شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
فرماندار شهرستان اندیمشک در نشست بررسی وضعیت اراضی طرح 550 هزار هکتاری در اندیمشک تصریح کرد:
گودرزی گفت: اجرای این پروژه موجبات اشتغال 280 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را فراهم آورده است. عمده این اراضی به زیرکشت محصولاتی مانند گندم ، ذرت ، چغندر، سبزیجات می رود و به شکل کانال های بتنی آبیاری می شود.
نشست بررسی اجرا طرح 550 هزار هکتاری در محدوده شهرستان اندیمشک با حضور مهندس مطیعی مدیر ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه جهاد نصر ،مهندس گودرزی فرماندار شهرستان اندیمشک، مهندس بشیرخبار مدیر اجرایی حوزه کارون و دز و جمعی از عوامل اجرایی پیمانکار و مشاور طرح در اندیمشک برگزار شد.

گودرزی فرماندار شهرستان اندیمشک در حاشیه بازدید از وضعیت اجرای طرح در محدوده شهرستان اندیمشک گفت: حدود 3500 هکتار از فاز اول این طرح در محدوده شهرستان اندیمشک قرار دارد که تاکنون در 1500 هکتار از این اراضی شبکه فرعی اجرا و به کشاورزان واگذار گردیده و کار اجرای شبکه فرعی 2000 هکتار باقی مانده که در حال اجراست و پیشرفت خوبی دارد.

فرماندار شهرستان اندیمشک بیان داشت: قرار است که تا پایان سال جاری 2000 هکتار باقی مانده به اتمام برسد که تاکنون 1100هکتار آن اجرا شده است.

فرماندار اندیمشک در ادامه خواستار اضافه شدن اراضی بکر منطقه پشمینه زار به طرح 550 هزار هکتاری شد. گودرزی ادامه داد: در این مورد با مسئولان موسسه جهاد نصر وارد مذاکره شده ایم.این اقدام نیاز به حمایت استاندار و موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دارد.

گودرزی گفت: اجرای این پروژه موجبات اشتغال 280 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را فراهم آورده است. عمده این اراضی به زیرکشت محصولاتی مانند گندم ، ذرت ، چغندر، سبزیجات می رود و به شکل کانال های بتنی آبیاری می شود. 

مهندس مطیعی مدیرستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه جهاد نصر نیز در این زمینه گفت: سعی بر این است که موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر الحاق اراضی غیر واقع در طرح 550 هزار هکتاری را اخذکنیم. به ویژه آنکه این مناطق در زمره مناطق کمتر توسعه یافته شهرستان اندیمشک هستند.

 در این زمینه موسسه جهاد نصر مطالعات لازم را انجام داده است. اما تخصیص آب مورد نیاز این اراضی منوط به موافقت وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان است. 

مطیعی در خصوص تحت شمول قرار گرفتن اراضی مستعد کشاورزی درون استان خوزستان گفت: موافقت نامه  اراضی  با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بسته شده است و باید برای توسعه آن در شمال خوزستان و یا اراضی دیگری که شبکه اصلی اجرا نشده با این سازمان وارد تفاهم نامه جدید شویم که در این خصوص رایزنی هایی صورت گرفته است و استاندار محترم خوزستان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر موضوع هستند.

مدیر ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه جهاد نصر در خصوص زمان بهره برداری کامل از طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان گفت: فاز اول این طرح قرار است تا پایان سال 96 مورد بهره برداری قرار بگیرد. از 312 هکتاری که تامین آب شده است تا نیمه اول مرداد ماه سالجاری 134 هزار هکتار اجرایی شده است.

70 کارگاه در این طرح فعال هستند و تاکنون 85 هزار هکتار از این اراضی قابل بهره برداری می باشند و در حال تحویل به دستگاه بهره بردار جهت واگذاری به  تشکل ها و تعاونی های در یک برنامه مستمر می باشد. امید داریم تا پایان سال 94 مجموعا 200 هزار هکتار از اراضی به اتمام برسد. 

مطیعی  در خصوص تامین آب مورد نیاز طرح از سوی وزارت نیرو گفت: تاکنون از سوی وزارت نیرو آب مورد نیاز 312هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری تامین شده است که سازمان آب و برق خوزستان متولی تامین آب است. از آنجایی که در استان بالای 200 هزار هکتار مجوز آب صادر شده است نباید برای مابقی اراضی طرح مشکل تامین آب وجود داشته باشد.

مهندس بشیر خباز مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر درتوضیح وسعت طرح در این حوزه گفت: حدود 60 هزار هکتار از 550 هزار هکتار فاز نخست طرح در این حوزه قرار دارد که هشت شهرستان را شامل می شود. حوزه ی کارون شهرستانهای شوشتر، باوی، اهواز، آبادان و خرمشهر را در بر می گیرد و حوزه ی دز شامل شهرستانهای دزفول، اندیمشک و شوش می شود. به عبارت دیگر30 درصد از کل اراضی طرح در این دو حوزه قرار دارد.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز درباره ی وضعیت قرارداد ها در این حوزه اذعان داشت: در حوزه ی کارون و دز 23 پیمانکار و 1700 پرسنل در کارگاه های حوزه وجود دارد.مبلغ اولیه ی این پیمان ها تقریباً 400 میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به اهمیت بومی سازی اجرای طرح برای موسسه ی جهاد نصر و استفاده از ابزار و تجهیزات و پرسنل بومی گفت: تمام تلاش موسسه در راستای بومی سازی فعالیت های طرح بوده است ولذا حدود 90 درصد پرسنل بومی و 46 درصد پیمانکاران طرح را افراد بومی استان تشکیل می دهند. 

وی افزود: اما در حوزه ی دز تنها اجرای شبکه فرعی را داریم و بنابراین مبلغ پروژه ها پایین تر است. ما در این حوزه با خرد کردن پروژه ها در مبالغ کم تر از پیمانکاران رتبه 3 و 4 استفاده کردیم تا به این شکل پیمانکاران بومی بتوانند مشغول به کار شوند. به همین دلیل استفاده از پیمانکاران بومی به مراتب در حوزه ی دز بیشتر از حوزه های دیگر است و حوزه ی دز بیشترین پیمان کاران بومی را دارد.
بشیر خباز در باب برنامه های سال جاری گفت: در برنامه سال 94 در همه ی حوزه ها 81600 شبکه فرعی می باید به بهره برداری برسد که حدود 24100 هکتار آن در حوزه ی کارون و دز قراردارد.
او در ادامه افزود: آبیاری اراضی دو حوزه ی کارون و دز عموماً کانالت و کانال درجا است و چیزی حدود15 درصد از این احجام تحت فشار و کم فشار است.

بشیر خباز دورنمای طرح را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: با تکمیل پروژه های طرح 550 هزار هکتاری بحث سرمایه گذاری در وزارت نیرو تحقق می یابد. تامین و امنیت مواد غذایی در استان و اشتغال در زمان اجرای طرح و پس از آن یکی دیگر از اثرات اجرای طرح خواهد بود. 

او در ادامه اظهار داشت: و باید افزود که از 300 هزار نفر شاغل در کل طرح حدود 80 هزار نفر در دو حوزه ی کارون و دز در کشت و داشت و برداشت و فروش محصولات به شکل مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد و اشتغال مطمئن خواهند داشت.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز به مزایای این طرح در شهرستان اندیمشک اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای این طرح است که این امکان فراهم می شود که در کنار اراضی زیرکشت رفته ، واحدهای تولید موادغذایی راه اندازی شود و به تولید فرآوردهای کشاورزی بپردازند.

بشیر خباز تصریح کرد: صنایع تبدیلی می توانند به توسعه ی بازار تولیدات کشاورزی کمک کرده و سبب ارتقای سطح کیفی و بهداشتی محصولات و فراورده های کشاورزی شوند در ضمن اینکه امکان ابداع و تولید انواع فراورده های غذایی جدید را فراهم می کنند.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز  در پایان گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی از قبیل کنسانتره ی میوه جات،کمپوت و همچنین نگهداری مناسب در سردخانه ها می توان این مقدار ضایعات را کاهش داد و حتی بخشی از این محصولات را صادر کرد و باعث افزایش ارزش افزوده ماده غذایی شد. اهمیت کشاورزی به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصادی کشور، در کنار نفت نیاز به افزایش صنایع تبدیلی می باشد. 





نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار