تحویل گرفتیم و طی یک سال با مثبت 20 میلیارد روبه رو بودیم و این یعنی 60 میلیارد تومان از هزینه ها را جبران کردیم.

همچنین دکتر شکراله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از اولویت های کاری ما تامین یک پزشک متخصص در تیم هایی بود که تامین مراقبت های اولیه سلامت و بهداست در روستاها را عهده دار بودند، زیرا در برهه ای هیچ کدامیک از تیم ها چنین ظرفیتی را نداشت، ولی اکنون تمامی تیم ها به یک پزشک متخصص به عنوان رهبر گروه مجهز هستند.

وی گفت:یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته تکمیل مراکز بهداشتی و یا خانه های بهداشت در استان بود که 94 مورد کمبود داشتیم والحمدالله این 94 مورد با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی روبه رو هستند، همچنین مراکز دندانپزشکی روستایی کاملا تجهیز شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یکی از مشکلاتی که دولت یازدهم با آن روبه رو شد نبود عدالت درمانی در سلامت بود و متاسفانه در حاشیه شهرها این موضوع آن قدر ضعیف بود که باید برای آن فکری می شد و همین موضوع باعث شده بود روستاها هم با مشکل مواجه شوند و برای دسترسی بهتر به مراکز درمانی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند.

وی گفت: خوشبختانه اکنون در زمینه جلوگیری از مرگ کودکان زیر یکسال به خوبی عمل کرده ایم، به نحوی که شاخص کشور 15 از هر 1000 تولد است و در خوزستان این رقم به 13 رسیده است، این در حالی است که در برهه ای 6/17 بوده است، همچنین در کودکان زیر 5 سال 2/22 بودیم و اکنون به 9/15 رسیده ایم.

سلمان زاده گفت: با توجه به اینکه کشور در حال رفتن به سمت پیرسالی است، جمعیت کشور باید به گونه ای تنظیم می شد که حداقل در هر خانواده 2 فرزند بدنیا بیاید و متاسفانه در کشور این روند نهایتا به 7/1 می رسید ولی در خوزستان این موضوع در 2 سال گذشته به 7/2 رسیده است.

وی در پایان گفت: قصد داریم همانند سایر دستگاه ها تلفن 190 را راه اندازی کنیم تا در صورت بروز تخلف در هر مرکز درمانی نیروهای ما در جریان قرار گیرند و به سرعت ورود پیدا کنند با موضوع پیش آمده برخورد نمایند.

دکتر عبداله رفیعی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یکی از سیاست های دانشگاه علوم پزشکی اهواز توسعه تحصیلات تکمیلی است، از این رو مجتمع های عالی سلامت را در تربیت نیروهای مورد نیاز راه اندازی کردیم و 2 مورد در دو شهر ماهشهر و رامهرمز مجوز گرفتیم.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای استان تامین پرستار است و انتظار می رود بتوانیم در این مراکز نیازهای استان را برطرف کنیم، همچنین آموزش دکترای حرفه ای در زمینه دندانپزشکی و داروسازی هم از دیگر نیازهاست.

دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یکی از برنامه های مد نظر ما با شروع دولت یازدهم ترسیم جایگاه بهداشت در خوزستان بود و خوشبختانه توانستیم ظرف کمتر از یک سال نیازها و دغدغه های خود را پیدا کنیم و از مهمترین نیازها کاهش پرداختی از جیب مردم بود و خوشبختانه موفق شدیم در طرح نظام سلامت پرداختی ها از جیب ساکنان شهر به 6 درصد و ساکنان روستا به 3 درصد برسانیم.

وی گفت: نظام سلامت به خوبی در استان خوزستان رشد کرده به نحوی که در سال گذشته پیوند کبد در استان انجام شد، پیوند مغز استخوان، کاشت پروتز میانی گوش برای اولین بار در کشور و درخوزستان انجام شد، در زمینه توریست درمانی 500 بیمارعراقی را به صورت بستری درمان کردیم و مبلغ 15 میلیون دلار از این بیماران درامدزایی کسب شد.

نظری در پایان با اشاره به اینکه هزینه های دارویی بیماران سرطانی رایگان شده است گفت: اینکه دیدگاه ها اینگونه باشد که بیمارستان شفا آخرین ایستگاه بیماران سرطانی شاید منطقی باشد چون اینجا یا بیمار نجات می یابد و یا نمی تواند با بیماری خود مقابله کند، اما در راستای عدم پرداخت از جیب مردم به خوبی وارد کار شدیم و اجازه ندادیم دیگرحدود 5 درصد از خانواده ها به دلیل خرج های بالای تامین نیازها به خط فقر برسند، همچنین اینکه با لحاظ کردن این مهم تعداد مراجعات به ما 20 درصدی افزایش داشته است و تمام ساختار بیمارستان قدیمی شده است که در تلاشیم با در نظر گرفتن بخشی از بیمارستان گلستان تخت های ای سی یو و بستری را بیشتر کنیم.

دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش وفناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در برهه ای انجام فعالیت های تحقیقاتی به خوبی در دانشگاه صورت نمی گرفت، اما اکنون با فعالیت های صورت گرفته شاهد رشد 43 درصدی در این زمینه هستیم و عمده این طرح ها ارائه و بسیار کاربردی بوده اند و تبدیل به مقالات علمی شده اند به گونه ای که مقالات ما 1243 مورد بوده اند که به 1972 مورد در زمینه مقالات داخلی و خارجی افزایش یافته اند.

وی گفت: همچنین در بخش اعزام اساتید و دانشجویان به کنفرانس های مختلف علمی 29 درصد رشد داشته ایم و از 2 مجله انگلیسی به 5 مورد رسیده ایم، جدای از این راه اندازی کتابخانه دیجیتال را در دستور کار قرار دادیم، نسخ الکترونیکی از 8 هزار مورد به 25 هزار مورد رسیدو 9000 جلد کتاب در این مهم موجود است.

صاکی در پایان گفت: شرکت های دانش بنیان را رشد و توسعه دادیم و ایده های آنها را تجاری سازی کردیم و از 3 ایده به 10 ایده رسیدیم.

همچنین دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: حوزه سلامت متکی به سرمایه های انسانی است و این سرمایه ها همگی عضو هیئت علمی ودانشجویان دانشگاه علوم پزشکی می باشند، از این رو برای تامین نیازهای این سرمایه 2 خوابگاه دانشجویی دختران با ظرفیت 400 نفر و52 واحدی برای متاهلین را احداث کرده ایم.

وی ادامه داد: خوشخبتانه در المپیادهای ورزشی رتبه های خوبی را توسط دختران بدست اورده ایم و تیم فوتسال ما در ظرف دو سال از دسته دو به قهرمانی در لیگ برتر رسید و مدال های خوبی را در رشته های مختلف بدست آوردیم.

موگهی گفت: در بخش های مختلف از جمله ایجاد کانونهای فرهنگی و هنری و اردوهای دانشجویی و همچنین حافظین قران فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته که باعث رضایت مندی شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار