شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
دکتر حق پرست: توسعه گردشگری سلامت یک فرصت بی نظیر برای استان خوزستان است

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، دکتر مهران حق پرست مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت یک فرصت بی نظیر برای استان می باشد در خصوص اقدامات انجام شده در راستای توسعه و رونق گردشگری سلامت، گفت: توریسم درمانی در سال 93 تا ابتدای سال 94 در خوزستان 15 میلیون دلار ارزآوری داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بیش از ۲۰درصد افزایش را نشان می دهد.

دکترحق پرست افزود: سال گذشته بیش از 5500 بیمار از کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس برای درمان بیماری های خود از جمله قلب و عروق، کلیه و مجاری ادراری، داخلی، جراحی، نازایی و ... به بیمارستان های استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار جدا از آمار حجم گسترده و تعداد زیاد بیماران سرپایی است و مجموع بیماران سرپایی و بستری رقم قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

وی از فعالیت ۶شرکت خوزستانی فعال در زمینه گردشگری سلامت درکشور عراق خبر داد و گفت: قراردادهای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بین استان خوزستان و استان های میسان و بصره عراق منعقد شده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از راه اندازی سامانه رهگیری الکترونیکی بیماران از مرحله ورود به کشور تا انجام مراحل درمان و خروج از کشور خبر داد و افزود: خوشبختانه بیمارستان ها و مراکز درمانی داوطلب در سطح استان پس از اعلام آمادگی رسمی جهت پذیرش بیماران خارجی، در راستای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های خود در خارج از کشور از طریق اقدامات مختلف زمینه ساز رقابت مراکز درمانی در بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی شده و هموطنان ما نیز از تبعات مثبت این اقدامات بهره مند خواهند شد.

حق پرست در تشریح اهم چالش های موجود اظهار داشت: یکی از مواردی که بحث گردشگری سلامت کشور را با چالش جدی مواجه کرده است وجود افراد غیرمتخصص در این عرصه می باشد که علاوه بر اینکه گردشگری سلامت را با خطر جدی مواجه کرده، با اقدامات غیراخلاقی وجهه نظام بهداشت و درمان کشور را نیز نزد افکار گردشگران خارجی به مخاطره انداخته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افرادی تحت عنوان "دلال" بدون هیچگونه صلاحیت علمی و تخصصی در حوزه بهداشت و درمان و حتی مهارت در امر گردشگری صرفاً با هدف سودجویی در  نقاط مختلف کشور از جمله استان خوزستان در حال فعالیت هستند، افزود:  این امر نه تنها باعث ضربه به فعالیت گردشگری سلامت کشور شده است بلکه متاسفانه به علت سوء استفاده های صورت گرفته وجهه نظام سلامت کشور در میان اتباع خارجی را به خطر انداخته است. در همین راستا وزارت بهداشت با هماهنگی سایر ارگان های ذیربط در حال سر و سامان دادن به ورود گردشگر سلامت به کشور می باشد.

دکتر حق پرست در ادامه برخی از اقدامات انجام شده در یکسال اخیر را برشمرد و گفت: بخصوص در یکسال اخیر جلسات متعددی با اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استانداری، سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، منطقه آزاد اروند، سازمان نظام پزشکی، بیمارستان ها و مراکز درمانی داوطلب فعالیت در این حوزه برگزار شد که نتایج خوبی برای استان به همراه داشت و در نهایت 19 بیمارستان استان (18 بیمارستان از اهواز و بیمارستان شهید چمران سوسنگرد) بطور رسمی آمادگی خود را برای پذیرش بیماران خارجی اعلام نموده و بمنظور ثبت اطلاعات بیماران در سامانه آواب از سوی وزارت بهداشت نام کاربری و رمز عبور ویژه دریافت کردند.  

مدیر گردشگری سلامت در پایان گفت: پروسه ثبت نام 15 آژانس مسافرتی و گردشگری و 6 شرکت خدمات گردشگری سلامت به انجام رسیده و گام های بعدی در دست اقدام است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار