اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: صنایع موجود در خوزستان از فعالیت‌های توسعه فناوری فاصله دارند و بیشتر در مرحله بهره‌برداری وارد میدان پژوهش می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: صنایع موجود در خوزستان از فعالیت‌های توسعه فناوری فاصله دارند و بیشتر در مرحله بهره‌برداری وارد میدان پژوهش می‌شود.

 بابک مختاری در پنجمین جلسه کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در محل پارک علم و فناوری خوزستان، پیشنهاد تشکیل مرکز آینده‌پژوهی کسب‌وکار استان خوزستان را مطرح کرده و به بحث در خصوص اثربخشی پروژه‌های پژوهشی استان خوزستان پرداخت.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های میدانی، اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که موفقیت پروژه‌ها با چالش‌هایی دست‌به‌گریبان است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: صنایع موجود در خوزستان از فعالیت‌های توسعه فناوری به دور است و عمدتا در مرحله بهره‌برداری وارد میدان پژوهش می‌شود.

مختاری یادآور شد: صنایع دانش‌بنیان و فناور محور با برخورداری از توانمندی‌های فناورانه، توان تولید و توسعه فناوری‌های موردنیاز خود و دیگران را دارند.

وی تأکید کرد: بیشتر پروژه‌هایی که در استان به نام پروژه‌های «کاربردی» نامیده می‌شوند را نمی‌توان به معنای دقیق پژوهشی نامید. سطح این پروژه‌ها به‌طور معمول در حد عارضه‌یابی و رفع مشکل است و در عالی‌ترین سطح شاید بتوان بعضی از این پروژه‌ها را «مهندسی معکوس» به حساب آورد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نه‌تنها در بیشتر سازمان‌ها نظام تعریف شده‌ای برای انتقال فناوری وجود ندارد بلکه بعضی مسئولان و بعضی از سازمان‌ها حتی آشنایی درستی با این مفهوم ندارند.

جوان بودن شرکت‌های دانش‌بنیان

وی عنوان کرد: از جمله شیوه‌های جدید ارتباط بین دانشگاه و صنعت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و دفاتر انتقال فناوری است که بیشترین اثرگذاری را دارند. در استان خوزستان شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار جوان هستند ولی بحث دفاتر انتقال فناوری نه‌تنها در دانشگاه‌های خوزستان بلکه در کشور هنوز اجرایی نشده است ولی پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام رسیده‌اند اثربخشی معناداری از خود نشان داده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: اگر فناوری‌های موجود مدام به‌روز نشوند، از گردونه رقابت خارج خواهند شد و توان ادامه حیات در بازار را نخواهند داشت به همین دلیل یکی از مهم‌ترین وظایف مراکز تحقیق و توسعه بازنگری و بهبود فناوری‌های صنعت است.

مختاری ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی در دانشگاه‌های استان اغلب یک نظام عرضه محور است. در چنین شرایطی جایی برای حضور نمایندگان بخش تقاضا، یعنی صنعت و جامعه پیش بینی نشده و حضور سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده‌ای ندارند.

وی در پایان پیشنهاد داد برای توسعه همکاری‌های دانشگاه و صنعت و اثرگذاری بیشتر پروژه‌های پژوهشی و رسیدن به زبان مشترک بین دو نهاد، لازم است فضای گفتگو، تفاهم و درک مشترک بهبود یابد و طرفین به‌ضرورت و اهمیت همکاری آگاه شوند و این باور در درون این سازمان‌ها نهادینه شود و مهم‌تر اینکه دانشگاه‌ها و صنایع استان باید ارزش‌افزوده مادی و معنوی ناشی از همکاری‌ها را مشاهده و لمس کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار