شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۴۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
دکتر مهدی قمشی
مطالعات دانشکده علوم آب دانشگاه تهران نشان داده که گنبدهای نمکی موجود در این سد عامل شوری آب روخانه کارون شده است.
مشکل شوری آب در سد گتوند یک معضل واقعی است که بر خروجی آب سد تأثیر منفی گذاشته و وجود گنبدهای نمکی در سد، شوری را به میزان زیادی بالا برده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: مشکل شوری آب در سد گتوند یک معضل واقعی است که بر خروجی آب سد تأثیر منفی گذاشته و وجود گنبدهای نمکی در سد، شوری را به میزان زیادی بالا برده است.

 مهدی قمشی با بیان اینکه بحرانی که سد گتوند برای خوزستان دارد کاملا ثابت شده است، اظهار کرد: مطالعات دانشکده علوم آب دانشگاه تهران نشان داده که گنبدهای نمکی موجود در این سد عامل شوری آب روخانه کارون شده است.
 
وی افزود: دانشگاه تهران راهکارهایی برای کاهش لطمات به کارون در اثر وجود سد گتوند ارائه داده که یکی از این موارد انتقال آب یا شورابه‌ها از قسمت پایین سد به حوضچه های تبخیری (که قرار است در 35 کیلومتری مخزن سد ساخته شود) است و مورد دوم انتقال به خلیج فارس با خط لوله است.

 قمشی تصریح کرد: راهکار سوم مدیریت مخزن است؛ یعنی بهره‌برداری از سد طوری باشد که به آب کارون کمتر ضرر بزند. همچنین منحرف کردن سازند گچساران به پایین دست نیز مورد چهارم است که از سوی کارشناسان دانشگاه تهران پیشنهاد شده است و مورد آخر به نظر من ایراد دارد.

 مشاور استاندار خوزستان در امور آب بیان کرد: به نظر می‌رسد مدیریت مخزن با کنترل پساب‌های کشاورزی حد فاصل گتوند تا اهواز مدنظر است. به این معنا که شوری کنترل شود و پساب‌هایی که تاکنون وارد کارون شده را با صرف هزینه‌هایی کنترل و به این ترتیب میزان EC کارون را کنترل کنند؛ این روش کم هزینه‌تر از روش‌های دیگر است اما نمی‌تواند اثرات منفی سد گتوند را از بین ببرد و مشکل شوری رودخانه کارون را حل کند.

 وی افزود: به نظر من راه‌حل انتقال آب شور مخزن سد به یک جای مطمئن و راه حل دفع و کنترل پساب‌ها از گتوند تا اهواز اگر همزمان اجرا شود، قطعا مشکل شوری کارون حل خواهد شد اما اجرای هر کدام از این روش‌ها به تنهایی نمی‌تواند وضعیت کارون را بهبهود ببخشد.

قمشی عنوان کرد: اگر بخواهیم میزان شوری و اثرات منفی سد گتوند را کاهش دهیم، باید دو روش را با هم اجرا کنیم، در غیر اینصورت میزان اثربخشی کمتر است و نمی‌توانیم کارون را به وضعیت مطلوب برسانیم؛ در حال حاضر دولت بر روش کنترل پساب‌های پایین دست متمرکز است که اجرای آن به تنهایی جوابگو نیست. 

منبع: ایسنا
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
comment
0
0
comment بخشی از شوری آب کارون مربوط به انتقال آب از کارون و دز است که باعث پایین آمدن حجم آب در رودخانه و بالا رفتن شوری میشود.
comment
کارشناس آب و برق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
comment
0
0
comment نباید موضوع شوری اب را فقط به گنبدهای نمکی مرتبط بدانیم چون آب کارون پیش از آبگیری سد گتوند هم کیفیت بسیار نامطلوبی داشت و هم شور بود و هم بوی لجن میداد. انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز که در نهایت دز هم به کارون می ریزد باعث کاهش شدید آب در دز و کارون شده است و در نتیجه شوری آب که پیشتر بالا بود را بالاتر برد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار