اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
استاندار خوزستان:
مقتدایی با اشاره به اینکه دولت در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای پویا کردن اقتصاد استان به کار گرفته است گفت: اجرای طرح جامع 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری از جمله طرح هایی است که با این هدف آغاز شده است.
 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه دولت در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای پویا کردن اقتصاد استان به کار گرفته است گفت: اجرای طرح جامع 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری از جمله طرح هایی است که با این هدف آغاز شده است.

عبدالحسن مقتدایی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا با اشاره به تعیین چهار تا پنج موضوع خاص به عنوان اولویتهای سفر رییس جمهوری در دی ماه 92 به خوزستان اظهار کرد: اجرای طرح احیاء اراضی کشاورزی استان با عنوان طرح 550 هزار هکتاری که در سفر سال 1375 مقام معظم رهبری تصویب اما اجرا نشده بود در دولت جدید اجرایی شد.

وی گفت: این طرح اگر در زمان خود انجام می شد قطعا هزینه های اجرای آن بسیار پایینتر از زمان حاضر بود.

وی افزود: بعد از ارائه گزارش، رهبر معظم انقلاب مجوز اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای این طرح را صادر کردند.

مقتدایی با اشاره به اینکه مدیریت مجری این طرح شرکت جهاد نصر است ادامه داد: با وجود ملی بودن طرح اما با همکاری های درون استانی رشد بیشتری به خود گرفته است.

وی اظهار کرد بعد از دستور رییس جمهوری برای اجرای این طرح، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی با استان تعامل خوبی داشته اند به گونه ای که استان و سازمان مدیریت به عنوان ناظران اجرای پروژه فعالیت کرده و تاثیر خوبی در رضایتمندی مردم ایجاد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: طرح های توسعه ای در ابتدا همیشه توام با تعارض با منافع مردم است به صورتی که منافع عده ای حذف می شود و منفعت برای جمعیت بیشتری ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: به جرات می توان گفت که این طرح در قیاس با طرح های مشابه تقریبا هیچ تعارضی با منافع مردم نداشت.

مقتدایی اظهار کرد: طرح یاد شده در مسیر کاملتر شدن است چون بخشی از جغرافیا و جمعیت استان را در بر نمی گرفت و در کل مربوط به دشتهای استان بود که با پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب و تایید رییس جمهوری بخشهای کشاورزی شهرستانهای لالی، اندیکا، ایذه و باغملک هم به طرح اضافه شدند.

استاندار خوزستان گفت: تمامی ماشین آلات با قابلیت انجام خدمات تسطیح، زهکشی و آماده سازی را در استان و کشور برای اجرای این پروژه بسیج کرده ایم تا این طرح با موفقیت پیش برود.
وی با اشاره به اینکه طرح 550 هزار هکتاری شرایط اشتغال زایی خوبی را برای مردم ایجاد کرده است افزود: این طرح به عنوان یک کار تولیدی شرایطی را برای نفس کشیدن استان فراهم کرد که نتیجه لطف خدا و عنایت رییس جمهوری است.

مقتدایی در ادامه دستور یکپارچه کردن منطقه آزاد را نیز اقدامی مناسب از سوی دولت در این استان برشمرد و گفت : این طرح امتیاز جمعیت بیشتری را در استان در برگرفت.

استاندار خوزستان به طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان هم اشاره کرد و گفت: این طرح، با شدت ادامه دارد و هدف از اجرای آن تامین آب شرب تعداد زیادی از شهرهای استان است که اجرای آن را رییس جمهوری در سفر به استان تعهد کرده بود و خوشبختانه این طرح نیز با روند تکمیلی قابل قبولی مواجه است. 

وی تصریح کرد: اجرا و تکمیل این طرح با توجه به محدودیت آب در کل کشور، و به ویژه کاهش کیفیت آب کارون می تواند تاثیر بالایی در تامین آب شرب مردم استان داشته باشد.

مقتدایی همچنین با اشاره به کاهش بارندگی اظهار کرد: با کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی وضعیت آبی رودخانه کرخه بحرانی است و آب پشت سد کرخه نیاز آبی کشاورزی را تامین نمی کند. 
استاندار خوزستان گفت: با وجود کاهش صادرات نفت و قیمت نفت و به تبع آن کاهش بودجه ولی تاکید رییس جمهوری به صورت مکرر این است که تعهدات در استان ها باید اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان نماینده دولت اعتقاد دارم با توجه به شرایط اقتصادی، درآمدهای دولت، محدودیت ها،اتفاقات در عراق و شاید مشغله فکری شدید که ظرف دو سال گذشته برای دولتمردان و مسوولان نظام ایجاد شده بود اما دولت از نظر توجه به امور معیشتی مردم و انجام تعهدات نمره قبولی و در حد الف را کسب کرده است.

*بازنگری مرزهای اقتصادی
استاندار خوزستان، مرزهای اقتصادی این استان را نیازمند بازنگری، سازماندهی مجدد و تقویت ساختار دانست.
مقتدایی اظهار کرد: اقتصاد مرزها در خوزستان از چذابه تا شلمچه، چوئبده، چذابه، هندیجان و شادگان چه در خشکی و چه آبی فعال و پویا است، اما نیاز به بازنگری و سازماندهی مجدد و تقویت ساختار دارند.
وی با تاکید بر تامین امنیت مردم اظهار کرد: امنیت شامل طیف وسیعی از امنیت غذایی تا اجتماعی و آرامش روانی و به طور کلی به مفهوم ایمن سازی جامعه در همه زمینه هاست. 

مقتدایی با تاکید بر اجرای طرح اقتصاد بدون نفت در خوزستان، اظهار کرد: خوزستان مانند سایر استان با کاهش اعتبارات روبه رو بوده و 28 درصد از اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی استان کاهش یافته است با این حال استان پویاست و ما به دنبال راهکارهای قانونی برای استفاده بیشتر از قوانین ودستورالعمل ها و افزایش سهم مردم خوزستان از لحاظ اعتبارات و امکانات هستیم.

وی تشکیل نهادهای مدنی برای استفاده از نظرات نخبگان، تشکیل شورای مشاوران و مجمع فرهنگ شهروندی برای کمک به توسعه استان را نمونه هایی از این دست دانست.

به گفته وی، مجمع فرهنگ شهروندی در برنامه اخیر خود در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک یک هزار و 500 دهیار، 27 فرماندار و 70 بخشدار را تحت آموزش های ترافیکی قرار داده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: برنامه ششم توسعه استان با مشارکت شورای مشاوران در چند کارگروه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال تدوین است که در سیاست گذاری های این برنامه باید توسعه نیافتگی و عقب ماندگی 20 ساله خوزستان جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتکار استفاده از خدمات مشاوره، پیمانکاری و تولیدات داخلی استان به رونق اشتغال منجر می شود از سوی دیگر 9 درصد از هر کدام از این فعالیت اقتصادی در قالب اعتبارات ارزش افزوده به عمران شهرها و روستاهای استان اختصاص داده می شود.

مقتدایی ادامه داد: راه اندازی بندر تجاری شادگان با استفاده از ظرفیت های استان یکی از این نمونه بود که هم اکنون به صورت مستقیم 400 نفر در بندر مشغول به کار هستند و به صورت غیرمستقیم دو هزار نفر مشغول به کار شده اند و 100 فروند لنج در آن تردد دارند.

به گفته وی، آمار سه ماهه کاهش 28 درصدی بزه در بخش سرقت را در شهرستان شادگان نشان می دهد.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ بسته حمایتی مرز نشینان به عنوان طرح جدید اقتصادی در خوزستان گفت: در خوزستان تا کنون کمتر از پنج درصد از ظرفیت دولت ها و قوانین مجلس برای مرزنشینان استفاده شده است.

وی افزود: در این طرح تمام خوزستان به عنوان مرز تلقی شده و 100 قلم کالای مورد نیاز مردم مشمول معافیت های گمرکی می شود.

مقتدایی اضافه کرد: مواد غذایی 100 درصد و کالای خانگی 50 درصد شامل تخفیفات عوارض گمرکی می شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود که این بسته حمایتی تا 40 درصد موجب رونق اقتصاد خانوارها در استان شود.

مقتدایی با اشاره به تاثیر اقتصاد در مقاومت تاکید کرد: ما باید سربازان بدون سلاح در دفاع از مملکت در مرزها داشته باشیم و هر چه امکانات به لحاظ پشتیبانی قوی تر باشد مقاومت بیشتر است.
وی اظهار کرد: اگر صنایع بزرگ همکاری داشته باشند اعتبارات ارزش افزوده از 600 میلیارد تومان در سال گذشته به یک هزار و 200 میلیارد تومان در سال جاری افزایش می یابد.

وی توضیح داد: اگر مصوبه مربوط به خودروهای پلاک اروند اقشار را متوسط و بالاتر را در بر می گرفت اما این مصوبه تمام مردم را بهره مند می کند.

*بروکراسی مانع سرمایه گذاری
مقتدایی در ادامه با انتقاد از قوانین دست و پاگیر بر سر راه سرمایه گذاری در استان گفت: در کشوری مانند گرجستان ظرف نیم ساعت تمام مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری صادر می شود اما در کشور ما اصل بر تردید است و ارزیابان صلاحیت ارزیابی و مدیریت را ندارند.

به گفته وی، سرمایه گذاری های کنونی در کشور از سوی شرکت ها و واحدهای اقتصادی مستقل انجام نمی شود بلکه همه به یکی از نهادها، سازمان ها یا بانک ها وابسته است چنانکه این نهادها و سازمان ها اکنون در خوزستان صاحب صندوق بازنشستگی و هتل هستند و به جای توسعه به منافع خود می اندیشند.

وی از عملکرد بانک های خوزستان نیز انتقاد کرد و افزود: استان رتبه پنجم کشور درمیزان سپرده گذاری را دارد این در حالیست که در پرداخت تسهیلات بانکی در رتبه 31 است.

وی اظهار کرد: تعیین تکلیف بانک ها قرار است در شورای راهبردی که با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل می شود، صورت گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار